|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Undvigemanøvrekursus Fra : BikeManiac
 | 
 Dato :  06-01-09 14:30
 | 
 |  | Hej,
 
 Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
 forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
 årsager pludselig kører over i den modsatte side. Findes der
 køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
 alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
 bremsen i? Hvis de ikke findes i DK hvad så med Sverige eller
 Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
 eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?
 
 Mvh Lucas
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (06-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-01-09 22:53
 | 
 |  | Når først en bil har taget sigte, så kan
 situationen nok være ret så svær at forudse,
 hvorvidt man skal dreje østen eller westen om..
 
 Sådan en situation kan nok ikke tackles set ud
 fra en lærebog desværre.
 
 "BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:022c9e38-c8bc-46a1-abbc-461192da2112@g39g2000pri.googlegroups.com...
 Hej,
 
 Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
 forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
 årsager pludselig kører over i den modsatte side. Findes der
 køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
 alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
 bremsen i? Hvis de ikke findes i DK hvad så med Sverige eller
 Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
 eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?
 
 Mvh Lucas
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Frørup (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Frørup
 | 
 Dato :  07-01-09 00:22
 | 
 |  | Isang tao pinangalanan, >> Eque << nagsulat:
 
 >Når først en bil har taget sigte, så kan
 >situationen nok være ret så svær at forudse,
 >hvorvidt man skal dreje østen eller westen om..
 >
 >Sådan en situation kan nok ikke tackles set ud
 >fra en lærebog desværre.
 
 Dobbelt undvigemanøvre!
 --
 Dette er en signatur.
 
 Læs den ikke.
 
 
 |  |  | 
  Brian (06-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  06-01-09 23:09
 | 
 |  | BikeManiac wrote:
 > Hej,
 >
 > Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
 > forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
 > årsager pludselig kører over i den modsatte side.
 
 Ofte er årsagen nu ikke så uforklarlig - en bil drejer jo ikke selv.
 
 > køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
 > alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
 > bremsen i?
 
 Jeg har været impliceret i en ulykke, hvor en bil havde frontal kurs mod
 mig. Man har måske 1½ sekund til at reagere, og jeg tænkte da godt nok på at
 dreje uden om, men man når simpelthen ikke at foretage sig en skid fysisk.
 
 Den slags "se-døden-i-øjnene" kørsel, kan nok kun optrænes igennem erfaring,
 så man ikke "fryser" i situationen.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  07-01-09 23:45
 | 
 |  | > Jeg har været impliceret i en ulykke, hvor en bil havde frontal kurs mod
 > mig. Man har måske 1½ sekund til at reagere, og jeg tænkte da godt nok på
 > at dreje uden om, men man når simpelthen ikke at foretage sig en skid
 > fysisk.
 >
 > Den slags "se-døden-i-øjnene" kørsel, kan nok kun optrænes igennem
 > erfaring, så man ikke "fryser" i situationen.
 
 Til en start bør man træne selve håndteringen af bilen. Men enig i at det
 ikke giver sikkerhed for at man reagerer rigtigt i situationen. Man har
 rigtigt nok "ingen tid" at reagere på.
 
 Det er ikke meget mere end omkring en måned siden jeg oplevede det på A13 -
 Og jeg kom udenom den modkørende. Jeg var heldig at der var cykelsti der for
 ellers havde jeg taget den udover marken. Men uanset hvad der havde været
 til højre for vejen ville det nok have været bedre end en frontal kollision
 ....
 
 Min reaktion var noget med horn/langt lys og klappe bremsen ~1/2s senere
 konstatere "det går ikke", slippe bremsen og undvige. Jeg kom udenom med
 ganske få meter til den modkørende. Han passerede inden jeg havde rettet
 bilen op
 
 (Den modkørende fortsatte i hans venstre side af vejen og jeg kunne se at en
 lastbil bag mig bremsede kraftigt og brugte horn lys og venstrekøreren i
 sidste øjeblik kom højre om lastbilen ... Lastbilchaufføren havde ikke
 ønsket om at prøve lykken på marken men han havde jo også noget bedre chance
 for at komme levende fra en fronral kollision med en "lille pispotte")
 
 > Når først en bil har taget sigte, så kan
 > situationen nok være ret så svær at forudse,
 > hvorvidt man skal dreje østen eller westen om..
 
 Altid trække mod højre (medmindre bilen skider ude af kontrol) - i håb om at
 den modkørende også trækker mod højre. Vi har trods alt højrekørsel her i
 landet og når en modkørende laver en hasarderet overhaling alt for tæt på
 håbed vedkommende nok at han kan nå tilbage igen i egen bane ... Og der
 giver det bestemt ikke mening at forsøge at køre imellem de modkørende.
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Frørup (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Frørup
 | 
 Dato :  07-01-09 00:20
 | 
 |  | 
 
            Isang tao pinangalanan, BikeManiac nagsulat:
 >Hej,
 >
 >Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
 >forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
 >årsager pludselig kører over i den modsatte side. Findes der
 >køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
 >alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
 >bremsen i? Hvis de ikke findes i DK hvad så med Sverige eller
 >Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
 >eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?
 >
 >Mvh Lucas
 Det er en dobbelt undvige manøvre du skal have fat i.
 Jeg ved ikke om den indgår i den almindelige køreundervisning, men man
 træner den ihærdigt ved udvidede køretekniske kurser.
http://www.fdm.dk/public/fdmwebsites/fdmkoreteknik/FDMsjallandsringen/kurser/koreteknik2.htm -- 
 Dette er en signatur.
 Læs den ikke.
            
             |  |  | 
  Henrik Stidsen (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  07-01-09 00:30
 | 
 |  | 
 
            Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in 
 news:3ip7m4tger73ug9ovuiodj00gos1hdlt2q@4ax.com:
 > Jeg ved ikke om den indgår i den almindelige køreundervisning
 Det gør den, på glatbanen.
 Men der er nok noget nær himmelvid forskel på at undvige 2 gule 
 skumgummipuder og så at undvige en modkørende bil. Alene hastigheden gør 
 det til noget helt helt andet.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/  - Danmarks online fuglemarked!
            
             |  |  | 
   Claus Frørup (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Frørup
 | 
 Dato :  07-01-09 01:07
 | 
 |  | Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:
 
 >Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in
 >news:3ip7m4tger73ug9ovuiodj00gos1hdlt2q@4ax.com:
 >
 >> Jeg ved ikke om den indgår i den almindelige køreundervisning
 >
 >Det gør den, på glatbanen.
 
 Tak for info... Det er meget længe siden jeg fik mine kørekort og
 dengang indgik køreteknik ikke i uddannelsen. De udvidede køretekniske
 kurser er noget jeg blev kastet ud i, i forbindelse med jobbet.
 >
 >Men der er nok noget nær himmelvid forskel på at undvige 2 gule
 >skumgummipuder og så at undvige en modkørende bil. Alene hastigheden gør
 >det til noget helt helt andet.
 
 Tjoh.. men de avancerede kurser foregår med speederen i bund (næsten)
 og man har kun et splitsekund til at reagere. Det giver sved på
 panden.
 
 --
 Dette er en signatur.
 
 Læs den ikke.
 
 
 |  |  | 
    Henrik Stidsen (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  07-01-09 01:28
 | 
 |  | 
 
            Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in 
 news:86s7m49kvvcq4c7mqk406103f9o541l1ne@4ax.com:
 >>Men der er nok noget nær himmelvid forskel på at undvige 2 gule 
 >>skumgummipuder og så at undvige en modkørende bil. Alene hastigheden gør 
 >>det til noget helt helt andet.
 
 > Tjoh.. men de avancerede kurser foregår med speederen i bund (næsten)
 > og man har kun et splitsekund til at reagere. Det giver sved på
 > panden.
 Jeg mener vi kørte 70km/t på glatbanen - hvilket så fik den bil jeg kørte 
 til at lette baghjulene... Det var så min første oplevelse af hvordan det 
 er at køre galt uden at kunne gøre noget som helst -  jeg er glad for 
 forhindringen var af skumgummi!
 Har siden prøvet både katastrofopbremsning og undvigemanøvre med 110km/t 
 både på bane og IRL - dog ikke dobbelt undvige sådan for alvor.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/  - Danmarks online fuglemarked!
            
             |  |  | 
     Claus Frørup (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Frørup
 | 
 Dato :  07-01-09 09:36
 | 
 |  | 
 
            Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:
 klip
 >Har siden prøvet både katastrofopbremsning og undvigemanøvre med 110km/t 
 >både på bane og IRL - dog ikke dobbelt undvige sådan for alvor.
 Du skulle prøve den bag rattet på en bus..... det er....spændende   -- 
 Dette er en signatur.
 Læs den ikke.
            
             |  |  | 
      Martin [TMM] (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin [TMM]
 | 
 Dato :  07-01-09 15:17
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Claus Frørup wrote:
 > Du skulle prøve den bag rattet på en bus..... det er....spændende   .... Kunne forestille mig at det er lignende i en 12 tons lastvogn.
 Mvh
 Martin 
            
             |  |  | 
       Claus Frørup (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Frørup
 | 
 Dato :  07-01-09 19:55
 | 
 |  | 
 
            Isang tao pinangalanan, Martin [TMM] nagsulat:
 >Hej
 >Claus Frørup wrote:
 >> Du skulle prøve den bag rattet på en bus..... det er....spændende   >
 >... Kunne forestille mig at det er lignende i en 12 tons lastvogn.
 >
 Det er ikke helt det samme. I en lastbil sidder chaufføren lige over
 eller bag forhjulene.
 I en bus sidder man langt foran forhjulene, og det giver en noget
 anderledes oplevelse af manøvren.
 -- 
 Dette er en signatur.
 Læs den ikke.
            
             |  |  | 
  Peter Dalgaard (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  07-01-09 00:39
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 07 Jan 2009 00:20:06 +0100, Claus Frørup wrote:
 > Isang tao pinangalanan, BikeManiac nagsulat:
 > 
 >>Hej,
 >>
 >>Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
 >>forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige årsager
 >>pludselig kører over i den modsatte side. Findes der køretekniske kurser
 >>hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs alvorlige
 >>faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS bremsen i? Hvis
 >>de ikke findes i DK hvad så med Sverige eller Tyskland? Nogen som véd
 >>hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen eller Ring Sjælland mere
 >>præcist går ud på?
 >>
 >>Mvh Lucas
 > 
 > Det er en dobbelt undvige manøvre du skal have fat i. Jeg ved ikke om
 > den indgår i den almindelige køreundervisning, men man træner den
 > ihærdigt ved udvidede køretekniske kurser.
 > http://www.fdm.dk/public/fdmwebsites/fdmkoreteknik/FDMsjallandsringen/ kurser/koreteknik2.htm
 Den er med i almindelig køreundervisning. Problemet er hvis begge undviger 
 til samme side. Det er nok ikke så ringe endda at bruge bremsen....
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark      Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)              FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
  Henrik Stidsen (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  07-01-09 00:48
 | 
 |  | 
 
            Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in 
 news:4963eb7a$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > Problemet er hvis begge undviger 
 > til samme side.
 De kloge siger "altid undvige til højre hvis det er muligt" for det gør 
 folk pr refleks - så det gør den modkørende også hvis han undviger 
 overhovedet.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/  - Danmarks online fuglemarked!
            
             |  |  | 
   René Løweneck (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : René Løweneck
 | 
 Dato :  07-01-09 08:38
 | 
 |  | 
 
            Hej Henrik !
 > De kloge siger "altid undvige til højre hvis det er muligt" for det gør
 > folk pr refleks - så det gør den modkørende også hvis han undviger
 > overhovedet.
 Det holder da ikke en meter.
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Løweneck
www.loweneck.dk |  |  | 
    Claus Frørup (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Frørup
 | 
 Dato :  07-01-09 09:43
 | 
 |  | Isang tao pinangalanan, René Løweneck nagsulat:
 
 >Hej Henrik !
 >
 >> De kloge siger "altid undvige til højre hvis det er muligt" for det gør
 >> folk pr refleks - så det gør den modkørende også hvis han undviger
 >> overhovedet.
 >
 >Det holder da ikke en meter.
 
 Jeg læste engang en undersøgelse af tilsyneladende uforklarlige
 trafikulykker i Australien, hvor udlændinge var involveret.
 Man mente at en del af disse ulykker skyldtes reflekhandlinger, hvor
 folk der er vant til højretrafik pr automatik drejede til højre....
 Det er jo skidt, når man derved kommer over i modkørende trafik.
 Jeg kan desværre ikke huske hvor artiklen stammer fra.
 --
 Dette er en signatur.
 
 Læs den ikke.
 
 
 |  |  | 
    Henrik Stidsen (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  07-01-09 18:16
 | 
 |  | 
 
            René Løweneck <rene@loweneck.dk> wrote in 
 news:49645bb7$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
 >> De kloge siger "altid undvige til højre hvis det er muligt" for det gør
 >> folk pr refleks - så det gør den modkørende også hvis han undviger
 >> overhovedet.
 > Det holder da ikke en meter.
 Prøv du at sige det til ham gutten der undveg til venstre og nu har 2-3 liv 
 på samvittigheden. Havde han undveget til højre var ulykken ikke sket.
 Det er ren refleks at man undviger til højre for en forhindring i 
 trafikken.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/  - Danmarks online fuglemarked!
            
             |  |  | 
  Mikael (07-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael
 | 
 Dato :  07-01-09 14:59
 | 
 |  | On 6 Jan., 22:30, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
 > Hej,
 >
 > Jeg synes at læse i pressen at der er et stigende antal ulykker
 > forårsaget af frontalsammenstød hvor den ene bil af uforklarlige
 > årsager pludselig kører over i den modsatte side. Findes der
 > køretekniske kurser hvor man lærer at tackle sådanne situationer (dvs
 > alvorlige faresituationer) i stedet for bare blindt at hakke ABS
 > bremsen i? Hvis de ikke findes i DK hvad så med Sverige eller
 > Tyskland? Nogen som véd hvad de køretekniske kurser på Jyllandsringen
 > eller Ring Sjælland mere præcist går ud på?
 
 Jeg kender ikke til indholdet at et køretekninsk kursus i DK, men man
 kan komme på køretekniske kurser i stort set hele Europa. Volvo, BMW,
 Mercedes og Audi holder deres egne kursus rundt omkring i Europa. De
 er desværre temmeligt dyre, men der er mange forskellige kurser både i
 pris og længde samt indhold.
 
 Mikael
 
 
 |  |  | 
  Lars [6710] (08-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars [6710]
 | 
 Dato :  08-01-09 14:36
 | 
 |  | Mikael skrev:
 
 > Jeg kender ikke til indholdet at et køretekninsk kursus i DK
 
 Hvis man slår sig nogle stykker sammen og bestiller et kursus, kan man,
 inden for rimelighed, selv påvirke hvad kurset skal indeholde.
 
 Jeg skal med mit firma på et 4 timers kursus på lørdag på Fredericia
 Køretekniske anlæg.
 Vi får (tror jeg da) undervisning både i bremse og sving teknik samt
 undvigemanøvrer. Både på tør vej (så tør som den nu kan blive) og på
 glatbane.
 Specielt undvige delen ved jeg de gør meget ud af !
 
 Desuden skal vi prøve nogle gimmicks som at sidde i en bil der vælter,
 en tur i Spirituskørsel simulator osv osv
 
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Lars Hørlyck Sørensen
 
 
 |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (09-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  09-01-09 21:03
 | 
 |  | 
 "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i meddelelsen
 news:4966012d$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Mikael skrev:
 >
 >> Jeg kender ikke til indholdet at et køretekninsk kursus i DK
 >
 > Hvis man slår sig nogle stykker sammen og bestiller et kursus, kan man,
 > inden for rimelighed, selv påvirke hvad kurset skal indeholde.
 >
 > Jeg skal med mit firma på et 4 timers kursus på lørdag på Fredericia
 > Køretekniske anlæg.
 > Vi får (tror jeg da) undervisning både i bremse og sving teknik samt
 > undvigemanøvrer. Både på tør vej (så tør som den nu kan blive) og på
 > glatbane.
 > Specielt undvige delen ved jeg de gør meget ud af !
 >
 > Desuden skal vi prøve nogle gimmicks som at sidde i en bil der vælter, en
 > tur i Spirituskørsel simulator osv osv
 
 Hvornår starter det? :)
 
 
 --
 Per
 Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
 fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
 
 
 
 |  |  | 
 |  |