Specielt ristet kaffe
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-01-09 17:54

Hvad betyder det, at en kaffe er "specialristet". Det siger vel bare, at
ristningen har været afvigende fra "normalt". Er det hårdere ristet eller
mildere? Betegnelsen siger ikke mig noget.
Mvh
Aksel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-09 18:04

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in

> Hvad betyder det, at en kaffe er "specialristet". Det siger vel bare,
> at ristningen har været afvigende fra "normalt". Er det hårdere
> ristet eller mildere? Betegnelsen siger ikke mig noget.

Forskellige kaffetyper ristes forskelligt. Typisk har kafferistere et antal
prædefinerede ristninger til de mest almindelige kaffetyper. Mon ikke
specialristet blot er udtryk for at en ristning er yderligere tilpasset den
specifikke (specielle) kaffeblanding?

Kafferistning kan gøres til en hel videnskab.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 12-01-09 18:43

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ristningen har været afvigende fra "normalt". Er det hårdere ristet eller
> mildere? Betegnelsen siger ikke mig noget.

Det er også noget markedsføringssludder. Al kaffe burde nemlig være
specialristet, altså tilpasset bønnetypen, og det ønskede resultat. Hvis jeg
husker rigtigt fra min tid som supermarkedskaffe-kunde, der ligger 20 år
tilbage, dækkede "specialristet" dengang, som du antyder, over en mørkere
ristet kaffe.

Anders(hjemmerister)
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-01-09 18:45

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvad betyder det, at en kaffe er "specialristet". Det siger vel bare, at
> ristningen har været afvigende fra "normalt". Er det hårdere ristet eller
> mildere? Betegnelsen siger ikke mig noget.

Det betyder bare at de gerne vil have dig til at købe det

Steen.

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-01-09 07:42

On 12 Jan., 17:54, "Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ristningen har været afvigende fra "normalt".  Er det hårdere ristet eller
> mildere?  Betegnelsen siger ikke mig noget.

Som de andre skriver betyder det ikke noget sådan rigtigt..

Normalt er det (i hvert fald i dk) et udtryk for en hårdere ristning.

Fx den brune merrild som er meget kraftig og nærmest bitter, hvis man
bruger samme mængde kaffe som "alm. ristede" - generelt anbefales
mindre kaffe når de er hårdere ristet - hvilket er et godt
salgstrick :)

Jeg foretrækker dig en "rigtigt ristet" og en rigtig mængde kaffe med
god smag :)

Mvh
Peter