Fremstilling af Ghee
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-01-09 15:40

Ghee er blevet nævnt flere gange på det sidste i nærværende. Der er
tilsyneladende ikke helt enighed om, hvordan Ghee fremstilles, når man søger
på nettet. Kan en skribent herinde venligst forklare, hvordan Ghee
fremstilles? Er der bare tale om, at usaltet smør sættes til at simre ved
svag varme i ca. 30 min.?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 08-01-09 15:51

Hej Jens

> [...]
> hvordan Ghee fremstilles? Er der bare tale om, at usaltet smør sættes
> til at simre ved svag varme i ca. 30 min.?

Jeg opfatter Ghee som klaret smør, altså kun det rene fedt fra smørret
er tilbage.

Der er jo en del beskrivelser på nettet

http://da.wikipedia.org/wiki/Ghee

http://www.dsgnet.dk/Sites/Opskrifter/Ghee.asp

http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Lav-din-egen-ghee,230,da.aspx

Jeg har dog købt en dåse hos min lokale grønthandler.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 08-01-09 18:13

> Jeg opfatter Ghee som klaret smør, altså kun det rene fedt fra smørret
> er tilbage.

Det gør jeg også.

> Der er jo en del beskrivelser på nettet
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Ghee
>
> http://www.dsgnet.dk/Sites/Opskrifter/Ghee.asp
>
> http://www.vitaviva.com/Store/health/infoarticles/Lav-din-egen-ghee,230,da.aspx

Der er åbenbart en vis mystik over begrebet ghee...et af linkene fortæller
endda, at det er godt for kolesteroltallet

> Jeg har dog købt en dåse hos min lokale grønthandler.

Kan jeg lokke dig til at poste en eventuel indholdsliste, eller
næringsindhold?

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 08-01-09 20:13

Hej Linde

> Der er åbenbart en vis mystik over begrebet ghee...et af linkene
> fortæller endda, at det er godt for kolesteroltallet

Det skulle også være godt for kønslivet :)

> Kan jeg lokke dig til at poste en eventuel indholdsliste, eller
> næringsindhold?

Jeg har købt dette produkt:

http://www.sopinternational.com/d-sop51-khanum-khanum-pure-butter-ghee/

Sådan en 1/2 kg. koster vidst 32 kr.

Der er ikke megen varedeklaration på den, kun:

Smørfedt 99,8% min. fugt 0,2%
Smagsstof: Ætyl Butyrate max. 0,01%

Den er fremstillet i England og kan holde sig
uåbnet til 12. måned 2009

De garantere også for kvaliteten og man får pengene
tilbage hvis de ikke lever op til de krav man kan stille
til produktet.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-01-09 20:30

Jeg har skrevet det før, men gør det lige igen, nu da emnet er oppe:
Hvis man skal lave ghee, bliver resultatet meget lækkert og aromatisk
hvis man bruger det tyske rullemsør man kan købe i bl.a. Føtex.

Jeg har ikke adgang til mit exemplar af Madam Mangor, men deri findes
en opskrift på klaret smør, som man brugte det herjemme for 125+ år
siden. Emil, husker jeg rigtigt at du har en Mangor?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://twitter.com/kseistrup/status/1103999544

Fra : Emil

Dato : 08-01-09 23:48

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Jeg har ikke adgang til mit exemplar af Madam Mangor, men deri findes
>en opskrift på klaret smør, som man brugte det herjemme for 125+ år
>siden. Emil, husker jeg rigtigt at du har en Mangor?

Ja, den 35. udgave fra 1897 med krøllede bogstaver. Men kun disse 3:
1837 - Kogebog for smaa Huusholdninger
1840 - Syltebog for smaa Huusholdninger
1841 - Fortsættelse af Kogebog for smaa Huusholdninger
Men den er nemmere at læse (og søge i) på nettet (langt og kort link):

<http://da.wikisource.org/wiki/Mangors_Kogebog_for_smaa_huusholdninger>
<http://tinyurl.com/7hfw72>

Klik på *Foreløbige Bemærkninger, så er det ca midt på siden.
Hun kalder det for afklaret smør. Så når man søger på nettet er der
også ghee og klaret smør.

I mange opskrifter skrives, at der skal bruges en lille gryde. Det er
bedre med en stor, så smørrets vand hurtigere fordamper.
Jeg bruger altid normaltsaltet smør, og det bliver fint. Bundfaldet
kan bruges til at salte f.eks en brøddej.

I starten indstiller jeg kogepladen til det sted, hvor vand lige
koger, så går det lidt hurtigere. Efter 1. afskumning - når det kun
bobler lidt - skrues langt ned. Først her kan det passe sig selv.

Engang var jeg uopmærksom i få minutter, og lige pludselig bliver
bundfaldet brunligt - elendig termostatplade! Kogningen blev afsluttet
o.s.v.
Resultatet var, at ikke al vandet var fordampet, så konsistensen blev
som andefedt og smørsmagen let nøddeagtig. Det var nemt at arbejde med
og det var faktisk rigtigt godt!

Det ophældes i et højt syltetøjsglas, hvor der er lavet en tragt af
tyndst stof, holdt fast med elastikker, når temperaturen er som varmt
badevand.

Klaret smør størkner under ca. 18 grader, og bliver flydende igen over
38 grader. Er det størknet, varmes det langsomt op sammen med
kartofler eller andet der skal koges.

Klaret smør danner store krystaller hvis en evt. nedkøling tager lang
tid.
Laver man f.eks. paté af Foie Gras og klaret smør, skal den altså
_ikke_ i køleskabet indtil gæsterne kommer. Krystallerne mærkes
tydeligt i munden og er ubehagelige. Sker det, skal retten
gennemvarmes over 40 grader (Dansk Kemi nr. 1, 2004).

Når man kun vil søge efter madopskrifter, er der her en fin søgeside,
hvor man ikke får en masse menukort fra div. spisesteder:

<http://opskrifter.dseneste.dk/search.html?cx=partner-pub-9483029021264985%3A72fvv0kiwx6&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=afklaret+sm%C3%B8r&sa=S%C3%B8g#1245>
<http://tinyurl.com/99y9lv>

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-09 00:14

Emil skrev:

> <http://da.wikisource.org/wiki/Mangors_Kogebog_for_smaa_huusholdninger>
> <http://tinyurl.com/7hfw72>

Orv, det vidste jeg ikke. Tak for linket.

Jeg har lavet et par korte links der måske er lidt lettere at huske:

· http://bit.ly/mangor
· http://xrl.us/mangor

> http://opskrifter.dseneste.dk/

Najs, den kendte jeg heller ikke.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 08-01-09 20:59

> Det skulle også være godt for kønslivet :)

Heh ja, helt utroligt produkt

> Smørfedt 99,8% min. fugt 0,2%
> Smagsstof: Ætyl Butyrate max. 0,01%

Ja ok, tak for det, var også interesseret i vandindholdet. Smagsstoffet er
en i smør naturligt forekommende ester, så der er ikke noget at komme efter
der. Men egentlig sjovt, at man i et EU-land ikke er forpligtet til at
trykke næringsindhold på en vare også...måske fordi det er til eksport, hvem
ved.

> Den er fremstillet i England og kan holde sig
> uåbnet til 12. måned 2009

Utroligt, så meget man øger holdbarheden ved at fjerne frit vand fra et
produkt! Meget imponerende.

Mvh
Linde

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-01-09 16:37

> [...]
> fremstilles? Er der bare tale om, at usaltet smør sættes til at simre ved

Jens, hva betyder D.e.f.f.e.s?? Nu har jeg sett det i mange måneder, og ennu
ikke løst gåten.

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-01-09 16:43

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Jens, hva betyder D.e.f.f.e.s??

"Dette er forkortelsen for en signatur"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-01-09 17:30

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> "Dette er forkortelsen for en signatur"

ENDELIGT var der én der spurgte, det var jo dejligt for dig.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-01-09 19:25

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> ENDELIGT var der én der spurgte, det var jo dejligt for dig.

Sikkert.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 08-01-09 19:50

Hej Steen

> ENDELIGT var der én der spurgte, det var jo dejligt for dig.

Nu var det jo ikke første gang nogen faldt i :)

--
Mvh Max