Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til Takst for brug af foto i interna~
Fra : Erik D

Dato : 09-01-09 10:33

Hej.

CNBC European Business magazine vil bruge et af mine billeder:

"It would be used full page inside a monthly business magazine
distributed through Europe. What are your rates?"

Hvad mener i er den rigtige pris, at forlange ?

Er der et sted på nettet hvor jeg kan finde den slags takster ?

Erik

Fra : Erik D

Dato : 11-01-09 08:55

Nå, nu har jeg sendt en pris til dem.

Tusind tak for hjælpen.

Fra : rt

Dato : 11-01-09 18:13

Erik D wrote:
> Nå, nu har jeg sendt en pris til dem.
>
> Tusind tak for hjælpen.

Ingen grund til sarkasme, der er jo tydeligvis bare ingen, der
kender til den slags satser.

Men tillykke med det.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Jan Jespersen

Dato : 11-01-09 21:15

Erik D skrev:
> Nå, nu har jeg sendt en pris til dem.
>
> Tusind tak for hjælpen.

Og hvad var prisen så? Og har de accepteret?
Mvh
Jan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-09 22:37

On 2009-01-09 18:33:21 +0100, Erik D <erikdaugaard@gmail.com> said:

> Hvad mener i er den rigtige pris, at forlange ?

Lad mig se billedet, så skal jeg gi' dig et bud på hvad du kan forlange.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Erik D

Dato : 13-01-09 05:27

Det er ikke billedet selv, men primært billedets anvendelse som er
bestemmende for prisen, så jeg forstår ikke hvorfor du, som vel trods
alt har lidt erfaring i billedsalg, ønsker at se det - det er såmænd
da også jævnt kedeligt.

Tror iøvrigt ikke jeg får solgt noget, for der er jo altid en eller
anden røvballesvedslikker der underbyder eller er parat til, at levere
et gratis billede bare for at se sit navn på tryk. Jeg gik ind og
kiggede lidt på polfoto og image2use og satte prisen efter det.

Hos Pressefotografforbundet kan man læse, at de som prøver på at leve
af fotografi føler sig meget pressede af, at det f.eks. er blevet
almindeligt at udskrive en "konkurrence", hvis man skal bruge et
billede. Aviserne skriver, at man "er velkommen" til, at indsende
billeder. Endelig er der jo stockphotos, dvs. myriader af billeder af
vaffelis og andre ligegyldigheder som man kan købe for billige penge.

Mit billede er netop en sådan ligegyldighed, uden at jeg dog har haft
det på noget stockfotosite. Når jeg spørger om prisen, er det fordi
jeg på den ene side ikke ønsker at være så kostbar, at jeg ikke får
det solgt, men på den anden side heller ikke så billig, at jeg
underbyder de "rigtige" fotografer.
Jeg sælger heller ikke fisk når jeg har været ude og hale mine 3
toggegarn ind. Det lader jeg fiskerne om. Så kan det jo også være de
er mere villige til, at give mig et par tips, hvis jeg en dag kommer
og spørger dem til råds.

Nok om det. Tag et kig på lidt andet ligegyldigt knipseri:
http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/3164705890 -- Pussy hill.
http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/3164714446 - Klintholm
havn

Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-01-09 15:53

On 2009-01-13 13:27:07 +0100, Erik D <erikdaugaard@gmail.com> said:

> Nok om det. Tag et kig på lidt andet ligegyldigt knipseri:
> http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/3164705890 -- Pussy hill.
> http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/3164714446 - Klintholmhavn

Havde det været nogle specielle motiver, så kunne de godt ha' været i
høj kurs, allene af den grund, at tilsvarende billeder ikke kan skaffes
andre steder.

Men det er ikke billeder, som kan indbringe ret meget, hvis du er meget
heldig, så kan du få et par hundrede kroner for dem, problemet er
nemlig, at der efterhånden er mange magasiner, hvor billedredaktøren
simpelthen Googler efter gode amatørfotos, og da private og
amatørfotografer bliver pisse stolte over, at de kan få deres billed
trykt i et magasin, så er de som regel meget villige til at forærre
billedet væk, for at de efterfølgende kan vise og prale med, at deres
billede er trykt i et blad.

Og hvis en billedredaktør kan lokke en stak billeder fra en masse
amatørfotografer, så kan de lynhurtigt spare/tjene deres dagløn hjem,
for de samme billeder ville typisk koste 3-800 kroner fra et
billedbureau.

Fra : Kent Hald

Dato : 13-01-09 19:56

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nåh, du er garnfisker, pas på - NRE kommer efter dig, eller melder dig til
politiet.

V.h. Kent

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-01-09 15:06

Har du prøvet at se på nogle af billede udbyderne her er f.eks.
http://www.terranaut.dk/copyright.htm

vh. Henrik

Fra : Erik D

Dato : 13-01-09 13:09

> Nåh, du er garnfisker, pas på - NRE kommer efter dig, eller melder dig til
> politiet.
>
> V.h.  Kent

Ja, ja - men nu forholder det sig således, at garnfiskeri er lovligt.
Iøvrigt overholder vi alle regler, fordi vi finder reglerne
fornuftige.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-01-09 21:15

On 2009-01-13 21:09:11 +0100, Erik D <erikdaugaard@gmail.com> said:

> Ja, ja - men nu forholder det sig således, at garnfiskeri er lovligt.
> Iøvrigt overholder vi alle regler, fordi vi finder reglerne
> fornuftige.

Og det som Kent Hald henviser til, var netop nogle fritidsfiskere, som
havde et alternativt forhold til reglerne...