æblemarmelade
Fra : mig28

Dato : 02-01-09 19:46

Hej
lidt inspireret af ovenstående indlæg, hvor æbler indgår, vil jeg spørge
om nogen af jer ligger inde med en opskrift på æblemarmelade. Markus
Grigo har lavet een med bourbonvanilie og vist nok også lidt kanel og
rosiner. Noget i den retning kunne jeg godt tænke mig selv atlave, har
googlet det, men finder ikke det helt rigtige. Kan nogen hjælpe ?
Vh Lise

Fra : Max

Dato : 02-01-09 20:24

Hej Lise

> spørge om nogen af jer ligger inde med en opskrift på æblemarmelade.
> Markus Grigo har lavet een med bourbonvanilie og vist nok også lidt
> kanel og rosiner. Noget i den retning kunne jeg godt tænke mig selv

Man behøver vel ikke en opskrift til den marmelade, syltesukker blandes
med vand og der puttes vaniliefrø og stænger i, evt. noget kanel efter
smag. Æblerne skrælles, skæres i både og puttes i og koges til
konsistensen passer.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-01-09 21:55

On Fri, 02 Jan 2009 19:45:47 +0100, mig28 <mig28@sol.dk> wrote:

> [...]
>rosiner. Noget i den retning kunne jeg godt tænke mig selv atlave, har
>googlet det, men finder ikke det helt rigtige. Kan nogen hjælpe ?

Nu har jeg ikke smagt Grigos marmelade, men idéen med en base på
sukker og noget syrligt (i min opskrit reduceret hvidvin) kombineret
med gode æbler med en vis syre kan vel ikke gå helt galt? Der kunne
også bruges æbleeddike el. sherryeddike. Sidstnævnte har jeg tidligere
brugt i en chutney, som blev ret god -- omend markant skarpere i
smagsprofilen end en marmelade normalt er.

Tahiti-/polynesisk vanilje isf. bourbon synes jeg. Men det er smag og
behag. Køb evt. over ebay -- der er priserne helt og aldeles
anderledes en supermarkedernes udbud. Kvaliteten svinger, indrømmet,
men omvendt kan man få kvalitet til ned mod kr. 2,- per vaniljestang.

Jeg kunne forestille mig, at en kommerciel marmelade vil indeholde en
mængde stivelse også, så måske der skal tilsættes lidt husblas, hvis
målet er at genskabe den oprindelige konsistens (og smag).

Idéen med at karamellisere en del af sukkermængden vil jeg gerne slå
lidt på tromme for. Ligeså tilsætningen af en anelse sort peber af god
kvalitet.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Margrete Johansen

Dato : 03-01-09 11:35

">>Hej

Her er Camilla Plums fra hendes og Per Kølsters bog om æbler:

Karamelliseret æblemarmelade med ingefær.

2 kg. æblebåde

1 kg. rørsukker

50 - 100 gr. friskrevet ingefær

saft af 4 citroner

250 gr. smør

Skræl æblerne og skær dem i både. Fjern kernehusene. Vej dem, der skal være
2 kilo.

Smelt sukkeret i en bred gryde (sauterpande eller lignende) over svag varme,
til det begynder at karamellisere. Det må ikke brænde. Når sukkeret er
næsten smeltet og begynder at blive lidt mørkt, skal æbler, ingefær og
citronsaft i. Rør rundt ved høj varme til æblerne safter lidt. Skru ned og
lad det boble uden låg. Der skal røres ofte, så det ikke brænder på. Smag på
det, hvis æblerne er lidt sure, skal der måske mere sukker i.

Det er færdigt, når der ikke er nogen ugennemsigtige æblestykker i og det
har marmeladekonsistens.

Tag gryden fra varmen, køl af i fem minutter og rør smørret i.

Kom på rene glas og sæt i køleskabet.

Spis indenfor 2 måneder.

Venlig hilsen Margrete/ www.smagsuniverset.dk