Laserprinter - hvilken ka I anbefale
Fra : Kim

Dato : 11-01-09 22:14

Hejsa er på jagt efter en laserprinter til print af rapporter.

Ikke farve
Hurtig udskrivning
Billig i drift

Hvilken retning skal jeg lede?

Kim

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 11-01-09 22:36

Kim skrev:
> Hejsa er på jagt efter en laserprinter til print af rapporter.

> Ikke farve
> Hurtig udskrivning
> Billig i drift

Brother HL 2035. Har selv en HL 2040.

> Hvilken retning skal jeg lede?

http://www.compware.dk/default.asp?varespec=465423

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Kim2000

Dato : 11-01-09 23:31

"Kim" <kim.soeby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa er på jagt efter en laserprinter til print af rapporter.
>
> Ikke farve
> Hurtig udskrivning
> Billig i drift
>
> Hvilken retning skal jeg lede?

Brother er billig i indkøb og billig i drift.

HP smådyr i indkøb, tossegod billig i drift.

Lexmax ufattelig billig i indkøb, dyr i drift (forskellen er at tromlen skal
udskiftes efter 20.000 sider).

Der er en fremragende artikel i dette fremragende blad:
http://damat.dk/Publkationer/DC49.pdf

mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 50 er udkommet 3. januar og er gratis

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-01-09 00:42

Kim skrev:

> Hejsa er på jagt efter en laserprinter til print af
> rapporter.
>
> Ikke farve
> Hurtig udskrivning
> Billig i drift

Jeg vil altid anbefale en HP, de kører godt og stabilt.

Jeg startede med en HP LaserJet 4L i 1994, den har
spyttet millioner af udskrifter ud i tidens løb. Den døde
sidste år.

Nu har jeg en HP LaserJet 6P til det daglige i sort/hvid,
og skal der være farver på, bruger jeg den nye

HP 2605dtn

farvelaserprinter med dupeks og det hele - den er jeg
glad for.

Jeg har udelukkende fokuseret på holdbarhed, jeg kan
ikke se forskel på udskriftskvaliteten på Brother, HP,
Xerox og de andre på markedet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 15:03

Kim wrote:

> Hvilken retning skal jeg lede?

Du skal lede efter en PCL- og/eller PostScript-printer med netværk.

Lexmark E 120n:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=185374

Selv har jeg en Xerox farveprinter, men det vil du jo ikke ha', så den
undlader jeg at anbefale

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 15:13

Jesper Poulsen wrote:

> Lexmark E 120n:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=185374

Utroligt hvad man kan få for så få penge i dag!

For 13 år siden købte jeg en laserprinter, der i det store og hele
svarer til ovennævnte. Topprinter dengang. Den kostede næsten ti gange
så meget :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 15:18

Holst wrote:

> Utroligt hvad man kan få for så få penge i dag!

Min farvelaser kostede 2½ gange så meget for 2 år siden.

> For 13 år siden købte jeg en laserprinter, der i det store og hele
> svarer til ovennævnte. Topprinter dengang. Den kostede næsten ti gange

Har du den stadig?

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 15:29

Jesper Poulsen wrote:

> Har du den stadig?

Ja, det har jeg skam. Det er en HP Laserjet 6MP. I modsætning til den
ovennævnte kan den jo kun klare 8 sider i minutter, men i det store og
hele er det vel en printer med omtrent tilsvarende specifikationer.

Den virker stadig upåklageligt. Den står i dag for omtrent halvdelen af
mine udskrifter. Totalt har den snart udskrevet 100.000 sider. Resten af
mit udskriftsbehov dækkes af min snart 1 år gamle OKI C5950, som er en
farvelaser, 32 sider pr. minut, duplex, ekstra papirbakke m.m.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-01-09 16:56

"Jesper Poulsen" wrote

> Du skal lede efter en PCL- og/eller PostScript-printer med netværk.
> Lexmark E 120n:

Jeg har en HP LaserJet 1010
Jeg kan se toneren til min koster ~ 340 mod ~ 490 kr for en kasette til
Lexmark'en
Hmm det var det egentligt "sjovt" - I den billige findes der umiddelbart
ingen s/h laserprintere med indbygget netværk?

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 17:33

Peter Lykkegaard wrote:

> Hmm det var det egentligt "sjovt" - I den billige findes der umiddelbart
> ingen s/h laserprintere med indbygget netværk?

Den jeg linker til?

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-01-09 21:33

"Jesper Poulsen" skrev
> Den jeg linker til?

Jeg tænkte på HP's udvalg (toneren er billigere)
Det er selvfølgelig ikke nemt når jeg ikke skriver det :)

- Peter

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 21:34

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg tænkte på HP's udvalg (toneren er billigere)
> Det er selvfølgelig ikke nemt når jeg ikke skriver det :)

Indeholder den så toner til lige så mange sider - eller færre?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-01-09 21:35

"Holst" wrote

> Indeholder den så toner til lige så mange sider - eller færre?

Samme antal svjh

- Peter

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-01-09 21:12

Jesper Poulsen wrote:

> Du skal lede efter en PCL- og/eller PostScript-printer med netværk.
>
> Lexmark E 120n:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=185374

Sikkert en glimrende printer, men den har efter min mening en stor
ulempe - papiret ligger frit fremme og hos mig vil det betyde at det når
at samle en del, der vil blive opsamlet i printeren.
Det problem findes ikke på f.eks. Bother HL203x og 2070N (med netværk).

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 21:51

Jesper Hartoft wrote:

> Det problem findes ikke på f.eks. Bother HL203x og 2070N (med netværk).

Som ikke har hverken PCL eller PostScript.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 12-01-09 22:01

Hej Jesper

> Som ikke har hverken PCL eller PostScript.

Hvem har egentlig brug for det ?

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 22:03

Max wrote:

> Hvem har egentlig brug for det ?

De færreste.

Men for nogen er det et religionsspørgsmål. De vil end ikke røre ved en
printer, der kun har Windows GDI-understøttelse.

Men langt de fleste, f.eks. mine forældre, min bror og svigerinde og
hovedparten af mine venner, vil snildt kunne klare sig med en sådan printer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 22:51

Holst wrote:

> Men for nogen er det et religionsspørgsmål. De vil end ikke røre ved en
> printer, der kun har Windows GDI-understøttelse.

Det låser folk fast. Det er problemet.

> Men langt de fleste, f.eks. mine forældre, min bror og svigerinde og
> hovedparten af mine venner, vil snildt kunne klare sig med en sådan printer.

Mine forældre er så småt ved at se fidusen i Linux. Deres ældgamle PC
virker bedre med Linux end med XP og for dem vil en dyr brevpresse være
uheldig.

Jeg kan ikke anbefale folk at låse sig fast i lukkede standarder. Det
begrænser friheden til at vælge alternative løsninger på et senere
tidspunkt.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 23:04

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke anbefale folk at låse sig fast i lukkede standarder. Det
> begrænser friheden til at vælge alternative løsninger på et senere

Meget langt hen ad vejen kan jeg jo kun være enig med dig, og jeg kunne
heller ikke selv drømme om at købe en printer uden PCL og/eller PostScript.

Men jeg kunne ikke drømme om at anbefale mine forældre at betale langt
mere for en PCL/PostScript-printer, når de kan købe en Windows
GDI-printer for næsten ingenting - naturligvis deres udskriftsbehov
taget i betragtning.

Og selv når deres computer måtte blive for langsom, er det ligegyldigt.
Eftersom det er mig og min bror, som skal være supportfunktionen, kunne
jeg aldrig drømme om at anbefale dem at skifte til Linux. Næh, jeg ville
anbefale dem at bruge et par tusinde på en ny Windows-baseret computer -
og så virker deres printer jo også. Det er jeg sikker på, at både mine
forældre - og jeg og min bror - vil være mest tilfredse med.

Jeg må blankt erkende, at i min omgangskreds er Linux stadig kun
begrænset til "nørderne", der også for 10 år siden anvendte Linux. Det
har endnu ikke bredt sig ud blandt "almindelige" mennesker.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 11:59

Holst wrote:

> Jeg må blankt erkende, at i min omgangskreds er Linux stadig kun
> begrænset til "nørderne", der også for 10 år siden anvendte Linux. Det

Fordelen ved Linux er bla. at jeg kan langdistance-supportere maskinen
uden at være afhængig at et specielt OS eller en speciel brugerflade. På
250-300km afstand er Linux/Unix dejligt at supportere.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 13-01-09 12:09

Jesper Poulsen wrote:

> Fordelen ved Linux er bla. at jeg kan langdistance-supportere maskinen
> uden at være afhængig at et specielt OS eller en speciel brugerflade. På
> 250-300km afstand er Linux/Unix dejligt at supportere.

Ja, det er helt klart en fed ting. For år tilbage satte en af mine
venner også en Linux-kværn op til mig, som ikke lavede andet end at lege
gateway mellem TDCs ATM-baserede NetExpress og min Amiga, som jo kun
havde Ethernet-support. Den kunne han også supportere på afstand,
hvilket jo var fedt.

Men medmindre jeg eller min bror er "nørd" ligesom dig, så er der ikke
megen fordel ved Linux, eftersom jeg sikkert kun har marginal mere
forstand på Linux end mine forældre. Men hvis du gratis vil supportere
mine forældres Linux hver gang de har et problem, så vil jeg da gerne
begynde at anbefale dem Linux og en PCL/PostScript-printer.

Jeg forstår så absolut godt dine bevæggrunde til at anbefale en
PCL/PostScript-printer. Jeg har været Amiga-bruger fra 1987 til 2004, så
jeg kender alt til problemer med ikke-standardiseret hardware, som det
er umuligt at få til at virke på en obskur computer.

Jeg synes bare, du lidt går med skyklapper, når det kommer til
erkendelse af målgruppen, hvor langt de fleste har et yderst ringe
udskriftsbehov og aldrig vil opleve det som noget problem, at deres
GDI-printer har "fastlåst" dem til Windows. De vil jo under alle
omstændigheder aldrig nogensinde gå ud og købe absurd hardware eller
software, som ikke kan klare deres GDI-printer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 16:09

Holst wrote:

> megen fordel ved Linux, eftersom jeg sikkert kun har marginal mere
> forstand på Linux end mine forældre. Men hvis du gratis vil supportere

Det minder mere om Amiga end om Windows

Jeg har også en Amiga stående og anvender UAE fra tid til anden.

> Jeg synes bare, du lidt går med skyklapper, når det kommer til
> erkendelse af målgruppen, hvor langt de fleste har et yderst ringe

Det synes jeg ikke at jeg gør. Jeg kan simpelthen ikke anbefale noget
der låser folk fast til lukkede standarder.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 15-01-09 13:15

Jesper Poulsen wrote:

> Det minder mere om Amiga end om Windows

Ja, på visse punkter. Jeg pillede selv lidt ved Linux mine kammerater i
midten af 90'erne, foruden at jeg jo har pillet ved diverse andre
UNIX-typer dengang.

> Det synes jeg ikke at jeg gør. Jeg kan simpelthen ikke anbefale noget
> der låser folk fast til lukkede standarder.

Sådan er vi jo så forskellige! Jeg er sikker på, vi ikke bliver mere
enige i denne diskussion

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-01-09 08:52

Holst wrote:

> Sådan er vi jo så forskellige! Jeg er sikker på, vi ikke bliver mere
> enige i denne diskussion

Der er den grundlæggende fornuft i en pcl eller postscript printer at
computer-belastningen bliver langt mindre når selve rip-ningen sker i
printeren. Så de seriøse printere, det er dem som snakker
sidebeskrivelses-sprog. Til hjemmebrug er det ikke altid noget, som gør en
forskel ...

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : jk

Dato : 13-01-09 14:20

On Mon, 12 Jan 2009 22:51:01 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan ikke anbefale folk at låse sig fast i lukkede standarder. Det
>begrænser friheden til at vælge alternative løsninger på et senere

En kommentar, da jeg ikke forstår så meget af denne tråd

Jeg har en canon i865 inkjet printer.

http://www.systeminsight.co.uk/Inkjet_Printer_Information/Canon_i865.htm

Den bliver hverken specificeret som postscript eller PCL, men virker
altid fremragende i linux (i måske 10 forskellige distributioner).
Den er tilsluttet min router.

Så jeg går ud fra, at den er hverken postscript eller PCL, men jeg har
aldrig tænkt over det.

Desuden skal jeg ikke fjernbetjene nogen printer.
CUPS virker iøvrigt fremragende og er meget let at sætte op.

Jeg mangler naturligvis en/et driver/program i linux til at printe
eventuelle CD/DVD labels med, - men jeg bruger det sjældent.
Håndskrevne tusch kradserier kan gøre det.
Den kører iøvrigt godt med farvepatroner til ialt ca. 100 kr.

Så jeg har endnu ikke overvejet en farvelaserprinter. Hvad med den
lille Minolta eller var det Samsung ? er der ikke noget med at
tonerpatronerne koster ligeså meget som selv printeren. Hvilket
iøvrigt er meget almindeligt overalt, når vi taler om originale
ifyldninger.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 16:30

jk wrote:

> Jeg har en canon i865 inkjet printer.
> altid fremragende i linux (i måske 10 forskellige distributioner).

Det faktisk held - til lykke med det
- Der findes et utal af Canon-printere og mange af dem virker ikke med
Linux.

> Så jeg går ud fra, at den er hverken postscript eller PCL, men jeg har

Det er ikke en PostScript-printer. Xerox lavede en billig inkjet og HP
lavede en PostScript-udgave af deres DeskJet 1200C; jeg kan ikke huske
om DeskJet 1600 også kom i en PostScript-udgave.

> CUPS virker iøvrigt fremragende og er meget let at sætte op.

CUPS er en mindre genialitet

> Jeg mangler naturligvis en/et driver/program i linux til at printe
> eventuelle CD/DVD labels med, - men jeg bruger det sjældent.

Findes der ikke en passende skabelon i OpenOffice?
- Jeg ved det ikke, jeg printer ikke labels med andet end en 1-bit
inkjet (en tusch-pen af god kvalitet)...

> Håndskrevne tusch kradserier kan gøre det.

Præcis

> Så jeg har endnu ikke overvejet en farvelaserprinter. Hvad med den
> lille Minolta eller var det Samsung ? er der ikke noget med at

Konica-Minolta har en bror til min Xerox 6120 (det er K-M-hardware).
Magicoler 2450:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=155167

> tonerpatronerne koster ligeså meget som selv printeren. Hvilket

Men de holder længe, dem der følger med.
Jeg har haft min i 2 år nu og har aldrig udskrevet så meget som i de 2
år, hverken S/H eller farve (farvebilleder på A4). Der var 1500 sider i
hver af farvepatronerne og der er nu mellem 1260 og 1320 sider tilbage i
hver af de 3 patroner.
Den sorte var der 4500 sider i; nu er der 3690 sider tilbage.
Billedenheden startede med 45000 aftryk - der er 41400 aftryk tilbage
(den bruger 4 aftryk til en farveudskrift, da det er en 4-pass-printer).

Jeg har udvidet min printer til 640MiB RAM (512MiB ekstra). Det har
gjort maskinen markant hurtigere ved store udskrifter.

Jesper Poulsen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 13-01-09 20:12

Jesper Poulsen wrote:
> Det låser folk fast. Det er problemet.

Det bliver først et problem, hvis folk vil væk fra Windows. Og det er vist
rimeligt at antage, at langt størstedelen bruger en eller anden udgave af
Windows.

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 21:54

Søren Bøgh Nielsen wrote:

> Det bliver først et problem, hvis folk vil væk fra Windows. Og det er vist

Det bliver også et problem hvis Microsoft ændrer ved deres GDI-model.
Det er ulempen ved lukkede standarder.

Jesper Poulsen

Fra : Leif Neland

Dato : 15-01-09 22:55

Jesper Poulsen skrev:

> Det bliver også et problem hvis Microsoft ændrer ved deres GDI-model.
> Det er ulempen ved lukkede standarder.

Det tror jeg vil give et så stort ramaskrig, at det næppe vil ske foreløbig.

Leif

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-01-09 16:03

Leif Neland wrote:

> Det tror jeg vil give et så stort ramaskrig, at det næppe vil ske foreløbig.

De ændrer rask væk på alt andet.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-01-09 09:02

Jesper Poulsen wrote:

> De ændrer rask væk på alt andet.

Hør nu her Jesper, det er ham som sidder i skuret bag flimmerscape-design
bygningen med dens 10000 programmører, og skriver funktionalitet som har med
det at gøre, han har rigeligt at lave, men vi ved jo ikke, hvilke ønsker,
der ligger i hans indbakke fra Steve. Nu har de jo stort set opnået at
software licensen dør når hardwaren skiftes, så mangler de kun lige at gøre
noget ved problemet med legacy hardware.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 22:48

Max wrote:

> Hvem har egentlig brug for det ?

Alle der ikke vil låses fast af Bill og Steve. PCL og PostScript kan
bruges af alle systemer uden specielle drivere. Det er standard-sprog
til printere.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 12-01-09 22:52

Jesper Poulsen wrote:

> Alle der ikke vil låses fast af Bill og Steve. PCL og PostScript kan
> bruges af alle systemer uden specielle drivere. Det er standard-sprog
> til printere.

Men for langt de fleste vil det jo være uden betydning.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 22:58

Holst wrote:

> Men for langt de fleste vil det jo være uden betydning.

Måske. Jeg kan ikke tage valget for andre, ved at anbefale noget der
låser dem fast. Det valg må de selv tage.

Jeg kan kun anbefale noget der giver den størst mulige frihed til selv
at vælge fremover.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-01-09 23:04

Jesper Poulsen wrote:

> Alle der ikke vil låses fast af Bill og Steve. PCL og PostScript kan
> bruges af alle systemer uden specielle drivere. Det er standard-sprog
> til printere.

Ja-ja, fint nok, men de fleste er temmelig ligeglade med at der findes
andet end Windows, det er nu engang det de bruger.
Men der findes jo drivere til Windows, Linux og Mac OS til f.eks.
Brother HL2035 og hvis man vælger den mindste netværksmodel, HL2150N til
ca. 1.000,- har den PCL6 understøttelse.
Så længere er den potte såmænd ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-01-09 11:55

"Jesper Hartoft" wrote

> den mindste netværksmodel, HL2150N til ca. 1.000,- har den PCL6
> understøttelse.
> Så længere er den potte såmænd ikke.

Lexmark'en koster 780 hos Komplett
HL2150N koster 1021 host Getmore
Hvad koster en toner ting til HL2150N og hvor mange sider rækker den til?

Hmm 445 hos Dalgaard og 473 hos getmore for 2600 sider
En toner til Lexmark koster 503 hos BJ Trading og der er til 2000 sider

(priser inkl forsendelse)

Så kan man regne lidt på økonomien og tage øvrige features i betragtning
Resten er spørgsmål om religion :)

NB! Man skal også lige skele til hvilke netshops man "tør" handle med

- Peter

Fra : Max

Dato : 13-01-09 08:09

Hej Jesper

> Alle der ikke vil låses fast af Bill og Steve. PCL og PostScript kan
> bruges af alle systemer uden specielle drivere. Det er standard-sprog
> til printere.

Ok, men det er trods alt kun et mindretal det er aktuel for.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 12:04

Max wrote:

> Ok, men det er trods alt kun et mindretal det er aktuel for.

Hvis det var sandt, så havde Vista en markedsandel på 95%.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 13-01-09 12:40

Hej Jesper

> Hvis det var sandt, så havde Vista en markedsandel på 95%.

Linux f.eks. ligger under 1%, Windows på lige omkring 90 %
og resten er næsten Apple. For øvrigt ser det ud til at Apple
er en langt større trussel for Windows end Linux er.

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 13-01-09 13:08

Max wrote:

> Linux f.eks. ligger under 1%, Windows på lige omkring 90 %
> og resten er næsten Apple. For øvrigt ser det ud til at Apple
> er en langt større trussel for Windows end Linux er.

En af mine meget computerkyndige nørdvenner, der selv er Linux-fanatiker
og bander Windows på hans arbejde langt væk, siger, at Linux stadig er
langt fra at være et alternativ for den almene bruger.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 16:37

Holst wrote:

> og bander Windows på hans arbejde langt væk, siger, at Linux stadig er
> langt fra at være et alternativ for den almene bruger.

Det afhænger af hvilken distro der vælges. Vælger man Slackware er der
ikke hjælp til noget - heller ikke installationen.
Ubuntu er i den modsatte boldgade. Den er lettere at få til at køre end
Windows.
I gennemsnit er Linux ikke for den almene bruger. De eneste 2 ting der
har lidt kryptisk at få til at virke har være MP3-support (det er
proprietært) og DVD-afspilning (CSS-krypteringen skal omgås).

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 15-01-09 13:18

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> ikke hjælp til noget - heller ikke installationen.
> Ubuntu er i den modsatte boldgade. Den er lettere at få til at køre end

Tjah ... Det er ikke mere end at par måneder siden, at en af mine
"nørdvenner" viste mig, at han kunne boote Ubuntu fra en USB-stick på
min bærbare computer - jeg havde ikke anet, at noget sådant var muligt.

Hans konklusion var stadig, at det er sjovt at lege med, men intet for
mig, medmindre jeg ville sidde og rode med det.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-01-09 16:04

Holst wrote:

> Hans konklusion var stadig, at det er sjovt at lege med, men intet for
> mig, medmindre jeg ville sidde og rode med det.

Jeg roder mindre med Linux end jeg gjorde med Windows.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-01-09 16:44

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg roder mindre med Linux end jeg gjorde med Windows.

Det må jeg også tilslutte mig.
Selvfølgelig er der en masse software og indstillinger man kan 'lege
med', men der er sjældent noget man er tvunget til at rode med.
Når først man har fået enkelte småting til at virke, som ikke automatisk
blev genkendt eller sat korrekt op fra starten af, så kører det bare, og
det bliver det ved med.

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-01-09 09:03

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> automatisk blev genkendt eller sat korrekt op fra starten af, så
> kører det bare, og det bliver det ved med.

Sådan er windows xp efterhånden også.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-01-09 14:15

Jens C. Hansen wrote:

> blev genkendt eller sat korrekt op fra starten af, så kører det bare, og
> det bliver det ved med.

Og med den rette distro kan man opgradere til en nyere version uden at
skulle geninstallere og rode med tingene en gang mere...

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 16:32

Max wrote:

> Linux f.eks. ligger under 1%, Windows på lige omkring 90 %

Ja, men det er ikke Vista for samtlige 90%. Vista låser om noget
brugeren fast.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 13-01-09 20:24

Hej Jesper

> Ja, men det er ikke Vista for samtlige 90%. Vista låser om noget
> brugeren fast.

Ja, men de fleste brugere er lige glade med det. Går det helt
galt, ja så koster en ny printer ca. det samme som en ny toner.

Ps: i hvilken gruppe kan man snakke lidt Linux ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 21:55

Max wrote:

> Ps: i hvilken gruppe kan man snakke lidt Linux ?

I dk.edb.system.unix - det er det tætteste man kommer på Unix uden at
det er det

Jesper Poulsen

Fra : Kim

Dato : 12-01-09 22:33

Tak for alle svarene

Det blev en Brother HL 2170W, da den er rigtig hurtig og har trådløs
forbindelse

Kim

Fra : Studo

Dato : 13-01-09 06:00

Den Mon, 12 Jan 2009 22:51:01 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
>
> Jeg kan ikke anbefale folk at låse sig fast i lukkede standarder. Det
> begrænser friheden til at vælge alternative løsninger på et senere

Tjah, Brother 20xx-serien fungerer smertefrit på Linux.

Er da enig i den med de lukkede standarder, men det er ikke en
begrænsning i forhold til Linux. Til Linux skal man lige lave sig en
google på produktet først, men af det perifere udstyr er det kun spritnyt
og ting med lille udbredelse der kan give problemer, sådan generelt.

Desuden, så tog det ca. 0,5min fra den blev sat til, indtil første side
var ude. Det kan man ikke på Windows. (medmindre der snydes og drivere
køres ind inden tilslutning)