pc melder mouse initialization failure ved~
Fra : Lone

Dato : 06-01-09 21:43

Hej - jeg er ikke helt klar over om det er bios eller windowsproblem,
derfor sendt til 2 grupper. Henvis gerne eller fut til den rigtige!

Havde de samme problemer på gl harddisk, men det har ikke
hjulpet en hujende fis at sætte ny harddisk i og indstallere forfra.

Ved boot kommer advarsels - meddelelsen:
PS2mouse initialization failure, press any key to continue.

Og midt i hvad som helst jeg er ved, kan pc'en pludselig gå
helt i frys-mode.

Jeg har en lumsk anelse om at der kan være en sammenhæng!

Advarslen forsvinder hvis jeg sætter gl. ps2mus-stik i kabinettet,
men så bruges tilsyneladende samme driver til både ps2mus og min
trådløse logitechmus der jo sidder i usb. (i enhedshåndtering kaldes
denne for HID mus)

Min bios er Phoenix Award...og jeg kan ikke hitte noget om mus i bios,
så jeg kan ikke rigtig ændre noget sådan manuelt.....men hvad kan der
ske ved at re-sette bios på en eller anden måde?

Der er 2 muligheder som jeg ikke helt kender betydningen af i
bios'en:
1 Load Fail-Safe Defaults
2 Load Optimized Defaults

Ved nogen af jer hvad de betyder?

Har også læst et sted at man kan pille et eller andet batteri ud i
10 min og så i igen....det skulle resette bios?

Eller: mon det er helt hen i hampen, og kan det være mit
bundkort eller andre kort der er i udu? (jeg kan fjerne begge mus
i enhedshåndtering, men får samme advarselsbesked ved boot!)

Ram er nye og testet ok, harddisk er ny og testet ok.........
XPhome sp3 + øvrige opdateringer lagt ind.

Alle indputs er velkomne. Jeg ka sgutte gennemskue det her!

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 07-01-09 00:17

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har også læst et sted at man kan pille et eller andet batteri ud i
> 10 min og så i igen....det skulle resette bios?

Nu fik jeg rodet bios-heftet frem, så jeg kunne tjekke indstillingerne.
Fandt også det lille batteri og havde det ude en tid............men det
hjælper ihvertfald ikke på mus-initialization-advarslen. Om det har
nogen effekt på at pc'en spontant fryser må jo vise sig. Tvivler.....

Hvis jeg skal til at udskifte bundkort/grafikkort, cpu, blæser mv. -
hvordan kan jeg så vide hvor mange Watt strømstyringen kører med....?
Der sidder et klistermærke med en masse forsk. angivelser i V og W
på kassen, men det er ikke lige så gennemskueligt...... (kan jo være
jeg også er nød til at udskifte den - den er fra 2003)

--
vh Lone

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-01-09 00:52

Lone skrev:

> Hvis jeg skal til at udskifte bundkort/grafikkort,
> cpu, blæser mv. - hvordan kan jeg så vide hvor
> mange Watt strømstyringen kører med....?

Er dit bundkort fra 2003, skal du sikkert også skifte
cpu[1], ram[2] og grafikkort[3], og så kan det bedre
betale sig at købe en ny pc.

[1] Din cpu er en Socket et-eller andet, og passer
ikke til dit nye bundkort.

[2] Din RAM er af ældre type end det der bruges i
dag, og den ældre type er svær at skaffe, og noget
dyrere.

[3] Dit grafikkort er sikket af typen AGP, i dag bruger
man PCI-Express, og AGP-grafikkort kan være
vanskelige at skaffe.

Jeg kan sagtens reparare din pc med gamle
komponenter, men prisen bliver højere end hvad en
ny koster

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lone

Dato : 07-01-09 01:44

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse news:4963eeb0$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Er dit bundkort fra 2003, skal du sikkert også skifte
> cpu[1], ram[2] og grafikkort[3], og så kan det bedre
> betale sig at købe en ny pc.

Jowjow... nogen gode forslag?
Mht nye dele vs. mht. helt ny pc.
(Nu er ram og WD harddiske forholdsvis nyindkøbte...så dem vil jeg
nu godt kunne bruge i det videre hvis det er muligt)

> [1] Din cpu er en Socket et-eller andet, og passer
> ikke til dit nye bundkort.

Intel Pentium 4, 2,53 Ghz (845 E/ICH4)......
....mener det er socket 478?

> [2] Din RAM er af ældre type end det der bruges i
> dag, og den ældre type er svær at skaffe, og noget
> dyrere.

2 Gb Kingston Value dualram , pc 3200

> [3] Dit grafikkort er sikket af typen AGP, i dag bruger
> man PCI-Express, og AGP-grafikkort kan være
> vanskelige at skaffe.

Gigabyte maya Radeon 9000 pro......ved ikke omdet er 'AGP'?

Og Realtec RTL8139 netværkskort.

Nuværende Bundkort er Chaintech CT-9EJL1 Apogee

> Jeg kan sagtens reparare din pc med gamle
> komponenter, men prisen bliver højere end hvad en
> ny koster

Jeg har luret lidt på det - altså om jeg overhovedet kan finde
dele der kan køre med den nuværende strømforsyning. Derfor
jeg spørger hvordan jeg finder ud af hvor meget den kan "trække"

--
vh Lone

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-01-09 14:08

Lone skrev:

> Intel Pentium 4, 2,53 Ghz (845 E/ICH4)......
> ...mener det er socket 478?

Det er lige præsis sådan et bundkort der er svært
at skaffe, og derfor du skal overveje noget helt nyt.

> 2 Gb Kingston Value dualram , pc 3200
>
> Gigabyte maya Radeon 9000 pro......ved ikke om
> det er 'AGP'?

Ingen af delene kan bruges i de bundkort man bruger
i dag, og køber du et nyt bundkort, er det ikke sikkert
at det passer med kablingen i dit kabinet.

> Og Realtec RTL8139 netværkskort.

Alle nye bundkort har det indbygget.

> Jeg har luret lidt på det - altså om jeg overhovedet
> kan finde dele der kan køre med den nuværende
> strømforsyning.

En standardstrømforsyning koster omkring 300 kr.

> (Nu er ram og WD harddiske forholdsvis nyindkøbte...
> så dem vil jeg nu godt kunne bruge i det videre hvis
> det er muligt)

Køber du en ny pc, passer din ram ikke, og den vil
sikkert være med Sata-harddisk. Så kan du sætte den
nuværende harddisk i som data-drev.

Finder du et bundkort der passer til din cpu, agp-kort,
ram og kabinet, er det kun en stakket frist, da det
fremover bliver vanskeligere at finde dele der passer
til det.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-09 14:35

Allan Vebel wrote:

> Ingen af delene kan bruges i de bundkort man bruger

Det var da utroligt så skråsikker du er.

Her er et bundkort der kan erstatte det nuværende. RAM, GFX og CPU kan
bare flyttes over:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207618

> Finder du et bundkort der passer til din cpu, agp-kort,
> ram og kabinet, er det kun en stakket frist, da det

Hvis alt andet er som det skal være, så er der ingen grund til at skifte
hele dynen ud.

Man bør kun udskifte alt, hvis man ved at man opgradere en helt masse på
et senere tidspunkt.

Og grafikkortet kan sagtens opgraderes til noget kraftigere, skulle det
endeligt komme dertil

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 07-01-09 17:46

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Her er et bundkort der kan erstatte det nuværende. RAM, GFX og
>CPU kan bare flyttes over:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207618

Tak!
Kan man købe en ny blæser at sætte over cpu'en, som passer
til det kort?

> Hvis alt andet er som det skal være, så er der ingen grund til at skifte
> hele dynen ud.

Jeg ved ikke om det er MB eller hvad der er ged i, men jeg kan
se at på toppene på de batteriagtige dimser (hedder de mon
condensatorer?)der sidder langs med den store køler (over cpuen)
ser det ud som om at "sølvet" er skallet af på midten.
Blæser på grafikkortet går også ind i mellem i stå eller kører
helt vildt op i omdrejninger (er renset for støv - så det må vel være
nogen lejer til propellen der er slidte?)............

Et grafikkort der er ved at takke af, kan vel godt give symptomer
som at pc'en fryser ...... men det laver vel ikke kuk ved boot der
melder muse-problemer?

Hvilket grafikkort passer til det MB du linker til?
(behøver vel ikke ha blæser på ....jo mindre støj jo bedre ;)

Kan jeg på nogen måde tjekke at cpu'en ikke fejler noget?
(eller pc'en kan måske slet ikke starte hvis den er i udu?)

> Man bør kun udskifte alt, hvis man ved at man opgradere en helt masse på
> et senere tidspunkt.

Ja - jeg har jo siddet og kigget på hvordan noget nyt kunne
sættes sammen - så bare noget af det jeg har kunne bruges
fortsat. Men jeg er ærligt talt på den - læser jo lidt med på
sidelinjen vedr hardware, men har ikke behov for spil fx.,
- mest tekstbehandling, musik og internet jeg bruger pc'en til,
og måske i det videre kunne det være fint at kunne bruge
den som tv.
Hvis jeg alligevel er nød til at skifte strømforsyningen
er der jo nærmest kun et tomt kabinet tilbage, og så var det jo
oplagt at kigge efter et støjdæmpende + med støvfiltre....
Det der antec 180 du har nævnt på et tidspunkt - er det
'fremtidssikret' ?

--
vh Lone

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-01-09 23:00

Lone wrote:
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

Jo, det skal såmænd nok kunne erstatte det gamle.
Var det mig, havde jeg fundet et brugt istedet. F.eks. det her:
http://www.guloggratis.dk/computere/hardware/bundkort/annonce/4344450?bigimages=1
Så vidt jeg kan se på billedet, er der ingen defekte kondensatorer (men
det er selvfølgelig ingen garanti).

> Kan man købe en ny blæser at sætte over cpu'en, som passer
> til det kort?

Ja, men kan den gamle ikke bruges?
Ofte er det bare at løfte klistermærket bag på blæseren og give den en
lille dråbe olie i lejet, så kan den to-tre år mere.

> [...]
> condensatorer?)der sidder langs med den store køler (over cpuen)
> ser det ud som om at "sølvet" er skallet af på midten.

Ja, det er kondensatorer, og det lyder som om de er ved at være færdige.
De kunne dog evt. skiftes af nogen, som er god med en loddekolbe og ikke
har travlt (mig). Jeg har gjort det før på et par andre bundkort.
Er du i nærheden af Odense?
Forresten, så bare glem alt om det jeg skrev om musen - fejlen må
skyldes de kondensatorer.

> Blæser på grafikkortet går også ind i mellem i stå eller kører
> helt vildt op i omdrejninger (er renset for støv - så det må vel være
> nogen lejer til propellen der er slidte?)............

Lejet/lejerne i sådan en lille hidsig blæser, som der ofte er på
grafikkort, kan nemt være slidt op efter nogle få år, ja.
Man kan godt købe en blæser magen til og bare udskifte dén, hvis den er
en standard-størrelse.

> Et grafikkort der er ved at takke af, kan vel godt give symptomer
> som at pc'en fryser

Ja, men det kan kondensatorerne også nemt få den til - det er faktisk
det man typisk først lægger mærke til når de bliver defekte.

> ...... men det laver vel ikke kuk ved boot der
> melder muse-problemer?

Nej, så grafikkortet fejler næppe heller noget, bortset fra blæseren.
Der findes forresten også kølefinner helt uden blæser til at montere på
det, som godt kan køle det tilstrækkeligt, hvis der ellers er nok
gennemtræk i kabinettet.

> Hvilket grafikkort passer til det MB du linker til?
> (behøver vel ikke ha blæser på ....jo mindre støj jo bedre ;)

Der er efterhånden ikke så mange AGP-kort på markedet mere.
Sats på at beholde det du har; jeg tror ikke det fejler noget.

> Kan jeg på nogen måde tjekke at cpu'en ikke fejler noget?
> (eller pc'en kan måske slet ikke starte hvis den er i udu?)

Der ville være sort skærm hvis den var i udu, så den har det højst
sandsynligvis også fint nok.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-09 00:07

Jens C. Hansen skrev:

> Ja, men kan den gamle ikke bruges?
> Ofte er det bare at løfte klistermærket bag på
> blæseren og give den en lille dråbe olie i lejet, så
> kan den to-tre år mere.

Det er altså ikke min erfaring. Støv er den værste
dræber for en pc, og en cpu-blæser fås for under
100 kroner.

Hvorfor leve med larmen og usikkerheden på så
centralt et område som at køle en vigtig del i
systemet?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 02:24

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse news:4965359c$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er altså ikke min erfaring. Støv er den værste
> dræber for en pc, og en cpu-blæser fås for under
> 100 kroner.

Jeg har ledt på div edb-sider. Jeg synes ikke jeg kan finde
en der passer både til en intel socket 478 og et asrock MB
.............hvor skal jeg evt. lede?

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-09 08:09

Lone wrote:

> Jeg har ledt på div edb-sider. Jeg synes ikke jeg kan finde
> en der passer både til en intel socket 478 og et asrock MB

Skidt med bundkortet. Det er CPU'en der er vigtig.

Og skidt med CPU'en. Blæseren kan afmonteres køleprofilet. Nøjes med at
skifte blæsren.

Ellers er der en ny her:
http://tinyurl.com/8559mv

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 13:49

> Skidt med bundkortet. Det er CPU'en der er vigtig.

No, okay så - synes bare ikke jeg kan finde noget der ligner
den klods med ventilator i der sidder på cpu'en. Og det er
altså heller ikke lige til at få øje på hvordan jeg skulle kunne
få blæseren - du mener vel selve ventilatordelen? - ud af klodsen.

Desuden er det lidt svært at vurdere hvordan hele blæserklodsen
igrunden er monteret på kortet.

> Og skidt med CPU'en. Blæseren kan afmonteres køleprofilet. Nøjes med at
> skifte blæsren.
>
> Ellers er der en ny her:
> http://tinyurl.com/8559mv

Ok. Tak! Skal der anskaffes noget ekstra ifb. med montering på
et asrock bundkort?

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 02:19

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid

> [...]
> Så vidt jeg kan se på billedet, er der ingen defekte kondensatorer
>(men det er selvfølgelig ingen garanti).

...god pointe - "hvis det var dig".
Jeg aner jo ikke hvad jeg skal kigge efter på et brugt ..... selv
hvis jeg stod med det i hænderne - tænk hvis det bare gav mig
flere problemer. Men jeg ville da ønske jeg var i stand til at
vurdere det! Det ville passe mig aldeles fint at genbruge.

Ved ikke lige om jeg tør hoppe på det der.......gumler lige påéd.
Men - tak for linket under alle omstændigheder!

> Ja, men kan den gamle ikke bruges?

Det ved du nok bedre? Så vidt jeg kan se på div. edb-sider
passer sådan en dels til den cpu den køler, og dels til kortet...
og jeg kan ikke finde noget om hvorvidt asrock og chaintec
kan bruge samme slags! Desuden er den jo støvet og godt
brugt - så jeg tænkte at hvis både motherboard og grafikkort
skulle skiftes kunne man jo godt forkæle pc'ens levetid lidt

> Ofte er det bare at løfte klistermærket bag på blæseren og
>give den en lille dråbe olie i lejet, så kan den to-tre år mere.

Ok - den er vel også lidt nemmere at få gjort ren hvis den er
pillet af kortet.

> [...]
> De kunne dog evt. skiftes af nogen, som er god med en loddekolbe
>og ikke har travlt (mig). Jeg har gjort det før på et par andre bundkort.

Nej- desværre - 1½ times motorvejskørsel derfra
Men det er da godt nok pænt af dig at foreslå det, tak skal du ha´!

> Forresten, så bare glem alt om det jeg skrev om musen - fejlen må skyldes de kondensatorer.

Ok. Har også - med Kenneths inspiration - fundet en løsning på
dét med muse-advarslen ved boot ser det ud til.

> Lejet/lejerne i sådan en lille hidsig blæser, som der ofte er på
>grafikkort, kan nemt være slidt op efter nogle få år, ja.
> Man kan godt købe en blæser magen til og bare udskifte dén,
>hvis den er en standard-størrelse.

Aha! Hvad er en 'standard-størrelse' og hvor køber jeg en magen
til? Den måler ca 4x4cm, og er vel ca 1 cm høj. Men der sidder en
sort og en rød ledning fra den som ender i et lille hvidt stik på selve
grafikkortet.....mon det er loddet på eller bare til at pille af?
Selve 'blæserkassen' sidder tilsyneladende fast på kortet med to
skruer. Mon det er limet på også eller hvodden? Måske der skal
sådan noget 'kølepasta' på ?

> Ja, men det kan kondensatorerne også nemt få den til - det er
>faktisk det man typisk først lægger mærke til når de bliver defekte.

Ser ud som om det er bundkortet der skal have absolut
1.prioritet så!

> Nej, så grafikkortet fejler næppe heller noget, bortset fra blæseren.

Nu har blæseren holdt sig en god lang pause her i aften - og der har
ikke været nogen 'frys', men ved ikke om det hænger sammen, for det
har ikke haft nogen betydning for 'frys' ellers om pc'en var varm
eller kold - der har ikke været noget 'mønster' for det overhovedet.

> Der findes forresten også kølefinner helt uden blæser til at montere
>på det, som godt kan køle det tilstrækkeligt, hvis der ellers er nok
>gennemtræk i kabinettet.

Det lyder som en rigtig go ide med finner - for den lille blæser kan da
godt nok lave en infernalsk larm - men hvordan hitter
jeg noget der passer på kortet, hvad skal jeg kigge efter og hvor
forhandles den slags løsdele?

> Der er efterhånden ikke så mange AGP-kort på markedet mere.
> Sats på at beholde det du har; jeg tror ikke det fejler noget.

Ok - så er spørgsmålet jo at finde en blæser eller finner til det.
Plus tage en beslutning vedr. udskiftning af bundkort til et brugt eller
nyt.........

Pyh.....Så langt, så godt!

Tusind tak for din hjælp hertil!

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-09 08:19

Lone wrote:

> Ok - den er vel også lidt nemmere at få gjort ren hvis den er
> pillet af kortet.

Pil blæseren af og lad køleprofilet blive siddende.

> Nej- desværre - 1½ times motorvejskørsel derfra

Det kan jo være alle steder

> Aha! Hvad er en 'standard-størrelse' og hvor køber jeg en magen
> til? Den måler ca 4x4cm, og er vel ca 1 cm høj. Men der sidder en
> sort og en rød ledning fra den som ender i et lille hvidt stik på selve

Det er en standardblæser. Find en ny på EDBpriser.

> skruer. Mon det er limet på også eller hvodden? Måske der skal
> sådan noget 'kølepasta' på ?

Det er kun blæseren der skal skiftes. Lad resten sidde.

> Nu har blæseren holdt sig en god lang pause her i aften - og der har
> ikke været nogen 'frys', men ved ikke om det hænger sammen, for det

Det gør det. En CPU der overopheder lukker ned. Maskinen fryser.

En CPU uden køling af nogen art overopheder inden den er færdig med at
tælle RAM op.

> Ok - så er spørgsmålet jo at finde en blæser eller finner til det.

Hvis du vil ha' ny køler på dit grafikkort bør du kigge på Zalman
VF700-CU. Har selv en og den er god. Check lige kompatibilitetslisten
hos Zalman.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=117551&Specs=true

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 14:04

> Pil blæseren af og lad køleprofilet blive siddende.

Hvad? blive siddende....? det er jo meningen at cpu og køler
skal flyttes til et nyt bundkort!

> Det er en standardblæser. Find en ny på EDBpriser.

> Det er kun blæseren der skal skiftes. Lad resten sidde.

Snakker du nu om ventilatoren i køleren på grafikkortet?
Hvordan filen kan jeg se hvodden den skal pilles ud af det
lille metalhus? Jeg troede man skiftede hele tjavsen?

> Det gør det. En CPU der overopheder lukker ned. Maskinen fryser.

Hov hov......det er blæseren på _grafikkortet_ der holdt pause, sgi
da ikke den store over cpu'en! Og temperaturen i kabinettet er
kølig - og bios siger 29/33 grader....så det er vel ikke grund til
nogen panik der.

> En CPU uden køling af nogen art overopheder inden den er færdig med at
> tælle RAM op.

Ok - men det er jo ikke tilfældet her, vel? CPU køler kører helt alm,
så ingen panik der.

> Hvis du vil ha' ny køler på dit grafikkort bør du kigge på Zalman
> VF700-CU. Har selv en og den er god. Check lige kompatibilitetslisten
> [...]

Ser ikke ud til at den passer til mit kort!

Må nok hellere gå efter at finde et andet kort, jeg har ledt og ledt
på nettet hvor der er billeder af div. kølerdimser til grafikkort, men
jeg kan ikke hitte noget der ligner den klods med ventilator i der
sidder på ............og gir jeg mig til at skille pc'en ad nu, kan jeg
jo ikke kommunikere med jer...... så den går ikke før jeg er helt
sikker på hvad jeg skal have anskaffet og hvordan jeg så videre
monterer tingene - det er jo ikk noget jeg sårn gør til hverdag, det
der med at rode med hardwaredelene i kabinettet ;)

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 14:36

> Ved ikke lige om jeg tør hoppe på det der.......gumler lige påéd.
> Men - tak for linket under alle omstændigheder!

Jeg har nu gumlet - og besluttet at anskaffe det MB som Jesper
linker til. Det er for risikabelt med et brugt når jeg ikke har evner
til at vurdere om det er i orden...... Og når du selv skriver i den
anden mess at et kort i udu kan risikere at brænde andet af,
så tør jeg da slet ikk

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-09 08:04

Jens C. Hansen wrote:

> Der er efterhånden ikke så mange AGP-kort på markedet mere.

Men det er stadig muligt at købe ATi HD3850 i AGP-udgave.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 13:36

> Men det er stadig muligt at købe ATi HD3850 i AGP-udgave.

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2112039&lokation=

er det dette du mener?

Og passer det til det asrock bundkort du gav et link til?

Kan dette evt bruges i stedet?
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2122012&lokation=

hedder HD 3650............ men det der 3850 er ikke på lager !

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 14:25

> [...]

Kan dette mon bruges.....det har køleribber i steder for blæser,
men der står agp x 8

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2115245&lokation=

--
vh Lone

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-09 00:13

Lone skrev:

> "Jesper Poulsen" skrev:

Jeg får ikke Jespers meddelelser, og kan derfor
ikke vide hvad han svarer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 02:31

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse news:4965370c$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg får ikke Jespers meddelelser, og kan derfor
> ikke vide hvad han svarer.

Øhhh.........jamen jeg har da skrevet under det jeg
citerer fra Jespers indlæg - og det er indrykket med
">" tegn. Eller hva' mener du?

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-09 08:21

Allan Vebel wrote:

> Jeg får ikke Jespers meddelelser, og kan derfor
> ikke vide hvad han svarer.

Det forklarer hvorfor der til stadighed kommer en masse sludder fra
Allan Vebel, når han bevidst frafiltrerer folk med essentiel viden.

Jesper Poulsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-09 23:12

Jesper Poulsen skrev:

> når han bevidst frafiltrerer folk

Det gør jeg normalt heller ikke, men du har åbenbart
generet mig så voldsomt, på et tidspunkt, at du er
røget i filteret.

Det er da værd at tænke over, ikke?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-01-09 21:22

Allan Vebel wrote:

> Det er da værd at tænke over, ikke?

Ikke spor. Det er dit tab, ikke mit!

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 15:20

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Her er et bundkort der kan erstatte det nuværende. RAM, GFX og CPU kan
> [...]

Jamen - det kort er jo helt forkert dimensioneret? er det ikke?

24,4 x 19, 8.................... der står jo også det er 'micro',
- så passer det vel slet ikke i mit kabinet.............

Nuværende kort måler vel noget der ligner ca 30 x 22/23 cm!

Hjælp mig lige her Jesper!

--
vh Lone

Fra : jk

Dato : 08-01-09 15:42

On Thu, 8 Jan 2009 15:20:07 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>- så passer det vel slet ikke i mit kabinet.............
>
>Nuværende kort måler vel noget der ligner ca 30 x 22/23 cm!

Nej, micro-atx kan sættes i dit kabinet. Dit nuværende er ATX. Det er
bare større. Ingen dyd.

mvh

John

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 15:49

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, micro-atx kan sættes i dit kabinet. Dit nuværende er ATX. Det er
> bare større. Ingen dyd.

Godt så - tak for hurtig respons!

--
vh Lone

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-01-09 18:04

At det er micro betyder bare at det er lidt mindre end normen.
Støtterne i bunden af kabinettet kan for det meste flyttes så de
passer (med undtagelse af nogle mærkevare computere).
Det der er vigtigt er om kabinettet støtter ATX hvilket er den
udformning moderne bundkort bruger (kik på kortet, vil tilslutningerne
bagpå passe hullerne i kabinettet).
Bemærk at det er lidt kompliceret at sætte et bundkort i, specielt
tilkoblingen af ledninger. Vær sikker på at du kan finde ud af det
selv (manualen er tilgængelig online hos AsRock). Når du tager
ledningerne op så vær sikker på de er ordentligt mærket, ellers må du
selv mærke dem.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 20:39

> [...]
> Det der er vigtigt er om kabinettet støtter ATX hvilket er den
> udformning moderne bundkort bruger (kik på kortet, vil tilslutningerne

Det må jo komme an på en prøve om det du kalder 'støtterne i
bunden' kan flyttes - det ser jeg jo først når jeg har pillet det
gl. MB ud.

Indstikstederne på det nye kort ser ud til at passe fint med
pladsen bagpå kabinettet, og der følger en 'skinne' med, til
at omkranse indstiksstederne. Så det ser jo lovende ud.

> [...]
> selv (manualen er tilgængelig online hos AsRock). Når du tager
> ledningerne op så vær sikker på de er ordentligt mærket, ellers må du

Der fulgte et lille hefte med - men det er nu ikke særlig
informativt. Jeg vil da lige prøve at kigge efter en onlinemanual,
så tak for tippet!

Jeg forstår ikke lige hvad du mener med om ledningerne er
ordentligt mærket? De kabler der fulgte med til disk og floppy
har jeg jo i forvejen - og så er der et smalt bånd der skal til com1
stik.
Jeg må jo kunne aflæse hvor div. ledninger fra strøm mv. sidder
på det gl. kort, og så hitte tilsvarende stik på det nye.

Hvad du mener med 'selv mærke dem' er jeg lidt i tvivl om,
men går ud fra du mener "sæt en label på med et hint om
hvor et stik blev pillet ud af det gamle". Ok ide!

Nu kobler jeg af her, og skifter bundkort

Tak for indputs!

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-09 21:54

Lone wrote:

> Jeg forstår ikke lige hvad du mener med om ledningerne er
> ordentligt mærket? De kabler der fulgte med til disk og floppy

Power, reset og diverse småstik fra kabinettet.

Jesper Poulsen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-01-09 23:31

Nemlig.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lone

Dato : 09-01-09 06:27

> selv (manualen er tilgængelig online hos AsRock). Når du tager
> ledningerne op så vær sikker på de er ordentligt mærket, ellers må du
> selv mærke dem.

Ganske nyttige tips!

Men jeg er alligevel 'back to scratch' .....= det gamle MB!

Det virkede bare ikke med det kort!
Fint gang i opstart - men kunne ikke få den til at samarbejde
med disken m windows. Øv. Kørte ubuntu live for at tjekke om
der skulle være sket noget med disk-indholdet, men alt var fint.

Forsøgte at ændre et par ting i bios jeg fandt lidt om på nettet
som mulige løsninger - virkede ikke.

Fin opremsning af delene på pc'en (hvid tekst på sort skærm),
ved boot, men så gik den bare igen og igen videre til siden hvor
man kan vælge 'start i fejlsikker, / sidst kendte etc. - og uanset valg,
fes den bare tilbage til den side igen igen igen.............

Forsøgte at cleare cmos - virkede ikke. Herefter var der bare sort
skærm.

Lurede på om jeg kunne få batteriet op og prøve at sætte batt.
fra det gamle kort over, men det sad ret godt klemt med
nogen stive plastikfutter, så det turde jeg ikke hvis nu de brækkede.

Hvad filen har jeg overset?

Er det mon et "mandags-MB" jeg har fået købt mig, eller er
der nogen der har nogen bud på hvad jeg evt. kan prøve som
sidste forsøg?

..................gosh det var en udmattende omgang .......
Der skal lige et hvil og en kop kaff' til før jeg er klar igen ))

--
vh Lone

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 07:27

Lone skrev:

> Men jeg er alligevel 'back to scratch' .....= det gamle MB!
>
> Det virkede bare ikke med det kort!

Jeg har ikke fulgt hele tråden, så undskyld, hvis jeg
overser noget.

Problemet er sikkert driverne i din Windows, der ikke passer
til det nye bundkort. Start ved at boote på Windows-cd'en og
vælg så at reparere Windows - du skal sige nej til det
første tilbud om reparation, du får et tilbud igen senere,
som du så skal sige ja til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Lone

Dato : 09-01-09 14:39

> Jeg har ikke fulgt hele tråden, så undskyld, hvis jeg overser noget.

Tror jeg ikke du gør! Men ellers pyt.....alle ideer er velkomne

> [...]
>så at reparere Windows - du skal sige nej til det første tilbud om
> reparation, du får et tilbud igen senere, som du så skal sige ja til.

Det kan da godt være en ide - !

Hvad gør en 'reperation'? sender den windows tilbage til
xpsp1 (som er min grund-ver.) - og så skal der hentes
sp3 og div. opdateringer igen ? Jeg lurede også på om jeg
skulle bruge life-guard cd'en og formattere + lægge xp
ind igen helt forfra - men er det den vej rundt det fungerer
for windows at finde drivere til kortet mon?

Jeg har en helt ny disk jeg kunne prøve at formattere,
partitionere og lægge xp ind på - (v.hj.af lifeguad-cd'en)
men vil xp så selv finde de rette drivere til det nye
MB undervejs mon?

Hvad er bedst: ny disk og helt forfra, eller rep ?

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-01-09 15:39

Lone wrote:

> Hvad gør en 'reperation'? sender den windows tilbage til
> xpsp1 (som er min grund-ver.) - og så skal der hentes
> sp3 og div. opdateringer igen ? Jeg lurede også på om jeg

Ja.

> Hvad er bedst: ny disk og helt forfra, eller rep ?

Jeg anvender altid rep. Det har virket upåklageligt med både Windows
2000 og Windows XP

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 09-01-09 15:46

> Ja.

OK

> Jeg anvender altid rep. Det har virket upåklageligt med både Windows
> 2000 og Windows XP

Oki. Tak for respons! På'en igen

Jeg spekulerede bare lidt over, at hvis det nu ikker funker
kan jeg jo ikke gå tilbage til det gl. og komme på nettet
som jeg gør nu - det var lettere hvis det var en helt ny disk
med windows der bare ku pilles ud og formatteres om
.....altså så længe jeg er afhængig af at kunne komme i
kontakt med nogen herinde at spørge

--
vh Lone

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 15:50

Lone skrev:

> Hvad gør en 'reperation'? sender den windows tilbage til
> xpsp1 (som er min grund-ver.) - og så skal der hentes
> sp3 og div. opdateringer igen ?

Jeg er ikke sikker mht. SP'erne, men jeg tror, du vender
tilbage til den på cd'en. Det har andre måske bedre tjek på.
Reparationen vil installere nogle drivere til bundkortet, så
du kan starte Windows og efterfølgende installere de
drivere, der fulgte med bundkortet.

> Jeg lurede også på om jeg
> skulle bruge life-guard cd'en og formattere + lægge xp
> ind igen helt forfra - men er det den vej rundt det fungerer
> for windows at finde drivere til kortet mon?

Reparationen vil virke på samme måde som en geninstallation
med ovennævnte forbehold for sikkerhedspakkerne, men uden at
du mister dine data, så det ville jeg helt klart prøve
først. Har du en backup af dine data, kan du selvfølgelig
også vælge at starte helt forfra.

Men du skriver "Lifeguard" - det lyder som en rednings-cd i
forbindelse med en OEM-version af Windows? I så fald
risikerer du problemer, enten i forbindelse med
installation/reparation eller i forbindelse med aktivering
af Windows.

De fleste rednings-cd'er indeholder vist en normal Windows,
men enkelte er vist skræddersyet, så de kun indeholder
drivere til den originale hardware. Hvis sidstnævnte er
tilfældet, vil du få problemer med driveren til motherboardet.

En OEM-version dør normalt sammen med computeren (eller
motherboardet), du kan dog være heldig, at Microsoft
alligevel lader dig aktivere med et nyt motherboard.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Lone

Dato : 09-01-09 16:02

> [...]
> Windows og efterfølgende installere de drivere, der fulgte med bundkortet.

Ok. Men er de drivere nødvendige som er på MB cd'en,
eller finder windows selv de nødvendige drivere ved install?

> [...]
> du en backup af dine data, kan du selvfølgelig også vælge at starte helt forfra.

Pointen er at jeg har en helt ny og ubrugt HD som jeg kunne
bruge til projektet - for så har jeg stadig min nuværende i behold
og kan smide det gl MB i - hvis det går i grat og jeg har brug for
at 'snakke' med jer ....

> Men du skriver "Lifeguard" - det lyder som en rednings-cd i

Nej - det er en Western Digital cd jeg lige har lavet, som kan
formattere, partitionere og kopiere /lave backup fra den
ene disk til den anden (hedder vist image)

--
vh Lone

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 16:45

Lone skrev:

> Ok. Men er de drivere nødvendige som er på MB cd'en,
> eller finder windows selv de nødvendige drivere ved install?

Windows vil installere nogle generiske drivere fra
Windows-cd'en. Det er ikke de bedste drivere, men du vil
ganske givet være i stand til at starte Windows. Når først
du kan komme ind i Windows, vil du kunne installere driverne
fra bundkortets cd.

> Nej - det er en Western Digital cd jeg lige har lavet, som kan
> formattere, partitionere og kopiere /lave backup fra den
> ene disk til den anden (hedder vist image)

Ok, så prøv først at kopiere den gamle disk over på den nye.
Herefter kan du prøve at lave en reparation på den nye disk
- og husk at du skal sige nej til første tilbud om
reparation. Du får et nyt tilbud senere i processen. Virker
reparationen ikke, kan du lave en ny installation på den nye
disk.

P. S. Det vil nok være en god ide at fjerne den gamle disk,
mens du prøver at reparere eller installere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 02:29

> [...]
>til at starte Windows. Når først du kan komme ind i Windows,
> vil du kunne installere driverne fra bundkortets cd.

Ok jeg gir mig...omend modstræbende
Måske var det i 'gamle dage' man skulle holde
nallerne længst muligt væk fra div medfølgende
drivere der kunne tvinge windåse i knæ. Nu har
jeg ladet den få driverne fra MBcd'en at lege med.

> [...]
> et nyt tilbud senere i processen. Virker reparationen ikke, kan du
>lave en ny installation på den nye disk.

Indrømmet: Jeg var en kylling....;)

Jeg følte mig bedre rustet ift. at ny-installere og justere
indstillinger, .....det dersens reperation er jo ikke lige
til at overskue uden at vide hvad det så er man mere
præcist selv skal ind og genopbygge.
Desuden var der en del fejlmeddelelser på den install,
så ikke noget at gemme på i længden tænkte jeg,
men jeg kan jo godt se den nye også har produceret
punkter i fejlloggen allerede, så det er nok ikke til at undgå.

Nå, men jeg måtte ind og resette en del i bios og den var
noget loren ved at gemme, men efter en del runder måtte
den jo gi sig
Så brugte jeg Lifeguard fra WD til at formattere og partitionere,
og fik xp lagt ind. Ikke en proces uden kvaler - men nu er
den fixet

Så:
STOR tak til alle der har hjulpet med gode råd og
overvejelser i processen!

Den bruger _kanonlang_ tid på at starte, men der
må være noget der kan indstilles på i bios. Jeg må se om
jeg kan hitte noget i manualen en af dagene - for den kører
ligesom i dos-mode lang tid, -så sort skræm med hvid markør
der blinker læææænge, - så win-logo med blåt rullepanel
lææænge, .........og endelig logon. Til gengæld lukker den
ned med et snuptag. Hmmm.

> P. S. Det vil nok være en god ide at fjerne den gamle disk, mens du prøver at reparere eller
> installere.

Hvorfor det igrunden - kan en reperationsanmodning få den
til at reparere 'i blinde' da?

--
vh Lone

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-09 11:35

Lone skrev:
> [...]

> nallerne længst muligt væk fra div medfølgende
> drivere der kunne tvinge windåse i knæ. Nu har
> jeg ladet den få driverne fra MBcd'en at lege med.

Den medfølgende drivere har normalt altid været bedre end
dem i Windows. Du blander det måske sammen med, at man ofte
kan finde nyere og bedre drivere på producentens hjemmeside
end dem der følger med diverse hardware. Så en "hitliste vil
se sådan ud:
1. Drivere fra producentens hjemmeside.
2. Drivere på en medfølgende cd.
3. Drivere på Windows cd'en.

> Den bruger _kanonlang_ tid på at starte, men der
> må være noget der kan indstilles på i bios.

Det kan måske også være et driverproblem. Jeg kan desværre
ikke hjælpe, men andre kan sikkert fortælle dig, hvordan du
finder årsagen.

> Hvorfor det igrunden - kan en reperationsanmodning få den
> til at reparere 'i blinde' da?

Det var for at undgå, at du ved en fejl skulle komme til at
reparere på den forkerte harddisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 16:45

> [...]
>dem i Windows. Du blander det måske
> sammen med, at man ofte kan finde nyere og bedre drivere på

Næh, jeg blander ikk'
Beskeden lød: "lad windows finde drivere, _medmindre_
det installerede kun ved brug af helt specifikke drivere kan
udnytte sine muligheder fuldt ud" Fungerer musen fx. med de
drivere windows selv finder - så lad være med at installere
andre drivere - da der er mulighed for de ikke funker med MS'.
Men det kan godt være at det råd er tilbage fra win95 perioden

>Så en "hitliste vil se sådan ud:
> 1. Drivere fra producentens hjemmeside.
> 2. Drivere på en medfølgende cd.
> 3. Drivere på Windows cd'en.

Okay så
Når jeg sammenligner listen på MB-cd'en, og listen
på asrock-siden, kan jeg se der er én driver de ikke
har lagt på cd'en:
HDMR driver ver 7.35.00

Hvad er en HDMR-driver for en fætter?

Og - såfremt jeg skulle hente den, hvor skal jeg så
placere den, i hvilken mappe mener jeg? Altså for at
systemet kan bruge den til noget som helst.

> Det kan måske også være et driverproblem. Jeg kan
>desværre ikke hjælpe, men andre kan sikkert
> fortælle dig, hvordan du finder årsagen.

Jeg lurer lidt på om bios skal opdateres?
http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=&Socket=478&Product=P4i65G&OS=XP

Bios ver - som det står i setup - er "BIOS P1.40"

Så det skulle jo være den nyest mulige.

Men hvorfor mon de har lagt både en dos, og en zip version?

Er det meningen man skal update med begge versioner mon?

Nåeh, "tip til dummies" )) Ok.

--
vh Lone

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-01-09 03:45

Til HDMR slottet (bruges til et MODEM kort). Kan ignoreres da du næppe
har til hensigt at indsætte et MODEM kort.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lone

Dato : 11-01-09 14:07

> Til HDMR slottet (bruges til et MODEM kort). Kan ignoreres da du næppe
> har til hensigt at indsætte et MODEM kort.

Ok- jeg har fundet noget om at det er en driver beregnet til at
arbejde med lyd/ midi.

Men eftersom jeg ikke bruger modem, og ikke pt. har et
roland til hjemmekompositioner, så kan jeg nok godt undvære
den HDMR-driver tænker jeg

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-01-09 18:32

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg er ikke sikker mht. SP'erne, men jeg tror, du vender
> tilbage til den på cd'en. Det har andre måske bedre tjek på.

Det er korrekt, da det er CD'ens filer der lægges ind ved retablering af
et fungerende HAL.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 02:30

> Kim Ludvigsen wrote:
>
> Det er korrekt, da det er CD'ens filer der lægges ind
>ved retablering af et fungerende HAL.

HAL? Hva filen står det for?

--
vh Lone

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-01-09 19:49

Lone wrote:
> HAL? Hva filen står det for?

Hardware Abstraction Layer.
Du kan læse mere om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_abstraction_layer

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 22:06

> Hardware Abstraction Layer.
> Du kan læse mere om det her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_abstraction_layer

tak!
Så er det man ønsker sig mere grundlæggende viden
om digitale medier. Svært at læse engelsk om noget jeg
mangler grundlæggende viden tom.
Hal/software linket på siden også interessant........har
virkelig undret mig hvordan en ubuntu cd ku' virke
Ikk' sikker på jeg fatter ret meget a'ed, - men lidt har osse ret ;)

--
vh Lone

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-01-09 03:49

Hardware Abstraction Layer. Basisk set de drivere programmer bruger
til at "tale" med Hardwaren.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Lone

Dato : 11-01-09 14:11

> Hardware Abstraction Layer. Basisk set de drivere programmer bruger
> til at "tale" med Hardwaren.

Ok. Som jeg har googlet mig frem til er det enten MBdriver eller
'kernel' der laver de basis-mellemled mellem system og MB.
Troede egentlig 'kernel' var en del af systemet....men sårn er der
jo så meget

--
vh Lone

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 11:12

Jens Peter Karlsen wrote:
> Basisk set

"Basisk" er et udtryk der bruges i kemien, om noget er basisk eller surt
(høj eller lav pH-værdi).
Du mener sikkert "basalt set" eller evt. "grundlæggende set".

Fra : Kenneth

Dato : 10-01-09 13:08

Kim Ludvigsen wrote:
> Reparationen vil installere nogle drivere til bundkortet, så
> du kan starte Windows og efterfølgende installere de
> drivere, der fulgte med bundkortet.

Det jeg plejer at gøre er at lægge Windows Cd'en ind på
c-drevet i f. eks c:\temp\

Så kan den hente drivere derfra.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 16:50

"Kenneth" <kenneth_no_more_spam@not.valid.email.com> skrev i en meddelelse

> Det jeg plejer at gøre er at lægge Windows Cd'en ind på
> c-drevet i f. eks c:\temp\
>
> Så kan den hente drivere derfra.

Forstår jeg det korrekt mon?

Altså: du har en harddisk med windows styresystem på.
Inden du skifter motherboard lægger du en kopi af
windows cd'en ind på c-drevet, i c:\temp.

Så: når du booter første gang med det nye bundkort i,
skulle den selv kunne finde de rette bundkortdrivere i
mappen på c:\temp ?

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 10-01-09 19:44

Lone wrote:
> Altså: du har en harddisk med windows styresystem på.
> Inden du skifter motherboard lægger du en kopi af
> windows cd'en ind på c-drevet, i c:\temp.

Ja det er korrekt. Evt. sletter jeg også flere af
enhederne inde under enhedshåndtering.

Sidst jeg skiftede dele i min PC blev både
CPU, RAM, Bundkort, grafikkort og PSU
skiftet. Der gjorde jeg det på nævnte måde
uden problemer overhovedet.

Jeg vil tro, at det er ved at være 5-6 år siden,
jeg sidst installerede en Windows XP fra bunden
på min egen PC, og jeg skifter forholdsvist tit dele
i min PC.

> Så: når du booter første gang med det nye bundkort i,
> skulle den selv kunne finde de rette bundkortdrivere i
> mappen på c:\temp ?

Normaltvis spørger Windows om drivere, og man kan
derefter fortælle den hvor de er.

Hovedårsagen til at jeg gør det på denne måde er,
at det kan være et problem at installere tingene,
når der ikke er installeret driver til ens CD / DVD dreve.

Fra : Lone

Dato : 11-01-09 14:04

> [...]
>
> Sidst jeg skiftede dele i min PC blev både
> CPU, RAM, Bundkort, grafikkort og PSU
> skiftet. Der gjorde jeg det på nævnte måde

Kan man fjerne dem du nævner her - i enhedshånd-
teringen, uden at pc'en "går ned"? Jeg mener - fjerner
du en mus fx. er den jo prompte ude af funktion og du
må til tasterne.

> Normaltvis spørger Windows om drivere, og man kan
> derefter fortælle den hvor de er.

Wauw! Lyder enkelt! Må da prøves på et tidspunkt.
Hvordan forløber bootprocessen igrunden? - jeg mener
- det må jo være helt i starten - i "dosmode" - den ber om
de drivere, og er det så 'dos-sprog' der skal bruges for
at guide den i retningen af c:\temp. Eller hvordan?

Den der "hal.dll" som systemet åbenbart skal bruge
en helt bestemt version af alt efter bundkorttype, den
ligger jo i i386............ og nu ved jeg ikke om min pc
laver rod i tingene ved boot når den er så lang tid om det
- men iflg. min bootlog, så er halaacpi.dll fil nummer to der
indlæses.........så det er jo rimelig tidligt i processen
den har brug for kontakten til fx. dén fil. Men måske har du
været heldig at de to bundkort du byttede mellem brugte den
samme hal.dll-version?

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 11-01-09 23:18

Lone wrote:
> Kan man fjerne dem du nævner her - i enhedshånd-
> teringen, uden at pc'en "går ned"? Jeg mener - fjerner
> du en mus fx. er den jo prompte ude af funktion og du
> må til tasterne.

Nogle ting kan man ikke få lov til at fjerne. Mus fjerner jeg
ikke.

> [...]
> de drivere, og er det så 'dos-sprog' der skal bruges for
> at guide den i retningen af c:\temp. Eller hvordan?

Nej faktisk ikke. Det er lige efter login den kan komme med
det. Jeg har muligvis installeret min Windows fra c:\temp
oprindeligt og det kan være at det er derfor.

> [...]
> den har brug for kontakten til fx. dén fil. Men måske har du
> været heldig at de to bundkort du byttede mellem brugte den

Jeg har efterhånden skiftet bundkort mange gange, men
derfor kan det jo godt være muligt

Fra : Lone

Dato : 18-01-09 12:44

> [...]

> det. Jeg har muligvis installeret min Windows fra c:\temp
> oprindeligt og det kan være at det er derfor.

Det forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med.
"Installere windows fra c:\temp" ?

Vil du skære det ud i pap?

> Jeg har efterhånden skiftet bundkort mange gange, men
> derfor kan det jo godt være muligt

Virker som om nærmest alt er muligt v. xp-install - ja

Det er mig en gåde hvordan det kan være, at når min pc
i første omgang fint fandt den hall-version der er korrekt
ift. ACPI Uniprocessor PC, hvorfor den så har skiftet
ud undervejs og lader til nu at anvende den hall-version der
rettelig hører til Standard Pc. Det hjalp ikke med en reperation,
den vælger stadig hall til standard pc, selvom enhedshåndtering
skriver acpi uniprocessor pc.

Det er jo lidt svært at vurdere om det gør nogen forskel
hvad der står ...... men jeg undrer mig over, at det tydeligvis
hjælper ved boot og stabiliserer systemet at jeg sætter
min gl maxtor på som slave ............den hall den anvendte
(installeret på det gl MB) var netop til Standard PC. Hmmm...

Mon den henter div. opstartsmateriale fra den gl.disk?

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 20-01-09 13:53

Lone wrote:

> Det forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med.
> "Installere windows fra c:\temp" ?
>
> Vil du skære det ud i pap?

Normaltvis når jeg installere Windows, så kopier jeg
manuelt filerne på cd'en ind på harddisken. Så starter
jeg installeringen derfra, og bruger derfor ikke cd'en.

Dette kommer af, at jeg har haft problemer førhen
med at den manglede drivere til CD/DVD dreve,
og jeg derfor ikke kunne bruge CD'en efter den
rebooter første gang.

Det er nok fordi jeg har SCSI CD/DVD dreve i min PC.

Fra : Lone

Dato : 21-01-09 10:25

> Normaltvis når jeg installere Windows, så kopier jeg
> manuelt filerne på cd'en ind på harddisken. Så starter
> jeg installeringen derfra, og bruger derfor ikke cd'en.

Altså - du har en tom HD hvor du lægger en mappe med
alle filerne fra win-cd'en. Hvordan kan den placering
hedde c:\temp?

Og hvordan kan du starte install derfra? Tilgår du disken
fra en anden disk hvor du har et andet styresystem
installeret, eller hvad?

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 21-01-09 13:30

Lone wrote:
> Altså - du har en tom HD hvor du lægger en mappe med
> alle filerne fra win-cd'en. Hvordan kan den placering
> hedde c:\temp?

Placeringen hedder det jeg nu selv har valgt

> Og hvordan kan du starte install derfra? Tilgår du disken
> fra en anden disk hvor du har et andet styresystem
> installeret, eller hvad?

Bootdiskette eller bootcd.
F. eks:
http://www.ubcd4win.com/

Fra : Lone

Dato : 22-01-09 10:38

> Placeringen hedder det jeg nu selv har valgt

Nu var det jo dig selv der skrev du lagde dem i
c:\ temp. Så det lød som om der allerede var
et c-drev. Det der forvirrer mig er hvordan en
disk uden styresystem kan kaldes C:\,
Du må jo skulle bruge et andet styresystem til
at kopiere filerne ind på den partion hvor du
har planlagt at installere - og det plejer jo lissom
at være C:\ der hvor styresyst. ligger........ man kan
vel ikke have 2 c-drev igang på 'en gang?

> Bootdiskette eller bootcd.
> F. eks:
> http://www.ubcd4win.com/

Tak for link - ser interessant ud.

Findes der noget på skrift om hvordan den
boot-cd kan bruges til at installere et system?

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 22-01-09 22:51

Lone wrote:
> [...]
> at være C:\ der hvor styresyst. ligger........ man kan
> vel ikke have 2 c-drev igang på 'en gang?

Det er det som man bruger bootdiskette eller bootcd til.
Der loader man så Dos, Linux eller andet.

Kopiering er forholdsvist nemt med nogle af de tools
som er på cd'en. F. eks er der Volkov Commander
som minder meget om det gamle Norton Commander.

> Findes der noget på skrift om hvordan den
> boot-cd kan bruges til at installere et system?

Jeg kiggede på deres FAQ på hjemmesiden. Der
var der ikke meget at hente. Måske på deres
forum?

Fra : Lone

Dato : 24-01-09 12:54

> Det er det som man bruger bootdiskette eller bootcd til.
> Der loader man så Dos, Linux eller andet.

Hmmm dvs. du lægger - fra en anden hd install - alle filer
fra xp-cd'en i en mappe på en ny hd.

Og så bruger du fx. ultimate bootcd til at installere xp
på den nye hd?

> Kopiering er forholdsvist nemt med nogle af de tools
> som er på cd'en. F. eks er der Volkov Commander
> som minder meget om det gamle Norton Commander.

Skal det så i stedet forståes sådan at når man ved
produktionen af UBCD 'integrerer' xp cd'ens filer,
(såvidt jeg lige forstår proceduren på siden)
så har man - via fx. Volkov Commander - mulighed for
at installere xp på en tom hd - med et nyt bundkort fx.?
Og på den måde skulle man så kunne sikre sig at den
selv hitter de drivere det nye bundkort behøver.

Hmm..jeg forstår ikke lige hvorfor den procedure
bedre skulle sikre den finder de drivere, end ved
en alm install - hvor er det lige jeg misser noget mon?

Og du skrev jo du gjorde det fordi den manglede drivere
til cd'drevet......... og det drev skal du jo lissom bruge i
den proces.........hmmm...... en bootdiskette kan vel
ikke rumme samtlige filer på en xp-cd?

I'm puzzled

Jeg må lede lidt dér.

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 24-01-09 21:28

Lone wrote:
> Hmmm dvs. du lægger - fra en anden hd install - alle filer
> fra xp-cd'en i en mappe på en ny hd.

Nej jeg ligger XP CD'en ned på harddisk via ultimate
bootdisc og Volkov commanderen.

Jeg booter med Ultimate bootdisc, i menu'en vælger
jeg Volkov Commanderen, lægger XP CD'en i
cdrom drevet og kopiere manuelt filerne ind på
harddisken (dette kræver at harddisken er partitioneret
og formateret på forhånd). Derefter starter jeg XP installering
fra harddisken.

> [...]
> så har man - via fx. Volkov Commander - mulighed for
> at installere xp på en tom hd - med et nyt bundkort fx.?

Det kunne man nok godt gøre hvis der er plads på
UBCD CD'en. XP cd'en kan der dog også bootes fra
så det synes jeg ikke der er den store pointe i at gøre.

> [...]
> til cd'drevet......... og det drev skal du jo lissom bruge i
> den proces.........hmmm...... en bootdiskette kan vel

Ja det er efter installeringen genstarter første gang.
Der har jeg så problemer når den forsøger at køre
videre med installering af drivere da den ikke har
installeret driver til mit SCSI CD drev. Dvs den
kan altså ikke finde XP cd'en derefter.

En bootdiskette kan selvfølgelig ikke indeholde
XP cd'en. Denne bruges udelukkende til at
loade f. eks en gammel DOS. Nu ved jeg
ikke om du har haft f. eks Windows 98, men
der fulgte der en bootdiskette med til at
starte Windows Installation fra.

Men som sagt tidligere så pga. at jeg
har installeret Windows på denne måde oprindeligt
så er det muligt at det er derfor jeg ikke har
problemer med at skifte bundkort og beholde
den oprindelige installering af Windows.

Fra : Lone

Dato : 27-01-09 10:53

> [...]

> harddisken (dette kræver at harddisken er partitioneret
> og formateret på forhånd). Derefter starter jeg XP installering

Aha - du har to cd-drev igang på én gang så?

Hvis du har partitioneret og formatteret på forhånd,
hvad bruger du så til det? Kører du med fat 32 så
det kan gøres med fdisk eller hvodden?

Jeg lurer også på hvordan du får skabt en MBR der
svarer til den xp du får installeret - men du kører
måske multiboot så en anden HD allerede har
det installeret der skal til? (til boot /partitionstabel
mener jeg)

> Det kunne man nok godt gøre hvis der er plads på
> UBCD CD'en. XP cd'en kan der dog også bootes fra
> så det synes jeg ikke der er den store pointe i at gøre.

Nu blir jeg lige forvirret et øjeblik......der står på den side
du linker til, at der skal laves en art integration af filerne
fra xp-cden med UBCDfilen - inden der laves bootcd.
Hvorfor så det - hvis ikke det er fordi filerne så er
enklere at tilgå.............

> [...]
> videre med installering af drivere da den ikke har
> installeret driver til mit SCSI CD drev. Dvs den

Og?
Hvad gør du så? Kan du bruge floppy/diskette til de
drivere eller hvordan gør du?

Jeg er måske lidt langsom til at fatte det her.......
men jeg kan sgutte finde en ordentlig rækkefølge
på tingene. Ideen med hele den her måde at
installere på skulle jo være at det kunne lade sig
gøre at få nødvendige drivere som er 'nyere' end
dem på xp-cd'en læst ind i tilpas tid (fx. bundkort,
eller cd-drev, eller måske en særlig type disk /sata fx)
...........men jeg kan ikke gennemskue hvor det er i
den hersens UBCD-installeringsproces de drivere
blir lagt ind på hd og installeret ..............

Skal jeg ha' mine skolepenge tilbage mon? ;)

Gider du skære det ud i pap?

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 27-01-09 13:48

Lone wrote:
> Aha - du har to cd-drev igang på én gang så?

Et drev er nok da UBCD ligger filerne den loader
op i ram.

> Hvis du har partitioneret og formatteret på forhånd,
> hvad bruger du så til det? Kører du med fat 32 så
> det kan gøres med fdisk eller hvodden?

Det bruger jeg også UBCD til. Der ligger rigtig mange
programmer på den CD til at patitionere og formatere..
til fejlfinding osv osv..

Men når du nu siger det så tror jeg faktisk jeg
kører med FAT32 på min opstartsdisk og ikke
NTFS som efterhånden er normalen.

> [...]
> måske multiboot så en anden HD allerede har
> det installeret der skal til? (til boot /partitionstabel

MBR bliver ændret når XP installeres så der kan bootes.

> [...]
> fra xp-cden med UBCDfilen - inden der laves bootcd.
> Hvorfor så det - hvis ikke det er fordi filerne så er

Er det på FAQ siden du har set det?
Jeg har nemlig kigget der og jeg har ikke
fundet noget. Jeg har måske ikke kigget
godt nok efter

Men jo det kunne måske være bedre i form
af at man ikke skal skifte CD.

> Og?
> Hvad gør du så? Kan du bruge floppy/diskette til de
> drivere eller hvordan gør du?

Nej det er derfor jeg ligger XP CD'en ind på
harddisken og starter installationen derfra.
Så er det slet ikke nødvendigt for mig at
bruge CD'en efter installeringen er startet og
jeg tænker at det er derfor jeg heller ikke har
problemer med at skifte til et andet bundkort.

Så vil XP selv hente driverne, under den første boot
med nyt bundkort, da XP CD'en ligger på harddisken
uden at jeg skal lave en XP reparation ligesom andre
har nævnt her i tråden.

Bagefter installere jeg så bundkort producentens
egne drivere for at få optimal ydelse ud af det.

> [...]
> dem på xp-cd'en læst ind i tilpas tid (fx. bundkort,
> eller cd-drev, eller måske en særlig type disk /sata fx)

Som sagt lader jeg XP finde drivere til bundkortet
og installere derefter producentens egne drivere
bagefter. Jeg har ikke integreret filer på UBCD
hverken XP filer eller bundkort producentens filer.

> ...........men jeg kan ikke gennemskue hvor det er i
> den hersens UBCD-installeringsproces de drivere
> blir lagt ind på hd og installeret ..............

For mit vedkommende er det så først efter XP er
installeret det sker.

> Skal jeg ha' mine skolepenge tilbage mon? ;)

Nej det synes jeg ikke.

Fra : Lone

Dato : 28-01-09 23:36

"Kenneth" <kenneth_no_more_spam@not.valid.email.com
> skrev i en meddelelse news:497f020e$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[Haps: svarer jeg lige på på et andet tidspunkt, er
ved at studere noget vedr registry ]

> [...]
> fundet noget. Jeg har måske ikke kigget
> godt nok efter
>
> Men jo det kunne måske være bedre i form

Under how to build:
http://www.ubcd4win.com/howto.htm

Jeg troede den exe- fil jeg hentede var til
at brænde på en cd....men det virker ikk
(de skriver det er en .iso man henter, men
det er det nu ikke)

Så rodede jeg lidt rundt på siden og fandt
det der how to build.........så det må jo være
det der er meningen.

Jeg vender lige tilbage m det jeg har klippet
fra - kan ikke lige ha' det hele i hovedet ;)

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 29-01-09 04:15

Lone wrote:
> Jeg troede den exe- fil jeg hentede var til
> at brænde på en cd....men det virker ikk
> (de skriver det er en .iso man henter, men
> det er det nu ikke)

Aha... mon ikke det er her jeg har hentet min:

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Der er ihvertfald masser af ISO.

Fra : Lone

Dato : 31-01-09 12:30

> Aha... mon ikke det er her jeg har hentet min:
>
> http://www.ultimatebootcd.com/download.html
>
> Der er ihvertfald masser af ISO.

Har hentet og kigget på den - men jeg tror jeg må
melde pas på den .............det ville kræve lange
studier for mig at finde ud af hvilke programmer
der er til hvad - og hvilke features der i så fald ville
være anvendelige..........Men det er nu smart tænkt
hvis man er vant med 'dos-sprog' kan jeg godt se!

Tak for linket!

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 31-01-09 12:29

> Et drev er nok da UBCD ligger filerne den loader
> op i ram.

Ok. Kan se at den der volkov commander også kan
hentes solo- og være på diskette.....så det var jo også
en mulighed (den er ikke på ubcd nu ser det ud til).

> [...]
> til fejlfinding osv osv..
>
> Men når du nu siger det så tror jeg faktisk jeg
> kører med FAT32 på min opstartsdisk og ikke

Ok.

> MBR bliver ændret når XP installeres så der kan bootes.

Ok - min er bare småkorrupt så

> [...]
> har nævnt her i tråden.
>
> Bagefter installere jeg så bundkort producentens
> egne drivere for at få optimal ydelse ud af det.

Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle være lettere
for den at bruge filer på disken fremfor på cd'en ved
install - men ok, jeg er nok lidt tungnem ;)

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 31-01-09 13:20

> [...]

> har nævnt her i tråden.
>
> Bagefter installere jeg så bundkort producentens
> egne drivere for at få optimal ydelse ud af det.

Har du altid en kopi af xp-cden liggende på en disk?

Altså....mener du, at du lægger hele xp-cden ind i
en mappe - og der ligger den så _altid_, - og i
tilfælde af skift af bundkort fx. - så skulle de basale
drivere ligge klar på disken - og windåse vil selv finde
dem når den booter op på et nyt bundkort?

Og når den så ér bootet op, - så kan man gå ind og
korrigere hvilke drivere den skal bruge.

Hvis det er korrekt forstået - hvorfor i alverden så
reparere osv. - det ville da være en nem løsning at
have en xp-mappe liggende. Men bortset fra det,
kan der så ikke gå kuk i hvor xp associerer til de
filer der skal bruges........ nogen filer må jo
komme til at ligge flere steder på den måde.

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 05-02-09 01:05

Lone wrote:
> Har du altid en kopi af xp-cden liggende på en disk?

Ja det har jeg.

> [...]
> drivere ligge klar på disken - og windåse vil selv finde
> dem når den booter op på et nyt bundkort?

Præsist.

> Og når den så ér bootet op, - så kan man gå ind og
> korrigere hvilke drivere den skal bruge.

Efter Windows har fundet drivere så plejer jeg at
genstarte. Derefter korrigere jeg.

> [...]
> kan der så ikke gå kuk i hvor xp associerer til de
> filer der skal bruges........ nogen filer må jo
> komme til at ligge flere steder på den måde.

Jeg har ikke haft nogle problemer med det.
Driverne på Windows XP CD'en ligger heller
ikke "løst" i biblioteket men i .cab filer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-01-09 23:38

Lone:
> Hvad gør en 'reperation'? sender den windows tilbage til
> xpsp1 (som er min grund-ver.) - og så skal der hentes
> sp3 og div. opdateringer igen ?

SP3 kan hentes her og brændes på en CD... så er du fri for at hente den
hver gang:
http://www.microsoft.com/Downloads/details.aspx?familyid=2FCDE6CE-B5FB-4488-8C50-FE22559D164E&displaylang=da

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 02:32

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> SP3 kan hentes her og brændes på en CD... så er du fri for at
>hente den hver gang:
> http://www.microsoft.com/Downloads/details.aspx?familyid=2FCDE6CE-B5FB-4488-8C50-FE22559D164E&displaylang=da

Jep - også sådan jeg gjorde, men et godt tip ! Tak!

--
vh Lone

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 09-01-09 16:46

On Fri, 09 Jan 2009 07:27:18 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
>vælg så at reparere Windows - du skal sige nej til det
>første tilbud om reparation, du får et tilbud igen senere,

Opnår man ikke det samme på en nemmere måde ved at gå ind i
Enhedshåndtering og fjerne de pågældende enheder og så boote op igen?

Alle nødvendige nye drivere bør ligge på bundkortets CD, måske er der
også en på skærmkortets CD, resten installeres sikkert af Windows.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 16:51

Erik Helmer Nielsen skrev:

> Opnår man ikke det samme på en nemmere måde ved at gå ind i
> Enhedshåndtering og fjerne de pågældende enheder og så boote op igen?

Problemet er, at Lone ikke kan starte Windows. Ellers havde
din metode ganske rigtigt været det nemmeste.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 09-01-09 23:53

On Fri, 09 Jan 2009 16:50:46 +0100, Kim Ludvigsen

>Problemet er, at Lone ikke kan starte Windows. Ellers havde
>din metode ganske rigtigt været det nemmeste.

Det er vel de forkerte drivere der er årsagen til at Windows ikke
kører.
Når de er væk, så tror jeg maskinen starter, ganske langsomt.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 23:56

Erik Helmer Nielsen skrev:

> Det er vel de forkerte drivere der er årsagen til at Windows ikke
> kører.
> Når de er væk, så tror jeg maskinen starter, ganske langsomt.

Hvordan vil du fjerne dem?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-01-09 13:03

On Fri, 09 Jan 2009 23:56:03 +0100, Kim Ludvigsen

>Hvordan vil du fjerne dem?

Masimen bør kunne starte i fejlsikret tilstand.
Så indlæses 'fremmede' drivere ikke, og så kan de fjernes.

Ellers må de fjernes før bundkortet udskiftes.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-09 13:15

Erik Helmer Nielsen skrev:

> Masimen bør kunne starte i fejlsikret tilstand.

Fra et af Lones tidligere indlæg:

Fra : Lone

Dato : 10-01-09 02:39

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse

> Opnår man ikke det samme på en nemmere måde ved at gå ind i
> Enhedshåndtering og fjerne de pågældende enheder og så boote
> op igen?

Problematikken var at jeg har indsat et nyt bundkort - der skulle
bruge nogle særlige drivere som ikke lå på min gamle xp-installation.
Så når jeg slet ikke kunne få xp-installationen i tale efter det nye
bundkort var sat i - (kun sort skærm) så kunne jeg jo ikke komme til
hverken at fjerne gamle eller tilføje nye bundkortsdrivere.

Hvis det var anden hardware, og der var kontakt til windows ville
jeg da klart også gøre som du beskriver!

--
vh Lone

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-01-09 03:42

Er du lidt træt Allan? Det var lige de ting hun listede som
kandidater til udskiftning.
Hvis hun har et ATX type kabinet kan hun godt nøjes med at udskifte
selve indmaden men spørgsmålet er om det kan svare sig. Selv med kit
priser på MB, CPU og RAM vil der ikke være meget at spare og så er der
alt arbejdet med udskiftningen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-01-09 11:13

Lone wrote:
> Hej - jeg er ikke helt klar over om det er bios eller windowsproblem,

Så spørger man i den ene, og enten er det den rigtige, eller også bliver
man henvist til den anden.

> [...]
> men så bruges tilsyneladende samme driver til både ps2mus og min
> trådløse logitechmus der jo sidder i usb. (i enhedshåndtering kaldes

Er der en knap på (undersiden af) din trådløse mus til at skifte mellem
PS2 og USB?
I så fald:
Kan der have været en lille pilfinger henne og skifte indstilling på denne?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-01-09 15:27

Jens C. Hansen wrote:
> Er der en knap på (undersiden af) din trådløse mus til at skifte mellem
> PS2 og USB?

Hvis der er en skifteknap, kan det forresten godt være den sidder på
modtageren istedet.

Fra : Lone

Dato : 07-01-09 17:49

>mellem PS2 og USB?
>
> Hvis der er en skifteknap, kan det forresten godt være den sidder
>på modtageren istedet.

Nope. Ingen skifteknap.

--
vh Lone

Fra : Kenneth

Dato : 07-01-09 23:12

Lone wrote:
> Ved boot kommer advarsels - meddelelsen:
> PS2mouse initialization failure, press any key to continue.

Efter sigende er det ikke unormalt at man får den fejl
ved boot (hvor den finder harddiskene). Der er
ihvertfald flere der har haft det problem når man
søger på google. Deres PC'er har dog virket fint
uden at den fryser.

Jeg er ikke sikker på at der er en sammenhæng med
dette og det at din PC fryser.

> [...]
>men så bruges tilsyneladende samme driver til både ps2mus og min
>trådløse logitechmus der jo sidder i usb. (i enhedshåndtering

Prøv at fjerne din trådløse mus og brug den anden i noget tid.
Så kan du jo se om den fryser på et tidspunkt herefter.

Hvilken trådløs mus har du iøvrigt??

Nu kan jeg godt se at der er snak om at købe nyt udstyr,
men jeg foretrækker at finde problemet istedet for at
købe ny PC sådan lige uden videre.. det syntes jeg er en
mærkelig løsning, men det er måske fordi jeg godt kan
lide at fifle med PC der har problemer

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 02:19

> [...]
> ved boot (hvor den finder harddiskene). Der er
> ihvertfald flere der har haft det problem når man
> søger på google. Deres PC'er har dog virket fint

Problemet med den boot-advarsel var der heller ikke da
jeg skiftede til den trådløse mus. (skiftede fra en anden trådløs
mus der 'døde')
Men det kom pludselig da jeg indstallerede et nyt dvd-drev -
og det hjalp ikke en tøddel at fjerne dette igen.
Og jow - når bare jeg klikkede en tast under boot kørte pc'en
jo fint videre. ...men i samme forbindelse begyndte der at ske
fejl i windows ved skift mellem brugekonti - noget med at den
ikke kunne gemme i reg.databasen (usernv.dat-problem) - og
så åbnede den en ny brugerkonto hvor ingen indstillinger var
gemt, med den besked at dette var en midlertidig konto....og
så begyndte den på det med at fryse spontant uanset hvilken
brugerkonto der var logget på......

Jeg troede det kunne være ram-fejl, eller harddiskfejl.....og fandt
også fejl her ved test - (godt nok ikke ved hver test, men noget
måtte jo gøres - så begge dele er skiftet ud nu!) Men den blir
altså ved med muse-advarslen v boot og spontan frysning, selv
med ny installation. Der kommer nu også ind i mellem en grå boks
ved nedlukning - den er hurtigt væk, men der står noget med [fejl
tal og bogstaver] 'kunne ikke read' [tal og bogstaver]

> Jeg er ikke sikker på at der er en sammenhæng med
> dette og det at din PC fryser.

Næh, det er jo ikke til at vide, det kan jo være et tilfælde at det
hele startede indenfor samme uge.

> Prøv at fjerne din trådløse mus og brug den anden i noget tid.
> Så kan du jo se om den fryser på et tidspunkt herefter.

Lige nu er blæseren på grafikkortet stoppet, og den har ikke lavet
nogen spontane frysninger siden den gik i stå. Sikken fred

Men jow - nu følger jeg din ide´ og den trådløse er fjernet!

> Hvilken trådløs mus har du iøvrigt??

Det er en en Logitech vx revolution, cordless laser - dvs der
er bare sådan en lille usb-dims, og så selve musen.
Tror du det kan være den der laver rod da? Min gamle
trådløse var også en logitech - .....hmmmm......men den havde
forbindelse til pc'en via en ledning og noget der havde form
som ½ mus.

Hov.....jeg sidder lige og kommer i tanker om at den gl.trådløse
jo også havde usb-stik, men der fulgte sådan en ps2-adapter
med som jeg brugte.....<pause i skrivning>....[rode rode i gemmerne].

Så fandt jeg adapteren - og har sat usb-dimsen i, via adapteren
i ps2. Og enhedshåndtering siger stadig "PS2 kompatibel mus"
og bruger de samme drivere som med ps2musen!
Og nu har jeg provokeret systemet ved at logge af, lukke
ned og starte igen et par gange = ingen mouse-failure advarsel!

Tak fordi du fik mig sporet ind på 'mus-type' så jeg kom i
tanke om den adaptor! Nu prøver jeg om det virker i det videre.
Umiddelbart virker det som om musen blir lidt 'tung i det' -
men prøves skal det sgisme da! Ellers prøver jeg at
køre lidt med den gamle "lednings-mus"

> [...]
> købe ny PC sådan lige uden videre.. det syntes jeg er en
> mærkelig løsning, men det er måske fordi jeg godt kan

Ja, men jeg synes også jeg har været i gang m fejlfinding
længe nu ....... det er sgisme ikke så let at lure det, hvis der
er opstået flere problemer på samme tid. Det er hårde odds
at være oppe mod Og den sidste tid inden nyinstalleringen
frøs den nogen dage både flere gange mens den lille blå
rullemarkør kørte under logon, og midt i noget jeg var ved -
det er altså til at få pip af. Det er jo noget tidskrævende noget
at rumstere med, så tanken om at være nød til at udskifte det
hele har da været oppe ind i mellem

--
vh Lone

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-01-09 10:49

Lone wrote:
> [...]
> rullemarkør kørte under logon, og midt i noget jeg var ved -
> det er altså til at få pip af. Det er jo noget tidskrævende noget

Jamenaltså .. når kondensatorerne er ved at stå af, så har du et
ustabilt system, og data på harddisken kan blive smadret til ukendelighed.
Det er faktisk ikke værd at bruge PC'en før den fejl er udbedret,
eksempelvis ved at skifte bundkort.

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 13:52

> [...]
> harddisken kan blive smadret til ukendelighed.
> Det er faktisk ikke værd at bruge PC'en før den fejl er udbedret, eksempelvis ved at skifte

Tak for advarslen. Jeg arbejder på sagen!

Men hvis jeg alligevel skal skifte flere dele, vil jeg jo gerne
gøre det samtidigt.

--
vh Lone

Fra : jk

Dato : 08-01-09 14:50

On Thu, 8 Jan 2009 02:18:52 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>Men det kom pludselig da jeg indstallerede et nyt dvd-drev -
>og det hjalp ikke en tøddel at fjerne dette igen.

Skiftede du det dvd-drev uden at fjerne 220 volts kablet helt ?

Hvis ja, så kan harddisk controlleren have taget skade. Et ATX kabinet
har jo strøm på bundkortet altid, selv om PC'en ikke kører.
Harddisk controller: tja, så kan vælge at købe en løs controller til
2-300 kr., eller et nyt bundkort. Så er vi der igen: Ny PC.

Det er en meget almindelig fejl det med 220 volts kablet. Jeg kender
til drenge der har skiftet ram med strøm på. Dette er MEGET
ødelæggende for deres fars økonomi og især sjælefred.

Det samme gælder PS/2 grej som mus og tastatur. De må ikke tages af og
på med strøm på, for bundkortet har jo nogle wake-up funktioner styret
af mus og tastatur, så der er altid strøm på de dele.

Jeg har fulgt lidt med i tråden, og har haft meget ondt af, at du vil
købe en ny computer, bare fordi det ikke må være en PS/2 mus. Man kan
få alt til PS/2: både kablede og trådløse mus.

mvh

John

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 15:04

> Skiftede du det dvd-drev uden at fjerne 220 volts kablet helt ?

Nej! Jeg er ræd for strøm - slukker bagpå kabinettet- trækker
stikket ud, og trækker desuden alle dele koblet til pc'en, men som har
selvstændig strømforsyning - ud af kabinettet.

> Hvis ja, så kan harddisk controlleren have taget skade. Et ATX kabinet
> har jo strøm på bundkortet altid, selv om PC'en ikke kører.

Suk. Hvad er en "harddisk controller"?

> Harddisk controller: tja, så kan vælge at købe en løs controller til
> 2-300 kr., eller et nyt bundkort.

Dvs. en 'harddisk-controller' er noget der sidder på bundkortet?

>Så er vi der igen: Ny PC.

Der er ret langt fra 500 til 5-6000 kr! Hvis et bundkort kan gøre det
er det fint for mig, her og nu.

> Det samme gælder PS/2 grej som mus og tastatur. De må ikke tages af og
> på med strøm på, for bundkortet har jo nogle wake-up funktioner styret
> af mus og tastatur, så der er altid strøm på de dele.

Som sagt: strømmen er altid slået fra her før jeg monterer noget
som helst.

> Jeg har fulgt lidt med i tråden, og har haft meget ondt af, at du vil
> købe en ny computer, bare fordi det ikke må være en PS/2 mus. Man kan
> få alt til PS/2: både kablede og trådløse mus.

Du tager _fuldstændig_ fejl der!

--
vh Lone

Fra : jk

Dato : 08-01-09 15:22

On Thu, 8 Jan 2009 15:04:13 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>er det fint for mig, her og nu.

>Som sagt: strømmen er altid slået fra her før jeg monterer noget

Hurtig på aftrækkeren ! dejligt.

Jamen, så glem min bemærkning om harddisk controller.

Men det er jo bare med sådan noget, at historikken er vigtig, for at
stille en diagnose.

Jeg ved sørme ikke, hvad der er galt med den PC. Jeg skal have den i
hænderne for at gøre mig klog på noget. Men jeg synes, det er lidt
foruroligende hvis blæseren på grafikkortet bare får lov at stå
stille. Så bliver det altså varmt.

At computeren fryser kan skyldes mange ting. F.eks. logitechs drivere.
Man skal til en logitech mus altid bare bruge microsofts drivere. Du
afinstallerer logitech i kontrolpanel, Af/installer programmer, find
dem på listen. Hvis du har XP.

Men hvorfor det dvd-drev triggede problemerne, kan jeg ikke forstå.

:-/

mvh

John

Fra : Lone

Dato : 08-01-09 15:57

> [...]
> hænderne for at gøre mig klog på noget. Men jeg synes, det er lidt
> foruroligende hvis blæseren på grafikkortet bare får lov at stå

Jeg har løbende holdt øje med temperaturerne - men det virker
faktisk som om det er en lettelse for pc'en ydeevne når den
blæser stopper! Jeg har iøvrigt ikke haft problemer med at pc'en gik
i 'frys'-mode, siden jeg satte ps2-adaptor i, - men når grafikblæseren
så samtidig er stoppet er det jo ikke til at sige hvad der skyldes hvad.

> [...]
> Man skal til en logitech mus altid bare bruge microsofts drivere. Du
> afinstallerer logitech i kontrolpanel, Af/installer programmer, find

Jeg har _ikke_ logitech drivere!
En pc-nørd forklarede mig engang, at hvis ikke jeg havde
brug for specielle features ved noget jeg installerede, så
var det enklest ift. windows at bruge de drivere der blev tildelt.
Og det tip har jeg efterfølgende brugt.

> Men hvorfor det dvd-drev triggede problemerne, kan jeg ikke forstå.

Nej - det fatter jeg heller ikke - det er ret irriterende. Men fejlene er der
uanset om det er sat til eller fjernet nu - så det må stå hen i det uvisse.

--
vh Lone