scanning af ældre negativer
Fra : Per Andreasen

Dato : 07-01-09 16:30

Jeg har lånt mig frem til en scanner, som kan indscanne dias og 24x36
negativer. Resultatet var udmærket.
Jeg har imidlertid en del ældre negativer i andre formater end 24x36 (6x6,
6x9, 4½x6 m.m.), og dem ville jeg selvfølgelig også gerne have scannet ind.
Jeg ved naturligvis, at jeg kan få dem fremkaldt og efterfølgende indscanne
billederne, men jeg tænker på, om der ikke er en smartere løsning. Kan man
evt. selv fremstille en sådan scanner at en gammel flatbedscanner?
Hos forhandlere kan man tilsyneladende kun få scannere til dias og 24x36.
På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Holst

Dato : 07-01-09 16:36

Per Andreasen wrote:

> [...]
> billederne, men jeg tænker på, om der ikke er en smartere løsning. Kan man
> evt. selv fremstille en sådan scanner at en gammel flatbedscanner?

Næppe! Typisk kræver skanning af negativer jo ekstra lys, og det får du
jo ikke med en almindelige flatbedscanner. Men for den fingernemme er
alt jo muligt.

Fra : Mads

Dato : 07-01-09 18:15

On Wed, 7 Jan 2009 16:29:57 +0100, "Per Andreasen"
<per.andreasen(fjern_parantes)@gmail.com> wrote:

> [...]
>Hos forhandlere kan man tilsyneladende kun få scannere til dias og 24x36.
> På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Nogen scannere har flere forskellige adaptere til film og dias.
F.eks. har min Canon 8800F tre forskellige.
"35 mm strimmel (negativ/positiv)/12 rammer
Dias (negativ/positiv)/4 rammer
Film i 120-format/maks. 6 x 22 cm (kun filmstrimmel)"

Det er da ikke utænkeligt at andre scannere har endnu
flere eller ihvertfald andre muligheder.

En anden mulighed var med en scanner som min, selv at
lave en slags mellem-adapter i pap som kunne holde dine
specielle negativer og som kunne sættes fast i den største
adapter. Den adapter som kaldes 120-format har en åbning
på 220 x 58 mm så der er da plads til en del.

mvh Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-01-09 20:21

> [...]

>evt. selv fremstille en sådan scanner at en gammel flatbedscanner?
>Hos forhandlere kan man tilsyneladende kun få scannere til dias og 24x36.

Her er jeg med på en lytter.

Jeg har også en samling negativer i skæve formater som 50x50 og 60x60
der gerne skulle over på digitalt medie. Min fotohandler vil gerne
sende dem til 'hans' fotolaboratorium i tyskland formedens et
beskedent gebyr på kroner 10 per negativ. Men da jeg har en god
tusind stykker af disse negativer, synes jeg nok det bliver en anelse
kostbart.

Så mit ønske er nok en filmscanner der kan klare mellemformater - Men
findes den slags ?

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 07-01-09 20:49

On Wed, 07 Jan 2009 20:21:11 +0100, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:

>Jeg har også en samling negativer i skæve formater som 50x50 og 60x60
>der gerne skulle over på digitalt medie.

Den ene adapter til min Canon 8800F kan klare negativer på
max 75 mm i højden, inkl. fremføringshuller. Selve billed-delen
af negativet kan max være 57 mm.
Bredden kan være op til 237/220 mm

mvh Mads

Fra : pvirkus

Dato : 20-02-09 10:51

On 7 Jan., 20:21, Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

> [...]
> kostbart.
>
> Så mit ønske er nok en filmscanner der kan klare mellemformater - Men

ScanPixel.dk tilbyder alle typer scanninger af dias, negativer, film i
ruller, foto, hele albums etc. og priserne begynder fra DKK 0,99 pr.
billede.

Prisen ligger på et niveau, hvor de fleste vil sige, at det ikke
længere kan betale sig, at man selv kaster sig ud i et projekt med at
scanne billeder i større mængder.

Læs mere om løsningen på www.scanpixel.dk

Mvh Preben

Fra : Mads

Dato : 20-02-09 20:16

On Fri, 20 Feb 2009 09:51:02 -0800 (PST), pvirkus <pvi@megan.dk>
wrote:

>Læs mere om løsningen på

Reklamer hører ikke hjemme her.
Smut over i markedsgrupperne med den slags.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-02-09 23:45

"pvirkus" <pvi@megan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Prisen ligger på et niveau, hvor de fleste vil sige, at det ikke
længere kan betale sig, at man selv kaster sig ud i et projekt med at

Hej.

Hvor mange billeder drejer det sig om?

--
MVH.