Aflevering af kirkebøger til arkiverne.
Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 13-12-08 11:00

Hej alle!

Er der nogen i gruppen, der kender retningslinierne for sognenes pligt til
at aflevere kirkebøger til arkiverne.
Er de tilgængelige på nettet?

Poul Erik

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-08 11:27

Se på www.arkivalieronline.dk
Der finder du - efter tilmelding - de kirkebøger, der p.t. er tilgængelige
på www.
Filmningscenteret i Viborg følger det princip, at kun kirkebøger, der er
udskrevet før deadline, offentliggøres på www. Lige nu er deadline 1925,
men den flytter nærmere nutiden i løbet af vinteren.
De øvrige kirkebøger finder du i det landsarkiv, der er ansvarlig for
sognet.

Tidsgrænser for tilgængelighed o.l. se
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/kirkeboger_-_en_vejledning

Inger

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 13-12-08 13:02

Hej Inger!

Tak for dit svar.

> [...]
> udskrevet før deadline, offentliggøres på www. Lige nu er deadline 1925,
> men den flytter nærmere nutiden i løbet af vinteren.

Jeg er opmærksom på arkivalieronline og har brugt den siden den blev
oprettet.

> De øvrige kirkebøger finder du i det landsarkiv, der er ansvarlig for
> sognet.

Det er netop disse kirkebøger og retningslinier for hvornår sognene skal
aflever dem til arkiverne jeg spørger til.
Jeg er bekendt med, at mange sogne har det svært med at give slip på deres
kirkebøger.
Der er sogne som ikke har afleveret kirkebøger de seneste 60 - 70 år.
Kriteriet med at kirkebøgerne først skal afleveres når de er udskrevne
holder jo ikke længere.
Der tilføjes jo ikke mere efter ovegang til elektronisk registrering.

> Tidsgrænser for tilgængelighed o.l. se
> http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/kirkeboger_-_en_vejledning

Her er så vidt jeg kan se ikke gjort rede for hvornår kirkebøger skal
afleveres.

Med venlig hilsen

Poul Erik

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-08 14:17

Nåh, kirkebogskontorernes sendrægtighed var emnet:
jeg tror, de afleverer efterhånden som de får tid og lyst. Jeg har heller
ikke se nogen deadlines, men fulgt afleverings-forretninger i Aabenraa og i
Viborg - de pågår stadig. Mon ikke, man skal fare med lempe; bøgerne
ankommer jo nok til arkivet på eet eller andet tidspunkt, og de
administreres efter kirkelig ret lige så længe, de ligger på
kirkebogskontorerne.
Forsinkelserne kan også forklares med registreringsproceduren på arkiverne.
Det tager sin tid at få KB frem på hylderne. Jeg mener, man
sikkerhedsfotograferer dem umiddelbart efter modtagelsen, og det tager i
hvert fald tid.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-12-08 16:27

Poul Erik Vad Nielsen wrote:
> Hej alle!
>
> Er der nogen i gruppen, der kender retningslinierne for sognenes pligt til
> at aflevere kirkebøger til arkiverne.
> Er de tilgængelige på nettet?

now the church books are electronic all the old books should be in the
archives

linited access to the newer ones

# Kirkebøger 1891-2003:
Kirkebøgerne findes på det landsarkiv, der dækker det sogn, du er
interesseret i. Kontraministerialbøger er ofte afleveret frem til
2002/2003. I Daisy kan du se hvilke kirkebøger der er afleveret fra de
enkelte sogne.

# Kirkebøger efter 2003:
Elektronisk kirkebogsføring på kirkekontorerne.

Oplysninger om rent private forhold - frist på 75 år

Sager med oplysninger om rent private forhold er beskyttet af en
tilgængelighedsfrist på 75 år uanset hvilken sammenhæng, oplysningerne
optræder i. Reglen findes for at beskytte privatlivets fred.

Til rent private forhold regnes oplysninger om:

* økonomi
* race
* religion
* politiske og foreningsmæssige forhold
* strafbare forhold
* helbredsforhold
* seksuelle forhold
* sociale forhold

Det er muligt at søge om dispensation fra fristerne. Ansøgningen skal
være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev.

ligesom folketælling av nyedato

Hugh W

Fra : Lotte Brændegaard Hv~

Dato : 13-12-08 23:56

Poul Erik Vad Nielsen <pevn@stofanet.dk> skrev:
> [...]

De fynske kirkebøger er afleveret og findes på
arkivalieronline op til ca. 1940/50

Med venlig hilsen
Lotte