Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokuspunkter, hvorfor skal jeg bruge mere ~
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 21:31

Hej, jeg har altid kun brugt det midterste af de 9 fokuspunkter på mit
EOS450D.
Hvis jeg skifter til "auto" mister jeg kontrollen over hvilke punkter der
bruges som fokus.

I hvilke situationer vil man vælge "auto"?

Måske er der noget jeg ikke har forstået ved de mange fokuspunkter?
Jeg kan pt. ikke se nogen stor fordel i ikke kun at benytte det midterste
punkt.

Hvad bruger i når i fotograferer?

Mvh Kim

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-01-09 23:04

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad bruger i når i fotograferer?

Hej

Altid kun det midterste, så ved men hvad der er stillet skarpt på!

Undtagelsen er når der tages "festfotos" ved bordet, så skifter jeg til et
punkt i den ene side, da det er lettere, og det er sket at fokuspunktet
"rammer" i mellem Hr. og Fru Jensen således at kun baggrunden bliver skarp.

Men hvis du har en manual, så står der en del om de forskellige muligheder!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Thomsen

Dato : 09-01-09 00:47

> [...]
>
> Måske er der noget jeg ikke har forstået ved de mange fokuspunkter?
> Jeg kan pt. ikke se nogen stor fordel i ikke kun at benytte det midterste

Bruger næsten altid kun det midterste fokuspunkt.

Men hvis du, med lille dybdeskarphed og motivet tæt på, først fokusere med
midtpunktet og derefter
drejer kameraet for at have fokus yderligt i billedet, kan du miste
skarpheden.
Der er for stor afstandsforskel mellem objekt og objektiv før og efter
drejning.
Da kan det være praktisk at bruge et yderligt fokuspunkt. Så du ikke skal
bevæge kameraet for meget,
inden billedet tages.

mvh Ole

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 09-01-09 01:21

Det meste af tiden bruger jeg det midterste fokuspunkt, trykker
udløserknappen halvt ned, rekomponerer billedet (uden at zoome), og tager
derefter billedet ved at trykke knappen fuldt ned. Mange ville nok slet ikke
opdage hvis kameraet kun havde det midterste fokus punkt.

Hvis man anvender en blændeværdi som er meget mindre end ca. F2.0 er dette
dog ikke optimalt da man let kommer til at flytte kameraet ud af fokus under
rekomponeringen. Dybdeskarpheden kan være få centimeter ved sådanne
blændeværdier, og det er svært at "rekomponere" så man stadig "rammer" fokus
planet korrekt. Her er det bedre at vælge det fokus punkt som ligger korrekt
og så holde kameraet meget stille og undlade rekomposition - eller måske
endde anvende et foto stativ.

I nogen situationer "passer" beskæringen således at man med fordel kan vælge
en af de andre fokus punkter end midtpunktet. Via. en custom function kan du
indstille dit kamera således at via piletasterne på EOS 450D eller det lille
joystick (fx. på EOS 40D) nemt kan vælge fokuspunkt, lidt på samme måde som
man styrer musepilen på sin computer. Så er det meget let at vælge det
fokuspunkt som fx. passer med ansigtet på en af personerne i billedet. Og
dette kan gøres med højre hånd imens du betjener zoom ringen på objektivet
med venstre.

Canon's funktion til automatisk valg af fokuspunkt er efter min bedste
overbevisning ubrugelig, og det er meget svært at "regne med" hvad den
finder på. Jeg tror at denne funktion er beregnet til folk som ikke har
erfaring nok eller "overskud" nok til at koncentrere sig om fokus. Kameraet
fokuserer blot på den del af motivet som er tættest på, eller måske endda på
væggen bag ved motivet. På denne måde kan man blot "knipse" på samme måde
som man ville gøre med et lille lomme digitalkamera. Dette giver sikkert
også god mening med det medfølgende 18-55mm F3.5 - F5.6 kit-objektiv, da
dybdeskarpheden her er ret stor. Ofte adskillige meter. Hvis du fotograferer
fx. med 50mm F1.8 er det en helt anden historie.

Hvis du fotograferer med flash får du ikke altid det optimale resultat ud af
at bruge det midterste punkt og rekomponere, da flash lysmålingen først
finder sted samtidig med at billedet bliver eksponeret, dvs. lige før
lukkegardinet åbner, få milisekunder inden billedet bliver registreret af
sensoren/filmen. Forestil dig et motiv med to personer. En til højre i
billedet og en til venstre. Ingen personer i midten. Din flash lysmåling vil
nu blive udført imod væggen bag ved de to personer - eller endnu værre - ud
i den blå luft hvis du fx. opholder dig udendørs. Personerne kan nu risikere
at blive "nuket", dvs. belyst alt for kraftigt, fordi flashen forsøger at
belyse væggen bag ved de to personer (eller den blå luft) korrekt.

Hvis du vender dig til at trykke på *-knappen (med højre tommelfinger.
Knappen kan også hedde FEL), lige efter du har trykket halvt ned og
aktiveret autofokus på den ønskede del af motivet, så låser du flash
lysmålingen på den samme del af motivet som autofokus. Med denne teknik
bliver eksponeringen af personerne korrekt i ovenstående eksempel. (Husk at
det kun gælder når du fotograferer med flash).

Flash lysmålingen ved ETTL-II/Average (som er kameraets standard
indstilling) er linket sammen med det/de aktive fokuspunkter, så hvis du kan
finde et fokus punkt som ligger korrekt, og lade være med at rekomponere
motivet i forbindelse med autofokus, så giver du kameraets CPU det bedst
mulige udgangspunkt for at beregne flash eksponeringen korrekt.

På grund af ovenstående kompleksitet kan det derfor være en god ide at vende
sig til at komponere billedet på en sådan måde at man også vælger det fokus
punkt som er "bedst" i forhold til hvordan lysmålingen for flash udladningen
skal beregnes. (Altså teknikken hvor højre hånd vælger fokuspunktet løbende
med piletasterne eller joystikket imens venstre hånd betjener zoom ringen)

Når alt dette så er sagt, så er kameraerne efterhånden så intelligente at du
ofte får en god eksponering selv om du blot "låser" det midterste fokuspunkt
og rekomponerer, uanset om du bruger flash eller ej. Specielt hvis du
fotograferer i RAW format kan du godt redde den type fejl som opstår på
grund af små fejl i flash eksponeringen (eller den normale eksponering for
det naturlige lys) - så længe billedet ikke har overbelyse pixels. Heldigvis
har kameraet en tendens til at underbelyse billedet i vanskelige
situationer. Du kan sagtens redde et par blænders underbelysning ved at
fotografere i RAW (men det koster lidt mere støj i billedet). Hvis billedet
først er overbelyst er der ikke noget at gøre for at redde det.

Det var en længere omgang, og alt den snak om linken imellem det aktive
fokuspunkt og flash eksponerings lysmålingen som kameraet udfører er meget
svær at gennemskue da ETTL-II programmet er meget automatiseret og selv
tager højde for en række situationer. Det er derfor meget svært at
gennemskue hvordan resultatet bliver når man anvender de automatsike
programmer. Af samme grund arbejder mange fotografer fuldt manuelt, både
blænde, lukketid, ISO og flash styrken. Dette giver dog kun de bedste
resultater i statiske opstillinger såsom et studie. I dynamiske opstillinger
er der ikke tid til alt det manuelle (medmindre man er meget erfaren,
fantastisk dygtig eller begge dele).

Men i mange situationer slipper man altså godt fra at stole på teknikken som
udfører lysmålingen og blot "knipse" uden at tænke specielt meget på
lysmålingen, men derimod være omhyggelig med beskæringen og fokuseringen. Du
kan så altid give lidt mere eller mindre lys via exposure compensation og
RAW filen.

Så man kan altså sagtens nøjes med kun at bruge det midterste fokus punkt.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 17:55

> "Anja Dunning-Krüger"
> [snip]

Tak for den gode og detaljerede beskrivelse Anja!
I andre skal også have tak for jeres gode besvarelser.

Mvh Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-09 08:35

> I hvilke situationer vil man vælge "auto"?

Ikke så tit men i en situation hvor du kun kan få fokus på motivet!
F.eks. et fly, en fugl eller noget andet på himlen over dig, for så er der
ikke noget fokusmekanismen kan tage fejl af!

> Måske er der noget jeg ikke har forstået ved de mange fokuspunkter?
> Jeg kan pt. ikke se nogen stor fordel i ikke kun at benytte det midterste
> punkt.

Det giver rigtig god mening at bruge et af fokuspunkterne i siden hvis du
ellers skulle fokusere og så komponere billedet, altså dreje kameraet væk
fra det du har fokuseret på... _Især_ når vi snakker om tynd eller ultratynd
dybdeskarphed.

> Hvad bruger i når i fotograferer?

Center 90% af tiden.
Et af de andre, 9,9% af tiden
Resten auto...

Brian

Fra : Johnny Christensen

Dato : 09-01-09 13:02

> [...]
>
> Måske er der noget jeg ikke har forstået ved de mange fokuspunkter?
> Jeg kan pt. ikke se nogen stor fordel i ikke kun at benytte det midterste

Det kommer an på hvilken billeder man vil lave. Jeg har ret mange
fokuspunkter på mit D3 og D200. Ofte når jeg ønsker at fange en hurtigt
udviklende situation, hvor motivet ikke er i midten flytter jeg på forhånd
fokuspunkt til den del af billedet hvor jeg ønsker at fremhæve. Hvis du skal
lave et miljøbeskrivene billede, f.eks en travl arbejdsplads - en
sportssituation - en festsituation eller andet, så hjælper det mig at kunne
følge fotoobjektets bevægelser frem for at skulle rekomponere for hvert
billede. Det er ofte kun brøkdele af en sekund hvor folk ser allermest
koncentrerede ud eller har det vindene smil på.

Autotracking med fokuspunkter har jeg ikke den store glæde af, selv om jeg
har et lynhurtigt sportskamera - syntes stadig at det roder rundt i forhold
til hvad jeg gerne vil have den til at gøre.

Men hvis man har tiden til det, så er der ikke noget i vejen med at fokusere
i midten og så komponere sit billede derefter.

mvh
Johnny