Firefox crasher når der bruges java
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-01-09 17:59

Min firefox 3 crasher bare jeg går ind på siden

http://www.javatester.org/version.html

eller

http://www.java.com/en/download/installed.jsp

dvs. programmet lukket helt ned. Når jeg går ind på min netbank, får jeg
en "error loading applet".

Det er ubuntu

Nogen ideer til hvordan jeg kommer videre.

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-09 18:21

Jørn Hundebøll skrev:

> Nogen ideer til hvordan jeg kommer videre.

Du kan starte med at fortælle os hvilken version af Ubuntu og java du
bruger, om det er en 32bits- eller en 64bits-maskine, og hvilken netbank
det handler om. Fx:

#v+

$ uname -a
Linux brainsplit 2.6.24 #7 SMP Sat Nov 29 12:34:56 UTC 2008 x86_64 GNU/Linux
$ java -version
java version "1.6.0_07"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_07-b06)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 10.0-b23, mixed mode)
$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=8.04
DISTRIB_CODENAME=hardy
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 8.04.2"
$

Det handler om en netbank der bruger BEC's java-applet.

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 09-01-09 18:47

Den Fri, 9 Jan 2009 17:20:30 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Du kan starte med at fortælle os hvilken version af Ubuntu og java du
> bruger, om det er en 32bits- eller en 64bits-maskine, og hvilken netbank
> det handler om. Fx:

Min gør det samme, og det er alt java (har ingen netbank).

kfr$ uname -a
Linux gandalf 2.6.27.6 #1 Sat Nov 15 13:01:49 CET 2008 i686 unknown
kfr$ java -version
java version "1.4.2-02"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build Blackdown-1.4.2-02)
Java HotSpot(TM) Client VM (build Blackdown-1.4.2-02, mixed mode)

Jeg har "løst" problemet ved at fjerne java-plugin'et, for jeg har
egentlig ikke haft noget fornuftigt at bruge det til, siden vi
fik Google Maps i stedet for Map24.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-01-09 19:31

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Du kan starte med at fortælle os hvilken version af Ubuntu og java du
> bruger, om det er en 32bits- eller en 64bits-maskine, og hvilken netbank
> det handler om. Fx:

Sorry - det er en 32 bits maskine med
Linux deepblue 2.6.27-9-generic #1 SMP Thu Nov 20 21:57:00 UTC 2008 i686
GNU/Linux

jeg bruger den generic kernel, da standard kernel hænger under opstart.
Der meldes om at nogle instruktioner ikke er understøttet. Selve
processoren er en Intel Pentium M, og generic kernel virker.

og

java version "1.6.0_0"
IcedTea6 1.3.1 (6b12-0ubuntu6) Runtime Environment (build 1.6.0_0-b12)
OpenJDK Client VM (build 1.6.0_0-b12, mixed mode, sharing

og endelig

DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=8.10
DISTRIB_CODENAME=intrepid
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 8.10

Netbank er

https://www.himmerland.dk/homebanking/logon/

hvor der normalt i "vinduet" i midten kommer et par linier til login.

Min ide var bare at fjerne Java, også installere igen. Men jeg er
faktisk ikke helt klar over hvordan java fjernes. Det har virket siden
installationen som er ca. 1/2 år gammel. Jeg har fjernet alle plug-ins i
firefox, men har ikke kunnet finde ud af hvor java fjernes.

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-09 19:58

Jørn Hundebøll skrev:

> java version "1.6.0_0"
> IcedTea6 1.3.1 (6b12-0ubuntu6) Runtime Environment (build 1.6.0_0-b12)
> OpenJDK Client VM (build 1.6.0_0-b12, mixed mode, sharing

Jeg vil umiddelbart tro at det er IcedTea der er problemet. Har du
prøvet med Suns udgave?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-01-09 20:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg vil umiddelbart tro at det er IcedTea der er problemet. Har du
> prøvet med Suns udgave?

Nej - jeg har bare installeret Ubuntu, så det er java out-off-the-box.
Da jeg tidligere kørte Mandrake installerede jeg sun java manuelt, men
jeg har ikke kunnet finde en opskrift til at gøre det på Ubuntu - og jeg
har ikke kunnet finde den i Synapsis. Jeg er helt frisk på at ville
afinstallere den nuværende java og smide Suns på - dog helst med en
vejledning i hånden.

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-01-09 21:17

Jørn Hundebøll skrev:

> Jeg er helt frisk på at ville afinstallere den nuværende java
> og smide Suns på - dog helst med en vejledning i hånden.

Jeg kan få javaen på din netbank til at køre med java hentet fra

· https://jdk6.dev.java.net/6uNea.html

Jeg bruger dog 64bit-versionen. Da den var installeret, var det
eneste jeg gjorde:

$ cd ~/.mozilla/plugins
$ ln -s ${DER_HVOR_JAVA_BLEV_INSTALLERET}/lib/amd64/libnpjp2.so

Din kommer nok til at ligge i .../lib/i586/... el.lign.

Ellers er der

· http://www.java.com/en/download/manual.jsp

med download og tilhørende instruktioner.

Og endelig har Ubuntu en del Java6-pakker:

· http://packages.ubuntu.com/sun-java6

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-01-09 21:50

Klaus Alexander Seistrup wrote:

<zip>

Jeg prøve at kikke på dine link - tak foreløbig (vil ikke afvise der
bliver behov for at assistance senere).

Jørn

Fra : Claus U

Dato : 10-01-09 12:12

Jørn Hundebøll skrev:

> Jeg prøve at kikke på dine link - tak foreløbig (vil ikke afvise der
> bliver behov for at assistance senere).

Jeg har haft et tilsvarende problem på en SuSE 11.0 og efterfølgende
på 11.1. Jeg den meget uvidenskablige metode at nedgradere til jave
version 1.5. Herefter har jeg ikke oplevet samme problem.

--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Søren A Christensen

Dato : 09-01-09 19:02

Prøv at installere sun-java istedet ...

/SAC

Fra : Kent Friis

Dato : 09-01-09 19:32

Den Fri, 09 Jan 2009 19:01:50 +0100 skrev Søren A Christensen:
> Prøv at installere sun-java istedet ...

Hvis det er mig du mener når du svarer Jørn, så er det ikke
interessant medmindre Sun har taget sig meget sammen siden
sidst jeg prøvede.

Vilkårlige binære installationsfiler får IKKE root-adgang her, og
grunden til at det blev Blackdown var at Sun Java nægtede at
installere når jeg ikke ville give den root adgang.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-09 10:18

Kent Friis skrev den 09-01-2009 19:31:

> [...]
> grunden til at det blev Blackdown var at Sun Java nægtede at
> installere når jeg ikke ville give den root adgang.

Det har de. Der er officielle Ubuntu pakker til formålet (givet en
tilstrækkkelig ny version af Ubuntu).

--
Thorbjørn

Fra : Kent Friis

Dato : 12-01-09 18:36

Den Mon, 12 Jan 2009 10:18:27 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det har de. Der er officielle Ubuntu pakker til formålet (givet en
> tilstrækkkelig ny version af Ubuntu).

Det hjælper jo ikke meget når man ikke kører Ubuntu.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-09 09:41

Kent Friis skrev den 12-01-2009 18:35:

> Det hjælper jo ikke meget når man ikke kører Ubuntu.

Det gør Jørn Hundebøl.

Kører du Blackdown burde du måske overveje det samme

Fra : Kent Friis

Dato : 13-01-09 19:33

Den Tue, 13 Jan 2009 09:40:53 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det gør Jørn Hundebøl.
>
> Kører du Blackdown burde du måske overveje det samme

At køre Ubuntu? No way, geninstallere er noget man gør med XP.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 15-01-09 23:49

Jørn Hundebøll wrote:
> Min firefox 3 crasher bare jeg går ind på siden
>
> http://www.javatester.org/version.html

Efter jeg havde forsøgt med at afinstallere Firefox, installere Sun Java
manuelt og via synapsis - og stadig ingen succes, fandt jeg ud af at der
"blot" skulle laves et link fra

/usr/java/jre1.6.0_11/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

til

/usr/lib/firefox-addons/plugins

og ikke som jeg havde forsøgt /usr/lib/firefox/plugins

Så nu virker det, og jeg er glad.

Jørn