Ny prof. workstation
Fra : Aagaard

Dato : 01-01-09 09:42

Den gamle workstation er ved at give op efter 8 gode år! (dual med 2 proc.
samt 2Gb RAM).
Jeg har kigget på en ny, som skal bruges til arbejde med Photoshop,
Illustrator, Dreamweaver, samt videoredigering med Adobe Premiere Pro. Alle
i CS4, med den nye WS skal også gerne kunne håndtere CS5, 6, etc. når de
engang dukker op.
Jeg bygger selv, og har kig på:
Bundkort: Asus LGA1366 IX58
Processor: Intel Core i7 920 8 MB
RAM: ???
Grafikkort: ??? Der skal tilsluttes 3 skærme, som haves.
Styresystem: Windows XP Pro

Nogen der har gode forslag? (Der skal ikke spares, da WS bruges til prof.
arbejde.)
--
Aagaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-01-09 14:51

Aagaard skrev bl.a.:

> Nogen der har gode forslag? (Der skal ikke spares, da WS bruges til
> prof. arbejde.)

Så bygger man ikke selv!

Er man bare en smule professionel, så overlader man den slags til
virksomheder, der er eksperter. Du har INGEN som helst garanti for, at den
tilfældige hardware, du flækker sammen arbejder 100% optimalt indbyrdes og
sammen med operativsystemerne og drivere. Du er helt og aldeles overladt til
heldet! Funktionsgaranti har man med professionelle producenter. De betaler
millioner for at få deres hardware testet i professionelle testcentre. Det
er også derfor, at professionelle programhus anbefaler bruges af disse
producenter

Køb en HP xv 8600 / 9400 i passende udgave. Det er nok de ultimative bedste
workstations på markedet lige nu. Det er bl.a. dem de fleste grafiske og
videoredigeringsproducenter sælger som Turn-key systemer..

Alternativet er Dell workstations.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 14:36

Claus Tersgov wrote:

> Er man bare en smule professionel, så overlader man den slags til
> virksomheder, der er eksperter. Du har INGEN som helst garanti for, at den

Vrøvl!

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-01-09 15:06

"Jesper Poulsen" wrote

> Vrøvl!

Jep magen til vrøvl skal man da lede længe efter
Gad vide hvor langt Google var nået hvis de ikke havde bygget selv :)

Men ok hvis man intet begreb har om det så er det nok bedre at investere i
noget hyldevare fremfor at "eksperimentere", men det er nu ikke så svært
igen - og kan være en god ide hvis man har meget specielle ønsker

- Peter

Fra : Aagaard

Dato : 02-01-09 15:50

> [...]
> noget hyldevare fremfor at "eksperimentere", men det er nu ikke så svært
> igen - og kan være en god ide hvis man har meget specielle ønsker

Enig!
Jeg har bygget mange (+50) pc'ere, både workstations og servere, og med en
god portionn erfaring, kan man bygge en langt bedre pc, end man kan købe
færdiglavet.
Jeg er ikke ude efter en game-pc, som nettet flyder over med. Jeg skal bruge
en kraftig workstation, som ikke går i knæ, når der arbejdes med store
grafiske filer, samt når der redigeres videofilm (kun på amatørbasis, men
dog i ægte 1980x1080). Den pc bygger man bedst selv!

--
Aagaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-01-09 16:52

"Aagaard" skrev

> Jeg skal bruge en kraftig workstation, som ikke går i knæ, når der
> arbejdes med store grafiske filer, samt når der redigeres videofilm (kun
> på amatørbasis, men dog i ægte 1980x1080).

Hvad er budgettet?
Tyan har nogle rimeligt dyre ws kort der kan lidt mere end gennemsnittet
http://www.tyan.com/

- Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-09 11:42

Aagaard skrev bl.a.:

> Jeg har bygget mange (+50) pc'ere, både workstations og servere, og
> med en god portionn erfaring, kan man bygge en langt bedre pc, end
> man kan købe færdiglavet.

Det har jeg osse, jeg har med stor succes drevet butik i mange år og har
solgt både bambus og mærkevarer. Med de maskiner jeg har bygget og repareret
og solgt, har jeg nok haft 5000-6000 maskiner mellem hænderne....

Det du påstår er det rene sludder. Du kan IKKE bygge bedre en HP og Dell.
Det er det rene vrøvl!
..
Kalder man sig professionel, så bygger man ikke sine egn maskine, hvis den
skal bruge i et produktionsmiljø.

Du har INGEN som helst forhåndviden om, hvordan de enkelte dele opfører sig
sammen. Det er en klokkeklar kendsgerning..

Bygger du også din egen bil, hvis du er professionel taxichaufør?
Bygger du dit eget kamera, hvis du er professionel fotograf?
Syr du dit eget tøj, hvis du er professionel sælger?

Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-01-09 12:05

"Claus Tersgov" wrote

> Bygger du også din egen bil, hvis du er professionel taxichaufør?

Bilanalogier er potentielt dårlige, der er for mange parametre
Professionelle racerkører skal faktisk vide en del om mekaniko og skal io
nogle tilfælde være i stand selv at reperere mindre skader
Automekanikere reparere typisk selv deres gen bil, etc

> Bygger du dit eget kamera, hvis du er professionel fotograf?

Her er der faktisk muligheder vedr mørkekammerarbejdet, omend den digitale
tidsalder også har vundet indpas her

> Syr du dit eget tøj, hvis du er professionel sælger?

Fisk?

En syerske syr nok sit eget tøj
En maskinarbejder bygge selv egne værktøjer (been there done that)
En smed laver selv egne værktøjer (been there done that)
En snedker laver selv egne værktøjer (been there seen that)
En musiker kan selv bygge sine egne instrumenter (been there done that)
En opfinder bygger typisk sine egne opfindelser som en start

Som analogi kan nævnes at jeg skam bygger/koder en del værktøjer/utilities
selv som professionel programmør

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 12:56

Claus Tersgov wrote:

> Det du påstår er det rene sludder. Du kan IKKE bygge bedre en HP og Dell.

Vrøvl igen.

> Det er det rene vrøvl!

Det er dig der vrøvler Claus. Det ved vi andre efterhånden godt, men det
er på tide at du selv indser det og derefter undlader at skrive mere
nonsens her!

Fra : Mr. Larsen

Dato : 03-01-09 14:00

Claus Tersgov tastede følgende:

> Det du påstår er det rene sludder. Du kan IKKE bygge bedre en HP og Dell. Det
> er det rene vrøvl!

Det er noget af en påstand, men du glemte da at nævne Aldis maskiner,
dem er du jo også varm fortaler for.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : N/A

Dato : 02-01-09 21:50

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-09 11:59

Peter Lykkegaard skrev bl.a.:

> [...]
> investere i noget hyldevare fremfor at "eksperimentere", men det er
> nu ikke så svært igen - og kan være en god ide hvis man har meget

Det handler ikke om at det er svært, det handler om, at du IKKE kan teste
hvert enkelt komponent sammen.

Kan du *GARANTERE* , at den tilfældige hardware, der indkøbes arbejder
perfekt sammen med drivere og windows 64 bit samt Adobe Premiere ??

Nej, det er der nemlig ingen selvbyggere, der kan. I kan *tro* alt det I
vil, men ingen af jer kan garantere noget som helst. Men det gør både HP og
Dell, fordi de betaler millioner for at sikre det?

Og det er det, der adskiller amatøren og den professionelle. Kig i disse
grupper, hvor utroligt mange der er, som har problemer med NYE computere,
som de lige selv har samlet!

Hvor mange banker, børser, industrivirksomheder, forsikringsselskaber,
supermarkeder og andre millionvirksomheder kan du nævne, som selv samler
deres computere?

HVEM skal spørgeren henvende sig til, når hans hjemmebyggede maskine ikke
kan køre windows64 eller Premiere?!

Hvem skal betale al den tid, og det produktionstab, der er, når skal skal
pille og rode med problemer, som han ikke aner havd der forårsager dem?

Det er dybt Uprofessionelt....

Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-01-09 12:15

"Claus Tersgov" wrote

> Det handler ikke om at det er svært, det handler om, at du IKKE kan teste
> hvert enkelt komponent sammen.

Jow når komponenter er indkøbt så er det en forholdsvis enkel sag at test at
skidtet fungerer

> Kan du *GARANTERE* , at den tilfældige hardware, der indkøbes arbejder
> perfekt sammen med drivere og windows 64 bit samt Adobe Premiere ??

Det er den risiko man løber og bør indgå i en kalkule

> Nej, det er der nemlig ingen selvbyggere, der kan. I kan *tro* alt det I
> vil, men ingen af jer kan garantere noget som helst. Men det gør både HP
> og Dell, fordi de betaler millioner for at sikre det?

HP er i den tunge ende men lidt "sjovt" at du nævner Dell ....

> Og det er det, der adskiller amatøren og den professionelle. Kig i disse
> grupper, hvor utroligt mange der er, som har problemer med NYE computere,
> som de lige selv har samlet!

Ikke noget jeg ikke selv kan klare indtil nu

> Hvor mange banker, børser, industrivirksomheder, forsikringsselskaber,
> supermarkeder og andre millionvirksomheder kan du nævne, som selv samler
> deres computere?

Nu kan jeg kun svare for de industrivirksomheder som jeg har arbejdet for/i

> HVEM skal spørgeren henvende sig til, når hans hjemmebyggede maskine ikke
> kan køre windows64 eller Premiere?!

Sig selv?

> Hvem skal betale al den tid, og det produktionstab, der er, når skal skal
> pille og rode med problemer, som han ikke aner havd der forårsager dem?

Det er en del af den kalkule man laver før man starter projektet

> Det er dybt Uprofessionelt....

Og du fatter ingenting

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 12:58

Peter Lykkegaard wrote:

> Og du fatter ingenting

Er det noget nyt, mht. Claus?

Jesper Poulsen

Fra : Frandsen

Dato : 28-01-09 13:09

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan du *GARANTERE* , at den tilfældige hardware, der indkøbes arbejder
> perfekt sammen med drivere og windows 64 bit samt Adobe Premiere ??

Hvad mener du med "perfekt"?

> Nej, det er der nemlig ingen selvbyggere, der kan. I kan *tro* alt det I
> vil, men ingen af jer kan garantere noget som helst. Men det gør både HP
> og Dell, fordi de betaler millioner for at sikre det?

Jeg synes, at du maler fanden på væggen. Praktisk taget alle
selvbyggerstumper er bygget til en pc'er, der kan køre windows. Langt langt
de fleste bundkort er til Intel/AMD som uden problemer kan køre windows, og
det er ganske let, at finde ud af, om chipsettet understøtter en ældre
windows som f.eks. XP, 64bit og hvor meget RAM. Grafikkort? Intet problem
med nVidia eller ATI. RAM? Intet problem. Harddiske? Intet problem. Lydkort?
Onboard er godt nok.

De størte problemer ligger som regel i eksternt udstyr, som printere,
scannere osv., som kræver deres egen driver, og der vil HP og Dell have de
samme problemer.

HP, Dell, Fujitsu og andre har det med at lave deres egne chipset, og de er
absolut ikke kompatible med hvad som helst, og de supporter ikke ret mange
OS'er, men bevares - de skal nok supportere en ny Windows, men det er ikke
sikkert, at du får en XP ind på den.

> Og det er det, der adskiller amatøren og den professionelle. Kig i disse
> grupper, hvor utroligt mange der er, som har problemer med NYE computere,
> som de lige selv har samlet!

Det kan der være flere årsager til, men jeg kender ikke historikken over
folk, der brokker sig over en ny komputer de selv har samlet.

> Hvor mange banker, børser, industrivirksomheder, forsikringsselskaber,
> supermarkeder og andre millionvirksomheder kan du nævne, som selv samler
> deres computere?

Det er der nok andre årsager til. I vores tilfælde er Oracle, VMware, citrix
osv. certificeret til helt specifikke hardwareleverandører og
operativsystemer, og det er betinget, at vi vælger blandt dette, hvis vi
skal have support. Det er også for dyrt at have sin egen
hardwaresupport-afdeling, så den service køber man ude i byen, og den kan
man som regel kun få til kendte mærker. I øvrigt får store firmaer rabat på
kendte mærker, så det kan ikke betale sig at samle selv, hvis man kan købe
noget, der opfylder kravene til hardwaren. Og jeg skal lige sige, at selvom
vi kører med Fujitsu og HP-servere, så går de altså også i stykker engang
imellem!

> HVEM skal spørgeren henvende sig til, når hans hjemmebyggede maskine ikke
> kan køre windows64 eller Premiere?!

Det kommer helt an på fejlmeddelelserne og hvilken komponent der fejl. Han
skal reklamere over for sælger af komponenten. Hvis han har en lovlig licens
til Premiere, så har han selvfølgelig også support hos Premiere. Det behøver
ikke at være så svært.

> Hvem skal betale al den tid, og det produktionstab, der er, når skal skal
> pille og rode med problemer, som han ikke aner havd der forårsager dem?

Hvem skal betale for al den tid og produktionstab vi har, når vores Fujitsu
og HP-serveren, går i stykker, og vi er nede indtil teknikerne har fået det
op at køre igen?

Fra : kjeld09

Dato : 02-01-09 08:28

On 2 Jan., 15:50, "Aagaard" <nore...@xxxxxxx.xx> wrote:

> [...]
> grafiske filer, samt når der redigeres videofilm (kun på amatørbasis, men
> dog i ægte 1980x1080). Den pc bygger man bedst selv!

Hej
Det du skal gå efter et bundkort der understødter SLI (brug af flere
Grafikkort).
Ved at købe en færdig HP eller Acer er risikoen at den kan være låst
til Vista (det har jeg været ude for og så kan den ikke bruges).
Se efter en der køre ægte dual core (f.eks. Pentium D og tilsvarende).
Der er nogle få der kan køre med to PCI-e X16x2.

m v h
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 21:50

kjeld09 wrote:

> Se efter en der køre ægte dual core (f.eks. Pentium D og tilsvarende).

Findes Hyper Threading stadig i nye CPU'er fra Intel?

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-01-09 23:11

"Jesper Poulsen" wrote

> Findes Hyper Threading stadig i nye CPU'er fra Intel?

Det er reimplementeret i i7
Dvs de 4 kerner optræder som 8 processorer i taskmanager

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 12:53

Peter Lykkegaard wrote:

> Det er reimplementeret i i7

Suk... Det gavnede ikke i en P4. Skulle det blive bedre i en i7?

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-09 11:44

kjeld09 skrev bl.a.:

> Ved at købe en færdig HP eller Acer er risikoen at den kan være låst
> til Vista (det har jeg været ude for og så kan den ikke bruges).

Ikke når man køber professionelle maskiner. Det gælder KUN de billige
konsummaskiner, som sælgers på knaldtilbud!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 12:53

Claus Tersgov wrote:

> Ikke når man køber professionelle maskiner. Det gælder KUN de billige

Dette er ikke korrekt.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 02-01-09 21:50

Fra : MrLarsen

Dato : 02-01-09 22:38

Claus Tersgov forklarede:

> Så bygger man ikke selv!

Nå!

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 14:37

Aagaard wrote:

> Nogen der har gode forslag? (Der skal ikke spares, da WS bruges til prof.

Et krydspost til en passende fotogruppe havde nok ikke været en dårligt
træk

Jesper Poulsen

Fra : jk

Dato : 02-01-09 15:33

On Thu, 1 Jan 2009 09:42:08 +0100, "Aagaard" <noreply@xxxxxxx.xx>
wrote:

> [...]
>Styresystem: Windows XP Pro
>
>Nogen der har gode forslag? (Der skal ikke spares, da WS bruges til prof.

Da du er ude efter en Intel-baseret knallert (jeg er mest til AMD) og
samtidig vil bruge XP Pro, så kan jeg ikke se, hvad du skal med en
kraftigere end den, du har.
Det må være muligt at opgradere harddiske, evt. med en sata2
controller, hvis du ikke har dette.

Men grafikkortet lyder som et mere interessant projekt. Hvad bruger du
p.t. ?

Er det ikke bare for at få pci express 2.0, at du vil opgradere ?

mvh

John

Fra : Aagaard

Dato : 02-01-09 16:07

> [...]
> kraftigere end den, du har.
> Det må være muligt at opgradere harddiske, evt. med en sata2

Det er ældre AMD med 2 stk. MP 2000+, og instruktionssættet kan ikke køre
Premiere Pro efter CS2.
Den er desuden begyndt at blive ustabil, og jeg har valgt ikke at
udskifte/opgradere hardware i den.
Jeg har sata (150 MBps)controller, WD Raptor 74Gb til system, samt et par
500Gb til workdisks, og diskene er ved at nå hen i den ende, hvor de
alligevel står til udskiftning.

> Men grafikkortet lyder som et mere interessant projekt. Hvad bruger du
> p.t. ?

Det er et Matrox Parhelia 128Mb RAM til 4 skærme. Et fantastisk kort, der
yder det som det skal, men tiden er ved at løbe fra det, da der stort set
ikke længere laves bundkort med AGP.

> Er det ikke bare for at få pci express 2.0, at du vil opgradere ?

Nej, egentlig ikke. Det er som sagt et opdateret instruktionssæt i CPU'en,
så Adobe CS4, 5 m.m. understøttes, samt nogle flere hestekræfter der er brug
for. RAM er pt. PC2100, og bestemt ikke særlig hurtige i forhold til DDR3.

--
Aagaard

Fra : jk

Dato : 02-01-09 16:20

On Fri, 2 Jan 2009 16:06:47 +0100, "Aagaard" <noreply@xxxxxxx.xx>
wrote:

> [...]
>for. RAM er pt. PC2100, og bestemt ikke særlig hurtige i forhold til DDR3.

Nå, ja OK.
Jeg er mest til de amd baserede bundkort, og jeg ville vælge en quad,
som f.eks. deres 65Watt quad, der er 2 GHz. Der kommer en 45Watt quad
til maj på 2.4 GHz, godt nok til AM3 og DDR3 ram, der er meget dyrere
end DDR2. Jeg ved at AMD chipset i reglen trækker 4 ram klodser uden
at kny, - noget der er et stort problem med Intel P35 og P45 chipset.

Så taler vi om 4x2Gb ram, og det kan XP Pro ikke bruge til så meget.

Jeg er ikke helt hjemme i Intels store CPU'er. Men nogle gange er
Intels store kompatibilitet (softwaremæssigt) dog en god ting.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 21:55

jk wrote:

> Jeg er mest til de amd baserede bundkort, og jeg ville vælge en quad,
> som f.eks. deres 65Watt quad, der er 2 GHz. Der kommer en 45Watt quad
> til maj på 2.4 GHz, godt nok til AM3 og DDR3 ram, der er meget dyrere

Så ville det være naturligt med et AMD 790G-baseret bundkort. Det
onboard HD3200 kommer først til kort ved voldsom gaming. Og det chipset
er energy efficient i en grad så VIA's miniITX-løsninger bliver
misundelige

Jesper Poulsen

Fra : jk

Dato : 03-01-09 11:17

On Fri, 02 Jan 2009 21:55:06 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>onboard HD3200 kommer først til kort ved voldsom gaming. Og det chipset
>er energy efficient i en grad så VIA's miniITX-løsninger bliver

Eller 780G (med DDR2), stort set samme grafik, HD3200, - 790G er med
HD3300. Jeg har flere af de bundkort 780G. AM2+.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 12:59

jk wrote:

> Eller 780G (med DDR2), stort set samme grafik, HD3200, - 790G er med
> HD3300. Jeg har flere af de bundkort 780G. AM2+.

790G er vel AM3?

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-09 11:49

Jesper Poulsen skrev bl.a.:

> Så ville det være naturligt med et AMD 790G-baseret bundkort. Det

Premiere arbejde ikke godt sammen med AMD, og Adobe anbefaler at man bruger
Intel.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 13:01

Claus Tersgov wrote:

> Premiere arbejde ikke godt sammen med AMD, og Adobe anbefaler at man bruger
> Intel.

Du har prøvet på både AMD og Intel eller du holder dig kun til det Adobe
anbefaler?

Det er før set at firmaer har betalt sig til større eksponering - Intel
bliver kulegravet af alverdens regeringer netop for dén praksis...

Jesper Poulsen

Fra : Mr. Larsen

Dato : 03-01-09 14:07

Følgende er skrevet af Claus Tersgov:

> Adobe anbefaler at man bruger Intel.

De fleste programmer anbefaler Intel og Nvidia, det hedder
markedsføring, og det får de forskellige udgivere penge for af netop
Intel og Nvidia, men det er ikke ensbetydende med at de ikke fungere
ligeså godt eller måske endda bedre på AMD og ATI.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Martin [TMM]

Dato : 02-01-09 22:37

Hej
jk wrote:
> ... Jeg ved at AMD chipset i reglen trækker 4 ram klodser uden
> at kny, - noget der er et stort problem med Intel P35 og P45 chipset.

Det er intet problem for mig på et P35-chipset. På en PC med XPpro. Dog kun
en 32-bit udgave. Man kan jo ikke vinde hver gang.

> Så taler vi om 4x2Gb ram, og det kan XP Pro ikke bruge til så meget.

Joda. en 64-bit XP pro har intet problem med det.
Og du skal alligevel i 64-bit, selv i Vista, hvis du vil udnytte mere end de
sædvanlige 3,25GB ram. (Mener jeg det er)

Mvh
Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 13:04

Martin [TMM] wrote:

> Og du skal alligevel i 64-bit, selv i Vista, hvis du vil udnytte mere end de
> sædvanlige 3,25GB ram. (Mener jeg det er)

Eller smider en tilstrækkelig stor Server-Windows på

Begræsningen er en Microsoft har indbygget i de små Windows-versioner.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-09 11:47

Aagaard skrev bl.a.:

> Det er ældre AMD med 2 stk. MP 2000+, og instruktionssættet kan ikke
> køre Premiere Pro efter CS2.

Og så vil du køre Premiere på noget hjemmebyg?

Hvor ikke bruge den hardware, som Adobe *anbefaler* til premiere?

Jeg kender alt til Premiere og kører selv CS3 med et Matrox RT.X2.

Du beder selv om problemer ved at fkikke noget sammen selv...

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 13:03

Claus Tersgov wrote:

> Du beder selv om problemer ved at fkikke noget sammen selv...

Claus Tersgovl har talt!

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-09 14:28

kjeld09 wrote:

> Ved at købe en færdig HP eller Acer er risikoen at den kan være låst til
> Vista (det har jeg været ude for og så kan den ikke bruges).

Hvor finder man denne defekte hardware som er låst til et bestemt OS?
Gøres det i BIOS eller hvad?

--
Jesper Lund