Hvilken trådløs router til P2P-trafik?
Fra : Niels Munk

Dato : 12-01-09 20:21

Hej!

Jeg spurgte tidligere i netværk.trådloest-gruppen, men ingen svar på mit
egentlige spørgsmål, så jeg prøver her:

Hvilken router skal jeg gå efter, når kravene er som følger:

* Gigabit porte
* Trådløs N-standard (gerne draft 2.0)
* Meget gerne kompatibel med f.eks. DD-WRT firmware
* Ordentlig QoS
* Skal kunne håndtere en hurtig fiberforbindelse (20/20MBit eller 40/40)

Jeg er klar over at routeren ikke bliver billig, men under 2.000,- er OK.

Min nuværende Linksys WRT54G med DD-WRT er vist ved at dø for mig :(

/Niels Munk

Fra : Klaus G.

Dato : 13-01-09 17:07

> Jeg er klar over at routeren ikke bliver billig, men under 2.000,- er OK.
>
> Min nuværende Linksys WRT54G med DD-WRT er vist ved at dø for mig :(
Jeg kan ihvertfald sige hvad for en du IKKE skal købe og det er den her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307272&searchArea=&Soegeord

Jeg har lavet et topic omkring den længere nede i gruppen d. 20/12-08
Der er endnu en tråd d. 06/01-09 om samme router, og det er heller ikke
positivt :)

D-Link DIR655 har jeg hørt meget godt om. Jeg skal liiige se hvordan min nye
Intel Atom baseret puter klare sig som firewall. Kan den ikke klare opgaven,
så bliver det en DIR655. Og jeg har 50/50Mbit Fiber.

Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Munk

Dato : 13-01-09 19:56

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har lavet et topic omkring den længere nede i gruppen d. 20/12-08
> Der er endnu en tråd d. 06/01-09 om samme router, og det er heller ikke
> positivt :)

Jo, Klaus - jeg har læst din tråd, og generelt læst langt tilbage i
relevante grupper.

> D-Link DIR655 har jeg hørt meget godt om.

Jo, men så vidt jeg ved, understøtter D-link'erne ikke DD-WRT

/Niels Munk

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-09 20:42

Niels Munk wrote:

> [...]
> f.eks. DD-WRT firmware * Ordentlig QoS
> * Skal kunne håndtere en hurtig fiberforbindelse (20/20MBit eller

Skal p2p delen køre over det trådløse?

--
Jesper Lund

Fra : Niels Munk

Dato : 13-01-09 20:46

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Skal p2p delen køre over det trådløse?

For det meste, nej. Det kommer primært til at køre over min filserver, som
står i skab med routeren og derfor er kablet fast. Der vil dog være småting
som kører over min laptop, som er forbundet trådløst. Dette er dog ikke
værre, end at det _kan_ køres over sereven.

Hvorfor spørger du?

/Niels Munk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 21:59

Niels Munk wrote:

> Hvorfor spørger du?

Man kunne splitte funktionerne op i wifi, router og gigabit switch og så
få nogle dele der hver især performer godt.

Jesper Poulsen

Fra : Niels Munk

Dato : 13-01-09 22:45

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Man kunne splitte funktionerne op i wifi, router og gigabit switch og så
> få nogle dele der hver især performer godt.

Det er selvfølgelig en mulighed. Hvad vil du anbefale af router, hvis den så
ikke skal være trådløs eller med Gigabit? Det vil jo så ende op med at jeg
skal ud og investere i en Gigabit switch + 2 routere, idet AP's faktisk
koster det samme, eller mere end en trådløs router... Det bliver en indkøbs
og strømdyr løsning...

/Niels Munk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 23:50

Niels Munk wrote:

> skal ud og investere i en Gigabit switch + 2 routere, idet AP's faktisk
> koster det samme, eller mere end en trådløs router... Det bliver en indkøbs

Router og AP kunne passende kombineres. Der er alligevel ikke gigabit
wireless.
En god router og en god switch. Jeg skal prøve at undersøge hvad folk
bruger på kollegierne i Sønderborg - de har 100Mbps full duplex internet.

Jesper Poulsen

Fra : Niels Munk

Dato : 14-01-09 14:42

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> En god router og en god switch. Jeg skal prøve at undersøge hvad folk
> bruger på kollegierne i Sønderborg - de har 100Mbps full duplex internet.

Tak, det ville være rigtig godt :)

/Niels Munk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-01-09 11:52

Niels Munk skrev:

> [...]
> * Ordentlig QoS
> * Skal kunne håndtere en hurtig fiberforbindelse (20/20MBit

Jeg er ret tilfreds med min Linksys WRT350N, som jeg vil mene, kan
klare ovenstående fint. Dog er jeg i tvivl om kvaliteten af QoS,
hvis den da overhovedet har det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Munk

Dato : 14-01-09 14:41

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg er ret tilfreds med min Linksys WRT350N, som jeg vil mene, kan
> klare ovenstående fint. Dog er jeg i tvivl om kvaliteten af QoS,
> hvis den da overhovedet har det.

Hvilken linie kører du den på?
Hvad slags P2P-trafik/hvor tung kører du?
Overholder den draft 2.0 standarden?

/Niels Munk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-01-09 15:51

Niels Munk skrev:

> Hvilken linie kører du den på?

25/25 MBit.

> Hvad slags P2P-trafik/hvor tung kører du?

Jeg kører ikke P2P 24-7-365, men når jeg gør, kører jeg med eMule.
Kan dog ikke huske, hvad den er stillet til at hastigheder, men det
er nok nærmest hvad installations-wizarden har valgt som standard.

> Overholder den draft 2.0 standarden?

Aner det ikke.

--
Hilsen