slegfredsbarn?
Fra : Skumbamsen

Dato : 11-12-08 08:53

Hjælp ønskes til flg.
Thisted Hundborg Tilsted 1700 1834 op 11 nr. 5 Thomas (Kirsten Pedersdatter)
Står også i Tilsted 1700 1814 op 12 1709 nr. 4
Hvad står her om Thomas (født 16 juni)
p.f.t.
Hans Peter Jensen

Fra : Bjarne Bomholtz

Dato : 11-12-08 19:48

Et slegfredsbarn er et barn født udenfor ægteskab . Altså et uægte barn født
at en slegfred ( dvs en elskerinde, frille el.lign.)

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 12-12-08 11:07

"Skumbamsen" <hprj@stofanet.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Thisted Hundborg Tilsted 1700 1834 op 11 nr. 5 Thomas (Kirsten
> Pedersdatter)
> Står også i Tilsted 1700 1814 op 12 1709 nr. 4

1700-1834, opsl. 11, nr. 5: Thomas /Slegfredbarn/
1709-1814, opsl. 12, nr. 4: Den 16 Junij døbt Kirstine Pedersdatters
Slegfred Barn Thomas. Thomas Christensens Hustrue bar det.Jenß Hundborgs
Hustrue fuldte med hende. Christen Andersen, Christen Thomasen, Erik
Christensen.

Jeg håber det er læst korrekt. Men der står helt klart ikke slegfredsbarn,
som du skriver i Emne-feltet. Se også
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=slegfredbarn

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 12-12-08 11:14

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.dk> skrev i meddelelsen
> 1709-1814, opsl. 12, nr. 4: Den 16 Junij døbt Kirstine Pedersdatters etc.

Der står: Kirsten!

Fra : Erik R. Nielsen

Dato : 19-01-09 21:08

at et barn blev et slegfredbarn er noget æld gammelt og senere ganske
usædvanligt
det var et uægte barn og dog ikke
hor var det ikke !
faderen "lyste i kul og køn" og barnet havde visse arverettigheder efter
faderen
af de ca. 15.000 skifter jeg har set fra Nordsjælland 1640 -> har jeg kun
stødt på ét slegfredbarn
der må være noget i Danske Lov

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-01-09 20:56

"Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> skrev i meddelelsen
> af de ca. 15.000 skifter jeg har set fra Nordsjælland 1640 -> har jeg kun
> stødt på ét slegfredbarn

I den kirkebog, som Skumbamsen henvist til, så jeg flere expl. på ordet
slegfredbarn. Det betød klart "barn født af ugift moder".

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-09 21:28

"Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> skrev Mon, 19 Jan 2009 21:08:25
+0100

>at et barn blev et slegfredbarn er noget æld gammelt og senere ganske
>usædvanligt

Reglerne for Slegfredssbørns arveret osv. er klart defineret i danske
Lov. Men selve begrebet er langt ældre.

En Slegfred er en kvinde der lever i fast parforhold med en mand, uden
at være gift med ham. Et Slegfredsbarn er resultatet af sådant er
forhold.

Det er altså ikke et horebarn (dvs. hvor den ene part er gift med en
anden) - og heller ikke et uægte barn (dvs. hvor parterne er ugifte og
ikke bor fast sammen).

Op i 17- og 1800 tallet udvandes begrebet lidt. Men bruges dog normalvis
kun om børn af par der har levet sammen i hvert fald i et stykke tid.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/