Hvad kan man forlange af en router?
Fra : Klaus G.

Dato : 06-01-09 20:57

Hej.

Som skrevet før, så har jeg problemer med en nyindkøbt router. Sådan en her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390932&searchArea=&Soegeord=
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30599/96/

Jeg blev lovet de nok skulle bytte den hvis den fejler noget. Men nu siger
de og jeg citere:
"Som du beskriver det, lyder det ikke som om at varen er defekt. Men nok
nærmere at du stiller for høje krav til den. Det er klart at disse Torrent
klienter kræver mange sessioner for at kunne kører optimalt og dette kan
routere i denne prisklasse ikke håndtere. Routerens hardware kan simpelthen
ikke følge med."

"Hvis du derfor skal benytte mange sessioner, skal du nok overveje at
investere i en dyrere router."

Jeg kan godt følge manden i at alt kan kvæles i P2P trafik. Men jeg har
begrænset min Utorrent til 75connections, ingen DHT eller Peer Exchange. Og
alligevel rebooter routeren. Jeg testede her i sidste weekend og det var 22
reboots på bare 12timer. Ifølge Utorrents netværks guide, så svare 75
connections til 512kbit forbindelse...

Udenpå kasen er det vist med tegninger og bogstaver at dette stykke hardware
kan bruges til P2P Download af film og musik.

Er jeg helt galt på den, når jeg mener at den router jeg er blevet solgt,
bestemt ikke lever op til, hvad man kan forvente af en router?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-09 21:40

Klaus G. wrote:

> [...]
> var 22 reboots på bare 12timer. Ifølge Utorrents netværks guide, så
> svare 75 connections til 512kbit forbindelse...

Nu har du vist en af de der hurtige fiberforbindelser (som vi almindelig
ADSL-dødelige kun kan være grønne af misundelse over), og man kan måske
ikke forlange at en router til 500 kroner kan NAT'e p2p forbindelser
fuldt ud på en 50/50. Men hvis du begrænser hastigheden i uTorrent til
10/2, eller en anden almindelig ADSL hastighed, og problemerne stadig
optræder, vil jeg mene at routeren er defekt eller i det mindste totalt
uanvendelig til mange forbindelser (som torrents), modsat hvad
producenten reklamerer med.

Min Asus WL-500gP v1 med OpenWRT (til ca. 400 kr) har ingen problemer med
det antal forbindelser som du nævner (eksempel 100 forbindelser i torrent
klienten, download med op til 2 MB/sec på en 20/1 ADSL; load average er
stadig et stykke under 1). Den blev sidst bootet da jeg testede mit HPFI
relæ ved overgang til vintertid..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-09 22:35

Jesper Lund wrote:

> Nu har du vist en af de der hurtige fiberforbindelser (som vi almindelig
> ADSL-dødelige kun kan være grønne af misundelse over), og man kan måske
> ikke forlange at en router til 500 kroner kan NAT'e p2p forbindelser

Ikke desto mindre, så anvender vi netop billige routere i
500-kroners-klassen til netparties hvor vi sidder på et 100Mbit net.
Ingen problemer overhovedet - heller ikke selvom der leeches i vildskab
i en hel uge.

Jesper Poulsen

Fra : Klaus G.

Dato : 06-01-09 22:41

> [...]
> optræder, vil jeg mene at routeren er defekt eller i det mindste totalt
> uanvendelig til mange forbindelser (som torrents), modsat hvad
Jeg vil prøve at begrænse Torrent Clienten. Men problemet ligger i, at
routeren kvæler sig selv med Active sessions. Listen bliver længere og
længere og længere. Jo færre connections jeg sætter i Torrent clienten, jo
længere tid mellem reboots. Men jeg vil som sagt prøve at begrænse min
up/downstream

> [...]
> klienten, download med op til 2 MB/sec på en 20/1 ADSL; load average er
> stadig et stykke under 1). Den blev sidst bootet da jeg testede mit HPFI
Min tidligere router en Linksýs WRT54G kunne slet ikke udnytte min linie,
kun en 30-35mbit, men rebootede aldrig. Den blev langsommere med tiden, men
døde aldrig som den jeg har nu.

Fra : Klaus G.

Dato : 07-01-09 05:43

> [...]
> længere og længere. Jo færre connections jeg sætter i Torrent clienten, jo
> længere tid mellem reboots. Men jeg vil som sagt prøve at begrænse min

Jeg satte max connections til 200 og max up/downstream til 2000kb/sek. Den
har rebootet 9 gange fra jeg satte den igang kl. 23:07 og til nu her kl.
5:40.

Men jeg vil prøve at nerfe den endnu mere. Både up/downstream, samt max
connections. Vender tilbage efter fyraften i eftermiddag :)

Fra : Klaus G.

Dato : 07-01-09 18:00

> [...]
>
> Men jeg vil prøve at nerfe den endnu mere. Både up/downstream, samt max
> connections. Vender tilbage efter fyraften i eftermiddag :)
Så fik jeg fri fra arbejde!

Utorrent blev sat til 1000/1000kb/sek i up/downstream. Altså ca. 1mbit hver
vej.

Max connections på 100

Startet 05:49:41
Sluttet 17:49:44

Antal reboots = 8.

Hvis det er hvad man kan forvente til den pris, så vil jeg meget meget nødig
se hvad en router til 400kr. kan magte...

Nå men efter en længere mail, som svar til det jeg citerede i mit første
indlæg, så informerede butikken mig om at jeg stadig har returret på den,
eftersom helligdage ikke tæller med(jul). Så en formular er hermed udfyldt.
Og jeg er igen glad og tilfreds! :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-09 10:20

Klaus G. wrote:

> Min tidligere router en Linksýs WRT54G kunne slet ikke udnytte min linie,

Med standard-firmware?

Jesper Poulsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-01-09 14:52

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Med standard-firmware?

Det var en af de hackede firmwares
DD-WRT hvis jeg ikke husker helt fejl.

/Dennis

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-09 14:54

Dennis Pedersen wrote:

> Det var en af de hackede firmwares

Hacket som i hacket eller hacket som i cracket?

> DD-WRT hvis jeg ikke husker helt fejl.

DD-WRT er skrevet af hackere - rigtige hackere.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hacker

Jesper Poulsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-01-09 15:49

> Hacket som i hacket eller hacket som i cracket?

Hacket som i -flashet-om-med-en-ny-ikke-standard-firwamre-ved-navn-DD-WRT

/Dennis

Fra : Klaus G.

Dato : 07-01-09 17:51

> Hacket som i -flashet-om-med-en-ny-ikke-standard-firwamre-ved-navn-DD-WRT
Præcis :)

Fra : Jens

Dato : 06-01-09 22:22

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er jeg helt galt på den, når jeg mener at den router jeg er blevet solgt,
> bestemt ikke lever op til, hvad man kan forvente af en router?

Det er lidt svært at vurdere, for hvad sagde du til ekspedienten, da du
købte routeren ?
Sagde du at du har en lynhurtig fiberforbindelse (udfra din posting
IP-adresse er du på MidtVest Bredbånd). Sagde du at du skulle bruge den til
P2P ?
osv. osv.
Hvis ikke er det jo svært for ham at vurdere. Omvendt kan man også
argumentere for at han skulle have spurgt dig, men det er vist også for
meget forlangt for et lavpris produkt der f.eks. sælges i Bilka og lignende
steder (ikke ensbetydende med at produktet som sådan er ringe kvalitet)

Jeg ville personligt aldrig have købt sådan et produkt i den prisklasse (set
til kr. 666,- på nettet) når den skal benyttes til en så hurtig forbindelse.
Jeg havde valgt noget der var dobbelt så dyrt eller dyrere f.eks. en DrayTek
router.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 15:57

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote in message

> Jeg havde valgt noget der var dobbelt så dyrt eller dyrere f.eks. en
> DrayTek router.

Draytek er altså en billig router i denne sammenhæng. De koster rundt regnet
halv så meget som konkurrenterne - og performer også derefter. (jeg har ikke
gode erfaringer med dem)

mvh
///M

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-09 22:43

Klaus G. wrote:

> Er jeg helt galt på den, når jeg mener at den router jeg er blevet solgt,
> bestemt ikke lever op til, hvad man kan forvente af en router?

Nej, du er ikke galt på den. Den skal kunne klare det du udsætter den for.
Topcom BR604 som er (var) en skodbillig router kan uden problemer klare
større belastning end din. Medmindre du altså har mere end 10-15
maskiner der sidder på torrent-netværk med mere end 100Mbps full duplex
til internettet i mere end 4 dage ad gangen...

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 06-01-09 23:56

On Tue, 6 Jan 2009 20:57:10 +0100, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Jeg testede her i sidste weekend og det var 22
>reboots på bare 12timer.

I min verden skal en router aldrig reboote.
Næsten uanset hvor lidt hardware man har til rådighed, "burde" man
kunne skrive software som kan håndtere overbelastning- eller
fejlsituationer mere elegant.

I min verden er et uplanlagt reboot lig med en software- eller
hardwarefejl.

Hvis der er flere sessioner end der er plads til i hukommelsen, så må
man droppe nogle sessioner og de tilhørende pakker. Hvis der kommer
flere pakker end CPUen kan nå at håndtere, må man droppe dem der ikke
er tid til.
Dét er i min verden basal fejlhåndtering, som jeg vil kræve af ethvert
produkt.

Men jeg lever måske også i en anden verden end så mange andre.
I min verden er NAT af det onde.

/Jarlskov

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-01-09 20:17

Klaus G. wrote:

> [...]
>
> Hvis det er hvad man kan forvente til den pris, så vil jeg meget meget
> nødig se hvad en router til 400kr. kan magte...

Der er godt nok forskel på dine erfaringer og det som SmallNetBuilder
rapporterer i Tabel 1 (250 Mbps med 200-300 forbindelser)
<http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30599/96/1/2/>

Er du sikker på at du ikke har fået et mandagseksemplar? Artiklen skriver
lidt om dårlig køling på grund af manglende heatsinks. Når den rebooter
af den smule belastning (som min Asus WL-500gP knap nok kan mærke når jeg
checker "load average"..) kunne det være dårlig hardware.

--
Jesper Lund