Kan ikke se noget mere - Pc'eren starter t~
Fra : CC

Dato : 15-01-09 22:17

Dette indlæg er sendt til flere nyhedsgrupper

PC'er: Asrock 77V88+ med Intel P4 3GHz CPU, 1GB RAM, 200GB SATA I HD og AGP
FX5200 128MB grafikkort.

Når maskinen startes vises "No signal" på skærmen, og "on" lampen blinker
grønt.
Efter lydende og LED at dømme, så starter maskinen tilsyneladende normalt
til MS-XP logon billed.
Har skiftet AGP grafikortet ud med et andet kort - med samme resultat.
Har mistanke om at det er AGP slottet der er defekt.

I dag prøvet med et PCI grafikort - samme resultat som før.
Hvis jeg trykker på de rigtige knapper på det rigtige tidspunkt har jeg haft
held med at komme i BIOS.
Jeg kan se indholdet af BIOS og bladre rundt, men sluttes BIOS af, er det
igen "sort" skærm".
I BIOS har jeg skiftet mellem PCI eller AGP grafikort, og skiftet HW
samtidig - heller ikke noget resultat.

Nogen der har et bud på hvad der galt ?

Fra : Mads

Dato : 15-01-09 22:26

On Thu, 15 Jan 2009 22:16:45 +0100, "CC" <CC_@mail.dk> wrote:

> [...]
>igen "sort" skærm".
>I BIOS har jeg skiftet mellem PCI eller AGP grafikort, og skiftet HW

Prøv at trykke F8 under opstart og se om du kan starte op
i fejlsikret tilstand med billede på.
I så fald er det sikkert bare din grafikdriver der er kaput.

Fra : CC

Dato : 16-01-09 12:04

"Mads" skrev i en meddelelse

> Prøv at trykke F8 under opstart og se om du kan starte op
> i fejlsikret tilstand med billede på.
> I så fald er det sikkert bare din grafikdriver der er kaput.

Fik liv i maskinen igår. (Fik fornyet min Back-up), installeret nye
grafidrivere og SATA drivere
Fik genstartet flere gange og alt virkede ok.
Her til morgen - suk - virker maskinen ikke igen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-01-09 00:27

CC wrote:
> Dette indlæg er sendt til flere nyhedsgrupper

Så plejer man at sætte FollowUp-To (FUT) til en af grupperne, istedet
for at alle som svarer skal gøre det hver gang de svarer i tråden (så
man ikke holder samme tråd kørende i flere grupper på én gang).

FUT sat til dk.edb.hardware

> PC'er: Asrock 77V88+ med Intel P4 3GHz
> Når maskinen startes vises "No signal" på skærmen, og "on" lampen blinker
> grønt.

Hvordan ligger spændingsniveauerne? (3,3V 5V 12V)
De burde kunne aflæses i BIOS.

Hvordan ser kondensatorerne på bundkortet ud?
Hvis en eller flere buler udad i toppen eller ligefrem lækker noget
brunligt stads, så er det højst sandsynligt dem, som giver problemer.

Billede af defekte kondensatorer:
http://greylion.dk/hw/img_0063.jpg

Fra : CC

Dato : 16-01-09 12:13

"Jens C. Hansen" skrev i en meddelelse
> [...]
> at alle som svarer skal gøre det hver gang de svarer i tråden (så man ikke
> holder samme tråd kørende i flere grupper på én gang).

Er noteret

> Hvordan ligger spændingsniveauerne? (3,3V 5V 12V)
> De burde kunne aflæses i BIOS.
Vcore 1,274
+3,3 3,258
+5,0 5,148
+12 11,741

> [...]
> Hvis en eller flere buler udad i toppen eller ligefrem lækker noget
> brunligt stads, så er det højst sandsynligt dem, som giver problemer.

Der er ingen der buler, eller lækker. Hverken på M/B eller grafikkort

Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-01-09 14:26

> Billede af defekte kondensatorer:
> http://greylion.dk/hw/img_0063.jpg

Måske OT (og jeg har overhovedet ikke forstand på elektronik), men hvoran i
alverden er alle de kondensatorer på det bundkort brændt af på een gang?
Noget med overspænding?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-09 15:59

Jakob Griffel wrote:
> [...]

De er ikke brændt af i den forstand. De er blot af en elendig kvalitet, og
kan ikke tåle varmen.

Såvidt jeg husker, så var det en enkelt fabrikant, som havde lugtet guld, og
nærmest oversvømmet markedet.

Det er ved at være nogle år siden at det var en "epedemi", men fænomenet er
ikke helt ukendt i dag heller.

Mvh Ebbe

Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-01-09 16:14

Tak for svarene

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-01-09 15:52

Jakob Griffel wrote:

> Måske OT (og jeg har overhovedet ikke forstand på elektronik), men hvoran i
> alverden er alle de kondensatorer på det bundkort brændt af på een gang?
> Noget med overspænding?

Nej, der blev i en årrække (1999-2003) brugt millionvis af dårligt
fabrikerede alu-kondensatorer fra Sydøstasien på bl.a. bundkort, og i
nogle fladskærme.
Der blev også tilbagekaldt nogle millioner TV-apparater (mest i Japan)
pga. det.

Det skulle efter sigende være væsken i dem, som mangler et
tilsætningsstof, hvilket gør at den langsomt angriber alu'en i dem, og
der udvikles brint som får dem til at bule ud og til sidst går der hul i
den ene eller den anden ende.
Jeg har endda læst en enkelt historie, hvor en kondensator eksploderede
og lavede en bule i den modsatte side af kabinettet.

I løbet af nogle få måneder eller år begynder de fleste af dem at bule
udad eller revne i toppen, eller lække den brunlige elektrolytvæske.
Normalt ville kondensatorer holde måske 10 år, så det er rigtig mange
bundkort, som er røget i brokkassen før tid.

Hvis man er god med en loddekolbe kan man dog skifte dem, men i mange
tilfælde kan det ikke betale sig; måske får bundkortet ESD-skade ved
udskiftning, eller kondensatorerne er for dyre eller kan ikke skaffes i
den rigtige fysiske størrelse, eller også er et tilsvarende bundkort så
billigt, at det ikke er umagen værd.

Der dukker stadig bundkort op her med dét problem, så det er noget man
lige så godt kan spørge om eller se efter med det samme, når der
begynder at være problemer.

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-01-09 08:48

Jens C. Hansen wrote:

> Det skulle efter sigende være væsken i dem, som mangler et
> tilsætningsstof, hvilket gør at den langsomt angriber alu'en i dem, og

Industrispionen som stjal designet havde ikke fået med at der skulle
korrosions-inhibitor i.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : kenneth

Dato : 17-01-09 11:34

> [...]
> Hvis en eller flere buler udad i toppen eller ligefrem lækker noget
> brunligt stads, så er det højst sandsynligt dem, som giver problemer.

Jeg har det sammen problem, og min spænding viser 1.0v 5v og 12v

Min pc kan køre i 20-40 min og så fryser den, så skal den være slukket i
noget tid før den overhoved kan starte op igen - ellers "no signal"

jeg prøver sku lige at kigge i kassen

Hilsen kenneth

Fra : kenneth

Dato : 17-01-09 12:20

Cpu Vcore = 1,31 V

Det er vel det sammen problem ik ?

Fra : kenneth.g

Dato : 19-01-09 22:27

> [...]
> Hvis en eller flere buler udad i toppen eller ligefrem lækker noget
> brunligt stads, så er det højst sandsynligt dem, som giver problemer.

jeg her se efter i min bios og der skrive den at der kun er 1,3v 5v og 12v,
kan det være grunden til at min pc fryyser efter ca. 20 min ?

Hilsen kenneth

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-01-09 23:14

kenneth.g wrote:
> jeg her se efter i min bios og der skrive den at der kun er 1,3v 5v og 12v,

Du skrev tidligere at de 1,3 Volt er Vcore, og det er ganske normalt med
1,3 Volt til processoren.

> kan det være grunden til at min pc fryyser efter ca. 20 min ?

Nej, ikke hvis det er Vcore.

Hvordan ser kondensatorerne på bundkortet ud?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-01-09 08:31

CC wrote:
> [...]
> igen "sort" skærm".
> I BIOS har jeg skiftet mellem PCI eller AGP grafikort, og skiftet HW

Jeg tænkte lidt mere over problemet; har du prøvet at måle om
Bios-batteriet trænger til udskiftning?

Det skal give mindst 3,0 Volt.
Alt under kan give underlige problemer som dit.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-01-09 14:49

Jens C. Hansen wrote:
> Jeg tænkte lidt mere over problemet;

Endnu en tanke; der er vel ikke faldet en skrue ned bagved bundkortet?

Fra : CC

Dato : 17-01-09 15:20

"Jens C. Hansen" skrev i en meddelelse

> Endnu en tanke; der er vel ikke faldet en skrue ned bagved bundkortet?

Har støvsyget, løsnet og vrikket i M/B. Intet andet end støv.

Har monteret en IDE HDD istedet for SATA HDD. Gav heller intet resultat.

Jeg kan komme i BIOS (og se de enkelte skærmbilleder) lige så snart jeg
rebooter eller bare tænder maskinen er skærmen sort.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-01-09 19:04

CC wrote:

> Har støvsyget,

Argh - støvsugning kan skabe en høj elektrisk ladning på mundstykket.
Det kan nemt give bundkortet et stød, som afliver et eller andet, og
giver det problem du har - men det var måske efter problemet opstod?
Støv skal blæses væk hvis det skal ud, og selvfølgelig helst udendøre.

> løsnet og vrikket i M/B. Intet andet end støv.

Du burde kunne høre den, hvis du ryster kabinettet eller vender det på
hovedet.

> Har monteret en IDE HDD istedet for SATA HDD. Gav heller intet resultat.
> Jeg kan komme i BIOS (og se de enkelte skærmbilleder) lige så snart jeg
> rebooter eller bare tænder maskinen er skærmen sort.

Hvis der er to eller flere RAM-moduler, så tag ét ud og/eller byt om på
dem. Det kunne måske være en RAM-fejl.
Hvis du kan komme til at teste den med memtest86+, som bl.a. ligger på
UltimateBootCD, så gør dét.

Fra : Carsten

Dato : 18-01-09 16:47

"CC" <CC_@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg kan komme i BIOS (og se de enkelte skærmbilleder) lige så snart jeg
> rebooter eller bare tænder maskinen er skærmen sort.

Jeg ville prøve med en anden strømforsyning.
Strømforsyningen kan, ligesom bundkort, have defekte elektrolytter.
Det medfører som regel, at PC'en starter som den skal, men med sort skærm.
Om det er løsningen i dit tilfælde, ved jeg ikke, men det er et forsøg værd.

Fra : CC

Dato : 18-01-09 18:40

"Carsten" skrev i en meddelelse
> [...]
> Det medfører som regel, at PC'en starter som den skal, men med sort skærm.
> Om det er løsningen i dit tilfælde, ved jeg ikke, men det er et forsøg

Tak for dit input:
Som du kan se af et tidligere indlæg i denne tråd så ligger alle spændinger
ok, så jeg tror ikke det er der fejlen ligger.

Fra : Carsten

Dato : 19-01-09 09:54

> Tak for dit input:
> Som du kan se af et tidligere indlæg i denne tråd så ligger alle
> spændinger ok, så jeg tror ikke det er der fejlen ligger.

Jeg tænkte mere på belastningen... Du kan heller ikke regne med de
spændinger, der vises i bios.
Der er jo en del hardware, der først aktiveres (og bruger strøm) når
driverne indlæses.
Jeg ville i hvertfald udelukke den fejlmulighed, og forsøge mig med en anden
forsyning.

Fra : CC

Dato : 17-01-09 14:52

> [...]
> Bios-batteriet trænger til udskiftning?
>
> Det skal give mindst 3,0 Volt.
> Alt under kan give underlige problemer som dit.

Har ikke observeret noget underligt hverken med tid, dato eller øvrige
værdier der ændres sig.
Har nu skiftet batteri hvilket medførte, at bios røg på default værdier.
Genindtaste/ændret værdier.
Genstartet og indlæst XP fra HDD og DVD, men desværre samme resultat - sort
skærm.