53 ! SYM mc-scooter vil helst kick-start~
Fra : Jens S.

Dato : 07-01-09 22:57

Efter at have læst i gruppen omkring november om billige SYM's, udskiftede
jeg i starten af dec. min YBR125 med en SYM Jet 100 (Pris under 10 kilo -
forsikring under 500 kr. årligt Efter 2 års helårskørsel bliver selv en
YBR lidt træt ... (SYM blev købt gennem en cykel/knallert forhandler. Så har
jeg prøvet det også)

Har tidligere haft en SCV 100 og den startede altid straks på el-starteren.
Det gør SYM'en ikke !

Den kan næsten ikke startes på el-starteren, men jogger jeg blot en enkelt
gang på kick-starteren, starter den næsten altid med det samme. Andre som
kender til dette, som jeg formoder skyldes et for ringe batteri /
underdimensioneret starter ?

Sjovt nok går nærlyset ud efter første forsøg med el-starter. Det skal så
blot tændes ved at vippe kontakten mellem nærlys og fjernlys. Måske skal det
være sådan - men det er ikke nævnt i "bogen" ?

PS: Allerede efter 14 dage var der begyndende rust på udstødningen - og det
var inden saltningen for alvor gik i gang

Scootere er sjove at køre på. Især når de forveksles med øverter af
ordensmagten

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F (53 dage til kørselsforbudet ophæves)

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-09 23:30

> [...]
> gang på kick-starteren, starter den næsten altid med det samme. Andre som
> kender til dette, som jeg formoder skyldes et for ringe batteri /

Ved elstart skal der jo både være strøm til starteren og tænding . Kunne
nemt forestille mig at de asiater der har designet den ikke har overvejet at
den også skal kunne starte ved -5grader. Det er ikke meget kapacitet
tilbage på batteriet i forhold til ved 20grader - Under det halve.

Du kan jo evt prøve via startkabler til en bil om det hjælper med "strøm
nok" alternativt så sørge for at lade batteriet helt op. Jo heller ikke
sikkert at den er designet til altid at køre med lyset tændt

Fra : Armand

Dato : 07-01-09 23:43

Jens S. skrev:
> [...]
> gang på kick-starteren, starter den næsten altid med det samme. Andre som
> kender til dette, som jeg formoder skyldes et for ringe batteri /

Hvis ikke at det skyldes dårlig forbindelse ved batteri eller
starterrelæ (dét sidder tæt på batteriet og er forbundet med en meget
kraftig ledning), så er det nok batteriet :-/
Hvad kan sådant et scooterbatteri koste? Højest et par hundrede kroner
og dét er i og for sig en billig symptomsøgning hvis man selv magter at
bytte det gamle ud med det nye!?
Men prøv lige først at kontrollere montering og stikforbindelser ved
ovennævnte!

--
Armand.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 08-01-09 00:09

"Armand" skrev
> Hvis ikke at det skyldes dårlig forbindelse ved batteri eller starterrelæ
> (dét sidder tæt på batteriet og er forbundet med en meget kraftig
> ledning), så er det nok batteriet :-/

Jeg forsøger mig med kraftigere batteri (startkabel) og ser om det skulle
være årsagen, som foreslået af Anders.

Det bliver i week-enden. Morgener er altid stressede, så der er det nemmest
lige at pumpe engang. Pokkers også med det Internet. Man er så træt når man
skal ud af sengen.

> [...]
> det gamle ud med det nye!?
> Men prøv lige først at kontrollere montering og stikforbindelser ved

Hmm det er sikkert et ultra billigt batteri som er proppet i. Så måske først
som sidst.

/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : Rexman

Dato : 08-01-09 18:16

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> wrote in

> [...]
> træt når man skal ud af sengen.

> Hmm det er sikkert et ultra billigt batteri som er proppet i. Så måske

Kører Kymco Super8 125cc 4-takter til 14995,- Der sidder et 7A batteri på
(det originale) - den starter ved første tryk på starteren - UDEN at give
gas. Selv den morgen der var -11 på termometeret. Kun da den havde stået
stille i knap 14 dage over julen (sandsynligvis fesen benzin) skulle den
lige have 2 forsøg á 2-3 sekunder før den kom i gang.

Sym Jet 100 er så hut jg visker en 2-takter, så den lille starter skal
ikke slæbe ret meget rundt. Den bør kunne starte, hvis batteriet er
friskt og tændrøret er ok.

- kan forresten varmt anbefale Kymco'en.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22642&ipc=80271

Rexman

Fra : Carsten

Dato : 09-01-09 08:31

"Rexman" <4noones.eyes@only.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stille i knap 14 dage over julen (sandsynligvis fesen benzin) skulle den
> lige have 2 forsøg á 2-3 sekunder før den kom i gang.

Har også en Super8 125 og skulle starte den for første gang i lidt over 3
uger her til morgen. Man kunne godt høre at starteren ikke kørte helt så
stærkt rundt som den plejer og der skulle også 4-5 forsøg til inden den
kunne holde sig i gang. Derefter stod den i 5-7 minutter i tomgang, men selv
herefter ville den ikke tage gassen. Først efter ca. 10 minutter kunne den
tage gas. Det har nok også været noget med "dårlig" benzin i kaburator og
slanger der lige skulle brændes af først.

Carsten

Fra : Rexman

Dato : 09-01-09 17:10

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in

> [...]
> Først efter ca. 10 minutter kunne den tage gas. Det har nok også været
> noget med "dårlig" benzin i kaburator og slanger der lige skulle

Har du karburatorsprit i benzinen? 1½ dl til 5 L (eller 1 dl til 3L)

Så tror jeg du er ude over problemet med det med tomgangen. Selv da det
var bundkoldt varede det kun en 15-20 sekunder før min kunne tage gassen.

Rexman

Fra : Carsten

Dato : 09-01-09 18:37

> Har du karburatorsprit i benzinen? 1½ dl til 5 L (eller 1 dl til 3L)
> Så tror jeg du er ude over problemet med det med tomgangen. Selv da det
> var bundkoldt varede det kun en 15-20 sekunder før min kunne tage gassen.

nej, jeg har kun kørt her i dag mens det har været koldt, så der har ikke
tidligere været det store behov. Jeg vil prøve at følge dit råd !

Carsten

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 10-01-09 18:49

"Rexman" skrev >
> [...]
>
> Sym Jet 100 er så hut jeg visker en 2-takter, så den lille starter skal
> ikke slæbe ret meget rundt. Den bør kunne starte, hvis batteriet er
*************************
Det er korrekt det er en totagger

Batteriet er nu tjekket: Det er kun 4 A, men efter en god nats opladning med
Lidl's lille lader, starter den som en mis igen. Jeg har dog ikke den store
tiltro til batteriet, så det kan da godt være det snart bliver skiftet -
selvom det kun er 1 måned gammelt....

Kan man uden videre proppe et på med større kapacitet monstro, og vil det
kunne klare ærterne bedre ?
--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 11-01-09 01:52

> [...]
> skiftet - selvom det kun er 1 måned gammelt....
>
> Kan man uden videre proppe et på med større kapacitet monstro, og vil det

Ja.
Jeg har et YUASA 5AH batteri på min SYM 100. Den starter hver dag uden
problemer.
Batteriet lever endda også effekt til varme i håndtagene.

OT: Kan anbefalede at få monteret varmehåndtag og pigdæk på scooter, når du
bruger den om vinteren.
http://www.aprilia-scooters.dk/product.asp?product=14852

Dennis Sørensen
Suzuki DR 350S -91
Suzuki SV 650S -99
Sym Jet 100 -07

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 11-01-09 11:27

"Dennis Sørensen" skrev
> [...]
> Batteriet lever endda også effekt til varme i håndtagene.
>
> OT: Kan anbefalede at få monteret varmehåndtag og pigdæk på scooter, når
************
Hæ-hæ ja - det ser ikke tosset ud.

Jeg bruger den dog kun SYM'en til by-kørsel, og her saltes "som var
saltmændene provisionslønnede" så piggene behøver jeg ikke

Har kørt vinterkørsel de sidste ca. 5-6 år (SCV 100 + YBR 125) og det er
forbavsende lidt jeg har kørt i sne/is. Synes ellers det er lidt sjovt
--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : Armand

Dato : 11-01-09 11:16

Jens S., Esbjerg skrev:

> [...]
> selvom det kun er 1 måned gammelt....
>
> Kan man uden videre proppe et på med større kapacitet monstro, og vil det

Et større batteri (á Ampere) er jo også større rent fysisk, så dét
svarer du bedst selv på efter at have haft fat i det for at lade.
I den sidste ende er det jo også et spørgsmål om geden lader ordentligt,
eller magter at fylde efterved kørsel med lys og talrige(?) starter.
Hvis ikke hjælper et større batteri ikke andet end der går tilsvarende
længere tid mellem at du bliver nødt til at lade det op v.h.a. Lidl-laderen!

--
Armand.