En AmigaOS's hardware
Fra : Kim2000

Dato : 09-01-09 22:47

Har nu tilbragt et par dage sammen med en kammerat for at teste AmigaOS4.1
med henblik på en artikel i Din Computer 51, hvilket jo er fint nok (9
sekunder fra man trykker på startknappen til man kan begynde at skrive

Han købte sin AmigaOne for 3 år siden, i dag oplyses AmigaOS4.1's systemkrav
til:

AmigaOne SE, XE eller Micro eller personer med et SAM440 motherboard,
PowerPC 400MHz eller mere, 256 mb ram samt Radeon 7000 eller 9250.
Jeg kan ikke finde en ppc processor eller bundkortet på edbpriser, og så er
det jeg spørger:

Er det virkelig lykkes for Amiga at atter engang tilknytte sig til en cpu
der er gået ud af produktion?

På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 50 er udkommet og er gratis
www.damat.dk

Fra : Holst

Dato : 10-01-09 10:39

Kim2000 wrote:

> [...]
> det jeg spørger:
>
> Er det virkelig lykkes for Amiga at atter engang tilknytte sig til en cpu

Ja, PowerPC'en har vist været kernen i Amiga'en i snart mange år. Men
prøv at spørg på forummet på amiga.dk, hvor du nok finder nogen, der ved
langt mere om nutidens Amiga'er end her.

Fra : Kim2000

Dato : 10-01-09 11:10

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, PowerPC'en har vist været kernen i Amiga'en i snart mange år. Men prøv
> at spørg på forummet på amiga.dk, hvor du nok finder nogen, der ved langt
> mere om nutidens Amiga'er end her.

Jeg synes bare når man spørger der, så får man en fanatikers svar om at
Amiga bliver den førende indenfor IT i løbet af de næste par år, sammen med
ti siger om alt det gode for Amiga. Jeg var iøvrigt selv fanatisk
Amigabruger indtil 98-99.

Mit spørgsmål er egentlig ganske enkelt om processoren PowerPC er gået ud af
produktion og/eller udviklingen er stoppet.

På edbpriser.dk kan jeg ikke finde en powerpc processor nemlig.

Fra : Holst

Dato : 10-01-09 12:16

Kim2000 wrote:

> Jeg synes bare når man spørger der, så får man en fanatikers svar om at
> Amiga bliver den førende indenfor IT i løbet af de næste par år, sammen med
> ti siger om alt det gode for Amiga.

Jeg kender ikke forummet på amiga.dk, men umiddelbart er det vist det
eneste danske Amiga-sted på nettet med et forum.

De svar, man får, afspejler typisk det spørgsmål, man stiller. Stiller
man spørgsmålet på den rette måde, kan det oftest også lade sig gøre at
få et fornuftigt svar, uden at fanatikerne farer op.

> Jeg var iøvrigt selv fanatisk Amigabruger indtil 98-99.

Det var ikke lang tid, og godt nok sent i forløbet.

Selv har jeg brugt Amiga som primær computer fra 1987 til 2004, og den
er såmænd også fortsat koblet til skærm, printer og router. Jeg er
aldrig rykket over på PowerPC-processoren, og jeg kender stort set intet
til den.

> Mit spørgsmål er egentlig ganske enkelt om processoren PowerPC er gået ud af
> produktion og/eller udviklingen er stoppet.

Prøv at læs på Wikipedia eller lignende. Der finder du sikkert en masse
info. Eller på producentens hjemmeside.

Fra : Kim2000

Dato : 10-01-09 12:21

> [...]
> fornuftigt svar, uden at fanatikerne farer op.

> Det var ikke lang tid, og godt nok sent i forløbet.

_Indtil_ 1998/99

Jeg købte min første Amiga i 1988 og havde selvfølgelig C64 inden da

Fra : Holst

Dato : 10-01-09 12:31

Kim2000 wrote:

> _Indtil_ 1998/99

Ak ja! Det er ikke nok at læse - man skal også forstå :)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-01-09 16:51

On Fri, 09 Jan 2009 22:47:23 +0100, Kim2000 wrote:

> Er det virkelig lykkes for Amiga at atter engang tilknytte sig til en
> cpu der er gået ud af produktion?

Både og. Med Apples skift til x86 er der ikke mange spillere tilbage på
PPC. Men både Xbox 360 og PS3 bruger varianter af PPC processoren, og der
findes også mange andre systemer der fortsat bruger arkitekturen. Grunden
til at der ikke findes PPC boards på edbpriser er at det absolut ikke er
mainstream nok hvis det ikke kan køre XP. Søg på eBay, så skal du nok
finde PPC boards med CPU og det hele. Om prisen er fair i forhold til
hvad man får ved jeg ikke.

IMHO ville det bedste for Amiga folkene være hvis de fik systemet til at
køre på et udvalg af de ældre PowerMacs. De kan fås for meget få penge nu
om dage.

--
Lasse Jensen

Fra : Kim2000

Dato : 10-01-09 17:43

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mainstream nok hvis det ikke kan køre XP. Søg på eBay, så skal du nok
> finde PPC boards med CPU og det hele. Om prisen er fair i forhold til

Okay, tak. Jeg var ved at tro man igen var havnet i en blindgyde.

> IMHO ville det bedste for Amiga folkene være hvis de fik systemet til at
> køre på et udvalg af de ældre PowerMacs. De kan fås for meget få penge nu
> om dage.

Det bedste ville nu nok være at det virkede på en AMD/Intel maskine. Mon
ikke mange gerne ville have en Amiga på sin Windows maskine, der er da 4-5%
der har Linux og Windows på samme maskine. I hvert fald vil jeg gerne smide
1000 kroner på bordet for OS4.1, men jeg vil ikke smække x-antal tusinde
kroner på bordet for at se om det er noget (og jeg kan umuligt klare mig kun
med Amiga, alene fordi jeg spiller wow).

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-01-09 19:07

Hej!

Kim2000 wrote:

> [...]
> kroner på bordet for at se om det er noget (og jeg kan umuligt klare mig kun
> med Amiga, alene fordi jeg spiller wow).

Så kan du da lege med WinUAE istedet. Behøver det være OS4.1? Det er jo
alligevel kun for retroen man leger med sådan noget imho.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-01-09 02:14

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Så kan du da lege med WinUAE istedet. Behøver det være OS4.1? Det er jo
> alligevel kun for retroen man leger med sådan noget imho.

Jeps, WinUAE med AIAB oveni, så er AmigaOS feelet der.
http://aiab.amiga.sk/

Jeg har brugt det en del, men som Kim siger, det er jo kun legetøj for retro
feelet

Mvh
Benjamin