Vinterråd ønskes
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 18:30

Hej.
Er der nogen essentielle vinterråd til dem der ønsker at køre hele året ?

Jeg tænker mest på råd til længerevarende beskyttelse mod salt og vejr (har
ikke mulighed for afvaskning efter hver tur) samt gode råd til at sikre at
motorcyklen starter problemfrit selv i koldt vejr (min bmw står ude, men er
pt. ret upålidelig til trods for helt nyt og opladt batteri).

på forhånd tak og godt nytår,
Andreas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-09 19:26

> Jeg tænker mest på råd til længerevarende beskyttelse mod salt og vejr
> (har ikke mulighed for afvaskning efter hver tur)

jeg købte på et tidspunkt en DT175 som havde kørt nogle vintre. Stellet var
rustent men fælge, forgaffel og bagsvinger var flotte fordi det havde fået
klar tectyl. Det var noget lort at få af igen, men det var fint blankt krom
da det var tørret af, og aluen var ikke angrebet.
Så klar tectyl er et råd.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 21:35

"Thomas Jensen" <oelhunden@hotmail.com> wrote in message

> Så klar tectyl er et råd.

Super. Kan det bruges på potterne også ? Og det er vel noget man vasker af
med petroleum til foråret formoder jeg ?

/Andreas

Fra : BoA

Dato : 06-01-09 22:11

Andreas Palsgård skrev:

> Super. Kan det bruges på potterne også ?

Det kommer nok meget an på hvor varme
dine potter bliver !! Generelt er det
nok ikke sagen til potterne. Der er, så
vidt jeg ved, ikke rigtigt noget som er
særligt holdbart på potterne - bortset
fra ovnmaling til brændeovne, men det er
til gengæld noget lort at fjerne igen !

--
BoA

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-01-09 07:55

> Super. Kan det bruges på potterne også ? Og det er vel noget man vasker af
> med petroleum til foråret formoder jeg ?

jeg vil ikke bruge det på potterne, tror ikke du får det af igen
Jeg rensede det af med fortynder mener jeg eller også var det petroleum som
du selv siger.

mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : BoA

Dato : 07-01-09 13:04

> Jeg rensede det af med fortynder mener jeg eller også var det petroleum som
> [...]

Undgå almindelig "fortynder" på alt hvad
der hedder lak, plast og gummi. Det
produkt, der almindeligt sælges som
"fortynder" eller "cellulosefortynder"
er en varierende blanding af bl.a.
acetone, toluol og xylol. Alt sammen
noget agressivt og giftigt stads.

--
bedste hilsner
fra

Fra : BoA

Dato : 06-01-09 21:38

Thomas Jensen skrev:
> Så klar tectyl er et råd.

Har også for år tilbage brugt klar
tectyl / Tectyl Chrome protect med meget
tilfredsstillende resultat. Det er ret
længe om at tørre, men når det først er
tørt, sidder det som en klar lak, der
sidder FAST !
Det er nemmest at fjerne igen med
tectyls special-opæøsningsmiddel, som
selvfølgelig koster en kvapsilliard pr dåse.
--
Med bedste hilsner
fra

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-09 10:27

> Er der nogen essentielle vinterråd til dem der ønsker at køre hele året ?

Ja - ignorer at det tager glansen af mc'en. ALT ruster og irrer og det kan
ikke undgå at gå udover gensalgsværdien. Så ignorer også dette og nyd dagene
som idag med flot solskin.

Men sørg selvfølgelig for at alle kabler og kæden er velsmurt. Underside af
tank og indvendigt i stel tager ikke skade af en gang tektil, men generelt
er mc lavet af ganske godt stål der ikke sådan lige ruster væk ....

/A - helårskører siden 1998

Fra : dots

Dato : 07-01-09 17:04

"Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ude, men er pt. ret upålidelig til trods for helt nyt og opladt batteri).

Hæy Andreas

Jeg kører også hele året.
De andre har givet dig fine råd ang salt og vejr, så det vil jeg helt
udelade.
Men giv din cykel et dækken på, det hjælper !

Hvor utroligt det end lyder så vil min russisk fødte Dnepr MT16 nu også ha'
sit hestedækken på hver dag for at starte snildt hver morgen.
Og det selvom den er "født" et sted langt herfra med adskillige mange fler
frostgrader !

Dvs et pony vinterdækken passer perfekt til en mc, med plads til at nå ud
omkring både kronrør og de vandrette cylindre
Og så er der endda indbygget bespænding til fastgørelsen.

vi ses derude
dots

Fra : dots

Dato : 07-01-09 17:15

> "Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk> skrev i en meddelelse

Klip--
samt gode råd til at

Og og.. jeg glemte jo..

Der er også noget med glødetal på tændrør, men jeg kan aldrig huske hvordan
det er ?
Noget med "varme" og "kolde" tændrør...

Armand eller andre med bedre forstand/hukommelse : Hjælp !!

dots

Fra : Armand

Dato : 07-01-09 17:29

dots skrev:

> [...]
> det er ?
> Noget med "varme" og "kolde" tændrør...
>

> Armand eller andre med bedre forstand/hukommelse : Hjælp !!

Jo, men dét har ikke noget med vejret eller årstiden at gøre.
Det er alene et dels model-specifikt, dels trimnings -problematik der
ligger gemt i tændrørs nummerering i.h.t. varmefølsomhed!

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 07-01-09 18:04

> Jo, men dét har ikke noget med vejret eller årstiden at gøre.
> Det er alene et dels model-specifikt, dels trimnings -problematik der
> ligger gemt i tændrørs nummerering i.h.t. varmefølsomhed!

Tak for hjælpen, Armand
Nu kan jeg jo osse selv udelukke dét, som værende et problem.

dots

Fra : Armand

Dato : 07-01-09 20:36

dots skrev:

> Tak for hjælpen, Armand
> Nu kan jeg jo osse selv udelukke dét, som værende et problem.

Måske at den ligefrem starter lettere lige for tiden?
Det kan være at den relative luftfugtighed, der er slem lige over
frysepunktet, men fraværende når frosten slår fugten af luften, er
synderen. I så fald er dit problem sikkert krybestrøm i elnettet :-/

Derudover giver et halvtræt batteri sig også til kende når kulden sætter
ind!

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 07-01-09 20:57

> [...]
> synderen. I så fald er dit problem sikkert krybestrøm i elnettet :-/
>
> Derudover giver et halvtræt batteri sig også til kende når kulden sætter

Til det 1.
- om den starter lettere nu end tidligere ? : Nej.
Før jeg fandt på det med hestedækkenet, ville den knap nok starte helt og
aldeles.
(Det havde lige været omkring nytår og jeg havde ikke haft behov for at
køre).
Ellers kører den jo dagligt.

Men så startede skolen om mandagen og jeg kører jo zombien til skolebussen
(1km), ellers når han den aldrig..
Og der havde vi balladen, jeg var glad for at jeg havde lavet en testdrive
dagen før !

Tirsdag fik den dækken på, og slog en prut på 2. spark og startede på 4..

Idag onsdag tog jeg dækkenet af den og den startede på 2. spark

Den kører med gelbatteri og har gået under 12.000 alt i alt, kun knap 9.000
med den nye motor som lå i da jeg købte den.

dots

Fra : Armand

Dato : 07-01-09 21:22

dots skrev:

> [...]
>
> Den kører med gelbatteri og har gået under 12.000 alt i alt, kun knap 9.000
> med den nye motor som lå i da jeg købte den.

En tømning af svømmerhuset/ene og karburatorsprit kan måske gøre en
forskel :-/

Bruger den 12V kampvognsteknik, eller er det en traditionel 6V's?

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 07-01-09 21:32

> En tømning af svømmerhuset/ene og karburatorsprit kan måske gøre en
> forskel :-/
>
> Bruger den 12V kampvognsteknik, eller er det en traditionel 6V's?

Den kører både med karburatorsprit og 12V kampvognsteknik
Idet den er fra '93, Sverige import af mig selv.

dots

Fra : dots

Dato : 11-01-09 17:49

> Derudover giver et halvtræt batteri sig også til kende når kulden sætter
> ind!

Ved nærmere granskning af medfølgende papirer/faktura så er mit gelbatteri
nu 13 år gammelt... Oups.

Jeg havde en mekaniker kammerat på visit idag, og han rådede mig til at
pakke mit batteri ind i et uldent tæppe og molevitten ned i en køletaske.
Batteriet bor i sidevognen så der er plads nok.

Det vil vise sig de næste dage, om det virker
Selv på et gammelt og halvtræt batteri, som Armand så rigtigt fik pointeret.

dots

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-09 20:52

> Jeg havde en mekaniker kammerat på visit idag, og han rådede mig til at
> pakke mit batteri ind i et uldent tæppe og molevitten ned i en køletaske.
> Batteriet bor i sidevognen så der er plads nok.

Selvom det lyder som en joke kan der være ide i at lade den stå et par min
med nærlyset på inden første startforsøg - Det kan varme batteriet nok til
at give den fornødne startstrøm ..

Men med plads nok i sidevognen er det vel bare at købe et bilbatteri i
biltema eller lign sted til en fornuftig pris ... Btw så jeg lige størrelsen
på et batteri til en 90'er BMW R100GS - Det var vist også over 30Ah og på
størrelse med det jeg har i fiat'en

(Som har kørt 1600km sidste år (mest af mig) - MC'erne har jeg kørt
~22.000km på (og vi har nok ~25000km på diesel stationcar'en som primørt
køres af min kone) Så samlet set har vi det seneste år lagt flere bil km end
på mc - og som personkm ser regnetykket endnu værre ud ...)

/A

Fra : Hans/NTV

Dato : 23-01-09 13:27

On Jan 6, 6:30 pm, "Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk>
wrote:
> [...]
> motorcyklen starter problemfrit selv i koldt vejr (min bmw står ude, men er
> pt. ret upålidelig til trods for helt nyt og opladt batteri).

Hej Andreas

Jeg kører selv hele året og har gjort det i nogle år efterhånden.
Jeg bruger "Basta udvendig vinyl makeup" til hele maskinen (undtagen
der hvor jeg sidder og skal holde fast) - motor og udstødningsrør -
krom,fælge og hele svineriet får en tur inden vinter og når så tiden
kommer for forårsrengøring sker miraklet.
Alt skidtet - også det som normalt ville være brændt uhjælpeligt fast
på udstødningen - kan vaskes af med en blød børste og lidt sæbevand.
Sidste år gik december januar og februar inden den blev vasket - med
samme resultat.
Ude i klubben ryster de på hovedet af mig, men må konstatere at det
virker.
hVh
Hans/NTV

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 22:09

Tak for alle de gode råd!!

En ting jeg tænkte på.. nogen nævnte at startmotoren har sværere ved at
dreje motoren når det er koldt,
men kommer det ikke også an på hvilken olie man bruger ? vil en olie med
større kuldetolerance forøge chancerne for at starte motoren i koldt vejr ?

/Andreas

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-09 22:12

> [...]
> større kuldetolerance forøge chancerne for at starte motoren i koldt vejr

Kold olie er rigtignok nået trægere. Men den absolut største årsag til at
startmoteren har problemer er at batteriet ikke kan levere så stort
startstøm når det er koldt - afair kan et normalt batteri kun levere omkring
det halve ved 0grader af hvad det kan ved 20grader.

/A