regression
Fra : S. Mikkelsen

Dato : 27-07-01 10:51

Er der nogle herinde der har været i regression?
Hvordan var det?

S.

Fra : Havmand

Dato : 27-07-01 12:16

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle herinde der har været i regression?
> Hvordan var det?

Ka' ikke lige huske det. Sker mest når jeg er fuld. Tror jeg. ;)

mvh. Havmand

Fra : Corax

Dato : 28-07-01 07:08

> "S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse

Så vidt jeg er oplyst, så benyttes der ofte en speciel hypnoseteknik til at
lave regression. Denne teknik (eller i hvert fald noget der ligger _meget_
tæt på) kan benyttes til så forskellige ting som a) "opdage tidligere liv"
b) "opdage og undersøge UFO bortførelser" c) "opdage seksuelt misbrug fra
den gang personen var barn".

Der er så bare lige den lille finte, at det er blevet godt og grundigt
bevist at de ting der opdages, ikke har noget at gøre med virkeligheden og
virkelige minder. De ting som bliver fundet, er en blanding af personens
egen fantasi og behandlerens ideer. F.eks. vil behandlere der tror på UFO
bortførelser altid finde at folk har været bortført - og hvis behandleren er
overbevisende nok, så vil han/hun kunne overbevise sit "offer". I USA har de
haft _meget_ uheldige oplevelser med den variation, hvor der "opdages
seksuelt misbrug". Folk er gået i behandling for f.eks. spiseforstyrrelser
eller kæresteproblemer, og pludselig har psykologen "opdaget" at de har
været misbrugt seksuelt som børn, men at de så åbenbart helt har "glemt
det". Denne ide har bygget på dybt forældede ideer om hvordan den menneske
hukommelse virker, og på forældede Freudianske ideer om, at folk skulle
fortrænge den slags ting, og eventuelt udvikle "splitpersonligheder".

Efter megen mage, har behandleren så fået dem til at "huske det", hvor efter
de har helt afskrevet deres familie, eller måske endda lagt sag an mod dem.
Nogle af dem har så år efter opdaget, at deres så kaldte "minder" som
behandleren har opdaget til dem, ikke var rigtige. Nogle af disse er blevet
genforenet med deres familie, men for andre har det været for sendt. Det er
formentlig en mindre rar opdagelse, at finde ud af at ens minder bare var
fantasi, hvis disse minder har fremmedgjort en fra ens familie, og måske
påvirket ens forældre så voldsomt, at de er døde af presset og sorgen over
at have mistet deres barns kærlighed.

Så inden du kaster dig ud i noget regression, så er det en god ide at
undersøge, hvilke slags ting din behandler ofte finder. Hvis hans andre
kunder normalt har levet i Frankrig, og lidt en voldsom død, så vil det nok
også blive afsløret som del af DINE tidligere liv.

- Corax

Fra : Havmand

Dato : 28-07-01 10:45

"Corax" <ccc44406@vip.cybercity-nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

For en god ordens skyld, så var Corax's indlæg et svar til SM og
ikke Havmand.
Kære søde rare Corax, du bedes i fremtiden lade dit svar
fremgå under det indlæg, du svarer på.

mvh. Havmand

PS. Udmærket indlæg ellers. Helt enig.

Fra : Corax

Dato : 28-07-01 13:32

"Havmand" <nyhavmand@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke Havmand.
> Kære søde rare Corax, du bedes i fremtiden lade dit svar

Det ville jeg gerne have gjort, men af en eller anden grund kan jeg ikke se
SM's oprindelige indlæg?. Dit var det første indlæg i tråden, som jeg kunne
læse :(

- Corax

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 29-07-01 10:15

Problemet er bare om det er til at tro på nogle regressionsterapeuter?
Hvordan kan man nogensinde vide sig sikker?
S.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-07-01 18:12

Elisabeth Loftus ved University of Washington har lavet undersøgelser
om repressed memory og de "psykologer", der graver i dem. Der er ca.
ti artiker online på hendes webside http://faculty.washington.edu/eloftus/

--
Carsten Svaneborg
http://www-theory.mpip-mainz.mpg.de

Fra : Rado

Dato : 29-07-01 22:33

On Sat, 28 Jul 2001 08:08:01 +0200, "Corax"
<ccc44406@vip.cybercity-nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er så bare lige den lille finte, at det er blevet godt og grundigt
>bevist at de ting der opdages, ikke har noget at gøre med virkeligheden og

De kunne jo også tænkes at det i nogle tilfælde er opdigtet, i andre
rigtigt, og i atter andre en blanding af begge dele? Sagen er at det
langt fra altid er muligt at bevise med sikkerhed om det er det ene
eller det andet.

--
Rado

Fra : Corax

Dato : 30-07-01 13:34

> [...]
> rigtigt, og i atter andre en blanding af begge dele? Sagen er at det
> langt fra altid er muligt at bevise med sikkerhed om det er det ene

Alt er selvfølgelig muligt. Der er dog kun videnskabeligt data der taler for
det synspunkt, jeg har præsenteret.

- Corax

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 27-07-01 19:19

hej S Mikkelsen

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle herinde der har været i regression?

Ja!

> Hvordan var det?

Ændrede mit liv totalt på en positiv måde.

Hvorfor spør du??

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : cludde

Dato : 27-07-01 21:47

Ja, det var interessant...så nogle af mine forrige liv...hvorfor?

cludde

S. Mikkelsen <ssm@io.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B613969.DD7B1EF1@io.dk...