Absolut max temperatur i serverrum.
Fra : Leif Neland

Dato : 15-01-09 23:22

Vi har haft en diskussion, om hvad der skal ske, hvis kølingen står af i
serverrummet.
Der er ikke plads til dublering af køleanlæg.

Overvågning, der giver alarm med sms, email eller lign.

Simpel termostat med ringeklokke.

Nedlukning af servere.

Nedlukning af ups

Og til allersidst, hvis temperaturen stadig stiger: afbryd strømmen til
rummet, en simpel termostat, der kobler fase til jord via en modstand,
så hfi-en slukker.

Men hvad bør temperaturen være, for at man skal gå i panik, og lukke
brutalt for strømmen?

Det antages at det er mere vigtigt at beskytte hardware mod at brænde
sammen og længere nedetid, end en kortere, hvor der evt skal bruges lidt
tid på fsck og måske indlæsning af backup.

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-01-09 23:36

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-01-09 01:14

Leif Neland wrote:
> [...]
> Og til allersidst, hvis temperaturen stadig stiger: afbryd strømmen til
> rummet, en simpel termostat, der kobler fase til jord via en modstand,

Jeg synes det lyder lidt hjemmelavet - det bør være noget testet og
godkendt elektrisk udstyr, så det ikke _starter_ en brand istedet.
Forsikringen kunne godt nægte at erstatte noget, hvis noget
ikke-godkendt eludstyr i rummet starter en brand.
Hvad med noget slukningsudstyr?

> Men hvad bør temperaturen være, for at man skal gå i panik, og lukke
> brutalt for strømmen?

Spørg hos en relevant virksomhed, som plejer at lave sådanne installationer.

Fra : Leif Neland

Dato : 17-01-09 01:02

> Jeg synes det lyder lidt hjemmelavet - det bør være noget testet og
> godkendt elektrisk udstyr, så det ikke _starter_ en brand istedet.

Så erstatter vi modstanden med en 15W 230V lampe.

Forbundet mellem fase og jord. Enten går HFI-relæet, lampen lyser, eller
der sker intet. Ingen brandfare.

Leif

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-01-09 08:44

Leif Neland wrote:

> Så erstatter vi modstanden med en 15W 230V lampe.

> Forbundet mellem fase og jord. Enten går HFI-relæet, lampen lyser,
> eller der sker intet. Ingen brandfare.

jeg synes du skulle starte med at måle temperaturen i disk arrays i stedet
for at snakke rum-temperatur samt at du skulle have dig en eller et par
transportable aircons med adækvat lange luftslanger. Den erfaring, jeg har
med diske som bliver for varme ... 1, en disk i min 486, som gik i sticktion
fordi jeg slukkede computeren lige efter en defrag, den kom i gang ved næste
geninstallation af win95, det endte jeg med at gøre ca. hver tredje måned
.... er at de helst skal køle ned for de laver spin down.

Det ved jeg så ikke om de langt mere vidende i dette forum er enige i.
Alternativt bør du overveje software som kan afløse diskenes
temperaturfølere ... max for WD er generelt 50 grader, Seagate er begyndt at
tillade 60 grader. Altså indeni, så max lufttemperatur mellem diskene på 45
grader er nok ikke urimeligt.

Dvs. det ku' godt hænde at det ikke er forsvarligt at vente til der ER for
varmt i rummet, som det allede er blevet nævnt, hvis det er så termisk
stresset som du antyder bør du nok lukke de mindst vigtige ting ned ret
hurtigt og etablere lokaliseret køling af det, som helst ikke lukkes ned.

> Leif

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-01-09 21:22

Leif Neland wrote:

> Så erstatter vi modstanden med en 15W 230V lampe.
>
> Forbundet mellem fase og jord. Enten går HFI-relæet, lampen lyser, eller

... eller pæren springer, og selv om HFI'en alligevel slår fra, er det
ikke sikkert nogen lægger mærke til at pæren er sprunget.
Kan du regne ud hvad der sker næste gang?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-01-09 07:09

Leif Neland <leif@neland.dk> writes:

> [...]
>
> Og til allersidst, hvis temperaturen stadig stiger: afbryd strømmen
> til rummet, en simpel termostat, der kobler fase til jord via en

I må forvente at temperaturen stiger meget også *EFTER* UPS'en er
slukket - en hel del faktisk. Der er nemlig en del restvarme i
serverne som skal ud/væk når kølingen ikke længere kører. Vi var nødt
til at kile dørene åbne helt ud til det fri og for at slippe af med
varmen, dengang i 2001(?) da strømmen gik over hele det meste af
Sjælland pga de svenske A-kraft værker blev koblet fra elnettet.

Kai

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-01-09 10:36

Leif Neland wrote:

> Vi har haft en diskussion, om hvad der skal ske, hvis kølingen står af i
> serverrummet.

'Før i tiden' med lidt større HP-grej, så foreskrev de (HP) en max temp på ~
21 grader.

Alarmen skulle gå ved ~ 26 grader, og shutdown ved ~ 30 grader.

> Der er ikke plads til dublering af køleanlæg.

Så er det ikke mission critical.

Stig Johansen

Fra : CC

Dato : 17-01-09 12:54

"Leif Neland" skrev i en meddelelse
> Vi har haft en diskussion, om hvad der skal ske, hvis kølingen står af i
> serverrummet.
> Der er ikke plads til dublering af køleanlæg.
Så få udskiftet køleanlægget med en større "2 trins anlæg" der giver SMS
alarm, når det går på trin 2.
Så har i x tidsrum til at komme og lave et kontrolleret nedluk.

> Overvågning, der giver alarm med sms, email eller lign.
Ja - Det har mange serverrum. Der skal skrives procedurer for hvem der gør
hvad, og hvorledes sms alarmen håndteres.
Ellers er alarmen værdiløs. Mange har også fjernopkoblinger, så ved sms
alarm, kan der kobles op og drifttilstanden af serverummet kan aflæses
Denne drifttilstand og evt. fjernstyring kan være alt fra hele rummet helt
ned til den enkelte switch.
Alternativ til sms kan være et direket opkald med aut. stemme. Email anses
for, at være for langsomt.

> Simpel termostat med ringeklokke.
Duer kun hvis der er folk i huset hele døgnet

> Nedlukning af servere.
Bør ske kontrolleret - ikke ved at fjerne forsyningsspændingen

> Nedlukning af ups
Hvorfor det - de lukker sig selv, når de er "tomme"

> Og til allersidst, hvis temperaturen stadig stiger: afbryd strømmen til
> rummet, en simpel termostat, der kobler fase til jord via en modstand, så
> hfi-en slukker.
Det er ulovligt jf Stærkstreømsbekendtgørelsen, og ideen duer ikke.
Fjerne du forsyningsspændingen, så starter upsen, og fejlen "kører" videre.
(Det er vel også det upsen er installeret for ?)

> Men hvad bør temperaturen være, for at man skal gå i panik, og lukke
> brutalt for strømmen?
Du skal læse manualer. Hvad er de enkelte komponenter maksimale
arbejdstemperatur.
For hver grad du går over dette forkorter du levetiden væsentligt, indtil
komponenten brænder af.
Nogle vil kalde det en risikovurdering. Denne vurdering er også med til at
sætte alarmniveauet samt beskriver tiltag, og "efter arbejder".

> Det antages at det er mere vigtigt at beskytte hardware mod at brænde
> sammen og længere nedetid, end en kortere, hvor der evt skal bruges lidt
> tid på fsck og måske indlæsning af backup.

Der findes mange løsningsmetoder alt afhængig af HW og SW værdien, og ikke
mindst hvad "nedetiden" koster.
Er der mange servere/racks er det måske de enkelte servere / racks der skal
overvåges. Stiger temperaturen i en fx. server, så sms alarm. Sker der ikke
noget, og stiger temperaturen hurtigt. så ud med den ekelte server, og ikke
hele rummet.