Flere RAM til min DELL
Fra : Hanno G

Dato : 03-01-09 15:20

Hej med jer

Jeg har en DELL Dimension 4600 med 512 MB RAM i to blokke.
Jeg er ved at bestille en 1 GB-blok hos DELL. På bundkortet kan jeg se, at
der er 4 slots (eller hvad de nu hedder), to med hvide "holdere" i enderne
og to med sorte. Rækkefølgen til isættelse af RAM-blokke på bundkortet
angives til at være 1-3-2-4.

Når jeg nu får min 1GB-blok, skal jeg så pille de andre to ud, eller kan de
blive siddende, så jeg kommer op på 1.5 GB? Jeg håber jo de kan blive
siddende, men måske skal rækkefølgen ændres?
Mener at have hørt at der helkst skal sidde to parallelle blokke i, men det
er måske en skrøne...?

Håber i kan hjælpe mig lidt videre. På forhånd mange tak.

--
Hanno G

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 16:54

Hanno G wrote:

> Når jeg nu får min 1GB-blok, skal jeg så pille de andre to ud, eller kan de

Man anvender oftest 2 ens blokke, for at opnå fuld databredde. En blok
giver kun halv databredde.

Det er også derfor rækkefølgen skrives som 1-3-2-4 - blok 1 i 1 og blok
2 i 2. Så er der fuld bredde.

Jesper Poulsen

Fra : Anja Dreyer

Dato : 03-01-09 21:24

> Man anvender oftest 2 ens blokke, for at opnå fuld databredde. En blok
> giver kun halv databredde.

Øh, hvad betyder "fuld databredde"...?

> Det er også derfor rækkefølgen skrives som 1-3-2-4 - blok 1 i 1 og blok
> 2 i 2. Så er der fuld bredde.

SKAL man have to blokke siddende?
Skal Hanno så købe to x 1 GB for at det virker?
Eller mener du at han skal undlade at stætte den gamle 512'er i sammen med
dden nye 1 GB?

--
Hilsen Jakob

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-09 23:19

Anja Dreyer skrev:

> SKAL man have to blokke siddende?

Nej, det kommer ofte an på hvor gammel pc'en
er, og hvilken type ram der sidder i den.

> Skal Hanno så købe to x 1 GB for at det virker?

Ikke nødvendigvis.

> Eller mener du at han skal undlade at stætte den
> gamle 512'er i sammen med dden nye 1 GB?

I langt de fleste tilfælde kan det spille sammen, der
sker ikke noget ved at prøve sig frem.

Er hastigheden på den gamle ram mindre end den
nye, er den den der gælder - en ældre ram kan altså
sløve systemet ned.

Det er nu sjældent at det giver problemer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hanno G

Dato : 06-01-09 11:37

> Ikke nødvendigvis.

Jeg har nu bestilt een 1GB-blok og prøver at lade den anden sidde. Så ser
jeg hvad der sker...
Tak for alle kommentarerne

--
Hanno G

Fra : Kenneth

Dato : 04-01-09 00:27

Anja Dreyer wrote:
> SKAL man have to blokke siddende?
> Skal Hanno så købe to x 1 GB for at det virker?

Nu har jeg kigget på manualen på Dell's
hjemmeside, og umiddelbart står der ikke
at man _skal_ have 2 moduler.

> Eller mener du at han skal undlade at stætte den gamle 512'er
> i sammen med dden nye 1 GB?

Jeg vil tro, at han mener, at han burde isætte 2 moduler af
samme størrelse og hastighed for at opnå fuld hastighed
på rammen, iht. hvad bundkortet kan.
(Bundkortet understøtter Dual channel)

Dual channel er teoretisk dobbelt hastighed af Single channel.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen