Harddisk - hvordan er det nu det er? .
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 01-01-09 17:11

Bundkortet har kun 1 harddisk tilslutning, men jeg skal have monteret 1
harddisk mere, hvordan er det nu - den eksisterende harddisk skal den bare
sidde i enden af min bus og køre som master og den nye harddisk kan så sidde
midt på min bus og køre slave - er det sådan? .
/KE.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-09 17:25

KE Kofod / 7100 wrote:
> [...]
> den bare sidde i enden af min bus og køre som master og den nye
> harddisk kan så sidde midt på min bus og køre slave - er det sådan? .

du er ik nem at skjule noget for

Fra : Mads

Dato : 01-01-09 17:29

On Thu, 1 Jan 2009 17:10:43 +0100, "KE Kofod / 7100" <dyt@baat.dk>
wrote:

> [...]
>sidde i enden af min bus og køre som master og den nye harddisk kan så sidde
>midt på min bus og køre slave - er det sådan? .

Hvis du bruger CS ( Cable Select ) indstilliingen på begge diske,
så er svaret ja. Her er det drevets placering på kablet der afgør
hvilket drev der er master og hvilket der er slave.

Bruger du hhv. MA ( Master ) og SL ( Slave ), så er det ligegyldigt
hvilket drev der sidder yderst og hvilket der sidder midt på kablet.

mvh Mads

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-01-09 17:54

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> Bruger du hhv. MA ( Master ) og SL ( Slave ), så er det ligegyldigt
> hvilket drev der sidder yderst og hvilket der sidder midt på kablet.

Husker jeg forkert, eller er det ikke altid masteren som sørger for
terminering af PATA kablet?

Det vil jo så kræve at masteren altid skal sidde i enden af kablet.

Kai

Fra : Brian Lund

Dato : 01-01-09 20:12

> Husker jeg forkert, eller er det ikke altid masteren som sørger for
> terminering af PATA kablet?
>
> Det vil jo så kræve at masteren altid skal sidde i enden af kablet.

Du må huske forkert! Jeg har ofte brugt stikket i midten til min master disk
når jeg kun har haft én disk på kablet!

Brian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-01-09 23:42

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Husker jeg forkert, eller er det ikke altid masteren som sørger for
> terminering af PATA kablet?

Du husker forkert. Begge enheder terminerer bussen når de er aktive (de
kan ikke være aktive på samme tid). Den enhed der ikke arbejder er
højimpedant på interfacet.

Enheden vælges vha. master/slave,

Jesper Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-01-09 00:21

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Du husker forkert. Begge enheder terminerer bussen når de er aktive (de
> kan ikke være aktive på samme tid). Den enhed der ikke arbejder er
> højimpedant på interfacet.

Øhm .... terminering midt på en transmissionslinie lyder ikke sk*de
godt i mine ører ... men jeg har altid været sart lige på dét punkt.

Gammel arbejdskade

Kai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 01:59

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Øhm .... terminering midt på en transmissionslinie lyder ikke sk*de
> godt i mine ører ... men jeg har altid været sart lige på dét punkt.

Det kabelstræk der resterer efter termineringen er så lille at det ikke
får noget reel betydning. ATA er ikke så fintfølende mht. terminering
som SCSI er.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-01-09 06:30

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> declared in:
495d46c3$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

> Du husker forkert. Begge enheder terminerer bussen når de er aktive
> (de kan ikke være aktive på samme tid). Den enhed der ikke arbejder er
> højimpedant på interfacet.
>
> Enheden vælges vha. master/slave,

Skal det tolkes sådan, at det i tilfældet 2xHDD + 2xDVD er bedre at
sætte hver optisk drev som slave på hver sin HDD, end optiske og HDD
parret på hvert sit kabel?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-09 17:11

Thomas Hejl Pilgaard wrote:

> Skal det tolkes sådan, at det i tilfældet 2xHDD + 2xDVD er bedre at
> sætte hver optisk drev som slave på hver sin HDD, end optiske og HDD
> parret på hvert sit kabel?

Nej. Det er ligegyldigt hvor enhederne sidder.

Jesper Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-09 14:00

> Nej. Det er ligegyldigt hvor enhederne sidder.

Også hvis man skal kopiere fra den ene harddisk til den anden?

Brian

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 06-01-09 14:40

Brian Lund <brian@-FJERN-lundfoto.dk> declared in:
4963559d$0$90272$14726298@news.sunsite.dk :

> Også hvis man skal kopiere fra den ene harddisk til den anden?

Det var præcis denne situation jeg tænkte på.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-09 15:54

Brian Lund wrote:

> Også hvis man skal kopiere fra den ene harddisk til den anden?

Nej. Men hvis man skal brænde en CD eller DVD er det også fordelagtigt
at have enhederne på hvert sit kabel (harddisk/brænder).

Jeg har valgt at brugte kablerne så de passer bedst rent fysisk. Den
perfekte løsning findes nemlig ikke med ATA.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 01-01-09 23:44

On Thu, 01 Jan 2009 17:53:31 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Husker jeg forkert, eller er det ikke altid masteren som sørger for
>terminering af PATA kablet?

Kun når man kører med Cable Select. Er drevet jumpet som Master
eller Slave er placeringen på kablet underordnet.
Man skal bare huske at to drev skal jumpes som hhv. Master
og Slave. To Master drev vil konflikte med hinanden.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-01-09 23:42

KE Kofod / 7100 skrev:

> Bundkortet har kun 1 harddisk tilslutning, men jeg
> skal have monteret 1 harddisk mere

Du kunne også gå over til Sata, her har du mange
flere muligheder. Er det et nyere bundkort, er der også
sata-controllere til rådighed.

Jeg går ud fra at der der er Sata til rådighed, siden du
kun har én Pata-tilslutning - normalt er der to, så du kan
sætte fire enheder til.

En dvd-brænder fås også i dag som Sata, og sata-
enheder er i øvrigt nemmere at få fat i.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 03-01-09 22:12

Tak for hjælpen.
/KE.
-----------------------

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-09 23:09

KE Kofod / 7100 skrev:

> Tak for hjælpen.

Jamen, hvad var det der hjalp dig? Du har jo ikke
kommenteret indlæggene

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 03-01-09 23:45

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jamen, hvad var det der hjalp dig? Du har jo ikke
> kommenteret indlæggene
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
> http://vebel.dk

Jeg havde jo sådan set fra starten fadt i det rigtige! .
Men har ikke rodet med de ældre systemer længe, så jeg skulle lige høre om
min formodning var rigtig.
/KE.