Ingen Gnist - 1 ks. øl til den der løser p~
Fra : Tor Valen

Dato : 10-01-09 13:20

Hej
Jeg prøver en gang til for lidt kvalificeret hjælp og hints til hvad jeg kan
gøre.
Der er ingen gnist på tændrøret på min encylindrede Honda FT 500.
Jeg har prøvet/checket følgende.

Batteri
Batteriet er sprit nyt og nyopladet.

Kabeltræ:
Jeg har monteret en nyt kabeltræ, og checket stelforbindelse.

Impulsgiver:
Modstanden på impulsgiver er OK ifølge specifikationer. Hvis jeg sætter et
multimeter på ledningen fra impulsgiveren når motoren tørner, så kommer der
en impuls; men jeg er ikke klar over om et billigt multimeter er egnet til
at måle impulsstyrker.

Tændspole:
Primær oig sekundær modstand er OK. Sætter jeg den direkte til batteri
kommer der gnist. Jeg har prøvet med flere tændspoler.
Hvis jeg sætter et multimeter på ledningen til tændspolen når motoren
tørner, så kommer der en impuls.

CDI:
Jeg har købt en afprøvet erstatnings CDI enhed.

Dødemandsknap:
Jeg har checket om den er defekt og sågar prøvet med et andet højre
kontaktarmatur.

Tændingslås:.
Når jeg drejer tændingsnøglen, så lyser alt som det skal. Startmotoren
tørner som den skal når jeg trykker på startknappen.

Øvrigt elektrisk.
Lys, bremselys, blinkere, horn mv. virker upåklageligt.

Der burde være gnist på tændrøret; men det er der ikke . Jeg har
selvfølgelig prøvet med flere tændrør.
Jeg kan snart ikke se hvad jeg skal prøve. Giv mig et hint. Der er en kasse
bajere til den der kommer med løsningen.

Mvh. Tor Valen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 13:37

"Tor Valen" <aukFJERN@valen.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
> Jeg prøver en gang til for lidt kvalificeret hjælp og hints til hvad jeg
> kan gøre.
> Der er ingen gnist på tændrøret på min encylindrede Honda FT 500.

Du skriver ikke noget om tændkabel og hætte, men det er vel også tjekket?

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Jan B

Dato : 10-01-09 05:52

Prøv at "springe" ledningsnettet over, forbind tændspoler direkte til
impulsgiver.
Du har vel ikke fået byttet rundt på hætterne?
Kommer pulsen på det rigtige tidspunkt?

Fra : Jan B

Dato : 10-01-09 05:54

On 10 Jan., 13:51, Jan B <jan_buchw...@yahoo.dk> wrote:
> Prøv at "springe" ledningsnettet over, forbind tændspoler direkte til
> impulsgiver.
> Du har vel ikke fået byttet rundt på hætterne?
> Kommer pulsen på det rigtige tidspunkt?

Ups. du kan selvfølgelig ikke bytte om på hætterne, sorry

Fra : Armand

Dato : 10-01-09 14:02

Jan B skrev:

> Ups. du kan selvfølgelig ikke bytte om på hætterne, sorry

Hæ!
Det er lige før at dét skulle have kostet endnu en kasse øl!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 10-01-09 14:02

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-09 14:39

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Tor Valen" <aukFJERN@valen.dk> skrev i meddelelsen
>

> Du skriver ikke noget om tændkabel og hætte, men det er vel også tjekket?

Hætte og selve tændrøret kan gøre det hver især, uden at det på nogen måde
kan ses på dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 10-01-09 13:51

Tor Valen skrev:
> [...]
> Der er ingen gnist på tændrøret på min encylindrede Honda FT 500.
> Jeg har monteret en nyt kabeltræ, og checket stelforbindelse.

Men ombyttet kabeltræ kan du være ude i talrige fejl/manglende
monteringer

> [...]
> kommer der gnist. Jeg har prøvet med flere tændspoler.
> Hvis jeg sætter et multimeter på ledningen til tændspolen når motoren

Der skal også være strøm til tændspolen når tændingsnøglen er drejet -
Er der dét?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 14:11

On Sat, 10 Jan 2009 13:50:58 +0100, Armand wrote:

> Men ombyttet kabeltræ kan du være ude i talrige fejl/manglende
> monteringer

> Der skal også være strøm til tændspolen når tændingsnøglen er drejet -
> Er der dét?

Ikke nødvendigvis på en Honda. "fie" havde positiv forsyning til
elektronikboksen, og stel på tændspolerne. En del ægte CDI-tændinger havde
det samme.

Hvad jeg ikke helt kan få til at gå op er, at Tor kan måle impuls på
tændspolen, og stadig ikke se gnist, specielt da der er forsøgt med anden
tændingsboks er det nok ikke et "defekt" signal.

Mon Tor kunne finde et ledningsdiagram til os at granske i ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Tor Valen

Dato : 10-01-09 14:35

Hej
Jeg afprøver lige de ting i har foreslået og vender så tilbage.
Kan jeg bruge et multimeter til at måle impulsstyrken med (Thansens
billigste model)?
Her er et link til ledningsnettet.
http://imageload.dk/files/69f236048b3b55e97f57e55f6e1c0192.jpg

Mvh. Tor

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 14:54

On Sat, 10 Jan 2009 14:34:51 +0100, Tor Valen wrote:

> Her er et link til ledningsnettet.
> http://imageload.dk/files/69f236048b3b55e97f57e55f6e1c0192.jpg

99% sikkert manglende magnetisme i generatorens rotor.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 15:41

On Sat, 10 Jan 2009 14:53:40 +0100, Orla Pedersen wrote:

> 99% sikkert manglende magnetisme i generatorens rotor.

Lidt flere detaljer:

Det virker til at være en "ægte" CDI efter diagrammet at dømme. Dels at
tændspolen er stellet på både primær, og sekundær. Det taler også til CDI
princippet med forbindelsen direkte mellem generator, (23 W, og L), og
tændingsboks. På ledningen "L" skal kunne måles en vekselspænding på 250 -
300 volt AC når motoren tørnes.

"Ægte" CDI-tændinger er noget lort, der hører fortiden til. Tændspændingen
er godtnok pænt høj, (når at det virker), men energien er ringe, og til
nutidens benzin nærmest katastrofalt ringe. Tilmed er CDI-tændingen af
princip sart. Derfor er stortset alle gået over til "energy transfer"
tændinger, som fejlagtigt stadig kaldes CDI, hvor der er tale om en
lavspændingsprimærkreds, der i praksis giver næsten samme tændspænding som
"ægte" CDI, men som har meget mere tændenergi. Hvor CDI har en næsten
usynlig tynd gnist, så har "energy transfer" nærmest en flamme mellem
tændrørets elektroder.

Fra : Armand

Dato : 10-01-09 16:23

Orla Pedersen skrev:

> [...]
>
> "Ægte" CDI-tændinger er noget lort, der hører fortiden til. Tændspændingen
> er godtnok pænt høj, (når at det virker), men........

Taler de andetsteds omtalte problemer med tændingslåsen ikke også på
CDI'ens høje primær-spænding (husker at Rune Larsen har berettet om at
have fået noget af et rap over fingrene fra en "ellers uskyldig ledning"
på sin TZR's tændingslås!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 18:50

On Sat, 10 Jan 2009 16:22:36 +0100, Armand wrote:

> [...]
> CDI'ens høje primær-spænding (husker at Rune Larsen har berettet om at
> have fået noget af et rap over fingrene fra en "ellers uskyldig ledning"

Ikke i det her tilfælde, ledningerne med højspænding går ikke umiddelbart
over tændingslåsen. Og Tor måler jo noget på tændspolen, så jeg tror ikke
på defekt tændingslås.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-09 23:00

On Sat, 10 Jan 2009 18:50:25 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Ikke i det her tilfælde, ledningerne med højspænding går ikke umiddelbart
>over tændingslåsen. Og Tor måler jo noget på tændspolen, så jeg tror ikke
>på defekt tændingslås.

Du har ret.
Det er en "ægte" CDI der sider på den knallert.
Den ledning der går til tændingslåsen lægger stel på ved stop, og
svæver i "RUN".
Der er ikke 12 volt på boksen, idet generatoren forsyner den direkte.
Generatoren har to udtag til CDI boksen, et med godt 12 volt og et med
en 2-300 volt - Begge AC
Boksen har så ensretning til begge spændinger internt.
Cyklen kan starte uden batteri.
Forbindelserne på CDI enheden fra højre mod venstre:
STOP
Generator 12 volt
Generator 2-300 volt
Tændspole
PU
PU
Stel.

Den eneste måde en sådan boks kan kontrolleres på er i en
testopstilling med en signalgenerator og to eksterne
spændingsforsyninger.

Tændspolen er ikke en standard spole, men en beregnet for CDI.
Den får et spark i r.... fra en kondensator der er opladet til godt
300 volt DC.
Spolen har en ohmsk modstand på ca. 2 ohm.

PU'en kan checkes med et oscilloscope, og det samme kan spændingen fra
generatoren.
Man kan checke generatoren med et voltmeter i stilling AC.
Pil tændrøret ud og mål spændingen til stel med motoren løbende.
Jeg vil tro at med de 1000 RPM starteren kan drive den rundt med uden
tændrør skal man måle ca. 8-10 volt på 12 volt viklingen og ca. 100
volt på højspændingen.

Fejlmuligheder:
PU, Generator, tændboks og tændspole - Alle er i spil.

Det lan være stopledningen der er permanent kortsluttet til stel, men
den er nem at afbryde

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-09 23:02

On Sat, 10 Jan 2009 16:22:36 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>CDI'ens høje primær-spænding (husker at Rune Larsen har berettet om at
>have fået noget af et rap over fingrene fra en "ellers uskyldig ledning"

Jeg savner Rune.
Han skrev et meget sobert afgangsprojekt om CDI tænding - Solidt
arbejde!
Jeg håber han sidder i en udviklingsafdeling et eller andet sted og
får brugt sine evner.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 00:50

Steen Gruby skrev:
> [...]
> arbejde!
> Jeg håber han sidder i en udviklingsafdeling et eller andet sted og

Det er der da råd for!
(ku)Jon tog ikke mange dage om at pling'e sig imd på årets mandtal, så
han må da læse lidt med :-/

Jon????

--
Armand

Fra : IT Pro

Dato : 10-01-09 14:47

Tor Valen skrev:
[... snip ...]
> [...]
> Jeg kan snart ikke se hvad jeg skal prøve. Giv mig et hint. Der er en kasse
> bajere til den der kommer med løsningen.

Tændingslåsen!

Det er en fætter til den XL-350 off-rod, der svigtede mig med samme
symptomer, og medmindre du allerede har haft tændingslåsen skilt ad
i atomer så vil jeg foreslå at låne en tændingslås man med sikkerhed
ved er fejlfri.

Det med atomer i tændingslåsen skal tages temmelig bogstaveligt. Den
er noget værre hø at skille ad, og endnu værre at samle igen. Den er
fuld af en masse små kugler, fjedre og kobberdimser som ruster fast.
- Men det kan godt lade sig gøre at renovere den på køkkenbordet.

Fra : H&M

Dato : 11-01-09 20:06

> [...]
> symptomer, og medmindre du allerede har haft tændingslåsen skilt ad
> i atomer så vil jeg foreslå at låne en tændingslås man med sikkerhed

Endnu bedre, fjern alle usikkerheder, det jeg mener er, alle kontakter
kortsluttes med en sikker/kontrolleret ledning, jeg har selv haft en BMW
hvor det var en smule sort støv i tændings låsen der drillede mig med samme
resultat som dit.
Hvis den så starter, før lednings systemet tilbage til original, styk for
styk, så finder du fejlen. Omvendt rækkefølge er lige så godt, smagssag.

God jagt.
P.S.
Hvis du på et tidspunkt tror det er p.g.a. for lav tændspænding, formindsk
afstanden på dit test tændrør, jo mindre afstand des mindre spænding (volt)
skal der til før gnisten springer. ca. 1000 volt pr. mm normalt...

Fra : Kell Petersen

Dato : 10-01-09 15:31

> Kabeltræ:
> Jeg har monteret en nyt kabeltræ, og checket stelforbindelse.
>

> Mvh. Tor Valen

Ved ikke hvad du mener med Kabeltræ..
Men hvis det ikke er det samme som tændkablet ,, så prøv at tage det af ,
eventuelt klippe en cm af i begge ender og montere det igen
min gamle CB 750 kørte kun på 2 cyl , inden den fik 4 nye kabler..

Fra : Tor Valen

Dato : 10-01-09 16:39

Hej igen
- Tændspolen virker. Hvis jeg sætter 12 V på den så er der gnist på
tændrøret.
- Der er ikke strøm på tændspolen blot tændingsnøglen er drejet.
- Der er som sagt impuls fra impulsgiver og til tændspole; men den er altså
for svag. Jeg kan måle den til et par volt når motoren tørnes (Multimeter
sat til 20v, men kan jeg måle den reelle impulsspænding?)
- Jeg har prøvet at sætte strøm direkte fra impulsgiver til tændspolen; men
det virker ikke (kan man det?).
- Til Orla. Hvis det er manglende magnetisme i generatoren, betyder det så
at generatoren skal skiftes?
- Nok er det en gammel maskine; og tændingsanlægget er mæske forældet; men
jeg elsker den maskine og den skal ikke dø!

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 18:58

On Sat, 10 Jan 2009 16:39:01 +0100, Tor Valen wrote:

> Hej igen
> - Tændspolen virker. Hvis jeg sætter 12 V på den så er der gnist på
> tændrøret.

Så den er sikkert ok

> - Der er ikke strøm på tændspolen blot tændingsnøglen er drejet.

Og det skal der heller ikke være.

> men kan jeg måle den reelle impulsspænding?)

Nej, Du kan måle om der er aktivitet, det er alt. Et oscilloskop kan afgøre
om pulserne er i orden.

> - Jeg har prøvet at sætte strøm direkte fra impulsgiver til tændspolen; men
> det virker ikke (kan man det?).

Nej, den går ikke.

> - Til Orla. Hvis det er manglende magnetisme i generatoren, betyder det så
> at generatoren skal skiftes?

Ja, men da at Du siger pludselig til problemets opståen, så er det nok ikke
magnetisme, men måske en knækket ledning/vikling. Hvad siger multimeteret,
indstillet på ohm, når at Du måler fra L, henholdsvis W, og til stel ?

> - Nok er det en gammel maskine; og tændingsanlægget er mæske forældet; men
> jeg elsker den maskine og den skal ikke dø!

Nej da.

Fra : Tor Valen

Dato : 10-01-09 16:44

Hej
Jeg skal lige sige at problemet kom pludseligt

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-01-09 17:56

> Hej
> Jeg skal lige sige at problemet kom pludseligt
> Mvh. Tor

Jeg har før checket magneten ved at forbinde de 2 ledninger og sætte dem på
stel. Så skal der springe en gnist på flere cm afstand.