Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon EOS
Fra : Søren

Dato : 03-01-09 17:07

Hej..

Jeg er ejer af et gammelt EOS 1000 F, med den masse objektiver til..
Vil lige høre om der er nogen der ved om man kan bruge disse objektiver til
EOS 1000 D

Mvh Søren

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-01-09 17:16

"Søren" <s.thomsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej..
>
> Jeg er ejer af et gammelt EOS 1000 F, med den masse objektiver til..
> Vil lige høre om der er nogen der ved om man kan bruge disse objektiver
> til EOS 1000 D

Det kan du godt, der er dog ældre Sigma optik der ikke virker på kameraet!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren

Dato : 03-01-09 18:19

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> "Søren" <s.thomsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan du godt, der er dog ældre Sigma optik der ikke virker på kameraet!

Når du skriver viker.. er det så autofocus, eller slet ikke ?

Søren

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-01-09 18:50

> Når du skriver viker.. er det så autofocus, eller slet ikke ?

Hej

Jeg ved ikke hvordan problemet udarter sig da jeg ikke selv har hast det
inde på livet, måske andre kan hjælpe her?

Ved en søgning på nettet så jeg at du ved at oplyse optikkens serienummer
til importøren kan få oplyst op optikken er kompatibel med EOS DSLR!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 21:46

Leif Langgaard wrote:

> [...]
>
> Ved en søgning på nettet så jeg at du ved at oplyse optikkens serienummer
> til importøren kan få oplyst op optikken er kompatibel med EOS DSLR!

Problemet med de helt gamle Sigma objektiver og de første DL series er,
at enten vil de ikke fokusere, eller også kan blænderstyringen ikke
overføres.

mvh. Erik Richard

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-01-09 17:55

Se evt. tråden "Brug af gamle Nikon objektiver" fra den 23/12 som handler om
noget tilsvarende blot i Nikon variant.

Træerne vokser ikke altid ind i himlen når man bruger gamle objektiver på
nye digital kameraer.

Mvh.
Anja

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-01-09 18:38

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> om noget tilsvarende blot i Nikon variant.
>
> Træerne vokser ikke altid ind i himlen når man bruger gamle objektiver på

Hej "Anja"!

Nu er der forskel på Nikonoptik uden autofokus, og optik til EOS som altid
har haft autofokus.
Der er jo ikke tale om Canon FD optik som ikke har autofokus og som heller
ikke passer på EOS huse.

Jeg mener at alle Canon EF optik passer, og kan bruges på alle Canon DSLR
huse!

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-01-09 19:42

<..>
> Der er jo ikke tale om Canon FD optik som ikke har autofokus og som heller
> ikke passer på EOS huse.

Good point... det var egentlig crop faktoren og "USM" jeg havde i tankerne i
forhold til at henvise til den anden tråd. Som du nævner er det en vigtig
pointe at alle originale (og de fleste uoriginale EOS objektiver) altid har
haft AF. Så der skal ses bort fra den del af debatten som vedrører
mangelende AF, men resten af argumenterne kan genbruges. Som jeg også nævner
i den anden tråd, så er det for mig en uinteressant ting at genanvende gamle
objektiver hvor AF enten ikke virker eller aldrig har været der (uanset
optisk kvalitet). Men dette er selvfølgelig ikke relevant i EOS tilfældet.

P.S. findes der egenglig ikke en mellemring så man kan montere FD på et EOS?

Mvh.
Anja

Fra : Søren

Dato : 03-01-09 20:12

Hej Leif og Anja..

Tak for svar. .. Har været inde og lure dine flotte fotos Leif..
Findes der andre "amatør" sider, som ligger deres fotos ud. Er nysgerrig
efter at se, hvor flotte fotos alm folk laver.

Mvh Søren

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-01-09 20:29

Et fantastisk sted hvor du kan fremsøge hundredetusindvis af fotos fx. med
et bestemt kamera eller med et bestemt objektiv er www.pbase.com (via. den
search funktion som findes på siden)

Hvis du bruger lidt tid på at sammenligne billeder som er taget med
forskellige sensor størrelser (og gode objektiver) vil du hurtigt konkludere
at det ofte er særdeles svært at vurdere om der er tale om crop eller
fullframe, alene ud fra billedekvaliteten.

Husk at du skal sammenligne 30mm på et croppet kamera med 50mm på et
fullframe kamera. Derfor kan du fx. fremsøge billeder taget med 24mm prime
objektiv og 50mm prime objektiv. Prøv så at gætte kamera typen. Eller søg
efter billeder taget med 24-70 F2.8 zoom objektiv og gæt så kamera typen
uden at kigge på EXIF data.

I en stor del af de situationer hvor man tager fotos, er der ikke tale om at
kameraerne er pressede i forhold til at skrue ekstra højt op for ISO, og
selv om man presser sit kamera, så er der ikke altid tale om at man
betragter billederne i 1:1 størrelse (hvor støj fremstår mest tydeligt).
Faktisk er ganske få megapixels ofte nok til en masse situationer (fx. til
at vise billederne på familiens 42" HDTV skærm, eller til print i 20x30cm).

Personligt vil jeg hellere fotografere med et croppet kamera og et objektiv
af meget høj kvalitet til fx. 8000 kr, end med et fullframe kamera og et
objektiv af lav kvalitet til fx. 2500 kr.

Mvh.
Anja

Fra : Søren

Dato : 03-01-09 20:40

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> objektiv af meget høj kvalitet til fx. 8000 kr, end med et fullframe
> kamera og et objektiv af lav kvalitet til fx. 2500 kr.

Oki.. spændende.. og tak for link
Hvad skyder du selv med ?

Mvh Søren

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-01-09 21:56

> Hvad skyder du selv med ?

Det meste af tiden med Canon 40D (med eller uden batterigreb) og EF-s 17-55
F2.8 og 580EX-II. Når jeg fotograferer uden batterigreb bruger jeg ofte en
430EX-II i stedet for 580EX-II fordi kameraet bliver lettere at håndtere
pga. reduceret vægt og størrelse.

Jeg fotograferer mest indendørs og benytter mig meget af flash fotografi,
i.e. bounce flash, har jeg også en flash transmitter og nogen ekstra flash
enheder som kan styres trådløst via Canon's infrarøde remote control system.

Jeg har for nyligt valgt at beholde 40D (i stedet for at opgradere til 50D,
5D-II eller 1D-III), og så i stedet bruge penge på flere flash enheder og
tilbehør til flash, såsom softboxe, radio transmitter og stativer.

Så jeg er altså ved at "vokse" i retning af flere flash enheder og tilbehør,
i stedet for flere objektiver og nyere/større kameraer.

På ønskelisten har jeg p.t. 85mm F1.8, 70-200 F2.8 L IS, og EF-s 10-22. Samt
flashes og tilbehør, herunder radio flash trigger system fra radiopopper.

Mvh
Anja

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-01-09 00:16

Anja Dunning-Krüger wrote:

> [...]
>
> På ønskelisten har jeg p.t. 85mm F1.8, 70-200 F2.8 L IS, og EF-s 10-22.
> Samt flashes og tilbehør, herunder radio flash trigger system fra

Mit setup er meget lig dit, og mit brug minder meget om dit - har du et
sted du viser dine fotos frem ?

Hvorfor vil du have radiopopper når du har ST-E2 transmitteren ?

Vedr. din ønsnkeliste, så valgte jeg selv 70-200 F4 IS i stedet for 2.8
udgaven. Dels er 2.8 udgaven MEGET stor og tung, prisen er noget højere
og skarpheden på F4 skulle være bedre. Men specielt størrelsen og vægten
fik mig i retning af F4 udgaven.

Du kan (og må gerne) skrive direkte på min mail adresse da den er valid.

Jørn

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-01-09 00:48

> Mit setup er meget lig dit, og mit brug minder meget om dit - har du et
> sted du viser dine fotos frem ?

Nej.

> Hvorfor vil du have radiopopper når du har ST-E2 transmitteren ?

Radiopopper forlænger rækkevidden og pålideligheden af ST-E2 (eller enhver
anden Canon master flash). Radiopopper kan ikke benyttes alene - uden en
master flash.

> [...]
> skarpheden på F4 skulle være bedre. Men specielt størrelsen og vægten fik

Jeg har overvejet en 70-200 F4.0 uden IS af samme grund, men omvendt er
F2.8 super lækkert at arbejde med.

Mvh.
Anja

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 22:00

Anja Dunning-Krüger wrote:
> P.S. findes der egenglig ikke en mellemring så man kan montere FD på et
> EOS?

Jo, men det er uhyre svært at skaffe dem. Canons egen adapterring udgik
i svjh. 1993/94, og Kemkos (?) koster det hvide ud af øjnene, - hvis den
er til at få fat i... Men i alle tilfælde mister man AF. - Faktisk kunne
man førhen også købe en Leica M-adapter, så man kunne bruge Leica optik
på et EOS hus...

Jeg sidder selv med et tilsv. problem, - jeg har noget rigtig godt Zeiss
optik til min Contax 137MQD, som jeg gerne vil kunne bruge på min
Yashica 230AF, men en Yashica/Contax->Yashica AF adapter koster et par
tusind kroner, og de kommer yderst sjælden ud som brugte. - Contax
137MQD er desværre ikke med det kompatible bajonet. - Det er vist først
fra Contax 159D de er helt kompatible...

mvh. Erik Richard

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 04-01-09 20:45

> [...]
> genanvende gamle objektiver hvor AF enten ikke virker eller aldrig har
> været der (uanset optisk kvalitet). Men dette er selvfølgelig ikke

Cropfaktor har to sider, vil jeg mene. Det kan godt være, at du i
vidvinkelområdet mister en del, men i teleområdet, der vinder du jo en hel
del, og hvis det er ren og skær brændvidde du går efter, så er det jo ren
foræring. Samtidig bevarer du samme dybdeskarphed som den oprindelige
brændvidde, du bruger bare et mindre område. Som primært fuglefotograf, så
er det ikke altid fedt at have full-frame, når man ser på brændvidde, jeg
gik fra 750mm ækvivalent til 300mm eller 420 med TC. Og det kan du mærke.

> P.S. findes der egenglig ikke en mellemring så man kan montere FD på et
> EOS?

Den findes, men er vist ikke specielt udbredt så vidt jeg ved.

MVH
Thomas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-01-09 09:08

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den findes, men er vist ikke specielt udbredt så vidt jeg ved.

Nej, adapteren er let at skaffe, altså den uoriginale, se:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=cart_accessories&A=details&Q=&sku=522370&is=REG

Adapteren er udstyret med en "linse" af tvivlsom kvalitet, hvilket er
nødvendigt for at få FD-objektiverne til at fokusere på uendeligt. FD og EOS
husene har ikke samme afstand fra "filmplanet" og til bajonetten, så derfor
er der problemer med at fokusere helt ud på uendeligt.
Canon lavede en adapter som ovenstående, men i bedre optisk kvalitet, men
den er sjælden, og umulig at finde.
Du kan også få en adaptér uden "linse" i, med den kan du bare ikke stille
ind på uendeligt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 21:43

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> har haft autofokus.
> Der er jo ikke tale om Canon FD optik som ikke har autofokus og som heller

Nja, der findes nu nogle 'FD' objektiver, der kan bruges på EOS (kan
ikke huske den rigtige bogstavbetegnelse), - eller rettere, der findes
nogle ganske få FD objektiver, der er ombygget fra Canons side, så de
kan bruges som manuelt fokuserende optikker til EOS. Men svjh. holdt de
op med at lave dem omk. 1992...

> Jeg mener at alle Canon EF optik passer, og kan bruges på alle Canon DSLR
> huse!

Ja, bortset fra EF A series, der kun har AF og ikke manuel. På Canon
Camera Museum står der, de ikke passer til DSLR.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 21:34

Anja Dunning-Krüger wrote:
> [...]
> handler om noget tilsvarende blot i Nikon variant.
>
> Træerne vokser ikke altid ind i himlen når man bruger gamle objektiver

Nej, men læg lige mærke til, _hvilket_ kamera, Simon bruger. EOS D60 er
ikke just noget 'nyt' kamera, og han er dermed ikke helt så bundet, som
var det en nyere model.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 21:15

Hej Søren

Søren wrote:
> Jeg er ejer af et gammelt EOS 1000 F, med den masse objektiver til..
> Vil lige høre om der er nogen der ved om man kan bruge disse objektiver
> til EOS 1000 D

Det ville være rart at vide præcis hvilke objektiver, det drejer sig om.
- Men generelt kan det siges på denne måde...

- Alle originale Canon EF objektiver med undtagelse af de helt gamle
objektiver hvor der er tilføjet et 'A' efter betegnelsen (fx. EF 35-70mm
f:3,5-4,5A), kan bruges på alle EOSD modeller
- Alle Sigma EX, DG, EX-DG kan bruges på EOSD
- Alle Sigma DL produceret efter 01.04.2002 kan umiddelbart bruges på
alle EOSD
- Alle Tamron XR, XD, XR-IF, XD-IF kan umiddelbart bruges på alle EOSD
- Alle Tamron SP AF Ashperical AD-IF 50th Anniversary Series kan
umiddelbart bruges på alle EOSD
- Alle Tokina AT og ATX Series kan umiddelbart bruges på alle EOSD
- Soligor EF series produceret efter 2002 kan bruges på alle EOSD modeller.

- Sigma ASPHERICAL IF (Inline Focusing) og DL produceret før 01.04.2002
kan rechippes hos Sigma, så de kan bruges på alle EOSD modeller. Pris
for rechipning er ca. 5-700kr. pr. objektiv. jeg vil dog ikke tilråde at
ofre det på DL modellerne, da det generelt er dårligere optik end
ASPHERICAL, men har du fx. et Sigma 28-70mm/f:2,8ASPHERICAL vil jeg
klart anbefale en rechipning. Det er et virkelig højkvalitets objektiv,
hvor man skal over i noget Sigma APO eller Canon L series for at få
noget, der kan hamle op med det objektiv.

mvh. Erik Richard

Fra : Søren

Dato : 03-01-09 21:32

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen
Hej Søren

Søren wrote:
> [...]

hvor man skal over i noget Sigma APO eller Canon L series for at få
noget, der kan hamle op med det objektiv.

Hej Richard..

De fleste jeg har er originale Canon AF.. Men hvad med Tamron AF 80-210
178D. Eller er den så gammel at den bare skal ud

Mvh Søren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 22:18

Søren wrote:

> De fleste jeg har er originale Canon AF.. Men hvad med Tamron AF
> 80-210 178D. Eller er den så gammel at den bare skal ud

Hm, her bliver jeg dig lidt svar skyldig. - Jeg er ikke sikker på, om
lige netop 178D serien kan bruges på de nye EOSD, men jeg véd, de kan
bruges på D60 og D30. Men jeg tror det ikke...

- Men bare at smide den ud, vil være både synd og skam. Det er et rigtig
godt objektiv. - Og skal/vil du af med det, så kunne jeg da godt være
interesseret. - Jeg bruger stadig mest analogt EOS grej...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren

Dato : 07-01-09 16:54

Søren wrote:

> [...]

godt objektiv. - Og skal/vil du af med det, så kunne jeg da godt være
interesseret. - Jeg bruger stadig mest analogt EOS grej...

YES.. mit gamle Tamron, virker også sammen med.. autofokus og det hele

Mvh Søren

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-01-09 10:15

> De fleste jeg har er originale Canon AF.. Men hvad med Tamron AF 80-210
> 178D. Eller er den så gammel at den bare skal ud

Hej Søren

Sæt du bare optikken på, hvis den ikke virke får du bare en fejlmelding på
displayet, eller en funktion der ikke virker. Jeg har aldrig hørt noget om
at der kan ødelægges noget!
Producenterne tænker en del inden de laver noget nyt, og Canon lavede ikke
en helt ny fatning da de gik digitalt, netop for at kunne udnytte det store
udbud af objektiver til det analoge EOS system.

Og tak for kommentaren til mine billeder, jeg vil dog indrømme at jeg ikke
startede med at fotografere i går

På siden kan du også se at der er brugt flere forskellige kameraer til at
lave billederne med. For mig er det ligegyldigt hvad der optages med, da det
er billedet der "tæller", og der er forøvrigt rigtigt dyrt at være "med på
noderne", da der kommer nye modeller hele tiden