2 fysiske HD som 1 drev? .
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 03-01-09 11:01

Er det muligt? .
Forstået sådan at der er monteret på 1 bus 2 stk ide-ata harddiske så de
hedder C & E drev. Er det muligt at lave et stort C drev med de 2 HDer? .
/KE.

Fra : Henning

Dato : 03-01-09 11:17

On Sat, 3 Jan 2009 11:01:19 +0100, "KE Kofod / 7100" <dyt@baat.dk>
wrote:

>Er det muligt? .
>Forstået sådan at der er monteret på 1 bus 2 stk ide-ata harddiske så de
>hedder C & E drev. Er det muligt at lave et stort C drev med de 2 HDer? .

Ja, det hedder Striping eller Raid 0. Kræver at din controller eller
styresystem kan håndtere det.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 03-01-09 14:23

Hm..
Giver det så 2x1HD lagringsplads? Fordi de samme dataer bliver lagret 2
gange?

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 03-01-09 14:26

Giver det så 2x1HD lagringsplads? eller bliver det kun til 1 gang idet de

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 14:50

Kurt Pedersen wrote:
> Giver det så 2x1HD lagringsplads? eller bliver det kun til 1 gang idet de
> samme dataer bliver lagret 2 gange?

Det du skitserer der kaldes RAID1.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-01-09 18:40

Kurt Pedersen wrote:
> Giver det så 2x1HD lagringsplads?

Jeg gik ud fra, at når du skrev som du gjorde, så ville du have 2x1 HD
plads, dvs. RAID 0, med dårlig datasikkerhed til følge.

> eller bliver det kun til 1 gang idet de
> samme dataer bliver lagret 2 gange?

Sådan kan man også gøre; det kaldes RAID 1, og så kan det ene drev godt
stå af uden at man mister data.

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-09 12:30

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> plads, dvs. RAID 0, med dårlig datasikkerhed til følge.

> Sådan kan man også gøre; det kaldes RAID 1, og så kan det ene drev

Raid 1+0 bruger 4 diske, således at der er et spejl af hvert medlem af et
stripeset.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-01-09 12:38

KE Kofod / 7100 wrote:
> Er det muligt? .
> Forstået sådan at der er monteret på 1 bus 2 stk ide-ata harddiske så de
> hedder C & E drev. Er det muligt at lave et stort C drev med de 2 HDer?

Ja. (som Henning også skrev).
Der er dog ingen datasikkerhed ved den opstilling; hvis en af diskene
står af, så er alle data tabt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-01-09 18:12

"Jens C. Hansen" skrev i en meddelelse
> Der er dog ingen datasikkerhed ved den opstilling; hvis en af diskene
> står af, så er alle data tabt.

Jo - men det gør de jo også, hvis man bruger en dobbelt så stor disk.

Så om man bruger 2x250 gb i raid eller 1x500 gb alene er jo så
ligegyldigt - i begge tilfælde ryger alle data, hvis en disk ryger.

Men som der også er nævnt, så er der en del typer raid, hvor man kan
vælge at prioritere størrelse eller sikkerhed - jeg kender følgende:

JBOD - Volume
Alle diske lagt sammen, uden nogen datasikkerhed og uden
hastighedsforbedring. Mister man en disk er kun data på denne disk tabt,
da data ikke spredes udover alle diskene.

Raid 0 - Stripe
Dataene læses og skrives skiftevis ud over alle diskene, dette giver
derfor de hurtigste læse- og skrivehastigheder men ingen ekstra
datasikkerhed.

Raid 1 - Mirror
Dataene læses skiftevis fra begge diske, men skrives til begge diske
samtidig. Den ene disk er altså en kopi (mirror) af den anden, dette
giver forbedret læsehastighed, ingen eller lidt langsommere
skrivehastighed og god datasikkerhed, man spilder dog halvdelen af sin
lagerkapacitet.

Raid 3 - Dedikeret paritetsdisk
Dataene læses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
paritetsdata til datagendannelse skrives på en separat paritetsdisk. Kan
være en fordel i specifikke situationer, men RAID 5 skaber for det meste
en bedre løsning.

Raid 5 - Paritet spredt
Dataene læses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
paritetsdata til datagendannelse skrives spredt på alle diske. Giver
forbedret læse- og skrivehastighed, samt datasikkerhed, lagerkapaciteten
falder med cirka 28%.

Raid 10 - Stripe ovenpå flere mirrors
En kombination af RAID 0 og 1, hvor man lægger datahastighed ovenpå et
RAID der giver datasikkerhed.

Raid 50 - Stripe ovenpå flere RAID5
En kombination af RAID 0 og 5, hvor man lægger datahastighed ovenpå et
RAID der giver datasikkerhed. Dette giver en fordel især ved store RAID
5, hvor man nu kan tabe en disk på hvert RAID5 samtidig, uden at miste
data, samtidig med at genopbygning af et RAID ved tab af en disk ikke
påvirker det samlede RAID i samme grad. Kører du med hot spare, kan
dette kræve en hot spare disk per RAID5.

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-09 18:25

Jan Vestergaard wrote:

> [...]

> Men som der også er nævnt, så er der en del typer raid, hvor man kan
> vælge at prioritere størrelse eller sikkerhed - jeg kender følgende:

Så var der lige det med sandsynligheds-regningen. Resultatet af den er at du
ender med en mtbf som er kvadratroden af den oprindelige. Det sagt ser det
nu ikke slemt ud for to diske i et stripeset, det er værre jo flere
medlemmer der er.

> JBOD - Volume
> Alle diske lagt sammen, uden nogen datasikkerhed og uden
> hastighedsforbedring. Mister man en disk er kun data på denne disk
> tabt, da data ikke spredes udover alle diskene.

Mister man en disk er alt - enkelt forklaret - at betragte som tabt da
filsystemet ikke længere vil være tilstede.

> Raid 0 - Stripe
> Dataene læses og skrives skiftevis ud over alle diskene, dette giver
> derfor de hurtigste læse- og skrivehastigheder men ingen ekstra
> datasikkerhed.

Det giver en formindskelse af datasikkerheden, se ovenfor.

> [...]
> giver forbedret læsehastighed, ingen eller lidt langsommere
> skrivehastighed og god datasikkerhed, man spilder dog halvdelen af sin

Skrivehastigheden halveres med en software løsning. Med hardwarecotrollere
som skriver til begge diske samtidig er den uændret.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-09 19:19

Peter Larsen wrote:

> Mister man en disk er alt - enkelt forklaret - at betragte som tabt da

Ikke helt.

> filsystemet ikke længere vil være tilstede.

Men dataene er der stadig. Og de kan uden videre retableres med et
stykke recovery-software.

Ved RAID0 er alt væk hvis en disk ryger, for der er data spredt over
samtlige diske i containeren.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-01-09 18:36

KE Kofod / 7100 wrote:

> Er det muligt? .
> Forstået sådan at der er monteret på 1 bus 2 stk ide-ata harddiske så
> de hedder C & E drev. Er det muligt at lave et stort C drev med de 2
> HDer? . /KE.

Ja. Men det er ikke smart. Udover striping som andre har nævnt kan du også
lave et simpelt volume, også for det gælder det at alt er tabt, hvis en disk
ryger.

Det smarte er at mounte disk 2 i en folder på disk 1, så hele folderen peger
på disken. Du kan f. eks. oprette en folder som hedder c:\dokumenter, mounte
disken i den, og så lade alle dokumenter-foldere på alle brugerprofiler på
maskinen pege enten på den folder eller på underfolderen
c:\dokumenter\[brugernavn]\docs\

med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : KE Kofod / 7100