Hvorfor vil min PC ikke starte op?
Fra : Kåre

Dato : 06-01-09 17:25

Så er den gal med endnu en ældre PC.
Den er vel ca. 4 år gammel, så det er ikke fordi der skal ofres det store,
men jeg vil gerne lige se om jeg kan finde ud af hvad der egentlig er galt:

Den starter godt nok op, men når kun til Windows startup, hvor den lige
kører et par gange med rullebaren nederst. Men så genstarter den bare. De
første par gange frøs den bare helt, men nu genstarter den hver gang.

Prøver jeg at starte i fejlsikret tilstand, sker der lidt noget andet under
opstart, men det ender med det samme, en genstart.

Jeg har prøvet at pille en af de to RAM blokke ud af gangen, for at se om
det er en af dem. Samme resulatet.
Har pillet lydkort, CD drev og floppy drev fra, samme resultat

Jeg har prøvet at genindstallere Windows, men det ender med blå skærm og en
meddelelse om at program stoppes for at undgå at gøre skade på PC (som om
det ikke allerede var for sent ...).

Nogen ideer?
Er det mon bundkortet?
Der sidder et PCI skærmkort i. Kan det være det? Det fungerer jo ellers
sådan set godt nok til at starte med.

På forhånd tak
Kåre

Fra : Lars & Jane

Dato : 06-01-09 17:43

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen ideer?
> Er det mon bundkortet?
> Der sidder et PCI skærmkort i. Kan det være det? Det fungerer jo ellers

1: Prøv at se om der er "bulede" og eller lækkende kordensatore på
bundkortet, hvis der er, er det "dødt"
2: Rens køler/blæsere for støv så det ikke er et varme problem.....
3: Prøv med en anden hd....
4: Hvis ikke 1,2,eller3 virker kør den så på genbrugsstationen
Mvh Lars...

Fra : Kåre

Dato : 06-01-09 19:11

> [...]
> 3: Prøv med en anden hd....
> 4: Hvis ikke 1,2,eller3 virker kør den så på genbrugsstationen

1. Ikke umiddelbart.
2. Den er OK. Har tjekket CPU temp og den er fin lav (45 grader).
3. Det kunne jeg sådan set godt. Har en liggende.
4. Tjek! Men bare lidt trælst. det er en gratis PC jeg har fået, som bare
skulle være en ekstra en. men lige pludselig har den fået et formål, og der
er ikke rigtig råd i disse tider til ny...

mvh
Kåre

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-01-09 19:44

"Kåre" wrote

> Den starter godt nok op, men når kun til Windows startup, hvor den lige
> kører et par gange med rullebaren nederst. Men så genstarter den bare.

Typisk opførsel hvis jeg har været lidt for kreativ i bios
Prøv at resette bios indstillinger?

- Peter

Fra : Kåre

Dato : 06-01-09 20:58

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kåre" wrote

> Typisk opførsel hvis jeg har været lidt for kreativ i bios
> Prøv at resette bios indstillinger?
>
> - Peter

Jeg har ikke pillet i BIOS længe, og der disablede jeg bare onboard lyd.

Til gengæld prøvede jeg med en anden HD, og så startede den op.
Prøvede så at genindstallere Windows, men med samme resultat: den gik i stå
med mærkelige beskeder og blå skærm, eller gik bare i sort.
Det viste sig så at være min ene XP CD som havde fået et ordentligt
hak...eet uheld...
Så nu ser det ud til at du med ny HD + anden CD.

Om den gamle HD så også kan installere Windows med den OK CD ved jeg så ikke
endnu.

mvh
Kåre

Fra : newsbin

Dato : 06-01-09 21:18

> [...]
> Så nu ser det ud til at du med ny HD + anden CD.
>
> Om den gamle HD så også kan installere Windows med den OK CD ved jeg så

Hvis det er muligt, så prøv at udskifte strømforsyningen, ofte er det
strømudfald, fordi strømforsyningen kun magter at holde spændingen i en kort
periode, og så må give op.

--
Aagaard

Fra : Kåre

Dato : 06-01-09 21:42

> Hvis det er muligt, så prøv at udskifte strømforsyningen, ofte er det
> strømudfald, fordi strømforsyningen kun magter at holde spændingen i en
> kort periode, og så må give op.

ja det havde jeg også overvejet.
Men jeg fik faktisk computeren fordi min far havde haft en forsikringsskade
på den, hvor strømforsyningen blev skiftet til en ny.
Af forskellige årsager gik der ged i sagen, og min far købte en ny i den tro
at forsikringen ikke havde fikset den...
men det havde de, så han havde pludselig en PC for meget...
Så strømforsyningen har kun været i brug ganske lidt. Så jeg tror ikke det
er den.

Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-09 22:31

Kåre wrote:

> Nogen ideer?

Kan den starte op på en Linux Live-CD?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-09 01:23

Har prøvet det samme på en pc..... Det var boot sector på HD der var defekt.

Fra : Henning

Dato : 07-01-09 16:32

On Tue, 6 Jan 2009 17:24:34 +0100, "Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote:

>Så er den gal med endnu en ældre PC.

Inden du begynder at skyde i blinde, så start med noget så simpelt som
en diagnostic-cd, som tester harddisk (meget sandsynligt), ram o.a.