Antal solgte motorcykler i EU - ny faktapo~
Fra : Jan Petersen

Dato : 08-01-09 00:05

Nu hvor vi gennem længere tid har haft diverse fakta indlæg, skal der da
også komme en fra min hånd.

Med de høje afgifter vi har, skulle man tro, at der ikke blev solgt særligt
mange nye cykler her til lands. Og dog. Jeg har i sidste Motorrad fundet
opgivelserne fra de sidste 6 år, derefter har jeg taget det sidste år og
fundet frem til hvor mange der faktisk blev solgt pr. 10.000 indbyggere. Her
ligger vi på en 15'ende plads med 26 stk. lige efter tyskland med 32 stk.
Vores andet naboland, Sverige ligger på en 9. plads med 49 stk.
Vi ligger sikkert noget højere hvis man korigere tallene for letmotorcykler
samt scootere idet tallene er baseret på samtlige solgte 2-hjulere over 50
kubik.
På førstepladsen finder man iøvrigt Italien med 96 stk. indregistrerede
2-hjuls køretøj over 50 kubikcm.
Bestanden er pr. 2007 på 20,2 millioner stk., hvilket er en tilvækst på 23
procent over de 6 år.
Størsteparten af de 1,16 millioner producerede køretøjer i 2007 er at finde
syd for alperne (Italien).

Mvh
Jan Petersen
www.QBike.dk