MS Windows
briani 27239
MANGE fonte
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 23:44

Hvad sker der, hvis man hælder FONTS
mappen GODT op med fonte ?

Jeg fornemmer, min maskine er blevet MEGET
langsommere til at starte browseren op (IE),
samt Outlook Express.

Har også læst at man skal begrænse sig,
så en vis effekt må disse mange fonte ha'.

Hvad sker der, hvis man fjerner alle fonte
i mappen ? Hvordan kan man se, hvilke der
er standard Windows fonte ?

Kan man evt. oprette en "FONTS 2" hvor
man har alle ekstra fonte, uden disse kan
ha' en ydelsesmæssig indflydelse ?
Kan man hente fonte fra eks. PhotoShop
fra en anden end standard fonte-mappen ?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-01-09 03:18

På Win9x kan der være ca. 1000. På 2000, XP og Vista er det nærmest
ubegrænset.
Det vil dog forøge boot tiden at have for mange fonte.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-01-09 08:51

> Hvad sker der, hvis man fjerner alle fonte i mappen ?

Det ville ikke være klogt. Invester i en fontmanager i stedet.

<http://www.kayskreations.net/fonts/fonttb.html>
<http://www.autoitscript.com/autoit3/docs/appendix/fonts.htm>

> Kan man hente fonte fra eks. PhotoShop fra en anden end standard
> fonte-mappen ?

De fleste Adobe-programmer har deres helt egen font-mappe i den
mappe, hvor selve programmet er installeret (Program Files\Adobe\
[Navn på program\Fonts). Photoshop har dog ikke, men hvis du smider
fontene ind i 'Documents and Settings\[Brugernavn]\Application
Data\Adobe\Fonts, så vil alle Adobe-programmerne kunne bruge dem,
men du kan så til gengæld heller ikke bruge dem i andre programmer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 09-01-09 14:25

Thomas G. Madsen wrote:

> Det ville ikke være klogt. Invester i en fontmanager i stedet.

Hvad gør en fontmaneger egentlig ? Jeg har prøvet at gogle det, men
forklaringerne er ikke særligt dybtgående, ihvertfald ikke for mig
Jeg har en ret lang boottid og i font mappen er der 219 MB, det virker af
ret meget.
--
MVH
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-01-09 16:14

Pico skrev:

> Hvad gør en fontmaneger egentlig ? Jeg har prøvet at gogle det,
> men forklaringerne er ikke særligt dybtgående, ihvertfald ikke
> for mig

Den giver mulighed for kun at indlæse de fonte, man har behov for.

Nogle fontmanagere giver også mulighed for at autoaktivere fonte,
hvis man f.eks åbner et dokument, som indeholder fonte og sågar
slukke dem igen, når dokumentet lukkes. Jeg prøvekører FontAgent
Pro 4 til Windows for tiden, som jeg har brugt længe på Mac OS X.
Det kan netop ovenstående. Dog ikke så gennemført som under OS X.

Se evt.: <http://www.insidersoftware.com/FA_win.php>. Virker også
på Vista x64.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Pico

Dato : 09-01-09 16:27

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> Pro 4 til Windows for tiden, som jeg har brugt længe på Mac OS X.
> Det kan netop ovenstående. Dog ikke så gennemført som under OS X.

Den ser fin ud og når du "anbefaler" den er det sikkert i orden, så er der
lige det lille men, $ 99,95 er ikke lige hvad folkepensionen strækker til

Tak for forklaringen og god weekend.
--
MVH
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-01-09 17:12

Pico skrev:

> Den ser fin ud og når du "anbefaler" den er det sikkert i orden,

Jeg er faktisk ikke helt så tilfreds med den, hvis den sammenlignes
med udgaven til OS X, så jeg prøver mig lidt frem for tiden. Engang
sværgede jeg til ATM Deluxe fra Adobe til Windows, men den udvikles
der for det første ikke på længere fra Adobes side, og for det andet,
så kan den ikke særlig meget sammenlignet med moderne fontmanagere.

> så er der lige det lille men, $ 99,95 er ikke lige hvad
> folkepensionen strækker til

Forståeligt. Jeg er så heldig, at jeg for længe siden købte den til
Mac OS og kan overraskende bruge det samme serienummer til Windows-
udgaven.

> Tak for forklaringen og god weekend.

Velbekomme, tak og i lige måde.

--