Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vidvinkel: Hvor stor er forskellen på 10mm~
Fra : Ukendt

Dato : 11-01-09 14:32

Jeg overvejer at investere i Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 for mit Canon 450D
(cropfaktor = 1,6).

Men hvor stor er forskellen i mellem de 10mm og mit kit objektiv på 18mm?

2 tillægsspørgsmål:
Er det korrekt at jeg kan anvende alle EF og EF-S objektiver som passer til
mit 450D til et fullframe Canon (så fremt der står EF/EF-S under
objektivmontering) ?

Er der nogen som har erfaring med det nævnte objektiv mht. billedkvaliteten?

Mvh Kim

Fra : rt

Dato : 11-01-09 15:07

KimT wrote:
> Jeg overvejer at investere i Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 for mit Canon
> 450D (cropfaktor = 1,6).

God ide. Det er imo et fremragende vidvinkelobjektiv og et
sjovt stykke legetøj.

> Men hvor stor er forskellen i mellem de 10mm og mit kit objektiv på 18mm?

Ja, jeg ved ikke lige med vinkler og sådan, det kan andre nok
svare på. Men der er ret stor forskel på 17-18mm og så på
10-12, det giver temmelig meget mere. Pas på mit mennesker,
der, især i yderpunkterne, kan blive noget trukket i det.

> 2 tillægsspørgsmål:
> Er det korrekt at jeg kan anvende alle EF og EF-S objektiver som passer
> til mit 450D til et fullframe Canon (så fremt der står EF/EF-S under
> objektivmontering) ?

Nej. EF-S-objektiver er lavet til crop-kameraer (eksl.
D-seriens 1.3 x) og virker ikke på ff-kameraer. Men
EF-objektiverne kan anvendes på både crop- og ff-kameraer.

> Er der nogen som har erfaring med det nævnte objektiv mht.
> billedkvaliteten?

Jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med mht.
vidvinkelområdet, men jeg synes det er et udmærket objektiv og
en udmærket billedkvalitet. Der findes ganske sikkert masser
af test og sammenligninger.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-01-09 16:59

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> objektivmontering) ?
>
> Er der nogen som har erfaring med det nævnte objektiv mht.

Super objektiv, tøv ikke med at køb det. Mit har ikke været af kameraet i de
sidste 2 måneder
Der er mange omtaler af objektivet på nettet, f.eks.:
http://photo.net/equipment/canon/efs_10-22/
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-10-22mm-f-3.5-4.5-USM-Lens-Review.aspx

Søg selv videre på nettet.
Som andre har svaret, kan du ikke bruge den på full frame.

Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 11-01-09 18:41

On Sun, 11 Jan 2009 14:32:20 +0100, "KimT"
<detsortehul"snabela"hotmail.com> wrote:

>Jeg overvejer at investere i Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 for mit Canon 450D
>(cropfaktor = 1,6).
>
>Men hvor stor er forskellen i mellem de 10mm og mit kit objektiv på 18mm?

Du kan få et hint her:
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-09 20:51

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote in message

> Du kan få et hint her:
> http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Super link!

Mvh Kim

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-01-09 21:02

KimT skrev i Message-ID: <4969f4e8$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>:
> Men hvor stor er forskellen i mellem de 10mm og mit kit objektiv på 18mm?

Rigtig stor.

Jeg synes faktisk også der er ret stor forskel på 10 og 12 mm.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<gallery><http://galleri.fjelsten.dk/nyeste/?g2_itemId=453>