Stege- eller bagemargarine
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-01-09 18:31

Hej

Hvad er forskellen på stege- og bagemargarine?

Og hvad skal man bruge når man laver pandekager? :)

Mvh Trine, der lige har smovset i pandekager med kanelsukker - stegt i
bagemargarine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : jos

Dato : 07-01-09 18:41

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
>
> Og hvad skal man bruge når man laver pandekager? :)
>
> Mvh Trine, der lige har smovset i pandekager med kanelsukker - stegt i

Bagemargarine er lidt blødere, og tåler ikke så hård temperatur som
stegemargarinen.
Antageligt er den bare emulgeret med lidt vand

finn

Fra : Max

Dato : 07-01-09 19:49

Hej Trine

> Og hvad skal man bruge når man laver pandekager? :)

Flydene margerine direkte i dejen.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-01-09 20:11

In news:4964f92a$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Trine

> Flydene margerine direkte i dejen.

Hej Max.

Jeg bruger også flydende Becel til al madlavning og bagning. Jeg kommer det
dog aldrig i dejen til pandekager, det kunne jo være at jeg skulle prøve
engang.

Jeg synes dog at det er lige så nemt at komme en smule på panden mellem hver
pandekage.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 08-01-09 00:33

Hej Tove

> Jeg synes dog at det er lige så nemt at komme en smule på panden
> mellem hver pandekage.

Det er ikke derfor jeg gør det på den måde, det er fordi jeg
syntes mine pandekager bliver bedre på den måde.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-01-09 19:51

> Hvad er forskellen på stege- og bagemargarine?

Stegemargarine er lidt mere ulækkert end bagemargarine? Eller er det
omvendt?

> Og hvad skal man bruge når man laver pandekager? :)

Bum-bum-bum...

Måske "man" skal prøve med smør?

> Mvh Trine, der lige har smovset i pandekager med kanelsukker - stegt i
> bagemargarine

Smovset? I pandekager, stegt i magarine? Tak for kaffe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 07-01-09 22:53

Hej Trine...

syntes du ved næste bagning af pandekager, skulle prøve at lave to portioner
dej, en portion lavet /bagt med smør og en med margarine og ud fra det
færdige resultat finde ud af, hvad du og familien syntes bedst om.

mvh/kirsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-01-09 07:51

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4965246f$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> portioner dej, en portion lavet /bagt med smør og en med margarine
> og ud fra det færdige resultat finde ud af, hvad du og familien

Jeg har bagt pandekager en million milliard gange - altid med smør. De
glider altid ned hos familien. Jeg har smagt massevis af pandekager hos
andre, bagt med margarine. Jeg ved godt, hvad jeg foretrækker. Jeg tror,
familien er enig.

Margarine hører ikke hjemme i et køkken

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 08-01-09 08:31

On Thu, 8 Jan 2009 07:51:17 +0100, Jens Bruun wrote:

Nu er news jo ikke kun Q&A, men også beregnet tl debat. Med fare for at
starte en gang mudderkastning, vover jeg nu alligevel at benytte Jens
Bruuns indlæg til at tage en snak om den kradsende krises indvirkning på
vores valg af råvarer til den daglige madlavning.

Uden ligefrem at udpensle detaljerne og hælde vand ud af ørerne, vil jeg
tage udgangspunkt i mig selv: Jeg sidder i et dyrt hus og har mistet mit
job. Økonomien strammer så meget til, at jeg/vi er NØDT til at gå helt ned
og kigge på hver eneste krone.

Før i tiden købte vi altid gode og dyre råvarer. Om vi kunne smage forskel
på økologisk og ikke-økologisk, satte vi ikke spørgsmålstegn ved. Om
slagterens udskæringer var bedre end det danske kødkvæg i bakker i
Løvbjerg, anfægtede vi heller ikke. Nu må vi imidlertid erkende, at
madbudgettet kan reduceret så meget, at det faktisk giver et mærkbart
bidrag til rådighedsbeløbet.

> [...]
> glider altid ned hos familien. Jeg har smagt massevis af pandekager hos
> andre, bagt med margarine. Jeg ved godt, hvad jeg foretrækker. Jeg tror,

Det er muligt at DU får kvalme, men nød lærer nøgen kvinde at spinde. En
pakke margarine til en femmer, sammenlignet med prisen for det tilsvarende
kvantum smør (mindst 25 kroner) er en flothed der er særdeles
tilfredsstillende når man har råd. Det er der et stigende antal danskere
der ikke længere har.

Vi har taget konsekvensen og køber billigst muligt og vi er endnu ikke
stødt på noget der har været uspiseligt. Må jeg i den forbindelse nævne, at
flere super-billige varer fra Lidl med jævne mellemrum opnår fornemme
placeringer i blindsmagninger af testpaneler.

Kære debattører: Vil I ikke godt forsge at tage dette emne seriøst, eller
undlade at blande jer? Jeg synes faktisk det er et sørgeligt aktuelt emne,
som fortjener at blive diskuteret med gode argumenter.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Max

Dato : 08-01-09 09:57

Hej Mikkel

> Kære debattører: Vil I ikke godt forsge at tage dette emne seriøst,
> eller undlade at blande jer? Jeg synes faktisk det er et sørgeligt
> aktuelt emne, som fortjener at blive diskuteret med gode argumenter.

Jeg forstår dig godt, og kan fint følge dig. Jeg har den holdning at
hvorfor skal planteolie igennem en ko før man må bruge det ?
Men vi får nok ikke så meget ud af at diskutere det så længe
nogle mener at deres mening er den rigtige. Jeg vil gerne bruge
smør, men hvad hjælper det når slutproduktet bliver ringere
end når jeg bruger margerine ?

Ps: jeg vil forøvrigt til at lege lidt med Ghee, men det koster jo.
Nogen der kender holdbarheden på sådan en dåse når den er åbnet ?

--
Mvh Max

Fra : Christian Hansen

Dato : 08-01-09 14:57

Max wrote:
> Hej Mikkel

> Ps: jeg vil forøvrigt til at lege lidt med Ghee, men det koster jo.
> Nogen der kender holdbarheden på sådan en dåse når den er åbnet ?

Du kan selv lave det - du skal bare klare noget smør ved meget lav varme
og så tage det rene smørfedt fra - i størknet form er det det, man
kalder ghee. Det kan så variere, hvilket dyr det kommer fra, men om det
har meget stor betydning for smagen ved jeg ikke.

Mvh Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Padre

Dato : 08-01-09 17:48

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote in message

> tage udgangspunkt i mig selv: Jeg sidder i et dyrt hus og har mistet mit
> job. Økonomien strammer så meget til, at jeg/vi er NØDT til at gå helt ned
> og kigge på hver eneste krone.

Jeg kan sagtens se dit problem, og jeg kan også forstå at du skal spare som
bare pokker, og også på madbudgettet, men nu er emnet jo madlavning og
madens smag mv.

Margarine smager efter min bedste overbevisning forfærdeligt, og jeg ville
aldrig bruge det til noget som helst, så ville jeg hellere lave mad, som
ikke kræver smør.

--
Padre

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 08-01-09 18:51

On Thu, 8 Jan 2009 17:47:47 +0100, Padre wrote:

> [...]
> bare pokker, og også på madbudgettet, men nu er emnet jo madlavning og

Hvor opstå problemet? Jeg efterlyser en debat - ikke kun fo og imod billige
råvarer, men også konsekvenserne af anvendelsen.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Padre

Dato : 08-01-09 20:54

> Hvor opstå problemet? Jeg efterlyser en debat - ikke kun fo og imod
> billige
> råvarer, men også konsekvenserne af anvendelsen.

Hvorfor tror du, at der er et problem?

Den oprindelige poster spurgte, hvad hun skulle bruge i pandekager, den ene
eller den anden slags margarine. Hertil var der en, der svarede, at man ikke
skal bruge nogen af delene, man skal bruge smør grundet smagen. Hertil har
de oprindelige poster svaret, at hun ikke kan lide smør. Emnet er for mig at
se uddebateret mellem de to (men ikke nødvendigvis mellem andre )

Jeg ville bare gøre opmærksom på, at spørgsmålet for mig at se er om maden
smager godt eller skidt, og at spørgsmålet om, hvorvidt du eller jeg pt. har
råd til konkrete råvarer ikke har så meget med det at gøre.

Fx. elsker jeg kaviar, men jeg synes ikke, jeg har råd til det med de
priser - det ændrer ikke noget ved at jeg altid ville anbefale kaviar, hvis
folk spurgte mig, hvad jeg ville anbefale af virkelig dyr luksusmad.

Men som sagt - der er ikke noget problem (for mig at se).

--
Padre

Fra : Max

Dato : 08-01-09 22:12

Hej Padre

> [...]
> priser - det ændrer ikke noget ved at jeg altid ville anbefale
> kaviar, hvis folk spurgte mig, hvad jeg ville anbefale af virkelig

Jeg kan også lide kaviar, har spist masser af det, også den gode
slags, men ærlig talt syntes jeg ikke det er penge værd overhovedet.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-01-09 18:22

> [...]

> eller undlade at blande jer? Jeg synes faktisk det er et sørgeligt
> aktuelt emne, som fortjener at blive diskuteret med gode argumenter.

Du skal ikke gå på kompromis med kvaliteten. Gå istedet på kompromis med
menuvalg og din genbrugstærskel. Brug tid på planlægning og køb ind
når/hvor der er tilbud.

Istedet for at droppe smør til fordel for margarine, så brug mindre smør
eller skift til retter uden smør.

Istedet for at smide en rest ris ud, så brug den som fyld i en farsdelle
dagen efter.

I en årrække lavede jeg mad i en vuggestue. Det prisregulerede budget var
14,50 kr pr barn pr. dag.

For de penge skulle der tilbydes et morgenmåltid, varm mad til frokost,
frugt og mellemmåltid om eftermiddagen, og 1,5 dl mælk pr barn pr. dag.

Altsammen selvfølgelig med udgangspunkt i anbefalede mængder og
kostpyramider, og selvfølgelig inkl specialkost til f.eks. allergikere.

Derfor ved jeg der kan laves mad for små midler, uden at gå på kompromis
med kvalitet og oplevelsen af at få god og veltillavet mad.

Men det er en stor omstilling, der kræver at man kan og vil tænke
anderledes.

Hvem siger man ikke kan bruge kartoffelmos som pålæg? Hvad er der galt i
at spæde kødsovsen med revne grøntsagsrester?

Planlægning er vigtig. Med planlægning kan man bygge videre på sine
retter, så man både udnytter rester men også sparer tid fordi man har
halvfabrikata fra dagen før.

Tomatsuppe den første dag, pasta med kødsovs den anden dag, kødtærte med
salat den tredie dag. Bare for at tage et simpelt eksempel.

Det er min påstand at man med de rette forudsætninger og tid, godt kan
lave mad til en familie på 4 for 2500,- kr om måneden. Velsmagende, sundt
og varieret vel at mærke, og uden at gå på kompromis med kvaliteten af
råvarerne.

Fra : Emil

Dato : 09-01-09 05:35

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
>flere super-billige varer fra Lidl med jævne mellemrum opnår fornemme
>placeringer i blindsmagninger af testpaneler.

Skal det også være sundt og velsmagende er sammenkogte retter
(simreretter) en fin mulighed for at bruge div. rester.
Ernæringsmæssigt er dåsetomater og bønner i topklassen. Varier med
forskellige krydderier.
Brug masser af løg - start med at brune halvdelen som tilsættes fra
start. Den sidste halvdel tilsættes 15 min. før servering. Så er der
både velsmag og bid.

Kålretter er både billige, velsmagende og meget sunde. Brunkål, stuvet
hvidkål, grønlangkål o.s.v.

De helt billige stykker kød skal koldsteges (langtidsvarmebehandles,
se alle inlægene om "stegning af kød - Myter, fakta og nye metoder").
Så bliver selv Osso Buco mørt som en mørbrad og smager af meget mere.
Jeg vil helst have den slags, frem for en smagsfattig mørbrad.

Indmad er det sundeste og bedste man kan få. De færreste magter at
tilberede det - simpel uvidenhed. Skiver af lever (mindst 2 cm. tykke)
skal steges kort som en fin engelsk bøf. Krydres med paprika _efter_
stegningen, da det ellers bliver bittert.
På samme måde steges skiver af hjerte - bliver det alligevel sejt,
skal det varmebehandles (simre) i 3 timer, så bliver det igen mørt og
velsmagende. Krydres med persille.

En artikkel om emnet billig, sund mad:
<http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1560710.ece>

Ang. havregrød opnår man en lækker portion på denne måde: 1 dl.
Grovvalsede havregryn ristes på en tør, hed pande, indtil de 1. gryn
har taget en smule farve (giver nøddesmag). Anret i tallerken, tilsæt
2 dl. vand og en teske citronsaft, rør, og lad det stå natten over på
køl. koges i microovn.
Citronsaften kan næppe smages, men den gør, at man kan udnytte
mineralerne bedre. De grove gryn giver en lækker, rustik konsistens i
den færdige grød.

Uanset hvad, så tag en ugentlig dag, hvor i laver en af jeres
livretter, både med forret, hovedret og dessert. Husk at komme omkring
alle grundsmagende og grundfarverne.

m.v.h. Emil

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-01-09 17:40

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Kære debattører: Vil I ikke godt forsge at tage dette emne seriøst,
> eller undlade at blande jer? Jeg synes faktisk det er et sørgeligt
> aktuelt emne, som fortjener at blive diskuteret med gode argumenter.

hej Mikkel
Jeg forstår tilfulde din situation, jeg har selv været der nogle år
efterhånden.
Nu får jeg sikkert også på puklen, fordi mange af mine forslag ikke
harmonerer med 'gourmet-tonen' her i gruppen, men det må jeg så leve med

Nu skriver du ikke noget om jeres køkkenvaner/evner, men madøkonomi handler
ikke kun om indkøb. Skal man spare penge medfører det uværgerligt tid i
køkkenet og lidt planlægning. Det er min erfaring, at man kan spare endda
rigtig mange penge ved at omlægge/tænke over sine madvaner. Følgende er som
jeg kommer i tanke om det ....

Undgå alt hvad der hedder færdigretter...
Du vil altid kunne lave dem billigere selv, og så er de tilpasset familiens
smagsløg.

Undgå afskåret pålæg og så meget færdiglavet som muligt.

Lev med årstiderne.
Tilpas madlavningen efter årstidens grøntsager. Friske grøntsager vil altid
være billigere i sæsonen.

Glem evt. aversioner mod frosne grøntsager. de er udmærkede og overgår ofte
de 'friske' uden for sæsonen.

Gå efter de billige udskæringer af kød. De er ofte særdeles velsmagende, men
kræver lidt længere tilberedning. Her er der rigtig mange penge at spare
uden at slække på 'kvaliteten'.
Invister i en trykkoger hvis du ikke allerede har. Råder lidt bod på
ovenstående.

Smid aldrig mad ud.....
Planlæg allerede på indkøbstidspunktet om du kan anvende hele indkøbet med
det samme eller tænk over hvordan du kan anvende resterne.

Lav dit eget pålæg.
Det behøver ikke at tage megen tid. Tænk lidt kreativt på anvendelse af
middagsrester og brug tiden/varmen fra middagsmåltidet til tilberedningen
når muligt.

genbrug engangs emb. til opbevaring af middagsrester i fryseren. få evt. fra
venner og bekendte.
(Husk at skrive tilberedning og krydderier på emb.) det gør det nemmere at
'kombinere' senere.

Kig i opskrifter efter 'egnsretter'. Der er ofte opskrifter der gør 'billig
mad' til 'spændende mad'

Forkæl dig selv og din familie en gang om måneden, hvor i ikke går på
komprimis med kvaliteten/prisen. Kombiner evt. med besøg af gode venner, og
lad den komme med en god vin

Og sidste men ikke mindst..... følg ivrigt med her i gruppen..... Selv om
mange af råvarerne er utilgængelige for os 'fattige' og
tilberedningsmetoderne somme tider er lidt 'utrerede', er der masser af
inspiration at hente. De mange gode råd, kan jo også anvendes på billigere
råvarer

Der er sikkert mere, men det var da en begyndelse

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-01-09 19:59

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> inspiration at hente. De mange gode råd, kan jo også anvendes på billigere

Sjovt at læse den slags indlæg.
For mit eget vedkommende og for mange andre i vores del af landet er det den
måde vi altid har levet på.
Sådan levede vi da vi var børn og det har mange fortsat med. Det handler jo
ikke altid om hvor meget man har råd til at købe men for mit eget
vedkommende om den mad man er vant til at spise og det er jo så de billigere
udskæringer jeg foretrækker. Blot skal det være tilberedt ordentligt og
stegt med smør hvis retten kræver det, ellers er margarine udmærket. Hvem
kan smage om gullashsuppe med masser af krydderi er stegt i smør eller
margarine?
Jeg kan da købe lige det jeg har lyst til men jeg foretrækker oftest stadig
de retter der skal simre lang tid for at blive rigtigt mørt og lækkert.

Steen.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-01-09 20:22

On Sat, 10 Jan 2009 17:39:45 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Nu får jeg sikkert også på puklen, fordi mange af mine forslag ikke
>harmonerer med 'gourmet-tonen' her i gruppen, men det må jeg så leve med

Jeg synes faktisk, dit grundlæggende approach er fuld i
overensstemmelse med en gourmets måde at anskue mad og madlavning på.

Lav maden selv -- køb ikke færdigretter. Brug årstiderenes råvarer.
Brug gode, kraftige udskæringer, der kræver tilberedningstid. Smid
aldrid mad ud -- genbrug som nye smagselementer (røde bær i vin chaud,
er et eksempel), jeg lige kan komme i tanke om fra min
opskriftssamling. Lav dit eget pålæg.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 10-01-09 20:31

On Thu, 8 Jan 2009 08:30:46 +0100, Mikkel Mikkelsen wrote:

> Kære debattører: Vil I ikke godt forsge at tage dette emne seriøst, eller
> undlade at blande jer? Jeg synes faktisk det er et sørgeligt aktuelt emne,
> som fortjener at blive diskuteret med gode argumenter.

Tak for de relativt få indlæg, men jeg finder dem nyttige og oplysende. Det
er da tænkeligt, at denne debatgruppe på Usenet gennem årene har udviklet
sig til et sted, hvor det kun er velbemidlede feinschmeckere der
diskuterer, men da den nu engang er offentligt tilgængeligt, synes jeg det
er relevant at emnerne også afspejler den omkringliggende samfund.

> [...]

> bare pokker, og også på madbudgettet, men nu er emnet jo madlavning og

Hvorfor dukker den type altid op? Hvorfor er det nu lige det er så vigtigt
at fortælle vi andre hvad vi må skrive om og hvad vi ikke må skrive om?
Madens smag, madens tilberedning ... og hvorfor ikke råvarernes pris og
hvor man med fordel kan købe dem?

M.h.t. hvad der er ønskeligt i denne gruppe, vil jeg blot henvise til
fundatsen:
xxx

On 08 Jan 2009 17:21:55 GMT, Kent Oldhøj wrote:

> Du skal ikke gå på kompromis med kvaliteten. Gå istedet på kompromis med
> menuvalg og din genbrugstærskel. Brug tid på planlægning og køb ind
> når/hvor der er tilbud.

Jeg går på opdagelse i Discountland. For mig er det sorte pletter på mit
verdenskort og der er mange overraskelser - de fleste positive. Jeg er nødt
til at prøve af hvad man kan få for en femmer og dernæst afgøre om jeg kan
leve med kvaliteten, eller om jeg skal være mere selektiv.

On 08 Jan 2009 17:21:55 GMT, Kent Oldhøj wrote:

> I en årrække lavede jeg mad i en vuggestue. Det prisregulerede budget var
> 14,50 kr pr barn pr. dag.

Jeg mindes et forsøg man gjorde - vist i Københavns kommnune, hvo man havde
hyret Søren Gericke til at lave mad til de gamle. I løbet af en måned havde
han vendt op og ned på det helee plejede. Desværre var det kun et forsøg og
efter peiodens udløb, måtte pensionisterne igen til truget med det
sædvanlige storkøkkenmad

> [...]

> lave mad til en familie på 4 for 2500,- kr om måneden. Velsmagende, sundt
> og varieret vel at mærke, og uden at gå på kompromis med kvaliteten af

Det passer mig fint. Vi er kun to, men har kun et rådighedsbeløb på 1.400
kr., som også skal dække toiletartikler, frisør o.s.v., så opgaven kræver
omtanke.

On Fri, 09 Jan 2009 05:35:05 +0100, Emil wrote:

> De helt billige stykker kød skal koldsteges (langtidsvarmebehandles,
> se alle inlægene om "stegning af kød - Myter, fakta og nye metoder").

Jeg fandt publikationen og har downloadet den. Der er stof til de lange
mørke vinteraftener! Tak for det tip.

On Sat, 10 Jan 2009 17:39:45 +0100, Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> rigtig mange penge ved at omlægge/tænke over sine madvaner. Følgende er som

Ritsch, skrevet bag øret. Godt, gedigent råd.

> [...]

> Forkæl dig selv og din familie en gang om måneden, hvor i ikke går på
> komprimis med kvaliteten/prisen. Kombiner evt. med besøg af gode venner, og

Du mener vel HOS gode venner og ikke AF?

Jeg har plukket lidt her og der og at jeg har citeret visse skribenter
flere gange end andre, betyder ikke andet end at det var lige det jeg var i
hopla til. Alle gode råd er modtaget med tak og kyshånd
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Hauge

Dato : 10-01-09 20:39

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Tak for de relativt få indlæg, men jeg finder dem nyttige og
> oplysende.

Du kunne jo eventuelt have valgt selv at starte en tråd, for dem der svarer
i denne, er dem der interesserer sig for margarine..

> [...]
> feinschmeckere der diskuterer, men da den nu engang er offentligt
> tilgængeligt, synes jeg det er relevant at emnerne også afspejler den

Prøv nu bare at starte din egen tråd, så kan det være der er nogen der tager
dig seriøst.

Men uanset hvad, så har du delvis ret, da man lige skal vove på at komme til
at kalde Knorrs Beanaise for bearnaise-sovs, så bliver man kulet helt ned.
Så snobberiet trives fint her (franske navne for simple ting), men vi andre
er her også

/Hauge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 10-01-09 22:33

On Sat, 10 Jan 2009 20:38:54 +0100, Hauge wrote:

> Du kunne jo eventuelt have valgt selv at starte en tråd, for dem der svarer
> i denne, er dem der interesserer sig for margarine..

Var det ikke lige præcist det jeg gjorde og bad jeg ikke så mindeligt om,
at dem der kun havde hånlige kommentarer, og ikke noget frugtbart at
bidrage, om at holde sig væk? men det er måske for svært?

Disclaimer: Jeg kan se at du bruger Outlook Express til news. Det er dit
valg, men en ordentlig newsreader ville have registreret, at jeg brød ud af
den oprindelige tråd og startede en ny med overskriften: "Økonomi og
råvarer (was: Stege- eller bagemargarine)".

Fra : Max

Dato : 10-01-09 22:37

Hej Mikkel

> [...]
> brød ud af den oprindelige tråd og startede en ny med overskriften:
> "Økonomi og råvarer (was: Stege- eller bagemargarine)".

Da du jo åbenbart kender "fejlen" hos OE, så burde du af hensyn
til de mange brugere der trods alt er af OE at du havde sikret dig
at du virkelig startede en ny tråd, også for disse brugere.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 10-01-09 22:43

Hej Max
Max wrote:
> Da du jo åbenbart kender "fejlen" hos OE, så burde du af hensyn
> til de mange brugere der trods alt er af OE at du havde sikret dig
> at du virkelig startede en ny tråd, også for disse brugere.

Googlegroups mener også det er èn tråd, så fejlern er åbenbart hos hans egen
reader.

Mvh Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-01-09 18:49

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Googlegroups mener også det er èn tråd, så fejlern er åbenbart hos
> hans egen reader.

Nej, der er tilsyneladende (jeg har ikke tjekket, kun konstateret at min
software har opdaget det) skiftet tråd korrekt, og det vil kunne ses i en
korrekt opsat newsreader der følger de tekniske standarder for usenet.

At GoogleGroups og OE så tilsyneladende ikke følger de vedtagne standarder,
kan næppe klandres brugere af usenet. Og da slet ikke brugere der ikke
benytter disse nyhedslæsere.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 11-01-09 19:21

On 11 Jan 2009 17:49:20 GMT, Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> kan næppe klandres brugere af usenet. Og da slet ikke brugere der ikke

Denne kommentar er ikke rettet direkte til Kent Oldhøj, men blot
foranlediget heraf:

Grunden til at jeg bragte det ind debatten var, at JEG blev klandret for
ikke at starte en ny tråd. Det gjorde jeg rent faktisk, så jeg vil gerne
bede mig fritaget for at denne debat kommer til at dreje sig om min
tekniske gøren og laden på usenet, men holder sig til det emne der
diskuteres.

Hvor er det typisk ... hvis man føler sig pikeret over et emne, ikke har
forstand på det eller ligefrem er arg modstander at de indlæg der kommer,
er det åbenbart for fristende for nogen at afspore debatten og gå efter
manden og ikke efter bolden.

Fra : Hauge

Dato : 11-01-09 19:37

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Grunden til at jeg bragte det ind debatten var, at JEG blev klandret
> for ikke at starte en ny tråd. Det gjorde jeg rent faktisk,

Nej du gjorde ikke, fat det da..

/Hauge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 11-01-09 20:44

On Sun, 11 Jan 2009 19:36:31 +0100, Hauge wrote:

> Nej du gjorde ikke, fat det da..

Nu vil Kent Oldhøj sikkert betakke sig for at blive (mis)brugt, men læs dog
for pokker hvad han skriver!

Fra : Hauge

Dato : 11-01-09 20:56

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Nu vil Kent Oldhøj sikkert betakke sig for at blive (mis)brugt, men
> læs dog for pokker hvad han skriver!

Prøv selv.

Citat fra Kent:____
Ebbe Kristensen wrote in

> Denne linie må ikke være tilstede i indlæg der starter en ny tråd. Så
> nej, du startede ikke en ny tråd. Du svarede på et indlæg i en
> eksisterende tråd med ændret emne.

Ups... korrekt. En undskyldning til Hauge.
___

Fattet det nu?

/Hauge

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 11-01-09 21:38

On Sun, 11 Jan 2009 20:55:57 +0100, Hauge wrote:

> Prøv selv.
>
> Citat fra Kent:____
> Ebbe Kristensen wrote in

> Ups... korrekt. En undskyldning til Hauge.
> ___
>
> Fattet det nu?

Du VIL altså lave ballade? Du citerer bevidst et af Kents tidligere indlæg.
Senere er han kommet på andre tanker og meddeler, at hans newsreader
faktisk har registreret at der skete et udbrud og dannelsen af en ny tråd.

At de fleste her bruger deres mailprogram til at læse news og derfor er
(uvidende?) ofre for de svagheder dette medfører, kan jeg jo ikke gøre for
og jeg nægter at lefle for laveste fællesnævner. Når jeg f.eks. designer
hjemmesider eller lægge filer ud, er jeg også rystende ligeglad med, om der
stadig sidder nogen med et petroleumsfyret faxmodem på 2400 baud og har en
gammel CGA-skærm med Hercules grafikort.

Fra : Hauge

Dato : 11-01-09 21:51

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Du VIL altså lave ballade?

Hmm, kan ikke helt finde ud af om du er dum eller om du er meget dum, men du
tangerer i hvert fald hjernedød eller tungnem.

Glem det, gør hvad du vil. Du kører frem med hvor dumme andre er, men du er
den eneste i denne tråd der har dummet sig..

/Hauge

Fra : Max

Dato : 11-01-09 20:31

Hej Mikkel

> [...]
> kommer, er det åbenbart for fristende for nogen at afspore debatten
> og gå efter manden og ikke efter bolden.

Du er jo paronoid, forstå dog at du IKKE startede en ny tråd og
accepter det. Du kan jo passende starte en helt ny tråd hvor
du fremlægger dine interesante synspunkter og hold dine
fordomme for dig selv.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-01-09 09:36

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> bede mig fritaget for at denne debat kommer til at dreje sig om min
> tekniske gøren og laden på usenet, men holder sig til det emne der

Det kan godt være at du mente du startede en ny tråd. Men din newsreader
gør det ikke korrekt. Første message i en ny tråd må under ingen
omstændigheder indeholde en References linie (RFC 1036, Standard for
Interchange of USENET Messages, afsnit 2.2.5, hvor det om References
siges at den er "forbidden when a new subject is raised".)

Men din første message med nyt emne indeholder altså en References
linie, så derfor er det IKKE starten på en ny tråd lige meget hvad din
newsreader iøvrigt viser. Beklager Mikkel, men det er altså 40tude
Dialog, der er galt på den her, noget jeg iøvrigt nu har rapporteret i
deres Issue liste.

Ebbe

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 12-01-09 12:51

On Mon, 12 Jan 2009 09:36:04 +0100, Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> newsreader iøvrigt viser. Beklager Mikkel, men det er altså 40tude
> Dialog, der er galt på den her, noget jeg iøvrigt nu har rapporteret i

Tak for redegørelsen. Jeg mente jeg var på sikker grund, men må nu se mig
klædt af, da min reader åbenbart heller ikke opfører sig korrekt. Hovmod
står for fald

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-09 14:02

In news:6kvj6d7i9wt0.onno1o2p627b.dlg@40tude.net,
Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> typed:

> Tak for redegørelsen. Jeg mente jeg var på sikker grund, men må nu
> se mig klædt af, da min reader åbenbart heller ikke opfører sig
> korrekt. Hovmod står for fald

Bravo Mikkel. For en gangs skyld et rigtigt mandfolk der erkender at have
taget fejl, det sker næsten aldrig på Usenet.

Min dybeste respekt.

Fra : Hauge

Dato : 12-01-09 17:19

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Tak for redegørelsen. Jeg mente jeg var på sikker grund, men må nu
> se mig klædt af, da min reader åbenbart heller ikke opfører sig
> korrekt. Hovmod står for fald

Det glæder mig du vil indrømme fejlen.. Og er også glad for at vi trods alt
er nogen der kan bruge vores OE korrekt

Og prøv så at oprette en ny tråd, for er jeg ret overbevist om at der nok
skal komme gang i den debat, som du jo reelt gerne ville have haft.

Mvh Hauge

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-01-09 11:29

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Tak for redegørelsen. Jeg mente jeg var på sikker grund, men må nu se mig
> klædt af, da min reader åbenbart heller ikke opfører sig korrekt. Hovmod
> står for fald

Se den lyse side: Du er blevet klogere - og det er jo altid en god ting,
ikke?

Ebbe

Fra : Hauge

Dato : 10-01-09 22:42

Mikkel Mikkelsen wrote:
> Var det ikke lige præcist det jeg gjorde

Nej, dit indlæg havde linjen:

Der gør at det hele hænger i èn tråd, og nej ikke en ny tråd.
Selv googlegroups mener det er èn tråd, og jeg tror ikke de bruger OE:
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/thread/1e62d2c267ac31cc?q=Stege-+eller+bagemargarine#afc71d316bb1797e

> og bad jeg ikke så mindeligt
> om, at dem der kun havde hånlige kommentarer, og ikke noget frugtbart
> at bidrage, om at holde sig væk? men det er måske for svært?

Jo, men start selv.

> Disclaimer: Jeg kan se at du bruger Outlook Express til news. Det er
> dit valg, men en ordentlig newsreader ville have registreret, at jeg
> brød ud af den oprindelige tråd og startede en ny med overskriften:

Ja måske, men så længe du har en ref-linje der passer til en tidligere tråd,
så bliver den hængende der.
Så hop lige tilbage i sandkassen og bag en kage. Fjols.

/Hauge

Fra : Emil

Dato : 11-01-09 00:59

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]

>den oprindelige tråd og startede en ny med overskriften: "Økonomi og
>råvarer (was: Stege- eller bagemargarine)".

Nu bruger jeg jeg en gammel Agent newsreader, og her har jeg valgt at
følge en tråd. Jeg kunne også have valgt, at Agent skulle starte dit
indlæg i en ny tråd. Det var så _mit_ valg; så jeg ser ikke din nye
tråd, hvorfor jeg svarede i Margarine-tråden, hvor jeg har set, og
svaret på dit indlæg.

Det korte af det lange: De færreste véd hvordan deres newsreader er
indstillet! Så start _altid_ en ny tråd, hvis emnet skifter. Så er
alle med, uanset hvilken newsreader der bruges. For simpelt?

m.v.h. Emil

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-01-09 09:17

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> den oprindelige tråd og startede en ny med overskriften: "Økonomi og
> råvarer (was: Stege- eller bagemargarine)".

Hvis du er så 'skrap' at du åbner headeren for at se hvilken newsreader,
folk bruger, så burde du lige tage et kig på dit eget indlæg med nyt
emne også. Her vil bl.a. finde en linie der starter således:

Denne linie må ikke være tilstede i indlæg der starter en ny tråd. Så
nej, du startede _ikke_ en ny tråd. Du svarede på et indlæg i en
eksisterende tråd med ændret emne.

Kilde: RFC 850, afsnit 2.2.6

Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-01-09 19:00

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote in

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-01-09 16:31

> "Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
Amen!

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-01-09 12:32

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> writes:

> syntes du ved næste bagning af pandekager, skulle prøve at lave to portioner
> dej, en portion lavet /bagt med smør og en med margarine og ud fra det
> færdige resultat finde ud af, hvad du og familien syntes bedst om.

Det er slet ikke nødvendigt. Jeg kan simpelthen ikke fordrage smør. Og
hvad familien synes er deres problem - når jeg laver maden bestemmer
jeg! :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Padre

Dato : 09-01-09 02:21

On 8 Jan., 22:12, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg kan også lide kaviar, har spist masser af det, også den gode
> slags, men ærlig talt syntes jeg ikke det er penge værd overhovedet.

Jeg går ud fra at du ikke mener, at det er pengene værd.

Tja - det kommer jo kun an på, hvor mange penge, man har. Jeg synes
heller ikke selv, jeg har penge nok til den slags, men hvis jeg var
rig, ville jeg da spise kaviar

--
padre

Fra : Max

Dato : 09-01-09 13:43

Hej Padre

> Jeg går ud fra at du ikke mener, at det er pengene værd.

Ja.

> Tja - det kommer jo kun an på, hvor mange penge, man har. Jeg synes
> heller ikke selv, jeg har penge nok til den slags, men hvis jeg var
> rig, ville jeg da spise kaviar

Jeg har nu fint penge til kaviar, men vil nu hellere bruge dem
på andre ting, f.eks. på god chokolade og godt kød.

Og selv om jeg var meget rig, ville jeg stadigvæk ikke rigtig
gide kaviar.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 09-01-09 06:03

On 9 Jan., 13:42, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg har nu fint penge til kaviar, men vil nu hellere bruge dem
> på andre ting, f.eks. på god chokolade og godt kød.
>
> Og selv om jeg var meget rig, ville jeg stadigvæk ikke rigtig
> gide kaviar.

Men du skrev jo at du kunne lide det?

Personligt synes jeg at når man skal give omtrent 1000,- for 56 gram
så er det for meget for mig

http://pran.dk/feinschmecker/caviar_laks/russisk_caviar/russisk_caviar_malossol_56_gr_379_da.html

Sådan som jeg lærte at spise kaviar (af et par russiske sortbørshajer)
tager man en ordentlig klump kaviar på brunt brød og drikker en god
vodka til. Jeg vil tro at man på dne måse ville spise 56 gram i 2
mundfulde, måske 3. Det ville være en dyr forret ....

--
padre

Fra : Max

Dato : 09-01-09 15:09

Hej Padre

> Men du skrev jo at du kunne lide det?

At man kan lide noget, ja det betyder jo egentlig bare
at man kan spise det uden ubehag :)

> vodka til. Jeg vil tro at man på dne måse ville spise 56 gram i 2
> mundfulde, måske 3. Det ville være en dyr forret ....

Jeg voksede op ved bolværket på en industrihavn, og det
var utroligt hvad man kunne bytte sig frem til ved de
russiske skibe med bl.a. pornoblade og dollarsedler.
Jeg kan lide deres vodka og kaviar, men deres cigaretter
lærte jeg aldrig at kunne lide.

Men jeg kunne ikke rigtig blive forfalden til blinis og kaviar.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 09-01-09 18:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> At man kan lide noget, ja det betyder jo egentlig bare
> at man kan spise det uden ubehag :)

Jeg ville mene, at det betyder, at man har en præference for det. Det du
beskriver er jo et neutralt forhold.

> Men jeg kunne ikke rigtig blive forfalden til blinis og kaviar.

Jeg har ikke prøvet blinis, men kaviar på brunt brød kunne jeg meget let
blive forfalden til

--
Padre

Fra : Max

Dato : 09-01-09 22:37

Hej Padre

> Jeg ville mene, at det betyder, at man har en præference for det. Det
> du beskriver er jo et neutralt forhold.

For mig kan man enten lide det eller ikke lide det. Man kan så begynde
at dele det ind i grader på mange andre måder.

--
Mvh Max

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 10-01-09 05:54

On Fri, 9 Jan 2009 22:36:31 +0100, Max wrote:

> Hej Padre

> For mig kan man enten lide det eller ikke lide det. Man kan så begynde
> at dele det ind i grader på mange andre måder.

Hvad er forskelle på at kunne lide det 50% og ikke lide det 50%?

Fra : Max

Dato : 10-01-09 10:30

Hej Mikkel

> Hvad er forskelle på at kunne lide det 50% og ikke lide det 50%?

Den er lige tyk på midten.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 12-01-09 01:37

On 10 Jan., 20:31, Mikkel Mikkelsen <mik...@mikkelserver.invalid>
wrote:

> [...]
> at fortælle vi andre hvad vi må skrive om og hvad vi ikke må skrive om?
> Madens smag, madens tilberedning ... og hvorfor ikke råvarernes pris og

Jeg synes du skulle tage at læse min post én gang til, for der står
altså intet i den om, at du ikke må skrive hvad du vil. Skriv endelig
hvad du vil.

Noget andet er så, at den oprindelige post handlede om, hvad der var
bedst at bruge i pandekager af to forskellige slags fedstof. hertil
svarede én, at man skulle bruge smør, hvorpå du kom med en lang
udredning om din økonomi, og hvad du havde råd til.

Din post kom ikke med noget svar på, hvilken slags fedstof, der efter
din mening var mest egnet til pandekager hvilket vel var emnet for
tråden.

Kriteriet økonomi kommer jævnligt ind i diskussionerne her.
--
padre

Fra : Padre

Dato : 12-01-09 05:37

On 10 Jan., 22:41, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Så hop lige tilbage i sandkassen og bag en kage.

Jamen det er jo netop det, han ikke kan.

Jeg synes det er strengt at du sådan træder på folk, når deres økonomi
forhindrer kagebagning .....

--
padre