Nytårsmenuen - resultat?
Fra : Kim Jensen

Dato : 01-01-09 13:22

Hej!

Da tråden om nytårsmenuer i mine øjne bar en del præg af "måske"'er
"o.lign.", "sikkert" osv. synes jeg det kunne være sjovt at høre om,
hvad der rent faktisk blev serveret.

Særlige successer? Nødløsninger? Fiaskoer?

Da vi kun var to (undertegnede og kæresten) havde jeg fin tid til at
nusse i køkkenet så her gik alt stort set efter planen - dog bortset
fra, at mit forsøg på at lave "pommes duchesse" (inspireret af anden
tråd) ikke rigtig lykkedes. De "blattede" bare helt ud - jeg har nok
fået lavet min mos for tynd!?

Anyway, således kom det til at se ud:
http://www.voresmadplan.dk/nytårsmenu2008-2009

Godt nytår til alle!

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : kim rasmussen

Dato : 01-01-09 14:00

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Da tråden om nytårsmenuer i mine øjne bar en del præg af "måske"'er
> "o.lign.", "sikkert" osv. synes jeg det kunne være sjovt at høre om, hvad
> der rent faktisk blev serveret.

Hej og godt nytår

Forret : Lakseroulade med lakserogn på bund af sprød salat.
Hovedret : Kalvetyndstegsfilet fra Schakenbor, med tyttebærcreme . små
bagte kartofler ,pastinakker ,champignon ,skalotteløg ,hele fed hvidløg
(mange )gulerødder og forårsløg og så bagte coktailtomater ,det hele krydret
med friske krydderurter fra haven.
hjemmelavet peber sauce .
Desserten sprang vi over .
Men der var hjemmelavet guargomole ,små chilier fyldt med ost og chips
,hjemmelavede romkugler og guf og hjemmelavet kransekage kl. 12. og
champagne.

Hilsen Kim

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-01-09 14:04

> Hej og godt nytår
> hjemmelavet peber sauce .

Har du en opskrift/metode du vil dele? (Jeg har fået serveret pebersauce
flere gange men aldrig prøvet at lave det selv ...)

Fra : kim rasmussen

Dato : 01-01-09 20:21

> Har du en opskrift/metode du vil dele? (Jeg har fået serveret pebersauce
> flere gange men aldrig prøvet at lave det selv ...)

Hej selvfølgelig har jeg det og Godt Nytår

30 gram hele grønne peberkorn,afdryppede
1 dl. cognac
3 dl. God okse eller kalvebouilon
1 dl. piskefløde

Peberkornene kommes i en tykbundet gryde.
De tørres ved meget lav varme,peberen skal kun tørres ikke ristes.
Knus kornene let med grydeskeen.
Hæld cognac i og skru op for varmen,
kog til cognacen er næsten væk,
tilsæt derefter bouilonnen og kog videre i ca 5 minutter,
til væden er kogt ind med ca 1/4 .
Tilsæt fløden og lad saucen simre til cremet konsistens.
Smag til med salt og evt.ekstra peber.
peberkornene kan kommes i til sidst ,så bliver saucen mildere
Serveres til en god bøf eller hvad man syntes det passer til.

Hilsen Kim

Fra : Max

Dato : 01-01-09 14:22

Hej Kim

> Da tråden om nytårsmenuer i mine øjne bar en del præg af "måske"'er
> "o.lign.", "sikkert" osv. synes jeg det kunne være sjovt at høre om,
> hvad der rent faktisk blev serveret.

Min søn blev 18 her mellem jul og nytår, så han fik lov til at holde
en mindre fødselsdagsfest for nogle kammerater nytårsaften.

Han havde frabedt sig forret, så de fik agurke- og gullerodsstænger
med to slags dip istedet (stor suces)

Til hovedret kom der 2,5 kg. oksefilet i ovnen ved 200 grader til
den var omkring 50 garder i kernen, ud med den og staniol over
og et par viskestykker over.

Serveres i tynde skiver med Røstikartofler, salat, flutes, rødvins- og
bernaessovs.

Til dessert serveres Pære Belle Helene.

Drengene forlader bordet meget mætte og tilfredse.

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 01-01-09 14:30

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i meddelelsen
> Hej!
>
> Da tråden om nytårsmenuer i mine øjne bar en del præg af "måske"'er
> "o.lign.", "sikkert" osv. synes jeg det kunne være sjovt at høre om,
> hvad der rent faktisk blev serveret.

Menuen som jeg havde forudsagt i tråden:

>Forret:
>Har nogle krebsehaler i fryseren, som kommer i en creme fraiche
>dressing med noget chipotle, lidt forårsløg og hvad jeg ellers lige
>finder på. Lidt ristet flute dertil.

Resultat:
Jeg har vist ikke fået krebsehaler før, så jeg ved ikke om det er
normalt, men jeg synes ikke de smagte af noget som helst i sig selv -
men det hjalp dog med dressingen - og brødet var godt
Tror dog jeg vælger rejer en anden gang.

>Hovedret:
>Gæsterne køber, og steger, nogle gode bøffer og kommer med en bearnaise
>sovs - vi laver hasselback kartofler og haricot verts i baconsvøb.

Resultat:
Gæsterne havde købt nogle rigtig gode oksemørbradsbøffer - bearnaisen
var fra Jensens og ikke lige den bedste jeg har smagt.
Hasselbackkartoflerne og baconsvøbte bønner var som det skulle være.

>Dessert:
>Jeg laver creme brulee med min nye gasbrænder - og fandt desuden en
>opskrift på en flødechokoladesorbet, som kunne serveres til creme
>brulee, så den er jeg i gang med at lave nu - og så kommer der nok lidt
>friske bær på også.

Resultat:
Creme bruleen blev god - omend jeg var ved at frygte at den slet ikke
ville stivne i ovnen, men den fik 20 minutter ekstra, og så gik det
alligevel.
Chokoladesorbeten var ikke noget stort hit efter mandens mening og kunne
efter min mening også sagtens have været undværet - men så har jeg
prøvet det.
Bærene blev til friske brombær og blåbær, og granatæblekerner - jeg
synes det passede fint til. Og i dag skal vi have resterne vi ikke kunne
spise i går

>Senere skal vi smovse i tre slags tortillachips og drikke
>margerita-sjask, lavet med Finest Call margerita-mix, tequila og
>danskvand - hvis vi kan spise natmad så er der hotdogs med både røde og
>brune pølser, og naboen har selv bagt kransekagekonfekt - og så har vi
>en falske Verdi Spumante til - velbekomme og bøvs! Tror jeg skal på kur
>efter nytår....

Resultat:
Natmaden droppede vi og tager til gengæld pølserne til aftensmad i dag,
sammen med creme brulee resterne - i fællesskab med naboerne - ellers
holdt det andet vist stik.

> Godt nytår til alle!

I lige måde

--
Heidi

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 01-01-09 15:24

> Da tråden om nytårsmenuer i mine øjne bar en del præg af "måske"'er
> "o.lign.", "sikkert" osv. synes jeg det kunne være sjovt at høre om, hvad
> der rent faktisk blev serveret.

Vores menu kan læses i den anden tråd. Næsten alt gik som planlagt. Den
rejemousse jeg lavede blev alt for hvidvins-domineret, så den endte jeg med
at kassere. Den blev derfor skiftet ud med brød med citronolie og krydderi,
som blev grillet i ovnen, og fik normal gravad laks ovenpå. Det blev så
serveret sammen med lakserouladen og de marinerede tigerrejer. Tigerrejerne
besluttede vi at servere på en guacamole, hvilket også blev et hit.

Alt i alt gik det perfekt - og kun kødet skulle serveres varmt, så vi skulle
ikke stå ret meget i køkkenet i løbet af aftenen, hvilket var super-rart.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Ditte

Dato : 01-01-09 15:31

> Anyway, således kom det til at se ud:
> http://www.voresmadplan.dk/nytårsmenu2008-2009
>

> Godt nytår til alle!

Hej og godt nytår

Må jeg bede om din opskrift på desserten?

Venlig hilsen Ditte

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-01-09 16:59

Ditte wrote:
> Må jeg bede om din opskrift på desserten?

Både brownierne og chokoladesaucen blev taget fra en bog om Chokolade
jeg fik i julegave ("Fristelser af chokolade").

Black Russian Brownies:
* 120 g mørk chokolade smeltes sammen med 100 g smør og 4-5 knuste
peberkorn, afkøles let
* 4 æg piskes meget luftige med 250 g sukker og 1 tsk vaniliesukker
* 3 spsk Kahlua og 2 spsk vodka piskes i æggemassen
* 1/4 tsk bagepulver og 170 g mel sigtes og vendes i
ægge/chokoladeblandingen
* Hakkede valnødder og hakket hvid chokolade vendes i massen

Bages i en smurt form, ca. 20x20 cm i 20-25 minutter.

Cremen på toppen lavede jeg bare ved at blande mascarpone med Kahlua
(lidt efter lidt, da det er svært at blande hvis der kommes for meget
Kahlua i af gangen).

Chocolate Fudge Sauce:
* 50 g mørk chokolade smeltes sammen med 2 spsk. smør og 4 spsk. mælk
* Ca. 100 g brun farin og 2 spsk. mørk sirup røres i
* Koger ca. 5 minutter

Ren nydelse!