Telefonsvarer eller system?
Fra : amlogst

Dato : 07-01-09 19:53

Hej
Når man bruger Knoppix/Debian findes der så et program der kan bruges
telefonsvarer og nummerviser?
Mit problem er at efter jeg har fået FULLRATE 2/500 billigste
forbindelse, så kan jeg ikke modtage besked hvis jeg lige er i haven
eller i et andet rum. Der er kun en telefon der ringer - vores
"gamle"system med klokke og flere apparater virker ikke mere.

Jeg har SKYPE og er tilfreds med det. Men jeg kunne forestille mig at
bruge min PC på telefonnettet på samme måde -
tale/modtage/nummerviser/telefonsvarer.

Så er mit spørgsmål: findes der et LINUX program der kan dette og hvad
hedder det?

Jeg har kigget på KphoneIS men er ikke helt med.

Tak for eventuelle svar
MVH ERLO

Fra : michael rasmussen

Dato : 07-01-09 20:02

On Wed, 07 Jan 2009 19:53:10 +0100
amlogst <amlogst@get2net.dk> wrote:

> Så er mit spørgsmål: findes der et LINUX program der kan dette og
> hvad hedder det?

Et muligt alternativ er at købe et sæt trådløse telefoner og så
forbinde basen til telefonudtaget i Fullrate's router.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 10-01-09 11:22

michael rasmussen wrote:
> On Wed, 07 Jan 2009 19:53:10 +0100
> amlogst <amlogst@get2net.dk> wrote:

> Et muligt alternativ er at købe et sæt trådløse telefoner og så
> forbinde basen til telefonudtaget i Fullrate's router.

Et andet alternativ er at få ringespændingen op eller gjort den sinusformet.

Mener at de hedder ringegenerator på dansk.

Noget lignende den her amerikanske:

http://michigantelephone.wordpress.com/2008/04/23/review-of-ring-voltage-booster-ii%E2%84%A2-from-mike-sandman-enterprises/

Fra http://www.qvotrup.dk/Telefon/ordliste_fagudtryk.htm

Ringespænding

Vekselspænding der overlejres på talespændingen, når der forekommer et
ankommende opkald på en analog telefonlinie og som skal få
telefonapparatets klokke eller toneringer til at "sige noget" og således
indikere, at et opkald skal besvares. Spændingen er mellem 90 og 110
volt AC/25 Hz (fra offentlig central) og afhænger af centraltypen.

Ringespænding leveres også fra en PABC, men vil især for mindre PABC'er
ikke være 25 Hz, men blot en nedtransformeret spænding med EL-nettes 50 Hz.

Ringespænding kan også leveres fra f. eks. ISDN Terminaladapters
a/b-porte (telefonporte), men vil sjældent være mere end ca. 60 volt og
som regel en firkantspænding (elektronisk frembragt af en
halvlederkomponent), hvilket kan skabe problemer med visse
telefonapparattyper, som ikke vil være i stand til at ringe, når de er
tilsluttet en sådan enhed. Den samme fejl kan også opstå ved tilslutning
til Parlay eller IP-adapter, samt lignende enheder, der strømforsynes
fra adaptere på 12, 24 eller 48 VDC.

Ringespænding forekommer ikke på digitale telefonlinier, ISDN/PCM, men
udsendes på signaleringskanalen som en datapakke. Signalet trigger da en
tonegenerator (toneringer) i terminalen (telefonapparat) eller et
startkredsløb i en ISDN telefax eller et kredsløb i en PABC's byliniekort.

Knus
Regnar

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 11-01-09 19:58

amlogst wrote:
> [...]
> hedder det?
>
> Jeg har kigget på KphoneIS men er ikke helt med.

Så vidt jeg husker en diskussion fra d.t.t.ip så kan man koble en
ip-baseret PBX direkte op på fullrates SIP-server.

Jeg vil klart anbefale Asterisk PBX, som kan det du forespørger, og
meget mere. Hvis du ikke kan koble op mod deres SIP-server (søg på på
d.t.t.ip, jeg mener adressen var sip.fullrate.dk), så kan du købe en ATA
med en FXO port, og så lave det analoge signal, fra din router/ATA fra
Fullrate, digitalt/til VoIP igen.

O'reilly har lavet en bog om Asterisk PBX, med navnet:
"Asterisk the future of telephony"
Bogen er udgivet under en Creative Commons licens, der tillader
ikke-kommercielle kopier. Dvs. du gratis kan downloade bogen som pdf fra
internettet. Der ligger bl.a. et link et sted på
http://www.voip-info.org (som også er en god kilde til at komme i gang
med Asterisk. Jeg vil dog anbefale at starte ud med bogen fra O'reilly).

God fornøjelse, hvis du begiver dig igang med projektet.

--
Vh. Georg Sluyterman

Fra : amlogst

Dato : 11-01-09 21:21

Tak
for dit svar.
Det, der irriterer mig er at computeren kan så meget og så skal man købe
"ekstra" for at opnå en eller anden funktion.
Særligt nager det mig at der går en ledning fra stikket i væggen ind i
et modem -herfra 2 ledninger en ledning til PC-en og en til telefonon.
Og set fra telefonsiden kan du hverken benytte telefax - pensionist
(overfalds)alarm - telefonsvarer - ekstra telefonstik i hele ejendommen
(købt i dyre domme af KTAS). Alle disse tjenester findes i PC-verdenen,
men er endnu ikke alment brugbare - stadig et område for nørder.
I de gamle windows95-tider kunne man få et fax -program som kunne bruges
til opringning og at samtale med igennem computeren, og det er her mit
dybere kendskab til DEBIAN-Linux ikke er så velbevandret.
Det kan være at programmet allerede findes i min KNOPPIX uden min viden
( der er så meget andet i distubutionen som man opdager langs henad
vejen - bare tænk på hele TV-siden). I virkeligheden er det dette der er
mit problem.
Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup