Wagyu ribeye-steg
Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-09 22:32

Jeg var tilfældigvis inde i min ynglings-SuperBest (Jægersborg Allé), og de
havde fersk wagya-kød i forskellige udskæringer. Jeg tog et kviklån i
friværdien, og købte en lille ribeye-steg. Nu var gode råd MEGET dyre...
Stegen skulle serveres som et indslag i en fireretters italiensk inspireret
menu, og den skulle bare IKKE fuckes op.

Jeg endte med at smide den (stadig vakuumpakket) i min største gryde med
vand i, smed føleren til mit stegetermometer ned til den, og lod den så stå
og simre i seks timer ved ca. 55-57 grader. Lige inden servering fik den en
håndfuld minutter i ovnen med fuld knald på, og den fik den lækreste farve.

Wauw, det var godt. Det er - uden sammenligning - det møreste stykke
oksekød, jeg NOGENSINDE har smagt. Og jeg har endda smagt wagyu før. Det var
mørere end det møreste mørbrad, og smagte samtidig af noget. Kan VARMT
anbefales, selvom det er uforskammet dyrt.

Jeg fik dog et lille, økonomisk plaster på såret: I samme SuperBest havde
fiskeafdelingen friske, store kammuslinger (seks stk. for 50,-). Jeg spurgte
fiskemanden, om vi kunne lave en hurtig handel, hvis jeg aftog hele hans
lager. Han lurede lidt, og sjussede sig frem til, at der nok var 20
muslinger i beholderen. Dem kunne jeg så få for 150,-. Jeg slog til med det
samme, og blev næsten - kun næsten - helt flov, da han øste dem op i først
én beholder og siden én til, fordi de ikke alle kunne være i den første. Jeg
turde ikke tælle dem, før jeg kom hjem i køkkenet. Det var næsten 50 stk.

Og gæsterne var vist også nogelunde tilfredse med det hele

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-01-09 14:38

On 11 Jan., 22:31, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Og gæsterne var vist også nogelunde tilfredse med det hele

Det var dog nogle uforskammede ting, du smider i gæsterne! Hvilken
SuperBest er det? Gad godt have mine fingre i sådan en steg. Har kun
købt en enkelt bøf til deling med konen, og det var mageløst - og slet
ikke "over rated".

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-01-09 14:38

On 11 Jan., 22:37, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:

> Hvilken SuperBest er det?

Never mind, det havde du jo skrevet :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-09 22:48

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Never mind, det havde du jo skrevet :)

Hehe. Ja, og de har også altid pancetta (dog kun den runde udgave). Jeg har
måtte hente den originale pancetta hos en delikatesse-pusher i Odense. Jeg
har endnu ikke set den i storkøbenhavn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-01-09 09:41

Jens Bruun wrote:

> Hehe. Ja, og de har også altid pancetta (dog kun den runde udgave). Jeg har
> måtte hente den originale pancetta hos en delikatesse-pusher i Odense. Jeg
> har endnu ikke set den i storkøbenhavn.

Nu er Pancetta jo flere ting (Supermarco har f.eks. både røget og
ikke-røget Pancetta). Hvad mener du er den originale?

Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-01-09 22:56

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er Pancetta jo flere ting (Supermarco har f.eks. både røget og
> ikke-røget Pancetta). Hvad mener du er den originale?

Den firkantede, ikke-rullede med meget fedt. Det er, hvad jeg har lært. Har
jeg fået bundet en historie på ærmet?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-01-09 11:27

Jens Bruun wrote:

> Den firkantede, ikke-rullede med meget fedt.

Gu' ve' om det er den vores lokale ostehandler i Søborg sælger? Iøvrigt
en rigtig god butik. Og med en fiskhandler lige ved siden af og en Irma
overfor er man rimelig godt hjulpen når det gælde kulinariske godbidder
i lokalområdet

> Det er, hvad jeg har lært. Har jeg fået bundet en historie på ærmet?

Aner det ikke. Jeg er ikke just ekspert på det område heller. Måske
Kevin ved det?

Ebbe

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 13-01-09 19:17

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

>Hehe. Ja, og de har også altid pancetta (dog kun den runde >udgave). Jeg
>har måtte hente den originale pancetta hos en delikatesse-pusher >i Odense.

Nu bor jeg selv i Odense og er vild med "Italiensk" , kan jeg lokke dig til
at fortælle hvor i Odense .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Max

Dato : 12-01-09 08:55

Hej Jens

> Og gæsterne var vist også nogelunde tilfredse med det hele

Det lyder også meget spænnende, en skam vi ikke har sådan
en SuperBest her i byen, men det lyder jo til at det godt kan
betale sig at køre de 30 km der er til de nærmeste.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 12-01-09 01:40

On 11 Jan., 22:48, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Hehe. Ja, og de har også altid pancetta (dog kun den runde udgave). Jeg har
> måtte hente den originale pancetta hos en delikatesse-pusher i Odense. Jeg
> har endnu ikke set den i storkøbenhavn.

Har du prøvet Supermarco?

--
padre

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-01-09 22:51

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet Supermarco?

Nej. Er det den, der ligger ude i sydhavnen tæt på Metro? Hvis ja, kræves
der ikke særligt adgangskort?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-01-09 11:24

Jens Bruun wrote:

> Nej. Er det den, der ligger ude i sydhavnen tæt på Metro?

Tæt og tæt. Den ligger en hel del tættere på Fields, for slet ikke at
tale om H.C. Ørstedsværket.

> Hvis ja, kræves der ikke særligt adgangskort?

Nej, der er åbent for alle.

Ebbe

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 13-01-09 14:19

> Tæt og tæt. Den ligger en hel del tættere på Fields, for slet ikke at tale
> om H.C. Ørstedsværket.

Nu ligger den altså faktisk "forholdsvist" tæt på Metro - 2 km., og vel en
5-7 km. fra Fields .

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-01-09 14:32

Jeppe Vestergaard wrote:

> Nu ligger den altså faktisk "forholdsvist" tæt på Metro - 2 km., og vel en
> 5-7 km. fra Fields .

Duh! Det var Fisketorvet, jeg mente

Tak for rettelsen.

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 13-01-09 20:31

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

> Duh! Det var Fisketorvet, jeg mente
>
> Tak for rettelsen.

De har i hvert fald pancetta:
http://www.supermarco.dk/index.php?side=produkter&underside=salami_og_skinke

--
Padre

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-01-09 03:43

On 13 Jan., 11:27, Ebbe Kristensen <e...@ekologic.dk> wrote:

> Aner det ikke. Jeg er ikke just ekspert på det område heller. Måske
> Kevin ved det?

Hvis du i Rom går ind i et supermarked og leder efter pancetta, vil du
formentlig først og fremmest støde på en udskæring, der ligner et godt
stykke dansk, røget bacon, men med en helt anden smag. Den rullede er
også udbredt. Jeg tror ikke, der er nogen, der er rigtigere end andre,
men den rullede kan alt efter omstændighederne være svær at arbejde
med.

Og kan du så komme ud i SuperMarco, Jens, hvis du aldrig har været
der! Fy skamme! (Hæv et beløb først og lad kreditkortene blive hjemme)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-01-09 07:39

> [...]
> havde fersk wagya-kød i forskellige udskæringer. Jeg tog et kviklån i
> friværdien, og købte en lille ribeye-steg.

Hvor meget måtte du låne? (kg-pris?)

Mvh
Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-01-09 15:57

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor meget måtte du låne? (kg-pris?)

1.200,-/kg. Stegen - der var den mindste i kølemontren - vejede lidt over
1.200 gram. Jeg skulle lige synke en ekstra gang, inden jeg sprang til. I
modsætning til i fiskeafdelingen var der ingen nåde - dvs. mit forsøg på at
prutte om prisen blev totalt afvist med beskeden "vi tjener stort set intet
på kødet i forvejen"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 13-01-09 19:14

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> 1.200,-/kg. Stegen - der var den mindste i kølemontren - >vejede lidt over
> 1.200 gram. Jeg skulle lige synke en ekstra gang, inden jeg >sprang til.

Tænk på det var fersk ! , så prisen er faktisk ok.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-01-09 10:22

On 13 Jan., 15:56, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> 1.200,-/kg.

Dæleme mange penge for kød, men med den ene bøf, jeg i mit liv har
fået, kunne jeg godt forestille mig, det var pengene værd. Hvis jeg
kan få vennerne med på en opjusteret brugerbetaling næste nytår, vil
jeg forsøge mig at finde sådan en... Hverdagsøkonomien strækker
desværre ikke til det, det er sådan nogenlunde det meste af en måneds
kødbudget :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 13-01-09 20:34

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message

>Dæleme mange penge for kød, men med den ene bøf, jeg i mit liv har
>fået, kunne jeg godt forestille mig, det var pengene værd. Hvis jeg

Ja det er en seriøs pris for kød.

Når jeg skal være stensikker på kødets kvalitet tager jeg til slagter Lund
på Peter bangs Vej. Der får man fantastisk oksekød til 400 kr/kilo, det
synes jeg rækker for mig

--
Padre