Sidder RAM'ene rigtigt...?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-01-09 12:29

Hej

Jeg har lige sat en ny 2 GB RAM-blok i min pc, så der nu er 3 GB i alt
sammen med de to 512'ere der sad der før.
I BIOS'en ser billedet sådan ud:

http://peecee.dk/upload/view/148640

Det har affødt et par spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe mig med:

Jeg undrer mig lidt over at der står "RANK 2" ved den store blok og "RANK 1"
ved de to små.
Er det en form for prioritering, og har det nogen praktisk betydning eller
bør jeg flytte rundt på dem?

Der står også "Dual Asymmetric". Hvad betyder det? For mig lyder det som en
mode, der er langsommere (uden at jeg har nogen form for forstand på det).
Vil den skrive "Dual Symmetric" (eller noget lignende) hvis jeg sætter de to
små blokke 2 og 4 i stedet for nu 2 og 3? Og blir den mon så en smule
hurtigere.

Eller skal jeg bare glæde mig over de flere RAM jeg har fået nu, og så lade
det sidde som det sidder...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-01-09 13:40

Jakob Griffel wrote:

> [...]

> "RANK 1" ved de to små.
> Er det en form for prioritering, og har det nogen praktisk betydning

Jeg er ikke skråsikker på det her, men engang imellem bør ram'en sidde i
par, jeg har set et bundkort bede om at få flyttet rundt på tingene.

> Eller skal jeg bare glæde mig over de flere RAM jeg har fået nu, og
> så lade det sidde som det sidder...?

Gå ind på kingston.com og så dit bundkort op, så kan du se, hvordan
stængerne skal sidde i det.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : jk

Dato : 09-01-09 14:44

On Fri, 9 Jan 2009 12:28:50 +0100, "Jakob Griffel"
<NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

> [...]
>hurtigere.
>
>Eller skal jeg bare glæde mig over de flere RAM jeg har fået nu, og så lade

Det er jo nok sådan, at de to 512'ere skal sidde i slot 1 og 3, og de
to 1 Gb'er skal sidde i 2 og 4.
Prøv det. Ellers 1 + 2 og 3 + 4.

Dual ram band er klart bedst, og kræver parvis ens. Så er det bare
hvilke slots, der skal parres med hvilke. De små bør nok sidde først,
specielt hvis de er langsommere.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 09-01-09 14:52

Husk nu :

220 volts kablet tages fra, inden du roder med ram.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-09 15:48

jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in

> De små bør nok sidde først, specielt hvis de er langsommere.

"God latin" fra en svunden tid hvor bundkort var meget følsomme mht. RAM
konfigurering, og ovenstående oftere gav problemfri RAM montering.

Idag giver det sjældent problemer.

"Hvis du får problemer så prøv at lade RAM klodserne skifte slot" er et
mere tidssvarende råd.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-01-09 15:48

Jakob Griffel wrote:

> http://peecee.dk/upload/view/148640

Du kan ikke køre dual channel på mere end 2GiB, nemlig 1 GiB af din nye
klods, samt de 2 gamle til sammen).

Den sidste GiB af den nye klods kører single channel.

Køb 2GiB mere og smid de 2x512MiB ud (sælg dem). På den måde får du
3+GiB dual channel hele vejen.

Jesper Poulsen

Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-01-09 21:23

> [...]
>
> Den sidste GiB af den nye klods kører single channel.
>
> Køb 2GiB mere og smid de 2x512MiB ud (sælg dem). På den måde får du

Øh, der sidder to blokke a 512 MB og EEN 2 GB-blok (som det ses af
billedet).

Skulle jeg have købe 2 stk. 1 GB-blokke i stedet så de kunne sidde
symmetrisk sammen med de to 512'ere?
Det ser ellers ud til at køre fint. I Kontrolpanelet (XP) er alle 3 GB nævnt
(2,99GB).
Men jeg er bare ikke klar over, om det kører så hurtigt som det
kunne/skulle/burde. Men det er måske ligemeget, jeg bruger mest min maskine
til intrenet og noget billed- og musikbehandling. Ikke spil.

--
Hilsen Jakob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-01-09 00:52

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kunne/skulle/burde. Men det er måske ligemeget, jeg bruger mest min
> maskine til intrenet og noget billed- og musikbehandling. Ikke spil.

Behold det som det er. Du er tilfreds, så resten er for så vidt ligegyldigt.
Du får beskeden Dual Asymmetric fordi du kører med 3 kredse. For at køre
Dual channel skal du enten have 2 ens eller 2 par. Dual channel er en måde
at optimere udnyttelsen af ram på, men mange vil slet ikke bemærke denne
optimering, så når du er tilfreds, så bliv der.

Kurt

Fra : Jakob Griffel

Dato : 10-01-09 10:25

> Dual channel er en måde at optimere udnyttelsen af ram på, men mange vil
> slet ikke bemærke denne optimering, så når du er tilfreds, så bliv der.

Tak for det

--
Hilsen Jakob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-01-09 21:15

Kurt B. Andersen wrote:

> Du får beskeden Dual Asymmetric fordi du kører med 3 kredse. For at køre

Ikke kun.

> Dual channel skal du enten have 2 ens eller 2 par. Dual channel er en måde

Ikke korrekt.

Læs mit indlæg fra 9/1 kl 15:48.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-01-09 09:58

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> par. Dual channel er en måde at optimere udnyttelsen af ram på, men
> mange vil slet ikke bemærke denne optimering,

Jeg synes da nok det kunne mærkes.

> så når du er tilfreds, så bliv der.

> Kurt

Med venlig hilsen