port forwarding- dynamisk ip adresse?
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-01-09 18:57

Hej.

Det er måske et dumt spørgsmål. Men kan man lave port forwarding på en
router, når man har dynamisk ip adresse?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-01-09 19:12

Jørgen Nielsen wrote:

> Det er måske et dumt spørgsmål. Men kan man lave port forwarding på en
> router, når man har dynamisk ip adresse?

Ja. Bare lav portforward som beskrevet i manualen.

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-01-09 19:36

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
> Ja. Bare lav portforward som beskrevet i manualen.

Der står ikke noget med dynamisk ip i manualen, er det på samme måde som med
fast ip? For det kan jeg ikke få til at virke.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-01-09 19:47

"Jørgen Nielsen" skrev i en meddelelse
> Der står ikke noget med dynamisk ip i manualen,

En IP er en IP - ligegyldigt om den er dynamisk eller fast - ingen
forskel udover at den dynamiske kan ændre sig - ikke at den nødvendigvis
gør det - men den kan.

> er det på samme måde som med fast ip?

Jeps

> For det kan jeg ikke få til at virke.

Så har du formentlig heller ikke haft det til at virke med en fast iP ?

Jan

Fra : jos

Dato : 11-01-09 21:28

Jørgen Nielsen wrote:
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
>
> Der står ikke noget med dynamisk ip i manualen, er det på samme måde
> som med fast ip? For det kan jeg ikke få til at virke.

Vi må vist hellere få klarlagt hvad du mener med dynamisk IP:
wansiden eller lansiden?
hvis det er lansiden du mener, så er det bøvlet at forwarde porte. så må du
give maskinen du skal forwarde til en fast adresse.

finn

Fra : Max

Dato : 11-01-09 21:34

Hej jos

> hvis det er lansiden du mener, så er det bøvlet at forwarde porte. så
> må du give maskinen du skal forwarde til en fast adresse.

Det bedste er at sætte routeren til at give den samme IP adresse
til det bestemte netkort man har i maskinen. Så skal man ikke
røre maskinen, den kan køre vidre med automatisk IP.

--
Mvh Max

Fra : *Sune*

Dato : 11-01-09 19:48

On Sun, 11 Jan 2009 18:57:22 +0100, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

>Det er måske et dumt spørgsmål. Men kan man lave port forwarding på en
>router, når man har dynamisk ip adresse?

Det er den interne IP-adresse man forwarder.
Ikke den eksterne, så det er ligeyldigt om den eksterne skifter eller
ej. (Dog ikke i alle tilfælde).

Mvh
Sune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-01-09 21:33

*Sune* wrote:

> Det er den interne IP-adresse man forwarder.

What?

Jesper Poulsen

Fra : *Sune*

Dato : 11-01-09 21:47

On Sun, 11 Jan 2009 21:32:41 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>What?

Er det en fælde og/eller forstod du ikke det jeg skrev?

Mvh
Sune

Fra : Chresten

Dato : 11-01-09 22:08

*Sune* wrote:

> Er det en fælde og/eller forstod du ikke det jeg skrev?
>
> Mvh
> Sune
det er måske bedre at skrive;
Det er den interne IP-adresse man forwarder TIL.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 15:08

*Sune* wrote:

> Er det en fælde og/eller forstod du ikke det jeg skrev?

Det giver ingen mening, det du skriver.

Jesper Poulsen

Fra : *Sune*

Dato : 12-01-09 15:19

On Mon, 12 Jan 2009 15:08:22 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det giver ingen mening, det du skriver.

Øhm jo da.

Udover at der mangler et 'TIL', er det en intern IP-adresse man skriver
i det felt i routeren man benytter til portforwarding - ikke en ekstern.

Du er velkommen til at finde manglende ord i ovenstående, og tilfælde
hvor udsagnet ikke er sandt hvis det kan glæde dig - så kan du fortæstte
med at skrive med dig selv.

Mvh
Sune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 17:26

*Sune* wrote:

> Øhm jo da.

Nej.

> Du er velkommen til at finde manglende ord i ovenstående, og tilfælde

Det er ikke en hjælp hvis folk selv skal gætte sig til hvad du mener.
Hvis du har så travlt at ikke har tid til at læse dit svar igennem for
fejl, så skulle du måske undlade helt at svare!

Jesper Poulsen

Fra : *Sune*

Dato : 12-01-09 17:29

On Mon, 12 Jan 2009 17:26:21 +0100, Jesper Poulsen
> [...]

>Hvis du har så travlt at ikke har tid til at læse dit svar igennem for
>fejl, så skulle du måske undlade helt at svare!

Jeg prøver at hjælpe en person med et problem og glemmer et ord og så
gakker du helt ud.

Er du bindegal?

Mvh
Sune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-09 17:35

*Sune* wrote:

> Jeg prøver at hjælpe en person med et problem og glemmer et ord og så

Og så falder hjælpen fra hinanden, da det du skriver ikke giver mening!

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-09 20:10

> [...]

>Det er måske et dumt spørgsmål. Men kan man lave port forwarding på en
>router, når man har dynamisk ip adresse?

Det er ikke være noget problem...

Men hvad er det helt specifikt du vil opnå ?

Hvis det er noget med web- eller ftp-server der skal tilgås udefra,
skal du nok samtidig overveje noget dynamisk navne-halløj som
www.dyndns.dk

<mlr>

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-01-09 21:38

Max wrote:

> Det bedste er at sætte routeren til at give den samme IP adresse til det
> bestemte netkort man har i maskinen. Så skal man ikke røre maskinen, den
> kan køre vidre med automatisk IP.

Helt enig, det er desværre ikke alle router firmwares der har denne
mulighed (DHCP reservation). Linksys standard firmware har det ikke, så
vidt jeg husker. I så fald er der ikke andet at gøre end at give maskinen
en statisk [privat] IP uden for routerens DHCP range.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-01-09 21:50

Max wrote:

> Netop Linksys har funktionen, derfor bruger jeg netop sådan en :)

Ok, så husker jeg forkert. Jeg har for længst smidt DD-WRT på min Linksys
router (og nu bruger jeg en Asus med OpenWRT).

> Ps: er det kun mig der ser sære ø og å i Jespers indlæg ?

Jeg bruger (se header)

Du har iso-8859-1, men din newsreader burde være i stand til at håndtere
begge dele. Ikke for at starte en charset krig

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-01-09 17:25

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Det er måske et dumt spørgsmål. Men kan man lave port forwarding på en
> router, når man har dynamisk ip adresse?

Hej alle.

Tak for jeres svar. Jeg prøver lige at rode lidt mere med det. Nu ved jeg da
at det kan lade sig gøre.