Stationær mini-pc
Fra : JD

Dato : 04-01-09 23:08

Hej alle

Jeg overvejer en stationær mini-pc i stil med - men ikke begrænset til -
Shuttle.
Den primære grund er for at spare på strømmen. Min nuværende stationære er
på 500W, og det koster dyrt.
Da jeg arbejder meget i Photoshop, vil jeg også gerne kunne bruge min
eksterne skærm.

Krav:

- Må ikke fylde ret meget
- Væsentligt mindre strømforbrug end en normal stationær pc
- Skal kunne trække Vista og Photoshop
- Harddisk omkring 250-300 GB
- 4 GB ram
- Grafikkort med mindst 256 MB ram
- Støjsvag
- Indbygget Ethernet-kort
- Gerne uden operativsystem (jeg har allerede betalt for Vista og XP to
gange - hver... )

Hvis nogle herinde har nogle idéer og forslag - eller erfaringer - hører jeg
gerne fra vedkommende!

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Jeff

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-01-09 01:31

JD wrote:

> Den primære grund er for at spare på strømmen. Min nuværende stationære
> er på 500W, og det koster dyrt.

Du mener vel at din PSU er 500W? Det er ikke det samme som at den rent
faktisk bruger 500W. Har du målt det reelle strømforbrug?

Generelt er det sådan at ydelse og strømforbrug følges ad, men nyere
komponenter er ofte mere strømeffektive end ældre ditto, og der kan være
forskelle mellem AMD og Intel og mellem forskellige chipsets til
motherboards.

Forvent ikke at køre Vista og Photoshop med 30W excl skærm

--
Jesper Lund

Fra : jk

Dato : 05-01-09 09:47

On Sun, 4 Jan 2009 23:07:46 +0100, "JD"
<britonFJERN__D3TTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gange - hver... )
>
>Hvis nogle herinde har nogle idéer og forslag - eller erfaringer - hører jeg

Uanset kabinet, bør du vælge et chipset, der er nøjsomt:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3432&p=11

Onboard grafik er også en god ting for strømforbruget. Her er f.eks.
AMD 780G med ATI HD3200 ganske effent.

Shuttle har jeg ikke så meget fidus til. Er det ikke bedre med et
micro-atx format kabinet, som f.eks. Antec Aria ?

Der findes hos AMD en 2,5 GHz dual core med et forbrug på 45 watt
(mindre idle). Endvidere en quad med 65 watt, der er 2 GHz.

En Asus Eee box anser jeg for at være for klein til dit brug. Men med
et strømforbrug på omkring 12 watt (excl. skærm) er den god til
torrent.

mvh

John

Fra : PA

Dato : 05-01-09 10:33

"JD" <britonFJERN__D3TTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange - hver... )
>
> Hvis nogle herinde har nogle idéer og forslag - eller erfaringer - hører

http://www.aopencenter.com/mini/default.asp

MVH Per

Fra : Max

Dato : 05-01-09 11:56

Hej JD

> Hvis nogle herinde har nogle idéer og forslag - eller erfaringer -
> hører jeg gerne fra vedkommende!

Jeg ville satse på en PC der kunne klare kravene softwaren
stiller uden problemer, og så spare strøm ved at slukke den
når jeg ikke brugte den.

--
Mvh Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-01-09 14:53

"JD" skrev i en meddelelse
> Den primære grund er for at spare på strømmen. Min nuværende
> stationære er på 500W, og det koster dyrt.

Hvis den skal have samme indhold, så vil du ikke spare væsentligt.

Den vil bruge det samme (tilnærmelsesvis) uanset om strømforsyningen er
på 300W eller 500W - det er blot et tal for hvad den max kan levere -
det reelle tal afhænger af delene i computeren,

> - Gerne uden operativsystem (jeg har allerede betalt for Vista og XP
> to gange - hver... )

Hvis de er købt sammen med computere, så er det sansynligvis OEM
versioner, der ikke lovligt kan bruges på andre PC'er, da licensen dør,
når PC'en dør - men det forhindrerikke at de måske stadig kan aktiveres

Jan