Wubi?
Fra : Steen BJ

Dato : 01-01-09 13:37

Er Wubi et system, eller bare en anden måde at installere Ubuntu?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-01-09 13:42

On Thu, 1 Jan 2009 13:37:02 +0100
isteen@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) wrote:

> Er Wubi et system, eller bare en anden måde at installere Ubuntu?
Jeg tror nærmere, Wubi kan karakteriseres som en måde at afvikle Ubuntu
på på MS Windows platformen.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Steen BJ

Dato : 01-01-09 13:46

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Jeg tror nærmere, Wubi kan karakteriseres som en måde at afvikle Ubuntu
> på på MS Windows platformen.

Okay, en slags mellemting mellem en live CD og en total installation?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-01-09 14:06

On Thu, 1 Jan 2009 13:45:39 +0100
isteen@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) wrote:

> Okay, en slags mellemting mellem en live CD og en total installation?
Ja, eller at afvikle en live CD fra en fil på harddisken.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Steen BJ

Dato : 01-01-09 14:29

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Ja, eller at afvikle en live CD fra en fil på harddisken.

Det var da værd at prøve

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-01-09 16:28

On Thu, 01 Jan 2009 13:37:02 +0100, Steen BJ wrote:

> Er Wubi et system, eller bare en anden måde at installere Ubuntu?

Som du selv siger, en måde at køre live CD'en fra harddisken. I praksis
fungerer det som en "rigtig" installation. Du kan tilføje programmer,
opdatere, gemme filer...

Min kæreste brugte det i et stykke tid indtil det underliggende NTFS
system ødelagde noget i image filen, så den ikke kunne bootes. Nu bruger
hun kun Ubuntu.

Men generelt, og bortset fra risikoen for at opleve fejl alá den
ovenstående, virker det rigtig godt.

--
Lasse Jensen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-01-09 22:17

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> hun kun Ubuntu.
>
> Men generelt, og bortset fra risikoen for at opleve fejl alá den

Wubi er en windows applikation (wubi.exe).
Se her:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#What%20is%20Wubi?
Det kan sikkert være udmærket at 'snuse' til Linux på den måde, men i
det lange løb er en 'ægte' linux installation sikkert det bedste. Hvis
Windows ikke kan undværes er dualboot et sikkert system.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 00:18

Jørgen Heesche wrote:

> Det kan sikkert være udmærket at 'snuse' til Linux på den måde, men i
> det lange løb er en 'ægte' linux installation sikkert det bedste. Hvis

Det er nu en løsning der ofte benyttes på firma-bærbare hvor Windows
ikke må slettes og hvor brugeren gerne vil have Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 00:22

Steen BJ wrote:
> Er Wubi et system, eller bare en anden måde at installere Ubuntu?

Som det kan læses af Jørgen Heesches indlæg, så er der tale om en
Windows-installer til Ubuntu. Det er jo strengt taget ligegyldigt om en
Linux-distro bliver installeret at den pågældende distro selv eller af
et program der kan det samme, men som afvikles under et andet OS.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-01-09 12:57

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> Linux-distro bliver installeret at den pågældende distro selv eller af
> et program der kan det samme, men som afvikles under et andet OS.

Ja.

og der er vist meget forviring af hvad WUBI er.

Det er en installer der installere Ubuntu i et windows filstystem.
Der oprettes en fil der indeholder et linux filsystem som bruges til installation.
Der anvendes windows boot-loader til at vælge om man skal boot'e linux eller windows.
Det er IKKE sådan at linux kører i en emulator af en art under windows.

Fordelen er at man skal ikke ompartitionere sin disk.

Ulempen er en anelse mindre hastighed i afvikling af disk-access da det foregår
via filen i NTFS (windows filsystem).

Og en lille faldgrube:
WUBI.exe vil som std. installere en 64 bit ubuntu hvis der detekteres en CPU
, der er 64 bit. Det er ikke altid det man ønsker, da det giver bøvl
med sun java, adobes ¤¡#@$ flash mfl.
Der er en vejledning for at tvinge til 32 bit install:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Can%20I%20force%20Wubi%20to%20download%20and%20install%20a%2032%20bit%20version%20of%20Ubuntu?

dvs. man kalder wubi.exe med parameter --32bit