Nygårds sedler
Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-12-08 19:56

Sigvard Nygårds seddelapparat vedr. "Jyske Personalia" - i daglig tale
"Nygårds Sedler" - har nu i 95 år kun været tilgængelig for folk der
havde mulighed for at komme på Rigsarkivet

Efter et godt og vel et års forarbejde, og foreløbig et par måneders
egentlig produktion, kan vi nu vise de første ca. 35.000 sedler, med
tilhørende søgbart navneregister, på nettet. Hver dag kommer yderligere
ca. 6-800 nye til.

Se også omtalen på:
http://www.historie-online.dk/nyt/nygaards_sedler.htm

Med ønsket om en rigtig god slægtsforskerjul og et godt nytår til jer
alle - fra projektgruppe, fotografer og indtastere og på Projekt Nygårds
Sedler.
http://nygaards-sedler.dk/

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Michael Lund

Dato : 17-12-08 23:05

Hej Arne

Det ser rigtig spændende ud!

Så er der lidt at kigge i og gå på opdagelse i under juleferien.

Mvh.
Michael

Fra : Michael Erichsen

Dato : 18-12-08 11:06

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Med ønsket om en rigtig god slægtsforskerjul og et godt nytår til jer
> alle - fra projektgruppe, fotografer og indtastere og på Projekt Nygårds

Smadderdejligt. Mange tak.

Hvordan indberetter man en "tilføjelse"?
Kapt Thjørnelund (Jacobs) kone Dortheas død er angivet. Jeg ville gerne
kunne tilføje, at hun hed Dorthea Poulsdatter Bayer.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-12-08 12:03

Michael Erichsen <michael@myerichsen.net> skrev Thu, 18 Dec 2008
11:06:29 +0100

>Hvordan indberetter man en "tilføjelse"?
>Kapt Thjørnelund (Jacobs) kone Dortheas død er angivet. Jeg ville gerne
>kunne tilføje, at hun hed Dorthea Poulsdatter Bayer.

Se:
http://nygaards-sedler.dk/faq.php?cat_id=5

Men vær opmærksom på, at vi laver register i overskriftsform, og udfra
det der rent faktisk står på sedlerne.
Vi fortolker ikke indholdet - det overlades til slutbrugeren.

Se:
http://nygaards-sedler.dk/faq.php?cat_id=2

I det konkrete tilfælde kunne det måske forsvares at skrive "hans kone"
som fornavn, idet hans fornavn mangler og det jo er hende oplysningerne
går på.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/