Røde tyske nummerplader - må man det?
Fra : Sir1

Dato : 06-01-09 17:31

Hej

Jeg har en del tyske ligesindede som kommer til træf hos mig her i
foråret. En af dem har spurgt om det er tilladt at køre med deres
"røde plader" her i Danmark (det er, for de der ikke ved det, plader
til køretøjer med veteranstatus).
Mit intuitive gæt er at det må man godt - det er vel i sidste ende
bare et spørgsmål om man er forsikret og kan findes i politiets
registre.

- Er der nogle af jer der har fakta omkring dette?

Vh
Søren
http://home20.inet.tele.dk/siren/morini.htm

Fra : Futte & Co.

Dato : 07-01-09 12:27

Sir1 skrev:
> Hej
>
> Jeg har en del tyske ligesindede som kommer til træf hos mig her i
> foråret. En af dem har spurgt om det er tilladt at køre med deres
> "røde plader" her i Danmark (

Jow da, hvis de er gyldige i tyskland, må en tysker også bruge dem i
Danmark
Alle andre end danskere må bruge dem

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Armand

Dato : 07-01-09 17:03

Futte & Co. skrev:

> Jow da, hvis de er gyldige i tyskland, må en tysker også bruge dem i
> Danmark
> Alle andre end danskere må bruge dem

Røde plader - Er det ikke (også) prøveplader?
Alm. danske prøveplader dækker ikke kørsel i udlandet, så tyske ditto
kan hænde at have samme begrænsninger :-/

Alt i alt må det være tyskerne der selv lettest kan undersøge om der er
ansvarsdækning i Danmark. I bekræftende fald kan de udemærket ture herop
uden dårlig samvittighed!

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 07-01-09 17:44

> [...]
>
> Alt i alt må det være tyskerne der selv lettest kan undersøge om der er
> ansvarsdækning i Danmark. I bekræftende fald kan de udemærket ture herop

Plader med røde bogstaver og tal hvor nummeret starter med 06 er
forhandlerprøveplader.

Plader med røde bogstaver og tal hvor nummeret starter med 07 er til
oldtimer-samlere.
En rød 07-nummerplade kan dække op til 20 køretøjer

Hvis en oldtimer-ejer kun har et køretøj indregistreres dette med en H-plade
(normal tysk nummerplade hvor der er et H efter nummeret)

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Ivar

Dato : 07-01-09 17:44

Futte & Co. skrev:

> Jow da, hvis de er gyldige i tyskland, må en tysker også bruge dem i Danmark

Pas nu på. Hvis de i Tyskland ikke er lovlige at køre med i udlandet,
må de ikke bruges i Danmark.
Danske prøveplade er ikke lovlige i udlandet. Forsikringen vil ikke
dække, hvis der sker noget.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Sir1

Dato : 07-01-09 09:24

On 7 Jan., 17:03, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>
> Alt i alt må det være tyskerne der selv lettest kan undersøge om der er
> ansvarsdækning i Danmark. I bekræftende fald kan de udemærket ture herop

Jeg gætter på du tænker på de plader der har en tidsbegrænsning
stemplet i et rødt felt i højre side.
Veteranpladerne ligner almindelige plader, men har røde bogstaver - de
kaldes også H-Kennzeichen.
Jeg har søgt lidt på nettet, og umiddelbart ser det ud til at man må,
men jeg må hellere lige spørge strømerne - Men uh, jeg gider ikke
snakke med dem. Mest af alt fordi det er besværligt!
Vh
Søren

Fra : Sir1

Dato : 07-01-09 10:20

On 7 Jan., 17:43, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis en oldtimer-ejer kun har et køretøj indregistreres dette med en H-plade
> (normal tysk nummerplade hvor der er et H efter nummeret)

Tak for præciseringen - ved du så også de præcise omstændigheder om
kørsel i Danmark med 07-pladerne?

Fra : Grunnet

Dato : 07-01-09 19:09

> [...]
>On 7 Jan., 17:43, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

>Tak for præciseringen - ved du så også de præcise omstændigheder om

Hvis man kan stole på hvad der er skrevet på Wikipedia er der stor
sandsynlighed for at de også gælder til kørsel til træf i Danmark, men måske
du bør spørge hos snupperjensen for en sikkerhedsskyld.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)
Scroll ned på siden til overskriften "Rote Kennzeichen" her står bl.a.

"Das "Rote Kennzeichen 07" ist nicht nur in der Bundesrepublik gültig.
Aufgrund internationaler Abkommen mit verschiedenen Staaten können Fahrzeuge
mit rotem "07"-Kennzeichen auch im Ausland genutzt werden".

Men vær opmærksom på, at lovlig brug - også i Dyskland - er meget
restriktiv.
Ikke noget med at køre til bageren lørdag morgen på træffet.
Kun til/fra træf og formentligt også fællesture på træffet.
Og så skal der føres kørebog.

Fra : claus b.p.

Dato : 08-01-09 23:45

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ikke noget med at køre til bageren lørdag morgen på træffet.
> Kun til/fra træf og formentligt også fællesture på træffet.

Hvad der er ligeså relevant er om forsikringen dækker. Dette må fremgå af
forsikringsbetingelserne. Og står der i disse at forsikringen dækker udover
Tysklands grænser, må det jo være lovligt.

/Claus

Fra : Sir1

Dato : 07-01-09 10:23

On 7 Jan., 17:44, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> må de ikke bruges i Danmark.
> Danske prøveplade er ikke lovlige i udlandet. Forsikringen vil ikke

Der er ikke tale om deciderede prøveplader, men plader som kun kan
erhverves til veterankøretøjer. Der gælder de samme regler som for
prøveplader, dog også at man må køre til oldtimertræf med pladerne.
Der er selvsagt mange oldimertræf i Tyskland
Søren