Hvordan virker reguleringen i gasfyr
Fra : Kurt G

Dato : 01-01-09 23:39

Jeg sendte oprindeligt dette i teknik.varme, men fik ingen reaktioner, så nu
håber jeg på svar her.

Jeg har et naturgasfyr, fabrikat Vaillant fra 1995.
På dette fyr er der en knap med en inddeling fra 1 til 9, der bruges til at
regulere ydelsen.
Det har altid undret mig, hvordan denne regulering virker?

På de gamle oliefyr skete reguleringen ved, at man bestemte sig for en
fremløbstemperatur, som så blev holde indenfor nogle grader.
Det ser ikke ud til at være tilfældet med et gasfyr, nok fordi der ikke er
ret meget vand i fyret, og vandet derfra enten er meget varmt eller ret
koldt.
Sker reguleringen blot ved at ændre på tændt/slukket tiderne?

Det med den svingende fremløbstemperatur har hos mig givet knirkende
radiatorerrør, når rørene skiftede temperatur og derfor har jeg fået sat en
buffertank på anlægget, så temperaturen ikke svinger så voldsomt.

Nu vil jeg gerne have reguleringen til at virke på afgangstemperaturen fra
buffertanken, men findes den mulighed ved noget gasfyr?

Mvh Kurt

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-09 12:19

Kurt G wrote:

> Jeg har et naturgasfyr, fabrikat Vaillant fra 1995.
> På dette fyr er der en knap med en inddeling fra 1 til 9, der bruges
> til at regulere ydelsen.
> Det har altid undret mig, hvordan denne regulering virker?

Vi har et Vaillant gasfyr fra ca. 1992, det lyder som det du beskriver.

På vandafgangen fra gaskedlen sidder en termostat som starter og stopper
blæser og brænder. Med drejeknappen ændrer man termostatens
temperatursætpunkt (f. eks. 40-70 C). Cirkulationspumpen kører konstant.

Vi har tilsluttet en varmtvandsbeholder der opvarmes fra kedelkredsen
via en trevejsventil (enten til radiatorkreds eller til vandvarmer).
Vandvarmerkredsen kører med fast højt temperatursætpunkt på afgang
gaskedel (80 C) styret af varmtvandstemperaturen. Når der opvarmes vand,
er der ingen cirkulation i radiatorkredsen.

Du kan finde vejledninger på http://www.vaillant.dk/

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kurt G

Dato : 03-01-09 14:20

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Kurt G wrote:
--- KLIPPET ---
> På vandafgangen fra gaskedlen sidder en termostat som starter og stopper
> blæser og brænder. Med drejeknappen ændrer man termostatens
> temperatursætpunkt (f. eks. 40-70 C). Cirkulationspumpen kører konstant.

Det lyder, som om det 'blot' er at flytte denne temperaturføler hen på
udgangen af min buffertank.

Men hvis det skal virke på den måde, at det skal holde udgangstemperaturen
konstant (+/- nogle grader), virker det tilsyneladende ikke sådan på mit
fyr. Her falder udgangstemperaturen (vist på det indbyggede termometer) til
tæt på omgivelsestemperatur, når fyret ikke brænder!

> [...]
> gaskedel (80 C) styret af varmtvandstemperaturen. Når der opvarmes vand,
> er der ingen cirkulation i radiatorkredsen.

Det er det samme her!

> Du kan finde vejledninger på http://www.vaillant.dk/

Tak for det!

> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/

Tak for hjælpen!

Mvh Kurt

Fra : alexbo

Dato : 03-01-09 14:47

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev

> Det lyder, som om det 'blot' er at flytte denne temperaturføler hen på
> udgangen af min buffertank.

Problemet i det kan være at fyret "tror" at udgangstemperaturen er lavere
end reelt og skruer mere og mere op for brænderen.
Den sender 110 gr. vand afsted og føleren fortæller at vandet er 65 gr.

Jeg ville ikke flytte føleren bare sådan uden videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt G

Dato : 03-01-09 17:10

> [...]
> Den sender 110 gr. vand afsted og føleren fortæller at vandet er 65 gr.
>
> Jeg ville ikke flytte føleren bare sådan uden videre.

Nej, det har jeg heller ikke tænkt mig, jeg skal da ha' en snak med
inportøren/fabrikanten. Det var derfor, der stod 'blot'!

Mvh Kurt

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 15:31

Kurt G wrote:

> Det lyder, som om det 'blot' er at flytte denne temperaturføler hen på
> udgangen af min buffertank.

Det med buffertanken siger mig ikke noget. Hvor er den anbragt, og hvad
bruges den til?

> [...]
> tilsyneladende ikke sådan på mit fyr. Her falder udgangstemperaturen
> (vist på det indbyggede termometer) til tæt på omgivelsestemperatur,

En termostat har en indbygget hysterese, dvs. forskel mellem punktet
hvor termostaten afbryder ved stigende temperatur, og punktet hvor
termostaten slutter ved faldende temperatur. Hysteresen er tilpasset
formålet.

Hvis hysteresen bliver større end normalt, f. eks. hvis temperaturen
falder unormalt meget før termostaten slutter, kan det være fordi den er
defekt.

Fra : Kurt G

Dato : 03-01-09 17:17

> Det med buffertanken siger mig ikke noget. Hvor er den anbragt, og hvad
> bruges den til?

Buffertanken er anbragt i stedet for radiatorerne. Den har et indhold på
omkring 60 liter.
Fra buffertanken er der så et sæt rør mere, der ved hjælp af en ekstra pumpe
fører vandet ud til radiatorerne. Derved får jeg ikke de store svingninger i
temperaturen til radiatorerne.
Før jeg fik buffertanken, kunne temperaturen til radiatorerne nemt variere
omkring 60 grader når fyret brændte eller var slukket! Det gav en masse
knirken af radiatorrørerne, hvor de f.eks. gik gennem trævægge.

> [...]
>
> Hvis hysteresen bliver større end normalt, f. eks. hvis temperaturen
> falder unormalt meget før termostaten slutter, kan det være fordi den er

Jeg ved det ikke, men det har altid været sådan og der var ingen
bemærkninger fra manden, der for ½-1 år siden udførte service på anlægget.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 18:48

Kurt G wrote:

> [...]
> variere omkring 60 grader når fyret brændte eller var slukket! Det
> gav en masse knirken af radiatorrørerne, hvor de f.eks. gik gennem

Ok, tak for forklaringen. Det er et særegent arrangement på et gasfyr
hvor man kan opnå ganske god termostatregulering, men det kan have sine
fordele på et fastbrændselsfyr hvor styringen af brændselstilførslen er
mere træg.

Jeg ville ikke flytte termostaten.

> Jeg ved det ikke, men det har altid været sådan og der var ingen
> bemærkninger fra manden, der for ½-1 år siden udførte service på
> anlægget.

Alt taget i betragtning ville jeg få udskiftet termostaten. Så stor en
variation på fremløbstemperaturen som 60 grader er helt forkert, den bør
være af størrelsesordenen 5 grader (hysteresen kan muligvis være
afhængig af termostatens sætpunkt, jeg kender ikke de aktuelle
specifikationer)

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-01-09 13:25

Erik Olsen wrote:

> [...]
> bør være af størrelsesordenen 5 grader (hysteresen kan muligvis være
> afhængig af termostatens sætpunkt, jeg kender ikke de aktuelle

Her vrøvler jeg.

Termostatens hysterese skal naturligvis være større end den
temperaturstigning gaskedlen giver ved normal drift (afgangstemperatur
minus returtemperatur), ellers ville termostaten slå fra kort efter
brænderen er startet.

Det betyder selvfølgelig også at brænderens varmeydelse skal passe til
varmtvandsflowet (cirkulationspumpens størrelse sammenholdt med
udformning af radiatorkredsen), men det gør de når man køber en unit.

Jeg vil se om jeg senere på dagen kan aflæse temperaturerne på vores
Vaillant gasfyr som det kører p. t.

Fra : Kurt G

Dato : 03-01-09 17:18

Der skulle ikke have stået 60 grader men 40 grader!

Mvh Kurt

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-01-09 18:49

Kurt G wrote:

> Der skulle ikke have stået 60 grader men 40 grader!

Det ændrer ikke noget, 40 grader er stadig alt for meget. Ny termostat!