Problem med at starte X program som anden ~
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-01-09 11:19

På en Ubuntu forsøger jeg i en shell at starte et program som en anden
bruger. Jeg har forinden kørt xhost + som brugeren der er logget ind på
maskinen, og jeg har kørt en

export DISPLAY=localhost:0.0

som den nr to bruger der vil køre programmet, men jeg får en

Error: Can't open display: localhost:0.0

når programmet forsøges startet. Nogen som kan sige hvad jeg gør galt ?

Det er som sagt på samme maskine i samme session - ikke med noget på
tværs af netværk. Jeg skifter fra en bruger til en anden vha.

su -l

men har også prøvet at ssh localhost uden forskel.

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-09 12:22

Jørn Hundebøll skrev:

> [...] jeg får en
>
> Error: Can't open display: localhost:0.0
>
> når programmet forsøges startet. Nogen som kan sige hvad jeg
> gør galt ?

Om du gør noget galt, skal jeg ikke kunne sige, men kunne det være
en løsning at starte det pågældende program med gksudo, i stedet
for alle de fixfaxerier med xhost og su?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-01-09 13:30

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Om du gør noget galt, skal jeg ikke kunne sige, men kunne det være
> en løsning at starte det pågældende program med gksudo, i stedet
> for alle de fixfaxerier med xhost og su?
>
> Mvh,

Det er bare - synes jeg - at de der fixfaxerier er den gode gamle måde
at gøre tingene på. Det burde kunne lade sig gøre (måske gør jeg noget
forkert, men det skal kunne virke)

Jørn

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 03-01-09 13:07

Jørn Hundebøll wrote:
> men har også prøvet at ssh localhost uden forskel.

Det nemmeste er nok at bruge ssh -X

fx "ssh -X BRUGER@localhost COMMAND"

Se man ssh for at få en forklaring.

/Jens Henrik

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-01-09 13:31

Jens Henrik Leonhard Jensen wrote:

> Det nemmeste er nok at bruge ssh -X
>
> fx "ssh -X BRUGER@localhost COMMAND"

Det virker da - men vil også gerne have den "gamle" måde til at virke.

Takker.

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 03-01-09 14:11

Den Sat, 03 Jan 2009 11:19:17 +0100 skrev Jørn Hundebøll:
> På en Ubuntu forsøger jeg i en shell at starte et program som en anden
> bruger. Jeg har forinden kørt xhost + som brugeren der er logget ind på
> maskinen, og jeg har kørt en
>
> export DISPLAY=localhost:0.0

Prøv med export DISPLAY=:0 i stedet for.

Når du skriver et hostnavn, vil den forsøge at bruge TCP/IP, uden
hostnavn bruger den unix domain sockets.

(og .0 har været overflødig i al den tid jeg har roden med Linux).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-01-09 14:59

Kent Friis wrote:

> [...]
> hostnavn bruger den unix domain sockets.
>
> (og .0 har været overflødig i al den tid jeg har roden med Linux).

Sådan - takker !!!!

Jørn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-01-09 15:08

On Sat, 03 Jan 2009 13:29:47 +0100, Jørn wrote:

> Det er bare - synes jeg - at de der fixfaxerier er den gode gamle måde
> at gøre tingene på.

Hvis din "gode gamle" måde inkluderer at køre 'xhost +', så er den nok
mere gammel end god.

,

Adam

--