Hjælp til tydning
Fra : Hanne

Dato : 21-12-08 03:32

Kirkebog fra Thisted/Hundborg/Thisted 1808-1814, opslag 150, døde:
"Søren Christian Pejtersen Thorndal - Søren ?? ?? - begravet som
almisselem i de fattiges jord - gammel 69". Er det et tilnavn/øgenavn,
der står?

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 21-12-08 13:15

"Hanne" <thorn@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Der er ingen tvivl om at det er hans kaldenavn, for der står jo:
"Søren Christian Pejtersen Thorndal - Søren S............?
kaldet - begravet som almisselem i de fattiges
jord - gammel 69".

Kan dog ikke lige tyde hvad det er han bliver kaldet ud over at det starter
med S

I folketællingen fra 1801 er han benævnt Vægter og Arrestforvarer, men der
er ikke rigtig en ledetråd:
Søren Christian Peitersen 57 Gift Huusfader Vægter og Arrest
Forvarer
Else Sørensdatter Barmer 53 Gift Hans Kone

---
Med venlig hilsen
Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-12-08 15:53

"Preben G. Kristensen" <mail1@hyggesiden.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er ingen tvivl om at det er hans kaldenavn, for der står jo:
>"Søren Christian Pejtersen Thorndal - Søren S............?
...snip

Søren Sjanten ?
hvis han er gammel militærmand, hvad der er noget, der tyder på:
Vægter og Arrestforvarer. Men det er kun et gæt.

--
Mvh Toke

Har du spurgt dit bibliotek om de har
min bog om postfolk 1624-1927 (1983)?:
http://www.norbyhus.dk/DDPE/

Fra : Arne Nielsen

Dato : 21-12-08 21:51

Hanne skrev:
> [...]
> "Søren Christian Pejtersen Thorndal - Søren ?? ?? - begravet som
> almisselem i de fattiges jord - gammel 69". Er det et tilnavn/øgenavn,

Jeg mener, det andet bogstav i tilnavnet er et v, altså begynder ordet
med Sv

Arne

Fra : Toke Nørby

Dato : 22-12-08 09:14

Arne Nielsen <arnen@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg mener, det andet bogstav i tilnavnet er et v, altså begynder ordet
>med Sv
>
>Arne

Kan måske være et v, men øverst på samme side står der "daglejer" og
det "j" ligner det omtalte andet bogstav i kaldenavnet lidt (jeg
glemte at sige, hvorfor jeg havde, at det kunne være et "j").
God jul!