Q: Total nybegynder
Fra : Michael Gjøl

Dato : 15-01-09 12:16

Jeg en server med Opensuse 11 installeret, med wmvare som kører en clark
connect.
Jeg bruger det fil deling derhjemme og dette kører bare super ..

Nu er det så jeg gerne vil have en webserver og vil gerne køre cmsimple,
Så kommer spørgsmålet hvor installeret jeg dette altså i hvilken mappe.

Hilsen
Michael Gjøl

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-01-09 16:14

Den Thu, 15 Jan 2009 12:16:29 +0100 skrev Michael Gjøl:

> [...]
>
> Nu er det så jeg gerne vil have en webserver og vil gerne køre cmsimple,
> Så kommer spørgsmålet hvor installeret jeg dette altså i hvilken mappe.

Det er vel bare at installere Apache webserver.
Den ligger sikkert sig selv i /usr/www/apache/

I øvrigt er der vel ingen grund til at bruge Opensuse til nævnte formål -
Ubuntu server kræver langt mindre - og kører klippe stabilt.

---
Karl Erik.

Fra : Michael Gjøl

Dato : 15-01-09 16:42

Aner det ikke jeg har Linux som fortalte det var det som skulle.. Han er
bare på ferie så spurgte jeg her.

Jeg ville bare have en model som var grafisk også valgte han denne her.

Men tak for hjælpen dette vil jeg prøve.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-01-09 17:21

Michael Gjøl skrev:
> Aner det ikke jeg har Linux som fortalte det var det som skulle.. Han er
> bare på ferie så spurgte jeg her.
>
> Jeg ville bare have en model som var grafisk også valgte han denne her.

Udover at installere apache via OpenSuSe's pakkemanager
så skal du også installere PHP via pakkemanager,
da cmsimple benytter PHP.

Se krav på http://www.cmsimple.com/?Requirements

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-01-09 04:11

> [...]

> Nu er det så jeg gerne vil have en webserver og vil gerne køre cmsimple,
> Så kommer spørgsmålet hvor installeret jeg dette altså i hvilken mappe.

Hej igen Michael.
Jeg har nu leget lidt med CMSimple og den virker ganske fortrinligt.
Kik her hvis du vil: http://www.ranunkelvej.com/apache2-default/cmsimple/

I øvrigt ligger min Apache i /var/www/apache2/ på Ubuntu server 8.04
Det kan være lidt "langhåret" at sætte den op til PHP hvis du ikke har
rodet med det før.
Du kan kikke på http://www.ranunkelvej.com/apache2-default/hell1.php der
har jeg et par links til PHP sider.

Du skal ikke tage dig af biblioteket /apache2-default/ - det er bare
fordi jeg ikke har ændret document root i apache konfigurationen - det er
selvfølgelig noget værre noget

---
Karl Erik.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-01-09 16:48

On 2009-01-18, Karl Erik Christensen <none@none.com> wrote:

> I øvrigt ligger min Apache i /var/www/apache2/ på Ubuntu server 8.04
> Det kan være lidt "langhåret" at sætte den op til PHP hvis du ikke har
> rodet med det før.

Langhåret?
Er det ikke blot at installere libapache2-mod-php5 og køre a2enmod?

--
Andreas

Fra : Michael Gjøl

Dato : 24-01-09 22:24

Hej Karl Erik

Det ser godt super godt hvis du kun har brugt et par timer på dette..

Jeg har noget at arbejde på..

Hilsen Michael

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 18-01-09 12:27

Den Sun, 18 Jan 2009 03:10:58 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]

Der er video fra et foredrag om cmsimple på
http://video.dkuug.dk/2007-11-08-cmsimple/

Hilsen
keld

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-01-09 17:37

Den Sun, 18 Jan 2009 15:47:58 +0000 skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Langhåret?
> Er det ikke blot at installere libapache2-mod-php5 og køre a2enmod?

Jo, hvis du siger det

Men der er vist også nogle moduler der skal loades, og så skal Apache
også have at vide hvordan filer med .php endelse skal behandles.

Alt kan findes via Google - det gjorde jeg i hvert fald.

---
Karl Erik.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-01-09 00:01

On 2009-01-18, Karl Erik Christensen <none@none.com> wrote:

> Jo, hvis du siger det
>
> Men der er vist også nogle moduler der skal loades, og så skal Apache
> også have at vide hvordan filer med .php endelse skal behandles.

Det er det a2enmod gør.

> Alt kan findes via Google - det gjorde jeg i hvert fald.

Læs hellere din distributions dokumentation, der er ofte nogle mere
strømlinede måder at gøre den slags på, end google nødvendigvis byder
på.

--
Andreas