Blomster og (potte)planter fremmer heling ~
Fra : Glenn

Dato : 31-12-08 09:40

Blomster og (potte)planter fremmer tilsyneladende heling og øger
velværet efter operation:

American Society for Horticultural Science (2008, December 30).
Flowering Plants Speed Post-surgery Recovery. ScienceDaily. Retrieved
December 31, 2008:
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081229104700.htm
Citat:"...
A recent study by Seong-Hyun Park and Richard H. Mattson, researchers
from the Department of Horticulture, Recreation and Forestry at Kansas
State University, provides strong evidence that contact with plants is
directly beneficial to a hospital patient's health.
Patients with plants in their rooms had significantly fewer intakes of
pain medication, more positive physiological responses (lower blood
pressure and heart rate), less pain, anxiety, and fatigue, and better
overall positive and higher satisfaction with their recovery rooms than
their counterparts in the control group without plants in their rooms.

An interesting note to this study—the majority of patients who had
plants in their rooms reported that the plants were the most positive
qualities of their rooms (93%), whereas patients without plants in their
rooms said that watching television was the most favorable aspect of
their rooms (91%).
...."

Har nogen hørt om lignende videnskabelige resultater før?

-

http://da.wikipedia.org/wiki/Luftrensende_jord_og_planter

hilsen

Glenn

Fra : N. Foldager

Dato : 01-01-09 11:48

Glenn:

>Blomster og (potte)planter fremmer tilsyneladende heling ...

Hvem siger det?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-01-09 12:57

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev

> Hvem siger det?

Alle dem der anerkender at en forbedret psyke forbedrer helbredet. Det kan
jeg godt tilslutte mig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 01-01-09 16:34

Preben Riis Sørensen:

>Alle dem der anerkender at en forbedret psyke forbedrer helbredet. Det kan
>jeg godt tilslutte mig.

Nu er der stor forskel på "helbred" og "heling". Artiklen udtaler sig
overhovedet ikke om heling.
Mvh

Niels Foldager

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-01-09 17:24

N. Foldager wrote:
> Glenn:

> Hvem siger det?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager

Hej Niels

Så læs:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081229104700.htm
Citat: "...
Studies show that when patients have great stress associated with
surgery, they typically experience more severe pain and a slower
recovery period.
...."

Kombinér det med:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081229104700.htm
Citat:"...
A recent study...provides strong evidence that contact with plants is
[...]
[Det fortolker jeg som mindre stressende?]
...."

hilsen

Glenn

Fra : N. Foldager

Dato : 01-01-09 18:29

> [...]
>pressure and heart rate), less pain, anxiety, and fatigue
>[Det fortolker jeg som mindre stressende?]

Hej Glenn,

Det siger stadig ikke noget om *helingen*.

Du forelagde artiklen, som om den sagde noget om helingen; men den
nævner ikke heling med ét ord.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-09 17:25

Glenn skrev bl.a.:

> Blomster og (potte)planter fremmer tilsyneladende
> heling og øger velværet efter operation:

Det skal nok passe. Jeg har i hvert fald megastor
respekt for potteplanter. Hvis jeg fx spadserer i
Nansensgade i Købehavn og hører at et vindue
på 4. sal bliver åbnet, springer jeg omgående over
på den anden side, eller stiller mig klos op ad
husmuren. Jeg skal ikke nyde noget af at få en
pelargonie i potte ned i hovedet.

--
Herluf :·)
Bedre nytår!

Fra : Poul E Hansen

Dato : 02-01-09 16:37

On 31 Dec. 2008, 09:39, Glenn <nom...@xx.dk> wrote:
> [...]
> their rooms (91%).
> ..."
>
> Har nogen hørt om lignende videnskabelige resultater før?

Tak for linket --- med liste over luftrensende planter. Endnu
smartere ville det være at droppe vinyl eller lign. -gulve , og evt.
bruge lioleum eller sten (som man selvfølgelig kan tilføre en pæn
overflade), og erstatte traditionel maling (plastikmaling med
blødgørere og en masse andre skadelige ting) med naturmaling -- osv.
osv