problem med float og border og margin
Fra : ScooterGrisen

Dato : 03-01-09 09:12

hej jeg har et problem her: http://mentos.wep.dk/kandu/cssfloatproblem001.html

som det kan se slutter den grå og grønne border før teksten i bunden.
Hvordan får jeg borderne til at slutte fint efter alt teksten ?

Der er også et andet problem.
jeg har skrevet:

..cols{
margin:20px;
}

men teksten får kun margin over og højre og ventre men under teksten
er der ingen margin...
hvordan kan det være ?

håber i kan hjælpe.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-01-09 19:26

Du har et åbenlyst problem, grey er ikke en gyldig værdi. Erstat med
gray eller #808080.
Resten kan jeg desværre ikke hjælpe med, loaded i Expression Web ser
det korrekt ud men i både IE og FF går teksten længere ned.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-09 22:12

ScooterGrisen wrote:
> [...]
>
> som det kan se slutter den grå og grønne border før teksten i bunden.
> Hvordan får jeg borderne til at slutte fint efter alt teksten ?

Du skal vist have fat i noget clearfix:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp#clearfix

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-01-09 22:32

ScooterGrisen skrev:
> [...]
> margin:20px;
> }
>
> men teksten får kun margin over og højre og ventre men under teksten

Dine float'ede span's har ingen iboende højde, og
kan dermed ikke skubbe underkanten af boksen nedad.
Du skal lave et clear'ing element, før du lukker
boksen, se artiklen
http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

Jeg må også sige at jeg er betænkelig ved dit brug af
span-markøren til at lave en float'et boks. span
er et inline element, og jeg mener ikke man kan
give det en bredde.

Hint: Det er ikke forbudt at bruge table-markøren, når der
vitterlig er tale om tabelopstillinger, som det ser ud til her.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : ScooterGrisen

Dato : 05-01-09 10:52

ja grunden til skrev dette spørgsmål var fordi jeg ville convertere
fra <table> til <div> som jeg har læst så meget om på nette skulle
være godtt fordi med <table> bliver indhold ikke vist før hele
table'en er læst.

det ser ud til jeg har rettet problemet ved at bruge <div
style="clear:both"></div> i slutningen af hver linie...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-01-09 20:00

ScooterGrisen skrev:
> [...]
> fra <table> til <div> som jeg har læst så meget om på nette skulle
> være godtt fordi med <table> bliver indhold ikke vist før hele

Det er nu ikke den primære grund til at undgå at
bruge table-markøren til layout.

1.
Det er smadderupraktisk. Hvis du har mere end
én side skal du kopiere tabellen/tabellerne fra
side til side for at få det samme layout - der
i øvrigt går i stykker, hvis du i en eller anden
tabelcelle har lidt mere indhold end du havde
regnet med.

2.
Du har ikke adskillelse af form og indhold.
table-markøren er en præsentationsmarkør, beregnet
til datapræsentation.

3.
table-markøren er i sig selv betydningsbærende,
i modsætning til div-markøren.

4.
Tabeller tillader ikke en ordning af kildekoden,
der gør websiden maksimalt tilgængelig.

5.
Mange tabellayouts er utilgængelige fra
mobiltelefoner og PDA'er.