Vin til foi gras
Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 12-01-09 22:23

Hvilken vin kan anbefales til foi gras?

Med venlig hilsen

Jens Ole Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-01-09 22:51

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i en meddelelse
news:496bb4a7$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Hvilken vin kan anbefales til foi gras?

Det er en no-brainer: Chateau d'Yquem (Sauternes).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-01-09 08:38

Jens Bruun skrev:
> "Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en no-brainer: Chateau d'Yquem (Sauternes).

Kommer nu an på, hvordan og med hvilket tilbehør det serveres: fersk,
stegt eller som terrine..

Fra : N/A

Dato : 14-01-09 14:01

Fra : N/A

Dato : 14-01-09 14:01

Fra : Henrik

Dato : 13-01-09 12:28

Jeg syns Sauterne er for sød og klistret. Prøv med en Gewurtstrauminer fra
Alsaze.
Henrik

Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 13-01-09 13:05

> Jeg syns Sauterne er for sød og klistret. Prøv med en Gewurtstrauminer fra
> Alsaze.

Jeg har en Gewürtstraminer fra 1987 stående. Lejligheden ville være passende
til at åbne den, men hvis det er en kikser vil det være en dobbelt
katastrofe.

Garanterer du?

Jens Ole

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-01-09 13:16

Jens Ole Jensen skrev:

> Jeg har en Gewürtstraminer fra 1987 stående. Lejligheden
> ville være passende til at åbne den, men hvis det er en
> kikser vil det være en dobbelt katastrofe.

Stående?
Jeg troede at sådan en gammel svend skulle ligge ned.

--
Herluf :·)

Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 13-01-09 13:50

Den ligger...!

Fra : wx

Dato : 14-01-09 17:24

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en Gewürtstraminer fra 1987 stående. Lejligheden ville være
> passende til at åbne den, men hvis det er en kikser vil det være en
> dobbelt katastrofe.

Gewürtstraminer har stort set ingen syre og regnes derfor ikke for
langtidsholdbare, m.m. den er sød. Under alle omstændigheder vil jeg tilråde
at den drikkes snart, med eller uden fjerkrælever.
God fornøjelse.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-01-09 19:01

On Mon, 12 Jan 2009 22:50:38 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i en meddelelse

>Det er en no-brainer: Chateau d'Yquem (Sauternes).

Ja, det er et klassisk og dyrt match.

Der laves fremragende ædelsøde vine på tæt på og langt fra. Prøv fx de
ædelsøde vine fra Loupiac el. Monbazillac.

Tyskland og Østrig er også leveringsdygtige i fremragende vine fra
beerenausleseniveau og op -- trockenbeerenauslse & eiswein. Tidligere
i tråden har det været anført, at sauternes kan virke for klistret og
sødt på nogen, og andre har svært ved at forholde sig til de toner den
ædle råd (botrytis) tilfører vinen.

I Østrig findes der varierende sødmegrader -- fra den lette sødme til
ekstreme mængder (restsukkermængder omkring 300 gram per liter) --
lige så med graden af ædelråd. Druer kunne være chardonnay, grüner
veltliner (som er Østrigs nationaldrue), riesling el. andet. Kongen af
de ædelsøde vine er/var Kracher, som døde forrige år. Der er cuvéer i
mange forskellige kvalitetsniveauer og prisklasser. Vinene herfra
serveret på landets førende restauranter -- og sågar også i Frankrig.
Jeg har i Lyon fået Kracher i glasset som en del af en tasting menu på
en michelinrestaurant.

Der laves også hvid Banyuls, det kunne også være en mulighed, hvis der
skal eksperimenteres lidt mere.

Gewürztraminer i en eller anden afskygning, gerne med god sødme, måske
en vendage tardive, er også et godt bud.

En uspecificeret flaske fra 1987 ville jeg under ingen omstændigheder
forsøge mig med -- uden backup vel at mærke.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Jens Ole Jensen

Dato : 13-01-09 21:49

> En uspecificeret flaske fra 1987 ville jeg under ingen omstændigheder
> forsøge mig med -- uden backup vel at mærke.

Den grwuetztraminer jeg har "liggende" er 13% alkohol og fra distriktet
Kaefferkopf ved Ammerswihr lidt nord for Colmar.

Med venlig hilsen

Jens Ole Jensen

Fra : wx

Dato : 14-01-09 17:27

> Den grwuetztraminer jeg har "liggende" er 13% alkohol og fra distriktet
> Kaefferkopf ved Ammerswihr lidt nord for Colmar.
>

> Med venlig hilsen
>
> Jens Ole Jensen
Kaefferkopf har et godt ry og blev ophøjet til grad cru for 2-3 år
siden.Men den skal ikke gemmes længere!

Fra : wx

Dato : 14-01-09 17:45

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> serveret på landets førende restauranter -- og sågar også i Frankrig.
> Jeg har i Lyon fået Kracher i glasset som en del af en tasting menu på

Der laves så meget ufattelig god prædikatsvin i Illmitz, ikke kun Kracher,
for området er spækket med gode vinmagere. Og så er de til at betale (på
stedet), selvom de aldrig bliver så billige som lige efter vinskandalen i
starten af '80-erne.
I DK er man ved at opdage østrisk vin, men fortrinsvis veltliner og tørre
riesling. Søde vine er ikke særlig populære i DK.
Men jeg vil da gerne komme med et alternativt forslag til en sød vin: Tokay
Aszu. De kan fås herhjemme, fx. i Munkebo, se http://www.ungarskevine.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-01-09 03:40

On 13 Jan., 08:37, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> Kommer nu an på, hvordan og med hvilket tilbehør det serveres: fersk,
> stegt eller som terrine..

Jeg har svært ved at se en god sauternes ramme forbi på såvel fersk,
stegt som terrine.

Om man skulle kunne tænke sig til tilbehør, som ville give mismatch
til sauternes ved jeg ikke, men jeg har svært ved at forestille mig
det.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-01-09 12:35

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
>
> Om man skulle kunne tænke sig til tilbehør, som ville give mismatch
> til sauternes ved jeg ikke, men jeg har svært ved at forestille mig

For kun at nævne det mest ekstreme: Tournedos Rossini?

Der findes mange andre eksempler på tilbehør, der ville slå sauternen
til lirekassemand: Balsamicosause, ristede svampe, stegt andebryst m.v.

Fra : Padre

Dato : 13-01-09 20:27

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> For kun at nævne det mest ekstreme: Tournedos Rossini?
>
> Der findes mange andre eksempler på tilbehør, der ville slå sauternen til
> lirekassemand: Balsamicosause, ristede svampe, stegt andebryst m.v.

Mener du at de ting ville ødelæggen smagen af en sauternes?

Personligt ville jeg mene, at der skulle en meget kraftig éndimensional smag
til som oversaltede fritter, surtsyltede agurker eller en marengs.

--
Padre

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-01-09 20:52

Padre skrev:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> Mener du at de ting ville ødelæggen smagen af en sauternes?

Ikke nødvendigvis ødelægge - jeg synes bare ikke, de passer sammen.

Fra : N/A

Dato : 14-01-09 14:01

Fra : N/A

Dato : 13-01-09 12:35

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-01-09 05:24

On 13 Jan., 13:04, "Jens Ole Jensen" <jojen...@deltadata.dk> wrote:

> Garanterer du?

Sådan en flaske kan man ikke garantere for, sørg dog for at have en
backup. Det behøver jo ikke være Jenses d'Yquem, en mindre ambitiøs
sauternes vil sikkert kunne gøre jobbet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-01-09 17:24

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan en flaske kan man ikke garantere for, sørg dog for at have en
> backup. Det behøver jo ikke være Jenses d'Yquem, en mindre ambitiøs
> sauternes vil sikkert kunne gøre jobbet.

Enig, men nu blev der jo ikke nævnt økonomiske grænser i det oprindelige
spørgsmål. Aldi har faktisk en OK Sauternes på tilbud pt. Vistnok 60,- for ½
flaske nogenlunde hæderlig Sauternes.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-01-09 10:18

On 13 Jan., 17:24, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]

> spørgsmål. Aldi har faktisk en OK Sauternes på tilbud pt. Vistnok 60,- for ½

Det var dæleme billigt, hvis den er værd at drikke. Afsted med mig :)

Sauternes er bare fantastisk, og sådan er det! Jeg kan finde på at
servere foie gras i den ene ende af et måltid og crème brûlée i den
anden, bare for at få sauternes to gange!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 13-01-09 21:20

"Jens Ole Jensen" <jojensen@deltadata.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken vin kan anbefales til foi gras?
>

> Med venlig hilsen
>

> Jens Ole Jensen

Jeg er en af dem, der som Kasper nævner, ikke er specielt vild med matchet
"Foie gras/sauternes", men foretrækker vin med mere syre. Tysk riesling på
auslese eller beerenausleseniveau har for mig en bedre balance mellem syre
og sødme til at matche den fede lever. Nogle foretrækker mere alkohol til at
klare fedtet hvorfor en riesling Vendange Tardive(senthøstet) fra Alsace
også er en mulighed.

Anders
www.vinkritik.dk
www.decorked.dk
http://spisdrik.blogspot.com (senest med rieslinganmeldelser)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-09 02:00

On Jan 13, 6:18 pm, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:

> [...]
> servere foie gras i den ene ende af et måltid og crème brûlée i den
> anden, bare for at få sauternes to gange!

Vi skal faktisk have crème brûlée her i weekenden og har selv tænkt på
hvad vi skal have til, og du vil mene at sådan en vin vil være god til
det ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Padre

Dato : 14-01-09 02:31

On 13 Jan., 20:52, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> Ikke nødvendigvis ødelægge - jeg synes bare ikke, de passer sammen.

Skulle stegt andebryst eller ristede svampe ikke kunne gå med
sauternes?

Smag og behag kan som bekendt ikke diskuteres

Balsamicosaucen er jeg nok enig med dig i, hvis dne som jeg
forestiller mig, tangerer det sure.

--
padre

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-01-09 14:01

Padre skrev:

> Skulle stegt andebryst eller ristede svampe ikke kunne gå med
> sauternes?
>
> Smag og behag kan som bekendt ikke diskuteres

Tværtimod - det kan diskuteres i evigheder, uden at man bliver enige

Fra : Padre

Dato : 14-01-09 06:50

On 14 Jan., 14:00, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> Tværtimod - det kan diskuteres i evigheder, uden at man bliver enige

Så sandt som det er sagt

--
padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-01-09 14:05

On 14 Jan., 09:59, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Vi skal faktisk have crème brûlée her i weekenden og har selv tænkt på
> hvad vi skal have til, og du vil mene at sådan en vin vil være god til
> det ?

Ja, er du gal!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang