|
| Strømkabel til UPS Fra : Martin Kaltoft |
Dato : 06-01-09 18:52 |
|
Hej
Jeg har købt mig en UPS som skal bruges til at drive min ADSL router+modem
samt en lille server i tilfælde af strømafbrud. Problemet er at den ikke
tager almindelige strømkabler, så jeg kan ikke bare umiddelbart tilslutte en
4-vejs stikdåse.
Jeg har så fået at vide at det kan lade sig gøre at lave stikket selv ved at
bruge en stikdåse, samt et strømkabel af den type der passer i UPS'en.
På dette billede:
http://www.ebz.dk/temp/IMG_2499.JPG
Ses det strømkabel som passer fra UPS'en, man kan også se de 3 ledninger der
er inde i kablet, med farverne brun, blå og gul/grøn.
På dette billede:
http://www.ebz.dk/temp/IMG_2498.JPG
Ses stikket fra stikdåsen, med kabler med farverne, brun og blå.
Hvordan skal jeg samle stikket ?
Skal brun loddes til brun, og blå loddes til blå og så vil det virke? Hvad
så med det gul/grønne stik?
--
Med venlig hilsen
Martin Kaltoft
| |
Martin [TMM] (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin [TMM] |
Dato : 06-01-09 19:04 |
|
Hej
Martin Kaltoft wrote:
> Skal brun loddes til brun, og blå loddes til blå og så vil det virke?
Ja
> Hvad så med det gul/grønne stik?
Det er jord, og er ikke strengt nødvendig.
Mvh
Martin
| |
Martin Kaltoft (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kaltoft |
Dato : 06-01-09 19:06 |
|
> Ja
Super...
> Det er jord, og er ikke strengt nødvendig.
Men hvad gør jeg så med kablet? Er det tilstrækkeligt bare at vikle enden
ind i isolerbånd, og så samle kablet?
--
Med venlig hilsen
Martin Kaltoft
| |
Martin [TMM] (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin [TMM] |
Dato : 06-01-09 19:12 |
|
Hej
Martin Kaltoft wrote:
> Men hvad gør jeg så med kablet? Er det tilstrækkeligt bare at vikle
> enden ind i isolerbånd, og så samle kablet?
Isolerbånd, eller afklipning. Hvad du nu synes bedst om.
Jordlederen er ikke strømførende. Brun og Blå (Fase og nul) er strømførende.
Sørg også for at lave noget isolering imellem brun og blå.
Mvh
Martin (Den anden af dem. Nej ikke ham fra X-factor)
| |
Dennis Pedersen (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 06-01-09 19:14 |
|
"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:49639a33$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har købt mig en UPS som skal bruges til at drive min ADSL router+modem
> samt en lille server i tilfælde af strømafbrud. Problemet er at den ikke
> tager almindelige strømkabler, så jeg kan ikke bare umiddelbart tilslutte
> en 4-vejs stikdåse.
>
> Jeg har så fået at vide at det kan lade sig gøre at lave stikket selv ved
> at bruge en stikdåse, samt et strømkabel af den type der passer i UPS'en.
>
> På dette billede:
>
> http://www.ebz.dk/temp/IMG_2499.JPG
Hvorfor ikke bare klippe enden af kablet og sætte direkte i stikdåsen? (med
enden mener jeg den del der passer i computeren).
Det er sådan jeg plejer at gøre - alternativt kan du købe et UPS stik i løs
vægt til ca. en 10er
--
/Dennis
Diverse hardware sælges
http://gallery.daydreamer.dk/salg/
| |
Martin Kaltoft (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kaltoft |
Dato : 06-01-09 20:32 |
|
> Hvorfor ikke bare klippe enden af kablet og sætte direkte i stikdåsen?
> (med enden mener jeg den del der passer i computeren).
> Det er sådan jeg plejer at gøre - alternativt kan du købe et UPS stik i
> løs vægt til ca. en 10er
Ja, selvfølgelig! Tak til alle der har svaret, nu fik jeg det til at virke.
Og nu har jeg batteribackup på internettet...
--
Med venlig hilsen
Martin Kaltoft
| |
N/A (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-01-09 00:04 |
|
| |
N/A (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-01-09 00:04 |
|
| |
N_B_DK (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 07-01-09 01:41 |
|
"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> wrote in message
news:4963b1d0$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>Og nu har jeg batteribackup på internettet...
Nej du har en ups på din router, det er langt fra det samme.
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Martin Kaltoft (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kaltoft |
Dato : 07-01-09 17:12 |
|
> Nej du har en ups på din router, det er langt fra det samme.
Lalala, du ved jo hvad jeg mener, der er vel ingen der misforstår, og tror
jeg har sørget for at hele internettet er forsynet med backupstrøm fra min
UPS?
--
Med venlig hilsen
Martin Kaltoft
| |
dennis (07-01-2009)
| Kommentar Fra : dennis |
Dato : 07-01-09 17:57 |
|
Martin Kaltoft wrote:
>> Nej du har en ups på din router, det er langt fra det samme.
>
> Lalala, du ved jo hvad jeg mener, der er vel ingen der misforstår, og
> tror jeg har sørget for at hele internettet er forsynet med backupstrøm
> fra min UPS?
>
Vi forstår. Men der er jo altid nogen der skal lægge en kommentar for
kommentarens skyld...
| |
N_B_DK (08-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 08-01-09 02:08 |
|
"dennis" <dennis@na> wrote in message
news:4964de7a$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Vi forstår. Men der er jo altid nogen der skal lægge en kommentar for
> kommentarens skyld...
Som du lige gjorde.
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Bjarke Hansen (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 06-01-09 12:11 |
|
On 6 Jan., 18:51, "Martin Kaltoft" <kalt...@gmail.com> wrote:
> http://www.ebz.dk/temp/IMG_2498.JPG
>
> Ses stikket fra stikdåsen, med kabler med farverne, brun og blå.
>
> Hvordan skal jeg samle stikket ?
Du skal slet ikke gøre noget med dette stik... Du skal afmonteret
dette kabel fra stikdåsen.. Der sidder en skrue i bunden af
stikdåsen..
>
> Skal brun loddes til brun, og blå loddes til blå og så vil det virke? Hvad
> så med det gul/grønne stik?
Ingen lodningerne...., hun stikket fra UPS kablet skal klippes af, og
istedet monteret i stikdåsen...
Jorden kan du ikke bruge i den stikdåse, så den klipper du af.
Du kan også finde en stikdåse med jordben og bruge den.... ledningen
til stikdåsen kan du bruge til en lampe eller noget andet
| |
Bjarke Hansen (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 06-01-09 14:27 |
|
On 6 Jan., 20:32, "Martin Kaltoft" <kalt...@gmail.com> wrote:
> Ja, selvfølgelig! Tak til alle der har svaret, nu fik jeg det til at virke.
> Og nu har jeg batteribackup på internettet...
Men husk, det koster i strøm at bruge en UPS... Samtidigt er det måske
ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
slår fra hvis den bliver overbelastet..
| |
Jesper Poulsen (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Poulsen |
Dato : 06-01-09 22:29 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
Jeg har kørt med UPS på serveren i mange år og det har været en
medvirkende årsag til oppetider over 1000 dage.
--
Mvh
Jesper Poulsen
| |
N_B_DK (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 07-01-09 01:42 |
|
"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
news:5aa904a7-326e-4cc9-9295-19876c13d470@g39g2000pri.googlegroups.com
> Men husk, det koster i strøm at bruge en UPS... Samtidigt er det måske
> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
> slår fra hvis den bliver overbelastet..
LOL hvis en ups bliver overbelastet af en alm router, så er den da
baseret på et 9 volt batteri (og så er det ikke engang helt ved siden
af)
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Holst (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 07-01-09 17:26 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> Men husk, det koster i strøm at bruge en UPS... Samtidigt er det måske
> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
> slår fra hvis den bliver overbelastet..
Jeg har haft en UPS i over 10 år, og har over årene oplevet en del
strømafbrydelser. Den har aldrig svigtet.
Men selvfølgelig kan den som alt andet svigte. Men i det store hele er
det mit indtryk, at i hvert fald dem fra APC er yderst driftssikre.
| |
Peter Larsen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 08-01-09 18:24 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> On 6 Jan., 20:32, "Martin Kaltoft" <kalt...@gmail.com> wrote:
>> Ja, selvfølgelig! Tak til alle der har svaret, nu fik jeg det til at
>> virke. Og nu har jeg batteribackup på internettet...
> Men husk, det koster i strøm at bruge en UPS... Samtidigt er det måske
> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
> slår fra hvis den bliver overbelastet..
Hvordan skulle den blive det?
Med venlig hilsen
Peter Larsen
| |
N/A (06-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 06-01-09 22:29 |
|
| |
Bjarke Hansen (06-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 06-01-09 15:09 |
|
On 6 Jan., 22:29, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
> Bjarke Hansen wrote:
> > ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
>
> Jeg har kørt med UPS på serveren i mange år og det har været en
> medvirkende årsag til oppetider over 1000 dage.
Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
skifter batteriet?
Nu er det jo nok tale om en lille fin billig UPS.... Der sidder ekstra
powerknapper på disse man kan komme til at slukke på osv, ekstra stik
der kan falde ud, som der ikke er "lås" på bag på UPS'en.....
Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
| |
Svend (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Svend |
Dato : 07-01-09 00:04 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> On 6 Jan., 22:29, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
>> Bjarke Hansen wrote:
>>> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
>> Jeg har kørt med UPS på serveren i mange år og det har været en
>> medvirkende årsag til oppetider over 1000 dage.
>
>
> Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
> skifter batteriet?
> Nu er det jo nok tale om en lille fin billig UPS.... Der sidder ekstra
> powerknapper på disse man kan komme til at slukke på osv, ekstra stik
> der kan falde ud, som der ikke er "lås" på bag på UPS'en.....
> Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
>
Det er fuldstændigt unormalt i Allerød, der er der strømsvigt minimum
hvert halve år
--
Svend
| |
Søren (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 10-01-09 14:03 |
|
"Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen
news:4963e377$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Bjarke Hansen wrote:
>> On 6 Jan., 22:29, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
>>> Bjarke Hansen wrote:
>>>> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
>>> Jeg har kørt med UPS på serveren i mange år og det har været en
>>> medvirkende årsag til oppetider over 1000 dage.
>>
>>
>> Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
>> skifter batteriet?
>> Nu er det jo nok tale om en lille fin billig UPS.... Der sidder ekstra
>> powerknapper på disse man kan komme til at slukke på osv, ekstra stik
>> der kan falde ud, som der ikke er "lås" på bag på UPS'en.....
>> Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
>>
> Det er fuldstændigt unormalt i Allerød, der er der strømsvigt minimum
> hvert halve år
> --
> Svend
Mine UPS har ofte været på arbejde på det sidste, seas har måske et lidt
ustabilt relæ/kontaktor.
http://www.pictureshoster.com/viewer.php?file=di8oe2u9v1h1pen0pnl.jpg
Jeg har denne type både på PS3, Tv ,Ip telefon bredbånd tdc tv og PC. Den
har de normale eu stik med jord i siderne, på den ene har jeg så sat et 3
bens stik på føde ledningen for at få jord frem til den.
http://www.cyberport.de/item/2/0/0/73771/apc-back-ups-usv-es-700-8-fach-700va-1x-rj-45-be700-gr.html
| |
Henning Præstegaard (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 10-01-09 20:30 |
|
"Søren" <> skrev i meddelelsen
news:49689c90$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Den har de normale eu stik med jord i siderne,
Det er et SUKO stik. Brugt i bl.a. Tyskland.
Har ikke ikke noget med EU at gøre.
mvh
Henning
| |
Søren (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 10-01-09 23:31 |
|
"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen
news:4968f73f$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Søren" <> skrev i meddelelsen
> news:49689c90$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Den har de normale eu stik med jord i siderne,
> Det er et SUKO stik. Brugt i bl.a. Tyskland.
> Har ikke ikke noget med EU at gøre.
>
> mvh
> Henning
http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
CEE 7/7 has now become the de facto standard across the European Union
Det er tyske Schuko-standard, som mere end 300 mio. mennesker benytter.
Danske husholdningsapparater, som i øjeblikket næsten udelukkende leveres
med Schuko-stik, der er inkompatible med danske jordstikdåser
| |
Henning Præstegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 11-01-09 08:58 |
|
"Søren" <> skrev i meddelelsen >
>>> Den har de normale eu stik med jord i siderne,
>>>
>> Det er et SUKO stik. Brugt i bl.a. Tyskland.
>> Har ikke ikke noget med EU at gøre.
>>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
>
> CEE 7/7 has now become the de facto standard across the European Union
> Det er tyske Schuko-standard, som mere end 300 mio. mennesker benytter.
> Danske husholdningsapparater, som i øjeblikket næsten udelukkende leveres
> med Schuko-stik, der er inkompatible med danske jordstikdåser
Tak, for at bevise at jeg har ret.
mvh
Henning
| |
Søren (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 11-01-09 11:50 |
|
"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen
news:4969a69e$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Søren" <> skrev i meddelelsen >
>>>> Den har de normale eu stik med jord i siderne,
>>>>
>>> Det er et SUKO stik. Brugt i bl.a. Tyskland.
>>> Har ikke ikke noget med EU at gøre.
>>>
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
>>
>> CEE 7/7 has now become the de facto standard across the European Union
>> Det er tyske Schuko-standard, som mere end 300 mio. mennesker benytter.
>> Danske husholdningsapparater, som i øjeblikket næsten udelukkende leveres
>> med Schuko-stik, der er inkompatible med danske jordstikdåser
> Tak, for at bevise at jeg har ret.
>
> mvh
> Henning
>
Tjaa... velbekommen.
| |
N_B_DK (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 07-01-09 01:44 |
|
"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
news:ff4c7c1f-a60e-458b-95bb-ee1b9c6be589@35g2000pry.googlegroups.com
> Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
> skifter batteriet?
Brokoble en ups ? du ved da vist ikke hvad brokobling er!
> Nu er det jo nok tale om en lille fin billig UPS.... Der sidder ekstra
> powerknapper på disse man kan komme til at slukke på osv,
Jeg har endnu ikke set en ups der ikke kan slukkes.
> ekstra stik
> der kan falde ud, som der ikke er "lås" på bag på UPS'en.....
Er der lås på en alm stikkontakt ?
> Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
Du bor et sted hvor det aldrig tordner ?
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Jesper Poulsen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Poulsen |
Dato : 07-01-09 10:15 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
De skal skiftes hvert 5. år, iflg. producenten. 7-8 år på et sæt
batterier er dog ikke umuligt.
Men når man skifter batterier lukker man serveren ned først. Så kan den
også lige på sit check-up med nye blæsere og såd'n.
> Nu er det jo nok tale om en lille fin billig UPS.... Der sidder ekstra
Min UPS er ikke "en lille fin billig" en.
> Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
Hvor bor du henne?
På Als er 3 år uden strømafbrydelse værd at notere i Danmarks-historien.
--
Mvh
Jesper Poulsen
| |
Benny Nissen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Benny Nissen |
Dato : 07-01-09 14:00 |
|
Jesper Poulsen wrote:
> Bjarke Hansen wrote:
>
>> Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
>
> De skal skiftes hvert 5. år, iflg. producenten. 7-8 år på et sæt
> batterier er dog ikke umuligt.
>
> Men når man skifter batterier lukker man serveren ned først. Så kan den
> også lige på sit check-up med nye blæsere og såd'n.
UPS'e i dag kan man skifte batterier på mens de er online.
Ihvertfald de APC'ere vi sætter op på arbejde.
--
Benny
| |
Jesper Poulsen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Poulsen |
Dato : 07-01-09 14:25 |
|
Benny Nissen wrote:
> UPS'e i dag kan man skifte batterier på mens de er online.
> Ihvertfald de APC'ere vi sætter op på arbejde.
Jeg ved ikke om man kan på min Silcon - i teorien. I praksis er det
umuligt, idet svøbet skal trækkes bagud efter af bundskruerne er løsnet.
--
Mvh
Jesper Poulsen
| |
Holst (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 07-01-09 17:28 |
|
Benny Nissen wrote:
> UPS'e i dag kan man skifte batterier på mens de er online.
>
> Ihvertfald de APC'ere vi sætter op på arbejde.
Ja, men skulle strømme ryge midt under batteriskiftet, så ...
| |
N/A (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-01-09 19:13 |
|
| |
Rasmus (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 09-01-09 15:32 |
|
On 2009-01-07, Benny Nissen <benny@bennynissen.dk> wrote:
> Jesper Poulsen wrote:
>> Bjarke Hansen wrote:
>>
>>> Hvad så når der skal skiftet batteri, kan du brokoble den imens du
>>
>> De skal skiftes hvert 5. år, iflg. producenten. 7-8 år på et sæt
>> batterier er dog ikke umuligt.
>>
>> Men når man skifter batterier lukker man serveren ned først. Så kan den
>> også lige på sit check-up med nye blæsere og såd'n.
>
> UPS'e i dag kan man skifte batterier på mens de er online.
>
> Ihvertfald de APC'ere vi sætter op på arbejde.
>
Jeg har en APC 1000NET den fungeret uden problemer indtil at
den blev udsat for en varm sommer dag med en lukket dør til
rummet, så gik der ca. 1 uge og så kolapsede batterierne pga.
varmen den dag, men ellers så fungeret den fint i 4år.
jeg har skiftede batterier på den efter 1år ca. (den var brugt da jeg fik den)
det blev gjort med strøm på som APC også anbefaler man bare gør.
/Rasmus
--
www.linuxfromscratch.dk
Einstein er død - Freud er død - og jeg har det heller ikke for godt.
| |
N/A (07-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-01-09 19:13 |
|
| |
Jens (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 08-01-09 15:27 |
|
"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:ff4c7c1f-a60e-458b-95bb-ee1b9c6be589@35g2000pry.googlegroups.com...
>
>Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
>
Unormalt jo..... Normalt nej....
Jeg tror du skal prøve at drive et serverrum, hvor serverne ikke bare må
rebootes (hvilket sker ved strømafbrydelse).
Til det formål er en UPS klart at foretrække. På vores overvågningssoftware
til vores UPS kan jeg konstatere at vi har mange kortvarige
strømafbrydelser, lige nok til at en server vil genstarte, sådan typisk hver
3. måned eller mere...
Jens
| |
Bjarke Hansen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 07-01-09 09:36 |
|
On 7 Jan., 17:27, Holst <newsfe...@shelter.dk> wrote:
> Benny Nissen wrote:
> > UPS'e i dag kan man skifte batterier på mens de er online.
>
> > Ihvertfald de APC'ere vi sætter op på arbejde.
>
> Ja, men skulle strømme ryge midt under batteriskiftet, så ...
Ja men så har man vel en backup servercentral på anden lokaltion med
redundansfiber
| |
Benny Nissen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Benny Nissen |
Dato : 07-01-09 19:13 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> On 7 Jan., 17:27, Holst <newsfe...@shelter.dk> wrote:
>> Benny Nissen wrote:
>>> UPS'e i dag kan man skifte batterier på mens de er online.
>>> Ihvertfald de APC'ere vi sætter op på arbejde.
>> Ja, men skulle strømme ryge midt under batteriskiftet, så ...
>
>
> Ja men så har man vel en backup servercentral på anden lokaltion med
> redundansfiber
Ja, selvfølgelig
| |
Bjarke Hansen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 07-01-09 14:14 |
|
On 7 Jan., 01:44, "N_B_DK" <ad...@spamme.dyndns.dk> wrote:
> Brokoble en ups ? du ved da vist ikke hvad brokobling er!
JOe tja.. brokobling er når man skal koble fx 2 enheder sammen for
dobbelt ydelse, eller parellelforbindelse osv.. men det var vist et
andet ord jeg ledte efter nemlig bypass..
>
> > ekstra stik
> > der kan falde ud, som der ikke er "lås" på bag på UPS'en.....
>
> Er der lås på en alm stikkontakt ?
Næe, men et ordenligt 3benet stik, falder ikke bare ud... Derfor man
jo også har stikkontakter uden afbryder, da det er afbryderen der gør
faren for afbrydelse.
>
> > Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i 3år
> Du bor et sted hvor det aldrig tordner ?
Det er vist på tide du for skiftet dit HFI relæ......!
| |
N_B_DK (08-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 08-01-09 02:05 |
|
"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
news:1a562f13-1d95-44bc-965c-439c4f63888b@v39g2000pro.googlegroups.com
> JOe tja.. brokobling er når man skal koble fx 2 enheder sammen for
> dobbelt ydelse,
Ja den 4 dobbelte effekt, og det gøres ved at at bruge 2 forstærkere,
men hvordan du får en forstærker ind i billedet ved jeg ikke helt.
> eller parellelforbindelse osv.. men det var vist et
> andet ord jeg ledte efter nemlig bypass..
>> Er der lås på en alm stikkontakt ?
>
> Næe, men et ordenligt 3benet stik, falder ikke bare ud... Derfor man
> jo også har stikkontakter uden afbryder, da det er afbryderen der gør
> faren for afbrydelse.
Og hvorledes gør det en ups til en fare for man mister strømmen ?
>>> Det er vel ikke unormalt at elnettet er online uden afbrydelser i
>>> 3år
>
>
>> Du bor et sted hvor det aldrig tordner ?
>
> Det er vist på tide du for skiftet dit HFI relæ......!
LOL hvad i alverden gør et HPFI /HFI anlæg overfor spikes på el nettet
/udfald på elnettet ?
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Bjarke Hansen (07-01-2009)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 07-01-09 14:18 |
|
On 6 Jan., 22:26, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:
> On 6 Jan., 20:32, "Martin Kaltoft" <kalt...@gmail.com> wrote:
>
> > Ja, selvfølgelig! Tak til alle der har svaret, nu fik jeg det til at virke.
> > Og nu har jeg batteribackup på internettet...
>
> Men husk, det koster i strøm at bruge en UPS... Samtidigt er det måske
> ikke så voldsomt driftsikkert med en UPS da den jo også kan fejle, og
> slår fra hvis den bliver overbelastet..
For lige at uddybe... Så var det med strømforbruget bare, fordi jeg så
på din hjemmeside Martin, at du snakker om besparelse på
strømforbruget.
Jeg tror ikke det er unormalt at en lille UPS der kan levere 3-500W
har et egetforbrug på 40w... Prøv evt at mål på den, uden belastning
på.
| |
N_B_DK (08-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 08-01-09 02:07 |
|
"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
news:e1e03e1c-7793-4d0d-8c26-db69ad849b6b@p36g2000prp.googlegroups.com
> Jeg tror ikke det er unormalt at en lille UPS der kan levere 3-500W
> har et egetforbrug på 40w... Prøv evt at mål på den, uden belastning
> på.
Nu sker det af og til at strømforbruget er knap så vigtigt som
oppetiden, personligt betaler jeg gerne for 40W ekstra for at være ret
sikker på udstyret kører videre ved strømafbrydelse.
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Peter Larsen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 08-01-09 18:29 |
|
N_B_DK wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message
> news:e1e03e1c-7793-4d0d-8c26-db69ad849b6b@p36g2000prp.googlegroups.com
>> Jeg tror ikke det er unormalt at en lille UPS der kan levere 3-500W
>> har et egetforbrug på 40w... Prøv evt at mål på den, uden belastning
>> på.
> Nu sker det af og til at strømforbruget er knap så vigtigt som
> oppetiden, personligt betaler jeg gerne for 40W ekstra for at være ret
> sikker på udstyret kører videre ved strømafbrydelse.
Og for ikke at købe nyt såfremt der kommer en emp fra et lyn mellem to skyer
eller en overspænding på elnettet, om så det er fra et lyn eller fra en
power-glitch. Der vil let kunne være en overspændings-event både når ved en
strømafbrydelse og når strømmen kommer igen.
Med venlig hilsen
Peter Larsen
| |
N_B_DK (09-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 09-01-09 07:44 |
|
"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in message
news:496637c7$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> Og for ikke at købe nyt såfremt der kommer en emp
En UPS nytter intet imod EMP (jeg går stærkt ud fra du mener Elektro
Magnetisk Puls ikke ?)
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Peter Larsen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 09-01-09 13:49 |
|
N_B_DK wrote:
> "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in message
> news:496637c7$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>> Og for ikke at købe nyt såfremt der kommer en emp
> En UPS nytter intet imod EMP (jeg går stærkt ud fra du mener Elektro
> Magnetisk Puls ikke ?)
Nemlig, og hvis der induceres i luftledningen hen til huset eller i husets
ledningsnet fra en lyn imellem to skyer eller fra et nært lynnedslag, så
hjælper overspændingsbeskyttelse rigtig meget. Det er også en emp.
For nogle år siden havde Brinck nogle gode, billige byggesæt til
netstøjsfiltre med verspændingsbeskyttelse, så dem satte jeg på alle
apparater. Næste dags eftermiddag fandt jeg en clockradio til DKK 75,
vistnok i Fona, som jeg glad hjembragte og satte til, den virkede fint, så
bon'en røg i affaldsposen med det samme da det var et bagatelkøb, den
virkede ved udpakning, så det blev den nok ved med.
Samme nat blev det tordenvejr med eftertryk og applomp. Det var den
clock-radio, det var også 1 midtfors adsl, og det var frisørens tørrehjelm
på den anden side af gaden ... det er, hvad jeg ved overgik til et andet
eksistensplan. De tændte apparater hos mig - mine amigaer - som havde
overspændingsbeskyttelse klarede sig fint.
Med venlig hilsen
Peter Larsen
| |
N_B_DK (09-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 09-01-09 16:32 |
|
"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in message
news:496747b1$1$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> Nemlig, og hvis der induceres i luftledningen hen til huset eller i
> husets ledningsnet fra en lyn imellem to skyer eller fra et nært
> lynnedslag, så hjælper overspændingsbeskyttelse rigtig meget. Det er
> også en emp.
EMP og overspænding/spike er ikke det samme.
EMP kan smadre elektronik uden det er fysisk sat til, det kan
overspænding på el nettet ikke. (jo hvis lynet slår direkte ned i ens
installation, så det kan '"springe" videre fra en stikkontakt (og det er
ret skræmmende at opleve)
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Jesper Poulsen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Poulsen |
Dato : 09-01-09 18:34 |
|
N_B_DK wrote:
> EMP og overspænding/spike er ikke det samme.
Det er Peter også godt klar over.
Har du læst Peters indlæg?
--
Mvh
Jesper Poulsen
| |
Jesper Poulsen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Poulsen |
Dato : 08-01-09 07:54 |
|
Bjarke Hansen wrote:
> Jeg tror ikke det er unormalt at en lille UPS der kan levere 3-500W
> har et egetforbrug på 40w... Prøv evt at mål på den, uden belastning
Med server og UPS (Silcon DP7E) har jeg et idleforbrug på 63W.
--
Mvh
Jesper Poulsen
| |
Martin Kaltoft (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kaltoft |
Dato : 08-01-09 14:47 |
|
> For lige at uddybe... Så var det med strømforbruget bare, fordi jeg så
> på din hjemmeside Martin, at du snakker om besparelse på
> strømforbruget.
> Jeg tror ikke det er unormalt at en lille UPS der kan levere 3-500W
> har et egetforbrug på 40w... Prøv evt at mål på den, uden belastning
> på.
Ja nemlig, det går jeg en smule op i, men jeg har målt det udstyr jeg skal
have på uden ups, og derefter på UPS'ens strømforsyning, og efter at
batteriet er ladt op kan jeg kun se en stigning på ca. 3-4W så det er jeg
godt tilfreds med. 40W ville jeg ikke kunne acceptere...
Men jeg var bekendt med ulemperne ved en UPS, men jeg ser nu ingen større
fare for afbrydelser, da udstyret og UPSen står et sted jeg ikke normalt
befinder mig i, og der er heller ingen der kommer til at slukke der hvor den
står, så jeg forventer mig en højere oppetid...
--
Med venlig hilsen
Martin Kaltoft
| |
Christian B. Andrese~ (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 08-01-09 07:13 |
|
On Jan 6, 8:32 pm, "Martin Kaltoft" <kalt...@gmail.com> wrote:
> > Hvorfor ikke bare klippe enden af kablet og sætte direkte i stikdåsen?
> > (med enden mener jeg den del der passer i computeren).
> > Det er sådan jeg plejer at gøre - alternativt kan du købe et UPS stik i
> > løs vægt til ca. en 10er
>
> Ja, selvfølgelig! Tak til alle der har svaret, nu fik jeg det til at virke.
> Og nu har jeg batteribackup på internettet...
Det kan vel sikre én af ens ip telefoni også virker uden at elnettet
virker ?
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Martin Kaltoft (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Martin Kaltoft |
Dato : 08-01-09 15:27 |
|
> Det kan vel sikre én af ens ip telefoni også virker uden at elnettet
> virker ?
Ja, det skulle det kunne, router+DSL-modem og en IP-telefon til UPS, så
skulle IP-telefonen virke under en strømafbrydelse...
Og selv en ret lille UPS skulle kunne holde det i gang i et par timer uden
strøm.
--
Med venlig hilsen
Martin Kaltoft
| |
Peter Larsen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 08-01-09 18:32 |
|
Martin Kaltoft wrote:
>> Det kan vel sikre én af ens ip telefoni også virker uden at elnettet
>> virker ?
> Ja, det skulle det kunne, router+DSL-modem og en IP-telefon til UPS,
> så skulle IP-telefonen virke under en strømafbrydelse...
> Og selv en ret lille UPS skulle kunne holde det i gang i et par timer
> uden strøm.
Jeg havde en sff 1 GHz pc kørende 55 minutter efter en planlagt
strømafbrydelse via den næstmindste apc. Det synes jeg var godt klaret i
betragtning af at powerchute software'n kun havde lovet 35 minutter.
Med venlig hilsen
Peter Larsen
| |
Jens Åge Holm (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Åge Holm |
Dato : 09-01-09 00:40 |
|
On Thu, 08 Jan 2009 15:27:29 +0100, Martin Kaltoft wrote:
>> Det kan vel sikre én af ens ip telefoni også virker uden at elnettet
>> virker ?
>
> Ja, det skulle det kunne, router+DSL-modem og en IP-telefon til UPS, så
> skulle IP-telefonen virke under en strømafbrydelse...
>
> Og selv en ret lille UPS skulle kunne holde det i gang i et par timer uden
> strøm.
Det kommer da helt an på, om der er batteribackup på forsyningen til
DSLAMen i den anden ende. Hvis der er strømafbrydelse hos dig, er der
sikkert også udfald på hovedforsyningen til TDC centralen, og der er vel
ingen krav til, at DSLAMer skal være nødforsynet?
--
JÅH
| |
N_B_DK (09-01-2009)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 09-01-09 07:54 |
|
"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
news:pan.2009.01.08.23.40.12.348743@get2net.dk
> Det kommer da helt an på, om der er batteribackup på forsyningen til
> DSLAMen i den anden ende. Hvis der er strømafbrydelse hos dig, er der
> sikkert også udfald på hovedforsyningen til TDC centralen, og der er
> vel ingen krav til, at DSLAMer skal være nødforsynet?
Jo det er der, f.eks i tilfælde af katastrofer, terror, osv SKAL telefon
nettet (overordnet set) stadig kunne fungere i op til XX antal timer,
selv på mange master (til mobil telefoni) er der nød generatorer, så jo
der er strenge krav til den slags.
--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html
| |
Jens Åge Holm (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Åge Holm |
Dato : 10-01-09 18:56 |
|
On Fri, 09 Jan 2009 07:53:35 +0100, N_B_DK wrote:
> "Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
> news:pan.2009.01.08.23.40.12.348743@get2net.dk
>
>> Det kommer da helt an på, om der er batteribackup på forsyningen til
>> DSLAMen i den anden ende. Hvis der er strømafbrydelse hos dig, er der
>> sikkert også udfald på hovedforsyningen til TDC centralen, og der er
>> vel ingen krav til, at DSLAMer skal være nødforsynet?
>
> Jo det er der, f.eks i tilfælde af katastrofer, terror, osv SKAL telefon
> nettet (overordnet set) stadig kunne fungere i op til XX antal timer,
> selv på mange master (til mobil telefoni) er der nød generatorer, så jo
> der er strenge krav til den slags.
Det er jeg slet ikke i tvivl om, da jeg arbejder i branchen. Til
mobilmaster finder du forøvrigt kun meget sjældent deciderede generatorer
- det er normalt baseret på ganske almindelige blybatterier, da
vedligehold og test af generatorer er temmeligt dyrt.
Men IP telefoni er jeg ikke bekendt med, at der er krav til ude i det
yderste led.
At TDCs telefoniudstyr står og snurrer henne i den ene ende af centralen
på batteribackup betyder ikke, at DSLAMerne henne i den anden ende er
backupforsynet. Alt andet lige så er det dyrere, at have batteribackup på
udstyr, end det er ikke at have det, og hvis der ikke er lovkrav om det,
tvivler jeg på, at den dyre løsning vælges.
--
JÅH
| |
Benny Amorsen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Benny Amorsen |
Dato : 09-01-09 10:05 |
|
"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> writes:
> Ja, det skulle det kunne, router+DSL-modem og en IP-telefon til UPS,
> så skulle IP-telefonen virke under en strømafbrydelse...
>
> Og selv en ret lille UPS skulle kunne holde det i gang i et par timer
> uden strøm.
En rigtig handy ting til UPS-drift af telefoni og andet er PoE -- så
behøver man kun sørge for UPS til sin switch, alt det andet får strøm
derfra.
Der er endnu ikke så meget billigt udstyr, der understøtter PoE, men
der kommer hele tiden mere. Det kan klart anbefales.
/Benny
| |
Peter Larsen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 08-01-09 18:23 |
|
Martin Kaltoft wrote:
> Jeg har købt mig en UPS som skal bruges til at drive min ADSL
> router+modem samt en lille server i tilfælde af strømafbrud.
> Problemet er at den ikke tager almindelige strømkabler, så jeg kan
> ikke bare umiddelbart tilslutte en 4-vejs stikdåse.
Du går ind i et byggemarked og køber en 4-fordeler med jord.
> Jeg har så fået at vide at det kan lade sig gøre at lave stikket selv
> ved at bruge en stikdåse, samt et strømkabel af den type der passer i
> UPS'en.
> På dette billede:
>
> http://www.ebz.dk/temp/IMG_2499.JPG
>
> Ses det strømkabel som passer fra UPS'en, man kan også se de 3
> ledninger der er inde i kablet, med farverne brun, blå og gul/grøn.
Brun er "varm", blå er "kold" (retur) og gul-grøn er jord. Sørg for at
forbinde dem korrekt eller gå hen til en elektriker og få det gjort ved
disken. Du er lige der, hvor det er livsfarligt at dumme sig.
> På dette billede:
>
> http://www.ebz.dk/temp/IMG_2498.JPG
>
> Ses stikket fra stikdåsen, med kabler med farverne, brun og blå.
Brug den til noget andet og køb den korrekte med jord.
> Skal brun loddes til brun, og blå loddes til blå og så vil det virke?
> Hvad så med det gul/grønne stik?
Nej, du ofrer et af de specialkabler, som følger med din ups og klipper
stikket til at sætte i pc'en af, og sætter 4-fordeleren på i stedet.
Alternativt køber du simpelthen de korrekte iec-kabler, de må kunne leveres
af hvemnuellers som leverede ups'en, hvis du regner din egen tid for noget
er det det det billigste, og de gode grønne 4-fordelere med jord (brug sådan
en så den er klart forskellig) er ret dyre.
Med venlig hilsen
Peter Larsen
| |
|
|