Hvad erstatter en Intel P4 3 GHz cpu ?
Fra : CC

Dato : 16-01-09 12:34

Min nuværende maskine er på vej til at blive dødsdømt (se anden tråd: Kan
ikke se noget mere .....)
Den indeholder: Asrock 77V88+ M/B, Intel P4 3GHz CPU, 1GB RAM, 200GB SATA I
HD og FX5200 128MB AGP grafikkort.

Da Intel jo er kommet med en masse nye Duo Core processorer etc er mit
spørgsmål:
Hvad skal jeg som minimum kikke efter for at erstatte en Intel P4 3 GHz, 2
MB cache ?

Jeg har hørt en tommefingerregel sige: Hastighed X 1,5 svarer til en P4
hastighed. Er det rigtigt ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-09 13:09

"CC" skrev

> Hvad skal jeg som minimum kikke efter for at erstatte en Intel P4 3 GHz, 2
> MB cache ?

Du kan evt kikke på CPU charts fra tomshardware

Du kan sammenligne Prescott med Core 2 Duo her:
http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts-q1-2008/benchmarks,16.html

Umiddelbart vil jeg sige du "bare" skal få fingrene i en E8400 den fås for
~ 1200 hos fx BJ Trading
Den billigste på edbpriser koster omkring 800 kr (E4500)

Men det er dit budget der afgør det :)

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-09 18:14

> [...]
> spørgsmål:
> Hvad skal jeg som minimum kikke efter for at erstatte en Intel P4 3 GHz, 2

Hvis det er et 775V88+ bundkort, så må du kikke på
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775V88%2b&s=Intel
og
http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=775V88%2b&s=Intel
så ses det at du ikke bare kan skifte CPU på nuværende

Har selv opgraderet fra 3GHz Presscot til en Core2(E6600) for et par år
siden, og det var et kvantespring! - både i kræfter samt i støjreduktion.
Regn med min 2 GB RAM.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : CC

Dato : 16-01-09 18:47

"Villy57" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har selv opgraderet fra 3GHz Presscot til en Core2(E6600) for et par år
> siden, og det var et kvantespring! - både i kræfter samt i støjreduktion.

Tak for dit svar

Jeg har fået forslag om E4500, E6600 og E8400.
Jeg kan forstå at næsten alt Intel Duo Core kører hurtigere end min Intel
P4, 3 GHz Prescott, er det korrekt?

Jeg skal dog påpege, at min nuværende maskine er dødsdømt, og jeg skal ikke
anvende nogle dele fra den.
Jeg er blot interesseret i hvilken Intel processor jeg skal gå efter, hvis
jeg skal have en ny maskine, der ydelsesmæssigt ligger på højde med
"afdøde".Samtidig siger min pengepung Nej, Nej, Nej (ligesom reklamen i
fjernsynet )

Eller sagt på en anden måde: Jeg har brug for en maskine, til færrest antal
kr, der kan køre MS-Office, surf via IE, se en DVD fil og spillle HL2 og
WOW. Når sønnen er på, køre You-tube (musik) eller eget musik, Messenger,
Facebook og WOW eller CS samtidigt - Hmmm!!!

So pls... Hvad skal jeg bruge som søgeparametre i fx. EDBpriser.dk ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-09 18:57

"CC" skrev

> Eller sagt på en anden måde: Jeg har brug for en maskine, til færrest
> antal kr,

> So pls... Hvad skal jeg bruge som søgeparametre i fx. EDBpriser.dk ?

Start med at lave et budget, hvor meget vil du ofre alt i alt
Imo sparer du ikke meget ved at gå ned i ydelse hvis du bygger selv
Alternativet er at investere i fx en Aldi maskine, men grafikkortet ligger
en hel del placeringer efter dagens standard

Du kan også gå helt på tværs og købe brugte stumper, der kan være mange
penge at spare, men risikoen er også større ...

- Peter

Fra : Jesper

Dato : 17-01-09 12:27

"CC" <CC_@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Messenger, Facebook og WOW eller CS samtidigt - Hmmm!!!
>
> So pls... Hvad skal jeg bruge som søgeparametre i fx. EDBpriser.dk ?

Hej

Du nævner ikke hvilket styresystem du skal køre, det har også en del og
sige, hvis du går fra xp til vista.

Jesper

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-01-09 11:11

CC kom med følgende:
> Jeg skal dog påpege, at min nuværende maskine er dødsdømt, og jeg skal ikke
> anvende nogle dele fra den.
Det billigste er vel at opgradere med nyt motherboard, CPU, RAM, og
eventuelt grafikkort.

Inspiration til opgraderingspakker
http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10297

Kan du selv bygge en komplet maskine billigere end Aldi, Elgiganten og
lignende?

> Jeg er blot interesseret i hvilken Intel processor jeg skal gå efter, hvis
> jeg skal have en ny maskine, der ydelsesmæssigt ligger på højde med
> "afdøde".
Den skal vel være højere for at få lidt ud af dine penge.

Her kan du se forskellen på mange CPU'er, men i det daglige brug er den
vist ikke helt så stor
http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html

Her kan du sammenligne CPU'er og se hvad de yder med forskallige
programmer
http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/Acrobat-9-Professional,825.html

> [...]
> Når sønnen er på, køre You-tube (musik) eller eget musik, Messenger, Facebook

Intel vil angiveligt slå 15 til 40 procent af deres Core 2 Quad
desktop-processorer (forventes i dag søndag)
http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=8876

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-01-09 12:30

"Jørgen Nielsen" skrev

> Det billigste er vel at opgradere med nyt motherboard, CPU, RAM, og
> eventuelt grafikkort.

Eksisterende MB er med AGP
Det er nok ikke let at fået et lign MB m/AGP fra nyt i dag?

PSU skal sandsynligvis også i spil, det var jeg pisket til da jeg
konverterede fra P4 platform for nogle år siden
Ellers havde jeg misforstået noget dengang :)

- Peter

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-01-09 14:10

Peter Lykkegaard har bragt dette til verden:
> Eksisterende MB er med AGP
> Det er nok ikke let at fået et lign MB m/AGP fra nyt i dag?
Enig

> PSU skal sandsynligvis også i spil, det var jeg pisket til da jeg
> konverterede fra P4 platform for nogle år siden
Det kan jeg så ikke lige få øje på ud et 4-pins stik til MB kan være
8-pins, men det kan vist løses med et mellem led.

Det ser ikke ud til at strømforbruget er steget siden min P4 2.4 GHZ
når jeg checker via
http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx
http://www.antec.outervision.com/

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : CC

Dato : 18-01-09 12:31

Tak for alle jeres råd, men jeg syntes ikke rigtigt, at der er nogle af jer
der svare på spørgsmålet/ene.

Så nu vil jeg prøve, at formulerer mig sidste gang.

Min nuværende maskine er fædig - Den virker ikker mere og skal ikke
repareres.
Jeg skal ikke anvende nogle stumper fra den gamle maskine. Hele "møget"
ryger på genbrugen

Jeg ønsker at anvende edbpriser.dk, for at finde en ny maskine
1. Valg: Er taget - Det skal være en samlet uden skærm.
2. Valg: Processor: Det er her jeg skal bruge jeres hjælp

Hvilken Intel Duo Core processor skal jeg bruge som søge parameter, er som
absolut minimum erstatter en Intel P4 (Prescott) 3 GHz ?
Eller er alle Duo Core processorer hurtigere en P4 ?

Fra : Mads

Dato : 18-01-09 13:06

On Sun, 18 Jan 2009 12:31:19 +0100, "CC" <CC_@mail.dk> wrote:

> [...]
>absolut minimum erstatter en Intel P4 (Prescott) 3 GHz ?
>Eller er alle Duo Core processorer hurtigere en P4 ?

Selv de mindre Core 2 Duo CPU'er er kraftige nok, men hvis PC'en
skal kunne trække HL2 og WOW er du nødt til at se på hvilket
grafikkort den nye PC har. Det er endda vigtigere end størrelsen
af CPU'en.

Fra : CC

Dato : 18-01-09 15:37

"Mads" skrev
> [...]
> skal kunne trække HL2 og WOW er du nødt til at se på hvilket
> grafikkort den nye PC har. Det er endda vigtigere end størrelsen
Jeg er klar over, at jeg skal have et ordentligt grafikort. Tingene følges
ligesom ad.
Det er derfor jeg vil købe en færdig pc'er hvor jeg tilkøbe et bedre
grafikort etc.
En "langsom" CPU medfører som regel et onboard grafikkort, med delt ram
En "mellem hurtig" CPU medfører som regel et ekstern grafikort med en
mellemhurtig GPU med 128-256 MB RAM
En "hurtig" CPU medfører som regel et ekstern grafikkort med en hurtig GPU
med mere end 512 MB RAM

Men tilbage til udgangspunktet - Hvilken CPU skal jeg som min. starte med ?

Fra : Mads

Dato : 18-01-09 16:17

On Sun, 18 Jan 2009 15:36:51 +0100, "CC" <CC_@mail.dk> wrote:

>Det er derfor jeg vil købe en færdig pc'er hvor jeg tilkøbe et bedre
>grafikort etc.

Så du ønsker at betale for grafikkortet 2 gange?

Du må have penge ligesom vi andre har ukrudt i haven.

Fra : CC

Dato : 18-01-09 18:36

"Mads" skrev i en manglende evne til at forstå

> Så du ønsker at betale for grafikkortet 2 gange?

Mange steder starter du men en konfiguration, og så kan du mod en beskeden
merpris erstatte den oprindelige konfigureret del med en der er bedre. fx.
HDD 160 GB SATA, +51 kr fåes en 250 GB SATA.

Helt ærligt hvis du bevæger de i denne NGG, så ved du det også - Men du
mangler åbenbart noget opmærksomhed i din hverdag, siden du spilder tid på,
at fyre sådan noget bavl af ...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-01-09 21:51

CC wrote:

> mangler åbenbart noget opmærksomhed i din hverdag, siden du spilder tid på,
> at fyre sådan noget bavl af ...

Det er dig der formulerer dig uklart...

Jesper Poulsen

Fra : CC

Dato : 18-01-09 22:38

"Jesper Poulsen" skrev i en meddelelse

> Det er dig der formulerer dig uklart...

Baggrund: Prøv at starte for oven og læs hele tråden - Husk overskriften.
Spørgsmål: Det er der hvor jeg slutter sætningen af med et spørgsmålsteg.
Svar: Jeg kan ikke finde et éntydigt svar på det/de stillede spørgsmål.

Da dette er ved at bevæge sig OT vil jeg for mit vedkommende sluttet tråden
her

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-01-09 21:03

CC wrote:

> Svar: Jeg kan ikke finde et éntydigt svar på det/de stillede spørgsmål.

Du formulerer dig uklart.

> Da dette er ved at bevæge sig OT vil jeg for mit vedkommende sluttet tråden

Fint med mig. Så kan vi andre koncetrere os om dem der virkeligt har
problemer.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 18-01-09 23:13

On Sun, 18 Jan 2009 18:36:18 +0100, "CC" <CC_@mail.dk> wrote:

>Mange steder starter du men en konfiguration, og så kan du mod en beskeden
>merpris erstatte den oprindelige konfigureret del med en der er bedre. fx.
>HDD 160 GB SATA, +51 kr fåes en 250 GB SATA.

Så køber du jo heller ikke en færdig PC som du skrev før.
Nu er du jo pludselig ovre i at få en skræddersyet efter dine ønsker.

>Helt ærligt hvis du bevæger de i denne NGG, så ved du det også - Men du
>mangler åbenbart noget opmærksomhed i din hverdag, siden du spilder tid på,
>at fyre sådan noget bavl af ...

Det må du søreme undskylde. Du stiller spørgsmål som en total newbie
og når man så forsøger at hjælpe dig, pænt og høfligt, så bliver du
fornærmet. Fint nok. Du skal ikke regne med mere "opmærksomhed"
fra mig. Held og lykke med dit køb. Bye bye.

Fra : Martin

Dato : 20-01-09 08:10

CC wrote:
> [...]
>
> Jeg ønsker at anvende edbpriser.dk, for at finde en ny maskine
> 1. Valg: Er taget - Det skal være en samlet uden skærm.

Så kan du vælge imellem.... alt
BUDGET!!!

> [...]
> absolut minimum erstatter en Intel P4 (Prescott) 3 GHz ?
> Eller er alle Duo Core processorer hurtigere en P4 ?

95%

Kom nu med et budget - uden et budget kan ingen anbefale dig noget direkte

Fra : CC

Dato : 21-01-09 12:14

"Martin" skrev i en meddelelse

> Kom nu med et budget - uden et budget kan ingen anbefale dig noget direkte

Max. kr. 5.000