|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Afladt batteri ? Fra : Kim
 | 
 Dato :  01-01-09 12:49
 | 
 |  | Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 
 Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest frost -1
 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt. Vi har godt
 nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er blevet til
 småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over de sidste 14
 dage.
 
 Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
 batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
 andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der sad
 i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men det
 havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne i
 bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
 
 Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
 langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
 har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
 lade et bilbatteri fuldt op?
 
 Mvh. Kim
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  01-01-09 13:14
 | 
 |  | 
 
            Kim skriver:
 > 
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
 > langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? 
 Jeg ville nappe en 1000-150 km.
 > Jeg
 > har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
 > lade et bilbatteri fuldt op?
 Hvorfor ikke?
 Den skal nok bare bruge lidt længere tid end på det lille
 motorcykelbatteri.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  alexbo (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  01-01-09 13:09
 | 
 |  | 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev
 
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
 > langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
 > har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
 > lade et bilbatteri fuldt op?
 
 Det tager lang tid at lade helt op, men en times kørsel vil give godt.
 Den lille lader vil være velegnet, det tager bare lang tid, men så bliver
 det også godt.
 
 Hvis den lader med 0,5 A fylder den 12 A på om dagen og batteriet er nok på
 60Atimer.
 
 Hvis problemet fortsætter så er det nok et nyt batteri der skal til.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  01-01-09 15:38
 | 
 |  | On Thu, 1 Jan 2009 12:49:08 +0100, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:
 
 >Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 >andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der sad
 >i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men det
 >havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne i
 >bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
 
 Batteriet er.. mmm.. 5 år gammelt.. Jeg vil gætte at det er ved at
 være modent til en udskiftning. Batteriet i min BMW 330 som er fra
 2005 gjorde det samme, når temperaturen var under 5 grader kunne den
 kun med nød og næppe trække starteren. Skiftede batteriet og problemet
 var løst.
 
 Godt nytår!
 
 
 hilsen Lars
 
 
 |  |  | 
  Matthias H Matthies~ (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Matthias H Matthies~
 | 
 Dato :  01-01-09 16:44
 | 
 |  | 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 > Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest 
 > frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt. 
 > Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er 
 > blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over 
 > de sidste 14 dage.
 >
 > Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til 
 > batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget 
 > andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der 
 > sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men 
 > det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne 
 > i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
 >
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor 
 > langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg 
 > har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at 
 > lade et bilbatteri fuldt op?
 >
 Hvis ikke du lige har behov for at køre en længere tur, var det så ikke 
 bedre at bruge pengene på en oplader?
 Du kan få en ganske udmærket lader til få 100 kr. Så har du også en lader 
 til en anden gang.    Hilsen Matthias 
            
             |  |  | 
  BikeManiac (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BikeManiac
 | 
 Dato :  01-01-09 11:13
 | 
 |  |  |  |  | 
  Thomas Rasmussen (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  01-01-09 23:05
 | 
 |  | Kim wrote:
 > Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 > Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest frost
 > -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt. Vi
 > har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
 > blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km.
 > over de sidste 14 dage.
 >
 > Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden
 > til batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er
 > noget andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er
 > det der sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på
 > det, men det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og
 > instrumenterne i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000
 > omdr., og 240 km/t.)
 >
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur
 > hvor langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt
 > op? Jeg har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke
 > nok til at lade et bilbatteri fuldt op?
 
 Uhmm... generatoren på sådan en bil er vel på 60A, batteriet er
 formentlig omkring de 60Ah, og da bilen nok bruge 20A under kørsel (lys
 osv) så vil der teoretisk kunne lades med ca. 40A på batteriet så
 teoretisk vil batteriet kunne blive ladet op ved en god times kørsel.
 Praksis er formentlig lidt noget andet da ladestrømmen formentlig bliver
 mindre jo mere opladet batteriet er, så derfor skal der nok nærmere 2
 timers køretur til.
 
 Men overvej at kaste penge efter et nyt (kvalitets) batteri, jeg har
 selv et kørselsmønster på 6-8km et par gange om ugen, og selv i dette
 vejr har den ikke problemer med at starte. Det kan også være en god ide
 lige at inspicere polsko og lign. på batteriet for at se om der er gode
 forbindelser der. Rens forbindelserne hvis det er irret eller lign.
 
 Livet er for kort til en bil med halv-dårligt batteri
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
  Tau (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tau
 | 
 Dato :  01-01-09 23:12
 | 
 |  | 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 > Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
 > frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
 > Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
 > blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
 > de sidste 14 dage.
 >
 > Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
 > batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
 > andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
 > sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
 > det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
 > i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
 >
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
 > langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
 > har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
 > lade et bilbatteri fuldt op?
 >
 > Mvh. Kim
 
 
 
 Et af problemerne med bil batterier er, hvis de ikke bliver ladet fuldt en
 gang imellem, vil der opstå en belægning på pladerne inde i cellerne, som
 snyder din laderelæ til at tro, at batteriet er ladet op. Problemet opstår
 ved mange starter og korte ture, hvor batteriet ikke bliver ladet ordentlig
 op.
 Problemet kan løses med en lyn opladning og hvis batterier ikke er defekt,
 kan dette måske rede et batteri.
 Ved en lynopladnng tæres der lidt på batteriet levetid, så det er kun noget
 man skal gøre hvis alt andet hår er ude.
 
 vh
 Poul
 
 
 
 |  |  | 
  Tau (01-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tau
 | 
 Dato :  01-01-09 23:16
 | 
 |  | 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 > Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
 > frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
 > Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
 > blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
 > de sidste 14 dage.
 >
 > Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
 > batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
 > andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
 > sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
 > det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
 > i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
 >
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
 > langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
 > har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
 > lade et bilbatteri fuldt op?
 >
 > Mvh. Kim
 
 
 
 |  |  | 
  Kim (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim
 | 
 Dato :  02-01-09 01:38
 | 
 |  | ----------------
 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 > Vi har her mellem jul og nytår oplevet 2 gange (de 2 dage med mest
 > frost -1 til -4 grader) at bilen ikke har kunnet trække starteren rundt.
 > Vi har godt nok ikke kørt ret mange km. i bilen de sidste 14 dage det er
 > blevet til småture på mellem 7-10 km. af gangen og samlet vel 100 km. over
 > de sidste 14 dage.
 >
 > Er de meget korte ture og det lille km. tal de sidste 14 dage grunden til
 > batteriet ikke har power nok når det er koldt, eller tror i der er noget
 > andet galt som f.eks. at det er tid at få skifter batteriet (er det der
 > sad i da vi købte den fra ny af dec.2003)? (målte 12,2 Volt på det, men
 > det havde ikke power nok til at trække starteren rundt, og instrumenterne
 > i bilen gik amok og sendte nålene på "E" benzin, 8000 omdr., og 240 km/t.)
 >
 > Hvis jeg vil prøve at lade batteriet fuldt op ved at køre en lang tur hvor
 > langt/længe skal jeg så regne med at køre for at få det ladt helt op? Jeg
 > har kun en lille "intelligent" 12V MC lader og den er vel ikke nok til at
 > lade et bilbatteri fuldt op?
 >
 > Mvh. Kim
 -----------------
 
 Jeg smed min Optimate III lader på og lod den stå 12 timer med den på, og da
 jeg her for en halv time siden tjekkede den meldte den at batterien var
 fuldt opladet.
 Laderen er beregnet til batterier på mellem 2-32Ah og lader med 600mAh, så
 hvis den melder at batteriet er opladet, betyder det så ikke bare at
 batteriet kan holde spændingen over 12.6V når den tester, men hvordan med
 Ampere, kan jeg regne med at den har fyldt batteriet op efter 12 timer
 (måske mindre da jeg ikke tjekkede før). Jeg tænker her på, at laderen er
 beregnet til batterier på mellem 2 og 32Ah.
 
 Nå men jeg prøvede så et starte bilen og det lykkedes da også, efter 2 sek.
 gik den i gang, men den havde noget besvær med at trække starteren rundt, og
 det virkede ikke så overbevisende som jeg havde ventet med et fuldt opladt
 batteri.
 Jeg lavede lige 3 starter mere for at presse mit nyopladet batteri, og det
 blev mere og mere tøvende, men den startede da.
 20 min. efter starterne viser den 12.8V på batteriet.
 
 Så bilen kan starte når jeg har ladet på batteriet, men ikke med "overskud"
 i øvelsen, så er vi ikke ude i, at jeg skal investere i et nyt batteri,
 eller er der bud på andet der kaqn være galt udfra min beskrivelse?
 
 
 Mvh. Kim
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Rasmussen (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  02-01-09 10:19
 | 
 |  | Kim wrote:
 
 > Jeg smed min Optimate III lader på og lod den stå 12 timer med den på,
 > og da jeg her for en halv time siden tjekkede den meldte den at
 > batterien var fuldt opladet.
 > Laderen er beregnet til batterier på mellem 2-32Ah og lader med 600mAh,
 > så hvis den melder at batteriet er opladet, betyder det så ikke bare at
 > batteriet kan holde spændingen over 12.6V når den tester, men hvordan
 > med Ampere, kan jeg regne med at den har fyldt batteriet op efter 12
 > timer (måske mindre da jeg ikke tjekkede før). Jeg tænker her på, at
 > laderen er beregnet til batterier på mellem 2 og 32Ah.
 
 At den er beregnet til et sådan batteri har ikke en døjt at gøre med om
 den kan lade et større, men det vil tage uforholdsmæssig meget lang tid
 (32/0.6 = 53 timer) hvis ellers batteriet er helt afladet.
 
 > Nå men jeg prøvede så et starte bilen og det lykkedes da også, efter 2
 > sek. gik den i gang, men den havde noget besvær med at trække starteren
 > rundt, og det virkede ikke så overbevisende som jeg havde ventet med et
 > fuldt opladt batteri.
 > Jeg lavede lige 3 starter mere for at presse mit nyopladet batteri, og
 > det blev mere og mere tøvende, men den startede da.
 > 20 min. efter starterne viser den 12.8V på batteriet.
 >
 > Så bilen kan starte når jeg har ladet på batteriet, men ikke med
 > "overskud" i øvelsen, så er vi ikke ude i, at jeg skal investere i et
 > nyt batteri, eller er der bud på andet der kaqn være galt udfra min
 > beskrivelse?
 
 Jeg syntes det lyder som et nyt batteri, nu hvor du har målt på
 batteriet, målte du så også mens motoren kørte? Den skal gerne ligge på
 ca. 14V når der bliver ladet på batteriet.
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
  Kim (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim
 | 
 Dato :  02-01-09 18:06
 | 
 |  | 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 Jeg har i dag været forbi Mazda og få et nyt batteri, og indtil videre har 
 det hjulpet    Så må jeg se om der også er masser af strøm på det om nogen tid, eller om 
 der er problemer andre steder i elsystemet.
 Jeg takker for jeres hjælp.
 Kim 
            
             |  |  | 
  Tom (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  02-01-09 20:06
 | 
 |  | 
 "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:495e4984$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 > news:495cade0$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Så kom mine første startproblemer med vores Mazda6...
 >
 > Jeg har i dag været forbi Mazda og få et nyt batteri, og indtil videre har 
 > det hjulpet    > Så må jeg se om der også er masser af strøm på det om nogen tid, eller om 
 > der er problemer andre steder i elsystemet.
 >
 > Jeg takker for jeres hjælp.
 Biler bruger faktisk en smule strøm, selv når alt ser ud som om det er 
 slukket. Hvor meget denne strøm udgør kan variere fra bilmodel til bilmodel, 
 men i min Sierra var der et konstant forbrug på 150 mA og i min mondeo 
 omkring 250.-300 mA.
 Hvis man regner lidt på det, så vil hurtigt komme frem til at selv et frisk 
 batteri ikke vil kunne holde 14 dage i hverken en Sierra eller mondeo. Det 
 ganske simpelt FOR længe at lade bilen stå....så er man nød til at skrue 
 plus ledning af batteriet eller sætte en oplader på ind i mellem.
 Muligt at andre biler har et mindre "hvilestrømsforbrug" af strøm, men selv 
 ganske få mA biler jo til en del på 24 timer x 14 dage.
 I øvrigt så kan man laaaangt fra hive 60A ud af et 60A batteri, når 
 temperaturen er ved frysepunktet og det ikke er nyt mere....og der skal jo 
 også være mere end 1Ah tilbage når bilen skal startes, så sammenlagt er det 
 nok en dårlig ide at lade bilen stå så længe
 --
 Tom
            
             |  |  | 
   Thomas Rasmussen (02-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  02-01-09 20:40
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Biler bruger faktisk en smule strøm, selv når alt ser ud som om det er 
 > slukket. Hvor meget denne strøm udgør kan variere fra bilmodel til bilmodel, 
 > men i min Sierra var der et konstant forbrug på 150 mA og i min mondeo 
 > omkring 250.-300 mA.
 > Hvis man regner lidt på det, så vil hurtigt komme frem til at selv et frisk 
 > batteri ikke vil kunne holde 14 dage i hverken en Sierra eller mondeo. Det 
 > ganske simpelt FOR længe at lade bilen stå....så er man nød til at skrue 
 > plus ledning af batteriet eller sætte en oplader på ind i mellem.
 > Muligt at andre biler har et mindre "hvilestrømsforbrug" af strøm, men selv 
 > ganske få mA biler jo til en del på 24 timer x 14 dage.
 Egentlig er jeg enig, og var derfor også meget spændt da jeg for et par
 år siden var knap 3 uger på juleferie og lod bilen stå udendørs ved
 lufthavnen. Men da jeg kom hjem var der ikke noget problem med at
 starte, og bilen er egentlig sådan rimelig standard monteret med
 startspærre, radio og lign. som sikkert tager sin del. Har dog ikke fået
 målt hvilestrømsforbruget på bilen. (En 96-97 årgang Nissan Primera)
 > I øvrigt så kan man laaaangt fra hive 60A ud af et 60A batteri, når 
 > temperaturen er ved frysepunktet og det ikke er nyt mere....og der skal jo 
 > også være mere end 1Ah tilbage når bilen skal startes, så sammenlagt er det 
 > nok en dårlig ide at lade bilen stå så længe
 Jo jo, du kan sagtens hive 60A ud af batteriet, men ikke 60Ah (h'et er
 vigtigt)    Ellers så enig, mener det er noget med at et bilbatteri mister mellem 30
 og 50% af sin kapacitet ved 0 grader i forhold til 20 grader.
 Thomas
            
             |  |  | 
   Kim (03-01-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim
 | 
 Dato :  03-01-09 13:11
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen 
 news:495e6593$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > I øvrigt så kan man laaaangt fra hive 60A ud af et 60A batteri, når 
 > temperaturen er ved frysepunktet og det ikke er nyt mere....og der skal jo 
 > også være mere end 1Ah tilbage når bilen skal startes, så sammenlagt er 
 > det nok en dårlig ide at lade bilen stå så længe
 Den har jo rullet lidt i de 14 dage   , men det hele er nok et sammenfald 
 af, at batteriet ikke har været på sit højeste, fordi vi i de 5 år vi har 
 haft bilen, har brugt den til meget små ture, som at hente og bringe børn i 
 skole 1 km. herfra, og det har været start og køre 1 km. stop og følge børn 
 ind, start igen køre 1 km. hjem, vente 4-5 timer og så 2 staret igen og kun 
 2x1 km. kørsel. Resten af vores kørsel bærer også præg af mange små ture på 
 ca. 7km. til byen men flere starte undervejs når der har skulle handles. Så 
 det er måske ikke så mærkeligt at det har givet op efter 5 år, og samtidig 
 har vi her i starten af december fået bil nr. 2 så det har jo "stjålet" et 
 par af de længere ture fra Mazdaen, som ellers ville ha' fyldt strøm på 
 batteriet.
 Vinterkulden var nok bare det sidste der skulle til for at gi' batteriet 
 ikke længere magtede at leverer strøm nok til at trække starteren.
 Det er i hvert fald det jeg håber, da det lyder dyrt hvis værkstedet skal 
 til at lede efter steder på bilen der tapper batteriet unødigt.
 Mvh. Kim
 
            
             |  |  | 
 |  |